7min. doba čtení

Přístupnost webu je řešením, jak ze starších nebo tělesně postižených návštěvníků udělat loajální zákazníky

Evropský akt přístupnosti (EAA) pro digitální produkty a služby je povinný od 28. června 2025. Výjimku mají malé podniky do 10 zaměstnanců a s obratem nižším než 2 miliony eur.

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director, ui42
Přístupnost webu je řešením, jak ze starších nebo tělesně postižených návštěvníků udělat loajální zákazníky
Zdroj: Depositphotos

Evropský zákon o přístupnosti (European Accessibility Act, EAA) je směrnice Evropské unie, která pověřuje všechny digitální produkty a služby (webové stránky, mobilní aplikace, e-shopy, bankomaty, parkovací automaty atd.), které jsou určeny k používání zákazníky v EU aby splňovaly určité normy přístupnosti. Tyto normy jsou definovány v normě EN 301 549, což jsou vlastně pokyny pro přístupnost webového obsahu (WCAG) verze 2.1 úrovně AA.

Digitální produkt a služba je přístupná tehdy, když ji mohou lidé se zdravotním postižením nebo znevýhodněním vnímat, chápat, ovládat a podílet se na ní bez omezení. 

Komu pomohou přístupné digitální produkty a služby? 

Přístupné digitální produkty a služby by měly zjednodušit život téměř 90 milionům lidí s postižením v EU:

  • Dočasná pracovní neschopnost způsobená úrazem nebo nemocí, např. zlomená pravá ruka nebo porucha sluchu.
  • Postižení související s věkem – většina seniorů má v určitém věku problémy se zrakem, sluchem, motorikou a pamětí.
  • Poruchy pozornosti jako je dyslexie a dyskalkulie.
  • Dlouhodobá pracovní neschopnost (např. nevidomí a slabozrací).

Přístupné digitální produkty a služby však pomohou všem, protože každý se občas ocitne v situaci, kdy jsou jeho smysly omezené, například zrak při řízení ve tmě nebo sluch v hlučné kavárně.

Jaký přínos bude mít Evropský akt přístupnosti (EAA) pro podniky? 

Směrnice Evropské unie o přístupnosti na první pohled znamená zvýšení nákladů na zajištění přístupnosti vašich digitálních produktů a služeb.

Organizace, jejichž zákazníky jsou také senioři, budou mít z EEA také prospěch, protože přístupné digitální produkty a služby budou pro seniory snáze použitelné, což se projeví i v obchodních ukazatelích, jako je míra konverze v e-shopech.

Populace v EU jednoznačně stárne a senioři představují ekonomickou příležitost pro růst podniků.

Jak zajistím, aby mé digitální produkty a služby byly v souladu s EHP? 

Digitální produkty a služby musí splňovat požadavky normy EN 301 549, což jsou vlastně pokyny pro přístupnost webového obsahu (WCAG) verze 2.1 na úrovni AA.

  1. Rychlým způsobem, jak se přizpůsobit EEA, je provést audit přístupnosti a následně opravit případné chyby tak, aby byly v souladu s pokyny pro přístupnost webového obsahu (WCAG) verze 2.1 úrovně AA. Tuto činnost pak budete provádět pravidelně, abyste se ujistili, že nedochází k chybám.
  2. Spolehlivějším způsobem, jak se přizpůsobit Evropské agentuře pro životní prostředí, je zohlednit přístupnost při navrhování nebo změně designu digitálních produktů a služeb. Můžete se například zaměřit na seniory a řídit se doporučeními pro návrh UX pro seniory, která v kombinaci s pravidly WCAG zajistí, že váš e-shop bude pro seniory přístupný a použitelný.

E-shopy využívá čím dál více “online zdatných” uživatelů 

Uspokojit návštěvníka webu, který je již zběhlý v online nakupování, dnes není snadné. Rádi porovnávají ceny zboží s konkurencí, vyhledávají recenze, mají již vybudovaný nějaký vztah k e-shopu, kde rádi nakupují, a podobně. Někdy stačí opravdu malá chyba nebo něco, s čím není při nakupování spokojen, a v mžiku utíká ke konkurenci. I to je jeden z důvodů, proč je důležité vytvářet přehledné webové stránky, se kterými má uživatel příjemnou zkušenost. Prostě takové, které jsou pro lidi.

Problémy, se kterými se na webu setkávají senioři nebo postižení uživatelé

Přístupnost webu je důležitým aspektem pro všechny uživatele, včetně zdravotně postižených a starších osob. E-shopy, které řeší přístupnost svých stránek, mohou získat konkurenční výhodu.

Osoby se zdravotním postižením a starší osoby mají na webových stránkách často problémy. Zdravotně postižení lidé mohou mít problémy se zrakem, sluchem, motorikou nebo pamětí. Senioři mají často sníženou ostrost vidění, reakce a koordinaci.

Tyto problémy mohou zdravotně postiženým a starším lidem bránit v používání webových stránek. To může vést k frustraci a opuštění webu.

Přístupné webové stránky však mohou být navrženy tak, aby je mohli používat všichni uživatelé. Toho lze dosáhnout dodržováním určitých pravidel.

Přístupný web má pro e-shopy několik výhod. Může:

  • zvýšit konverzní poměr. Zdravotně postižení a senioři jsou ochotnější nakupovat online, pokud je web přístupný.
  • zlepšit SEO. Přístupné webové stránky jsou ve vyhledávačích hodnoceny lépe.
  • zvýšit důvěryhodnost značky. Firmy, které se starají o dostupnost, jsou vnímány jako společensky odpovědné.

Pravidla přístupnosti webových stránek 

Existuje soubor pravidel přístupnosti webových stránek, která umožňují znevýhodněným uživatelům pohodlný nákup potravin, léků, léčiv, zdravotnických prostředků nebo jiných produktů prostřednictvím e-shopu. Ačkoli se často jedná o prvky spíše technického a obsahového charakteru, tentokrát hovoříme o pravidlech pro nadpisy, nabídky, odkazy, obrázky, tabulky a formuláře tak, aby splňovaly standardy přístupnosti.

Zde je několik příkladů:

  • Správný kontrast barev použitých v písmech (včetně textu v grafických prvcích) pro lepší čitelnost.
  • Obrázky a videa s textovými popisy, aby byl jejich obsah srozumitelný i nevidomým, kteří místo obrázků čtou popisný text.
  • Možnost zvětšit velikost písma podle potřeby.
  • Přehledná navigace, kterou lze ovládat i bez počítačové myši pomocí klávesnice.

Další pokyny pro přístupnost webu zahrnují normy s doporučeními pro správný návrh, implementaci a aktualizaci obsahu. Nejpoužívanějším celosvětovým standardem jsou Pokyny pro přístupnost obsahu webu od konsorcia World Wide Web Consortium (W3C).

Například na Slovensku byla v roce 2020 aktualizována Vyhláška Ministerstva investic, regionálního rozvoje a informatizace Slovenské republiky z 1. května o standardech informačních systémů veřejné správy č. 78/2020 Z. z., která je závazná pro všechny weby veřejné správy, tj. weby státu i weby samosprávy a školství. Tato vyhláška vychází rovněž z výše zmíněného světového standardu, ale nevztahuje se na e-shopy a soukromé webové stránky. Je však vynikající podporou pro dosažení přístupných webových stránek pro všechny uživatele.

Jak začlenit pravidla přístupnosti webových stránek? 

Ačkoli se na první pohled může zdát, že vytvořit webové stránky, které budou snadno použitelné pro každého, je opak pravdou. O tom bohužel svědčí například fakt, že mnoho webových stránek státních institucí nebo obcí by testem přístupnosti prošlo jen stěží.

Ideální je se jím zabývat při tvorbě e-shopu. Pak je implementace pravidel přístupnosti nejjednodušší. Pokud je e-shop již připraven, je dobré začít auditem podle některého z standardů. Na základě jeho výsledků je pak možné upravit to, co přístupnosti brání.

Při zavádění standardů přístupnosti může být velmi nápomocen i e-commerce CMS, který by měl podporovat pravidla přístupnosti. Je tedy více než jasné, že to budou právě ony, kdo zajistí, aby webové stránky nebo e-shop byly snadno použitelné i pro znevýhodněné návštěvníky. Jejich začleněním navíc e-shop získá cenné body i z hlediska SEO. 

Stručně řečeno, zajistíte-li přístupnost svých stránek, nic nezkazíte. Naopak můžete jen získat. Například nové, věrné zákazníky. Nejste si jisti, jak jste na tom s přístupností? Obraťte se na nás. V ui42 se na váš projekt rádi podíváme z hlediska přístupnosti a nasměrujeme vás správným směrem.

Sdílet článek
Robo Háger
Marketing Director, ui42

Od roku 2016 pracuji v e-commerce agentuře ui42, kde vedu marketingové oddělení. Společně s týmem zastřešujeme komunikační aktivity značky ui42. o ui42: “uičko” je úspěšná e-commerce agentura, která působí na trhu již od roku 1997. Vývoj webů, CX/UX služby, Performance marketing, SEO, Vývoj nových produktů jsou klíčové oblasti, kterým se ui42 věnuje jako one-stop shop agentura. Jsme členem ADMA, SUXA (zároveň spoluzakladatel) a slovensko.digital. o mně: V minulosti jsem pracoval na několika, hlavně marketingových pozicích. Dlouhodobě jsem působil hlavně v telco byznysu a z toho hlavní část na oddělení marketingu v Slovak Telekome. Velmi cenná zkušenost z korporátního prostředí. Jako segmentový manažer jsem měl spolu s týmem na starosti klíčové propozice pro zákazníky fakturovaných a předplacených služeb. Dnes v ui42 plánuji komunikační aktivity, rozpočty, strategie, řídím tým šikovných lidí, spolu píšeme články, vytváříme případové studie, (spolu-)organizujeme akce, posíláme naše řečníky na akce, vzděláváme, zastřešujeme naše sociální sítě, interní marketing atd. atd. atd. Jsem ženatý, mám dvě děti. Mám rád sport. Velmi. Kolo, běh, plavání, turistika. Fandím, sleduji, analyzuji, mudruji…

ui42
Tento článek ti přináší

ui42

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Konfigurátory cen produktů pro e-shopy B2B a B2C
7min. doba čtení

Konfigurátory cen produktů pro e-shopy B2B a B2C

Chcete prodávat své produkty online s možností nastavení jejich parametrů? Pro váš e-shop to má mnoho výhod. Zákazník si vybere například rozměry výrobku, materiál nebo vybavení a poté přistoupí přímo k objednávce podle svých představ. A představte si, že by si konfiguraci mohl i uložit a spravovat ji zpětně. 

Ivan Potančok Ivan Potančok
CEO vibration.sk
Přečíst článek
Redesign a migrace e-shopu: na co myslet a které kroky nevynechat?
5min. doba čtení

Redesign a migrace e-shopu: na co myslet a které kroky nevynechat?

Všimli jste si, že váš e-shop v posledních měsících nepřináší očekávané výsledky? Dostáváte stále více stížností od zákazníků, že se jim v objednávkách objevují chyby nebo že nemohou snadno dokončit nákup? Pokud chcete posunout své podnikání na další úroveň a jít stále kupředu, měli byste uvažovat o migraci nebo redesignu svého elektronického obchodu.

Ivan Cingel Ivan Cingel
Chief Operating Officer v CREATIVE sites
Přečíst článek
6 důvodů, proč rozšířit kamennou prodejnu i o e-shop
5min. doba čtení

6 důvodů, proč rozšířit kamennou prodejnu i o e-shop

Vlastníte kamenný obchod a hledáte způsoby, jak dále rozvíjet své podnikání? Chcete získat více věrných zákazníků nebo dokonce expandovat na nové trhy? V tom případě byste měli zvážit zřízení vlastního e-shopu. Nemusí být plnohodnotnou náhradou kamenného obchodu, ale skvěle jej doplňuje. A přitom vám usnadní posunout vaše podnikání na vyšší úroveň.

Ivan Cingel Ivan Cingel
Chief Operating Officer v CREATIVE sites
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+