5min. doba čtení

Plánujete expanzi do zahraničí? Nepodceňujte výběr domény

Při zakládání nového e-shopu, ale i při rebrandingu značky je důležité promyslet volbu koncovky domény. Pokud budete zatím působit hlavně na českém trhu, budete pravděpodobně uvažovat o použití lokální domény .cz. Ta vám však v budoucnu při expanzi do dalších zemí stačit nebude. Zjistěte , jaké jsou výhody lokálních a globálních domén, vliv domény na SEO nebo přístup k výběru správné domény.

Matej Karaba Matej Karaba
Long-term Impact & Business Consultant v Opinest
Plánujete expanzi do zahraničí? Nepodceňujte výběr domény

Rozhodnout se pro lokální nebo globální doménu?

Klíčovým krokem před vytvořením funkčních webových stránek je zakoupení vhodné doménové adresy. Rozhodnutí mezi lokální (v případě Česka .cz) a globální (např. .com) koncovkou může mít pro firmu důsledky v různých oblastech a volba obou typů domén má své výhody i nevýhody.

Pokud s podnikáním teprve začínáte a zaměřujete se na Česko, nebo pokud neplánujete tak brzy expandovat, je místní doména logickou a praktickou volbou. Pro podniky, které plánují expanzi do zahraničí, je však důležité zvážit i mezinárodní a zahraniční doménové koncovky. Každá doménová koncovka má však svá specifika a kromě uživatelů ovlivňuje například i SEO. 

Co byste měli vědět o místních doménách

Místní nebo dokonce národní domény (ccTLD) jsou spojeny s konkrétními zeměmi nebo regionálními územími. Jejich hlavní úlohou je poskytnout místním subjektům a organizacím možnost identifikovat se na webu s ohledem na jejich geografickou přítomnost.

Místní domény jsou obvykle složeny ze dvou písmen, která představují kód země (například v případě Česka je to již zmíněná koncovka .cz, Německo používá .de, Polsko používá .pl).

Důvěryhodný, profesionální, individuální

Národní domény jsou pro místní zákazníky důvěryhodnější než globální, což vám může pomoci přilákat zákazníky v konkrétním regionu. Webové stránky s místními doménami také obvykle vypadají profesionálněji a celkově personalizovaněji, takže je skvělý nápad lokalizovat své webové stránky při vstupu na nový trh. S národními doménami může být také snazší cílit online marketing na místní publikum, při nákupu domén je často menší konkurence.

Místní domény v různých jazycích a jejich propojení

U místních domén to může být problém, pokud plánujete vytvořit webové stránky ve více jazycích. Přepínání mezi místními doménami je však snadné; stačí umístit odkazy na stránky ve všech verzích a vaši online návštěvníci si již budou moci vybrat preferovaný jazyk.

EXTRA TIP: Neměli byste zapomínat na umístění hreflangů, které se používají pro SEO a informují vyhledávače o tom, jaký jazyk se na webu používá.

O výhodách globálních domén

Domény označované jako globální (gTLD) nejsou spojeny s žádnou konkrétní zemí nebo regionem. Používají se globálně a lze je vnímat jako univerzálnější a více místně neutrální. Díky svým specifikům neomezují cílovou skupinu na jednu zemi.

Mezi nejoblíbenější globální domény patří .com, .org a .net, které mají dlouhou historii, jsou rozpoznatelné a uživatelé internetu jim důvěřují ve stovkách zemí. Ve světě globálních domén však existuje mnoho dalších možností, které jsou přizpůsobeny různým cílům a projektům, proto je důležité výběr globální domény pečlivě zvážit.

Jednou z nejoblíbenějších přípon je .com

Doména s koncovkou .com je nyní standardem pro většinu webových stránek, byla vytvořena pro obchodní účely a odkazuje na firmu. Je to jedna z prvních domén vůbec, která je dnes považována za univerzální – uživatelé často ze zvyku přidávají koncovku .com za webové stránky.

Proto by všechny e-shopy, které působí nebo plánují působit ve více zemích, měly mít doménu s koncovkou .com.

Doména má významný vliv na SEO

Doména, kterou si pro své webové stránky vyberete, může mít zásadní vliv na jejich výsledky v oblasti SEO. Pokud se rozhodnete použít populární koncovku .com, automaticky získáte určité výhody z hlediska budování zpětných odkazů. Na jednu doménu začnou odkazovat další relevantní webové stránky – tím se vytvoří tzv. link juice na vaši doménu.

Snadnější sdílení signálů mezi lokalitami

Výkonnost SEO může být také pozitivně ovlivněna migrací mezinárodních verzí webových stránek z více místních domén (ccTDL) na jednu sdílenou globální doménu (gTLD). V takovém případě začnou weby na jedné doméně mezi sebou sdílet signály hodnocení mnohem snadněji než weby s různými místními doménami.

Mějte však na paměti, že sloučení různých domén do jedné globální nemusí nutně přinést růst organické návštěvnosti. Pokud má pouze jedna z domén před sloučením dostatečné množství kvalitních zpětných odkazů, nemusí výsledná globální doména vůbec generovat růst.

Pozor na nesprávné přesměrování a ztrátu autority webu

Vytvoření zcela nové globální domény .com může přinést několik komplikací. Například pokud je na jedné doméně umístěno více zemí nebo jazykových verzí, mohou sdílet negativní hodnocení mezi sebou.

Plánujete na webu nastavit možnost přepínání domén? Měli byste mít na paměti, že existuje vysoké riziko generování řetězců s nesprávným přesměrováním. Vždy je důležité zajistit, aby všechny staré adresy URL byly přesměrovány přímo na nové odkazy (nikoli přes zprostředkující adresy URL).

Staré domény a certifikáty SSL je dobré zachovat, aby přesměrování nepřestalo správně fungovat a neztratila se autorita webu.

EXTRA TIP: Pokud jste firma, která používá různé značky v různých zemích, nemusí pro vás sloučení webových stránek do jedné domény vůbec fungovat. V řadě zemí navíc zákazníci raději nakupují na místních doménách.

Jak vybrat správnou doménu?

Každý e-shop je jedinečný, takže pravděpodobně nikdy nebude existovat univerzální pravidlo. Kromě preferencí zákazníků je vždy důležité zohlednit technické aspekty. Zatímco pro některé země a trhy bude ideální sdílená globální doména, jinde je pro úspěch nezbytný místní koncový bod. Šťastnou střední cestou je proto často kombinace obou tipů.

Sdílet článek
Matej Karaba
Long-term Impact & Business Consultant v Opinest

Matej působí v oblasti vývoje, byznys konzultací a tvorby dlouhodobých strategií pro velké e-commerce projekty.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Jak na export?
4min. doba čtení

Jak na export?

V dnešní složité době je růst stále obtížnější. Zejména na trzích, kde společnost působí již léta a kde je všechno nízko visící ovoce obhájeno jak ve vnitřní struktuře, tak v (online) marketingu. Řešením může být například export. Je důležité si uvědomit, že export nemůže být cílem, je to strategie k dosažení obchodních cílů, tedy nejčastěji […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+