Evropský zákon o přístupnosti (European Accessibility Act, EAA) je směrnice Evropské unie, která pověřuje všechny digitální produkty a služby (webové stránky, mobilní aplikace, e-shopy, bankomaty, parkovací automaty atd.), které jsou určeny k používání zákazníky v EU aby splňovaly určité normy přístupnosti. Tyto normy jsou definovány v normě EN 301 549, což jsou vlastně pokyny pro přístupnost webového obsahu (WCAG) verze 2.1 úrovně AA.
Digitální produkt a služba je přístupná tehdy, když ji mohou lidé se zdravotním postižením nebo znevýhodněním vnímat, chápat, ovládat a podílet se na ní bez omezení.
Komu pomohou přístupné digitální produkty a služby?
Přístupné digitální produkty a služby by měly zjednodušit život téměř 90 milionům lidí s postižením v EU:
- Dočasná pracovní neschopnost způsobená úrazem nebo nemocí, např. zlomená pravá ruka nebo porucha sluchu.
- Postižení související s věkem – většina seniorů má v určitém věku problémy se zrakem, sluchem, motorikou a pamětí.
- Poruchy pozornosti jako je dyslexie a dyskalkulie.
- Dlouhodobá pracovní neschopnost (např. nevidomí a slabozrací).
Přístupné digitální produkty a služby však pomohou všem, protože každý se občas ocitne v situaci, kdy jsou jeho smysly omezené, například zrak při řízení ve tmě nebo sluch v hlučné kavárně.
Jaký přínos bude mít Evropský akt přístupnosti (EAA) pro podniky?
Směrnice Evropské unie o přístupnosti na první pohled znamená zvýšení nákladů na zajištění přístupnosti vašich digitálních produktů a služeb.
Organizace, jejichž zákazníky jsou také senioři, budou mít z EEA také prospěch, protože přístupné digitální produkty a služby budou pro seniory snáze použitelné, což se projeví i v obchodních ukazatelích, jako je míra konverze v e-shopech.
Populace v EU jednoznačně stárne a senioři představují ekonomickou příležitost pro růst podniků.
Jak zajistím, aby mé digitální produkty a služby byly v souladu s EHP?
Digitální produkty a služby musí splňovat požadavky normy EN 301 549, což jsou vlastně pokyny pro přístupnost webového obsahu (WCAG) verze 2.1 na úrovni AA.
- Rychlým způsobem, jak se přizpůsobit EEA, je provést audit přístupnosti a následně opravit případné chyby tak, aby byly v souladu s pokyny pro přístupnost webového obsahu (WCAG) verze 2.1 úrovně AA. Tuto činnost pak budete provádět pravidelně, abyste se ujistili, že nedochází k chybám.
- Spolehlivějším způsobem, jak se přizpůsobit Evropské agentuře pro životní prostředí, je zohlednit přístupnost při navrhování nebo změně designu digitálních produktů a služeb. Můžete se například zaměřit na seniory a řídit se doporučeními pro návrh UX pro seniory, která v kombinaci s pravidly WCAG zajistí, že váš e-shop bude pro seniory přístupný a použitelný.
E-shopy využívá čím dál více “online zdatných” uživatelů
Uspokojit návštěvníka webu, který je již zběhlý v online nakupování, dnes není snadné. Rádi porovnávají ceny zboží s konkurencí, vyhledávají recenze, mají již vybudovaný nějaký vztah k e-shopu, kde rádi nakupují, a podobně. Někdy stačí opravdu malá chyba nebo něco, s čím není při nakupování spokojen, a v mžiku utíká ke konkurenci. I to je jeden z důvodů, proč je důležité vytvářet přehledné webové stránky, se kterými má uživatel příjemnou zkušenost. Prostě takové, které jsou pro lidi.
Problémy, se kterými se na webu setkávají senioři nebo postižení uživatelé
Přístupnost webu je důležitým aspektem pro všechny uživatele, včetně zdravotně postižených a starších osob. E-shopy, které řeší přístupnost svých stránek, mohou získat konkurenční výhodu.
Osoby se zdravotním postižením a starší osoby mají na webových stránkách často problémy. Zdravotně postižení lidé mohou mít problémy se zrakem, sluchem, motorikou nebo pamětí. Senioři mají často sníženou ostrost vidění, reakce a koordinaci.
Tyto problémy mohou zdravotně postiženým a starším lidem bránit v používání webových stránek. To může vést k frustraci a opuštění webu.
Přístupné webové stránky však mohou být navrženy tak, aby je mohli používat všichni uživatelé. Toho lze dosáhnout dodržováním určitých pravidel.
Přístupný web má pro e-shopy několik výhod. Může:
- zvýšit konverzní poměr. Zdravotně postižení a senioři jsou ochotnější nakupovat online, pokud je web přístupný.
- zlepšit SEO. Přístupné webové stránky jsou ve vyhledávačích hodnoceny lépe.
- zvýšit důvěryhodnost značky. Firmy, které se starají o dostupnost, jsou vnímány jako společensky odpovědné.
Pravidla přístupnosti webových stránek
Existuje soubor pravidel přístupnosti webových stránek, která umožňují znevýhodněným uživatelům pohodlný nákup potravin, léků, léčiv, zdravotnických prostředků nebo jiných produktů prostřednictvím e-shopu. Ačkoli se často jedná o prvky spíše technického a obsahového charakteru, tentokrát hovoříme o pravidlech pro nadpisy, nabídky, odkazy, obrázky, tabulky a formuláře tak, aby splňovaly standardy přístupnosti.
Zde je několik příkladů:
- Správný kontrast barev použitých v písmech (včetně textu v grafických prvcích) pro lepší čitelnost.
- Obrázky a videa s textovými popisy, aby byl jejich obsah srozumitelný i nevidomým, kteří místo obrázků čtou popisný text.
- Možnost zvětšit velikost písma podle potřeby.
- Přehledná navigace, kterou lze ovládat i bez počítačové myši pomocí klávesnice.
Další pokyny pro přístupnost webu zahrnují normy s doporučeními pro správný návrh, implementaci a aktualizaci obsahu. Nejpoužívanějším celosvětovým standardem jsou Pokyny pro přístupnost obsahu webu od konsorcia World Wide Web Consortium (W3C).
Například na Slovensku byla v roce 2020 aktualizována Vyhláška Ministerstva investic, regionálního rozvoje a informatizace Slovenské republiky z 1. května o standardech informačních systémů veřejné správy č. 78/2020 Z. z., která je závazná pro všechny weby veřejné správy, tj. weby státu i weby samosprávy a školství. Tato vyhláška vychází rovněž z výše zmíněného světového standardu, ale nevztahuje se na e-shopy a soukromé webové stránky. Je však vynikající podporou pro dosažení přístupných webových stránek pro všechny uživatele.
Jak začlenit pravidla přístupnosti webových stránek?
Ačkoli se na první pohled může zdát, že vytvořit webové stránky, které budou snadno použitelné pro každého, je opak pravdou. O tom bohužel svědčí například fakt, že mnoho webových stránek státních institucí nebo obcí by testem přístupnosti prošlo jen stěží.
Ideální je se jím zabývat při tvorbě e-shopu. Pak je implementace pravidel přístupnosti nejjednodušší. Pokud je e-shop již připraven, je dobré začít auditem podle některého z standardů. Na základě jeho výsledků je pak možné upravit to, co přístupnosti brání.
Při zavádění standardů přístupnosti může být velmi nápomocen i e-commerce CMS, který by měl podporovat pravidla přístupnosti. Je tedy více než jasné, že to budou právě ony, kdo zajistí, aby webové stránky nebo e-shop byly snadno použitelné i pro znevýhodněné návštěvníky. Jejich začleněním navíc e-shop získá cenné body i z hlediska SEO.
Stručně řečeno, zajistíte-li přístupnost svých stránek, nic nezkazíte. Naopak můžete jen získat. Například nové, věrné zákazníky. Nejste si jisti, jak jste na tom s přístupností? Obraťte se na nás. V ui42 se na váš projekt rádi podíváme z hlediska přístupnosti a nasměrujeme vás správným směrem.