7min. doba čtení

Konfigurátory cen produktů pro e-shopy B2B a B2C

Chcete prodávat své produkty online s možností nastavení jejich parametrů? Pro váš e-shop to má mnoho výhod. Zákazník si vybere například rozměry výrobku, materiál nebo vybavení a poté přistoupí přímo k objednávce podle svých představ. A představte si, že by si konfiguraci mohl i uložit a spravovat ji zpětně. 

Ivan Potančok Ivan Potančok
CEO vibration.sk
Konfigurátory cen produktů pro e-shopy B2B a B2C
Zdroj: Vibration

K čemu slouží konfigurátor cen v e-shopech?

Je to tvorba produktů na míru a rychlé online objednávání v jednom. Zároveň také nákupní poradce. Prostřednictvím aplikace si zákazník zobrazí finální požadovaný výrobek, vypočítá potřebné komponenty, rozměry a cenu. Jakmile je pak taková objednávka vytvořena, převede se do nákupního košíku v e-shopu, ke kterému je tato aplikace připojena prostřednictvím rozhraní API. Celý pracný proces vytváření nabídky tak může být automatizován.

Výhody online konfigurátoru cen

Zákazník zadá objednávku odkudkoli. Nemusí psát e-maily, volat ani navštěvovat prodejnu. Konečný výrobek si může vizualizovat. Eliminuje se nadbytečné papírování, takže objednávka může jít přímo do výroby. To zní jako více než pádný důvod, proč mít online konfigurátor cen, nemyslíte? Navíc jeho konfigurace je poměrně jednoduchá –  prostřednictvím variant produktů.

Ukázka konfigurátoru pro prodej oplocení – martinec.sk

Konfigurační formulář v e-shopu

● Samostatná aplikace – používá se především v případě komplexních konfigurátorů se specifickými technologiemi (např. 3D engine, AR, VR).
● Integrovaná komponenta v detailu produktu – integrace jednodušších konfigurátorů (pouze přepočet a základní vizualizace).

Příklad konfigurátoru připojeného přímo k e-shopu bratiska.sk.

Podívejme se společně na jeden příklad z praxe. Jedná se o e-shop bratiska.sk, kde jsme prostřednictvím našeho e-shopového systému sellio vytvořili jeden z nejlepších konfigurátorů na trhu. Ten zohledňuje různé typy oblečení. Zákazník si může zvolit velikost výrobku, napsat vlastní text v jednom nebo dvou řádcích, zvolit barvu oblečení nebo potisku a nakonfigurovat si tak jedinečný designový kousek. Ve vizuální části vidí v reálném čase všechny změny, které zadává. Samozřejmě také vypočítá cenu a předpokládané datum odeslání. Na pozadí běží automatizované procesy a objednávka může jít do výroby.

Příklad komplexního konfigurátoru v e-shopu easycase.eu.

Pro které e-shopy je konfigurátor vhodný?

Cenový konfigurátor má využití v e-shopech zabývajících se: 

  • výroba výrobků na míru – jako je nábytek, oblečení, obaly,
  • prodáváním výrobků v sadách – například fotoaparát + objektiv, lyže + vázání + lyžařské boty,
  • výrobky s možností výběru komponent – například počítače s různými konfiguracemi velikosti disku, velikosti paměti nebo typu grafické karty,
  • výrobky s příslušenstvím – jako jsou osobní automobily a přídavná zařízení (tažné zařízení, střešní nosič, zimní pneumatiky).

Snadno si kdykoli zákazník sestaví výrobek na míru podle vlastních preferencí. Je nutné přepočítat cenu s ohledem na požadovaný rozměr, počet potřebných komponent a získat tak náhled.

Ukázka konfigurátoru v e-shopu svetlusa.sk.

Základní funkce konfigurátoru cen 

  • Přesnost,
  • závazné vůči dodavateli (konečný produkt konfigurace může být vyroben nebo dodán),
  • responzivita.

Prvky konfigurátoru

Výběr jedné hodnoty z více možností

Je to základní součást, která může změnit cenu a zákazníci vědí, jak ji používat.

Jedná se především o doplňkové služby nebo volitelné součásti, které nemusí měnit cenu. Ve většině případů se nejedná o povinné volby.

Výběr z více možností, zpravidla pouze s jednou hodnotou

Jedná se o základní komponentu, která může měnit cenu a zákazníci ji umí používat.

Nahrávání souborů

V některých konfigurátorech potřebujete zadání od zákazníka. Například jeho logo, technický výkres nebo jiný dokument.

Vložení textu

Jednoduchý prvek. Může také obsahovat ověření dat. Případně se jedná o vstup pro zákazníka a hodnota se přenáší do produktu. Nebo se vztahuje k poznámce.

Multiselect

Pro zjednodušení výběru můžete v konfigurátorech použít také ikony. V tomto konkrétním příkladu můžete kliknutím na více možností filtrovat konfiguraci.

Posuvník hodnot

Většinou se jedná o cenové rozpětí nebo o upřesnění rozměrů výrobku.

Povinný údaj je obvykle označen barevnou hvězdičkou.

Nápověda k výběru

U některých vlastností je také užitečné zobrazit nápovědu. Ta vysvětlí parametr vizuálně nebo textově.

Více kroků konfigurace

Pokud je konfigurace náročnější a má mnoho kroků, je vhodné informace a možnosti uživateli dávkovat do kroků. Možnosti seskupte do logických celků ve smysluplné posloupnosti.

Progressbar

U složitějších formulářů můžeme také zobrazit procento dokončení konfigurace nebo čas.

Výběrem hodnoty se změní cena výsledné konfigurace.

U některých možností je užitečné zobrazit hodnotu, o kterou vybraná možnost změní výslednou cenu konfigurace.

Shrnutí konfigurace

U složitějších konfigurátorů je vhodné zobrazit přehled konfigurace na viditelném místě.

Vizualizace konfigurace

Nejideálnějším řešením je vizualizovat každou variantu, každou konfiguraci co nejvěrněji zákazníkovi v reálném čase. 

Možnosti a techniky vizualizace

  • Každá konfigurace má samostatný obrázek, konfigurátor mění obrázky a všechny jsou předem vygenerované.
  • Vrstvení průhledných PNG obrázků na sebe – změna barvy, pozadí (více možností a není třeba mít tolik renderů).
  • 3D displej s mechanismem pro změnu barvy, tvaru nebo výměnu celého 3D modelu.
  • 3D zobrazení pomocí rozšířené reality na chytrém telefonu, 3D objekt je zobrazen v rozšířené realitě.
  • 3D zobrazení pomocí VR V brýlích VR se 3D objekt zobrazuje ve virtuální realitě.

Pro 3D zobrazení je užitečné, pokud lze model otočit a aproximovat. Také je nutné obrázek uložit do počítače, poslat e-mailem nebo sdílet na sociálních sítích.

Odeslání konfigurace do výroby

U některých konfigurátorů je možné generovat data přímo do výroby. Například odeslání technického listu ve vektorovém formátu s ořezovými značkami. Automatizací a přípravou můžete ušetřit kapacitu. 

Zakázková výroba musí zohledňovat výrobní omezení, aby se nestalo, že zákazník zadá rozměry a následně objedná výrobek, který nelze technicky vyrobit.

Viditelnost ceny

Viditelná cena při samostatné konfiguraci

Jedná se o ideální situaci, kdy je však třeba dbát na testování této funkce s různými vstupy od zákazníků.

Zobrazení ceny pouze po zadání kontaktních údajů

Je fér požádat zákazníka o kontaktní údaje. K tomuto kroku však přistupte pouze v případě, že nemáte jinou možnost.

Cena na vyžádání 

Snažte se této technice vyhnout, může zákazníka odradit.

Pokud nelze cenu vypočítat automaticky podle zvolených parametrů a musí ji nastavit osoba, doporučujeme zobrazit alespoň cenové rozpětí s informací o zaslání přesné nabídky e-mailem.

Jak zadat výrobu konfigurátoru programátorem

Většinou, pokud si jej můžete připravit v Excelu nebo vysvětlit postup výpočtu písemně, lze jej naprogramovat. 

Postup

  1. Připravte si vzorovou konfiguraci produktu, případně několik extrémních případů – nejrozsáhlejší konfigurace, nejdražší, nejjednodušší.
  2. Pokud jste již dříve řešili zakázkovou výrobu prostřednictvím e-mailu, telefonu nebo osobně, zkuste si sepsat častěji kladené otázky a požadavky. Tyto vstupy vám pomohou při krocích návrhu a shromažďování údajů od zákazníka.
  3. Zjistěte a zadefinujte limity a omezení před výrobou.
  4. Zapište datovou strukturu výstupu konfigurace.
  5. Navrhněte způsob ukládání a zobrazování dat – například konfigurace bude mít podobu poznámky v e-shopu, parametry budou odděleny čárkou. 
  6. Pokud jsou ve výpočtu proměnné, tak se je pokuste správně pojmenovat.
  7. Vytvořte klikatelný prototyp, který můžete otestovat se skutečnými uživateli.
  8. Po implementaci konfigurátor důkladně otestujte.

Závěr

Pokud chcete prodávat konfigurovatelné produkty, krabicové e-shopové řešení nebo e-shop na pronájem obvykle nestačí. V tomto případě můžeme nastoupit my. Ve společnosti vibration vytvoříme pro vás řešení na míru, které bude odpovídat roku 2024. Zdrojový kód e-shopu budete vlastnit vy a budete si moci vybrat, kde chcete svůj e-shop umístit. Oproti e-shopům k pronájmu můžeme také vyjednat úroveň podpory, licenčních a smluvních podmínek. Těšíme se na vaše zadání.

Sdílet článek
Ivan Potančok
CEO vibration.sk

Ředitel a zakladatel vibration.sk. Od roku 2000 dělá weby. Nadšenec skialpinismu, cyklistiky, GTD a hudební produkce.

Tento článek ti přináší

vibration s.r.o.

Vibration je softwarové studio, které se zaměřuje na vývoj webových aplikací a webových stránek na míru. Vyvíjejí vlastní produkt sellio – komplexní, modulární, cloudový systém, vhodný pro tvorbu e-shopů, B2B řešení a informačních systémů. Jsou na trhu již 11 let a dokončili více než 1200 projektů.

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
10 výzev k akci (CTA), které zvýší vaše konverze
4min. doba čtení

10 výzev k akci (CTA), které zvýší vaše konverze

Znáte ten pocit, když si přečtete zajímavý článek, podíváte se na poutavý obrázek, projdete celý obsah a… a zanecháte za sebou jen tichou přehlídku? To je běžná realita dnešního webu, kde jsme bombardováni informacemi. Ale co kdyby to mohlo být jinak? Co kdybychom mohli z pasivních návštěvníků udělat aktivní účastníky?

Andrej Kajan Andrej Kajan
CEO
Přečíst článek
6 tipů, jak vybrat správnou prodejní platformu pro prodej přes internet
9min. doba čtení

6 tipů, jak vybrat správnou prodejní platformu pro prodej přes internet

Prodej přes internet patří v dnešní době mezi nejpohodlnější způsoby prodeje. Nemusíte mít kamenný obchod, za který platíte pronájem. Stačí si jen vybrat vhodnou prodejní platformu, která bude odpovídat vašemu produktu, technickým zkušenostem a finančním možnostem. Taková platforma vám výrazně zjednoduší celý proces prodeje. Jak prodávat přes internet co nejjednodušeji?

Martin Semerád Martin Semerád
Marketing SimpleShop
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+