
Kompletních redesignů se mnozí majitelé e-shopů obávají, ale ve skutečnosti vůbec nemusí být strašákem. Stačí dodržovat několik základních pravidel.
Redesign vs. migrace
Pod předěláním e-shopu se myslí změna vizuální identity, přičemž internetový obchod bude nadále fungovat na původním systému se stejnými adresami URL. Ve srovnání s migrací je to jednodušší a levnější úkol.
Při migraci e-shopu se nejčastěji provádí redesign. Dochází však také k přenosu všech dat internetového obchodu do nového systému. Mění se adresy URL, kategorie a další atributy, aby se optimalizovala SEO a procesy, zvýšila rychlost načítání a zákazníci měli co nejlepší uživatelský komfort. Vzhledem ke složitosti úkolů může migrace trvat až 3 – 6 měsíců, v případě velkých a složitých e-shopů dokonce až rok a více.
Nezapomeňte: Než se rozhodnete pro migraci s případným redesignem e-shopu, dobře si prohlédněte svá klíčová data. Rozhodnutí o kompletním redesignu e-shopu by nemělo vycházet z vašich subjektivních pocitů, ale především z reálných dat a opakujících se problémů, které vás připravují o čas a peníze. Teprve pak vám migrace skutečně přinese kýžené výsledky.

Zdroj: Shutterstock
Základní kroky migrace e-shopu
Migrace elektronického obchodu spojená s redesignem se skládá z několika klíčových kroků. Víte, které z nich hrají nejzásadnější roli?
Migrace back-endu
Back-end e-shopu tvoří všechny procesy a nastavení, které běží na pozadí a starají se o správné fungování celého internetového obchodu. V tomto ohledu hraje zásadní roli kvalitní technická podpora. Proto při výběru nového poskytovatele pečlivě zvažte i tento aspekt.
V případě migrace back-endu je třeba věnovat největší pozornost:
- migraci všech dat ze stávajícího e-shopu – produkty, objednávky, stránky, články,
- nastavení rozhraní s interními nástroji – ERP, výroba, fakturační systém atd.,
- konfiguraci vazeb s dodavateli a zákazníky,
- nastavení propojení s externími nástroji a aplikacemi – srovnávače cen, analytické nástroje, platební brány, newslettery nebo partnerské systémy,
- definování všech procesů v rámci registrace, nákupu, zasílání e-mailů a SMS oznámení, definování všech procesů v rámci registrace, nákupu, zasílání e-mailů a SMS oznámení,
- vytvoření vývojového API pro potenciální programátory na zakázku.
Redesign front-endu
Front-end tvoří všechny části e-shopu, které jsou viditelné pro zákazníky. Při redesignu se můžete vydat jednou ze dvou základních cest.
- Necháte si vytvoriť dizajn kompletne na mieru. Budete vytvárať drôtené modely, testovať jednotlivé varianty, optimalizovať a spolupracovať so skúsenými dizajnérmi. Toto riešenie je však časovo veľmi náročné a pre väčšinu e-shopov zbytočne drahé.
- Půjdete cestou předdefinovaného designu s případnými úpravami vytvořeného na základě zažitých šablon, které splňují nejdůležitější UX principy a standardy. Tvorba takového designu je rychlejší a cenově dostupnější.
Praktický tip: Design front-endu není jen o barvách a moderní grafice. Před vytvořením vlastního designu je velmi důležité navrhnout logické rozvržení jednotlivých částí e-shopu. Zejména strukturu domovské stránky, rozdělení kategorií a uspořádání menu. Klíčové je, aby se zákazníci na vašich stránkách snadno orientovali.
Nastavení atributů SEO
Nemusíte se obávat, že kvůli migraci e-shopu přijdete o dobré pozice ve vyhledávání. Naopak. Pokud si dáte záležet na správném nastavení atributů SEO, pozice vašeho e-shopu budou ještě lepší. Zvláštní pozornost věnujte následujícím nastavením:
- Během migrace a úprav v novém e-shopu vypněte indexování a zapněte jej, až když budete spouštět finální verzi do plného provozu.
- Přeneste obsah ze starého e-shopu ideálně 1:1, bez jakýchkoli změn. Dbejte na správné nastavení H1, H2 a H3 titulků, meta tagů a alt tagů.
- Vytvořte a nahrajte robots.txt a sitemap.xml soubory.
- Pokud se změní adresa URL vašeho starého e-shopu, přidejte přesměrování 301. Poté pravidelně monitorujte a eliminujte výskyt stránek 404.
- Nastavení stránkování – dbejte na indexování všech jedinečných stránek..
- Optimalizování filtrování – musí fungovat s vypnutým JavaScriptem. Z filtru také vygenerujte klíčová slova do kategorií H1 a meta title.
- Vytvářejte interní vzájemné odkazy – zejména mezi kategoriemi, produkty a články.
- Přidání přesměrování mezi HTTPS a HTTP, verze adresy bez lomítka a s lomítkem nebo mezi adresou bez www na s www.
Pamatujte: nikdy neodstraňujte odkazy 301 mezi původní a novou adresou URL. Hrozí totiž riziko vytvoření nových stránek 404, které zhorší celkové hodnocení vašeho obchodu v SEO.

Zdroj: Shutterstock
Optimalizace v rámci Google PageSpeed
Nástroj Google PageSpeed slouží nejen k hodnocení rychlosti stránek, ale zobrazuje také skóre použitelnosti webu a postupů SEO. Použijte jej k analýze svého nového webu e-shopu a na jeho základě proveďte potřebné úpravy. Doporučujeme vám, abyste provedli následující kroky ke zlepšení svého skóre.
- Optimalizace obrázků – použijte pouze rozměry, které skutečně potřebujete pro určité oblasti, pro zmenšení celkové velikosti obrázku můžete použít tinyjpg.com. Snažte se používat moderní formáty – např. WebP.
- Nastavte takzvané Lazy Loading, což je postupné načítání jednotlivých částí webu.
- Zkuste omezit počet externích skriptů.
- Ujistěte se, že design e-shopu je čistý a minimalistický – čím více grafických prvků, tím déle se stránka načítá.

Zdroj: Shutterstock
Záver
Po úspěšné migraci s případným redesignem vám zbývá jediné – spustit marketingové kampaně a detailně vyhodnotit nová data, na jejichž základě budete moci provést drobné úpravy, abyste dosáhli ještě lepších výsledků.
Přemýšlíte o migraci a redesignu svého e-shopu a záleží vám na tom, aby všechny procesy probíhaly co nejhladčeji? Chcete posunout své podnikání na vyšší úroveň? V Creative Sites se postaráme o to, aby váš nový internetový obchod přinášel perfektní výsledky. kontaktujte naše odborníky a nechte si poradit nejlepší možné řešení pro váš konkrétní případ.