7min. doba čtení

Na kterých srovnávačích se vyplatí inzerovat

Pokud hledáte nový zdroj objednávek s dobrým konverzním poměrem a rozumnými náklady, tak srovnávače zboží vám mohou dobře posloužit. Ty dnes stojí často na konci nákupního procesu. Návštěvníci sem chodí, kdy už ví, co konkrétního hledají a chtějí si srovnat, jaká je nabídka na trhu místo toho, aby procházely jednotlivé e-shopy. To pro většinu e-shopů znamená vysoký konverzní poměr a nižší nákladovost inzerce proti dalším placeným kanálům. Zároveň základní spuštění inzerce je jednoduché. Právě proto byste o srovnávačích měli uvažovat i vy.

Jiří Guňka Jiří Guňka
Product owner Bidding Fox
Na kterých srovnávačích se vyplatí inzerovat

Jak se srovnávače měnili v čase

Již řadu let jsou mezi srovnávači zboží stálicemi Heureka.cz a Zboží.cz. Tyto projekty se ukázaly jako životaschopné a další alternativy tak začaly růst jako houby po dešti. Ty se vesměs krom designu nijak nelišily a nepřinášely nic navíc. Začal tak hon na uživatele – kdo dokáže přivést na svůj porovnávač co nejlevněji návštěvnost, kterou dokáže “prodat” e-shopům.

Po ustálení byl trh rozdělen mezi Zboží.cz a Heureku, kteří neustále soupeřili o to kdo bude jedničkou. O další příčky bojovali Srovname.cz, Hledejceny.cz a další. Často se také stávalo, že provozovatelé srovnávačů neměli jen jeden, ale několik takových webů, kterým se říká satelity. Většinou to funguje tak, že pozornost je věnována jednomu hlavnímu porovnávači a zbytek si žije vlastním životem. Například mezi satelity Heureky patří Srovnanicen.cz a Nejlepsiceny.cz. Srovnanicen.cz, sice v o mnoho menší míře než Heureka, ale i tak dokáže stále generovat objednávky.

V roce 2012 vydal pan Mergado seznam srovnávačů, ve kterém byly ty, kde mělo smysl inzerci řešit.

Další “obecné” srovnávače zboží má smysl řešit až v případě, že první dva máte podchycené.

Současnost srovnávačů zboží

Dnes jsou karty rozdány takto – Heureka je jedničkou, Zboží.cz je dvojka a další “obecné” srovnávače zboží má smysl řešit až v případě, že první dva máte podchycené, protože o zbytku by někteří mohli říct, že jim dochází dech. Řečí čísel – porovnání za první kvartál 2018 nebo zde. Pořád, ale platí, že pro každý e-shop se stav může lišit. Jsou e-shopy a sortiment, kterému se více daří na Zboží.cz než na Heurece.

Nové příležitosti nabízí specializované vyhledávače zboží.

Nové příležitosti nabízí specializované vyhledávače zboží. Nejsilnější jsou aktuálně ty okolo módy a nábytku a dekorací.

Klasické srovnávače produktů

Jak Heureka, tak Zboží.cz se aktuálně snaží stát z místa, které zákazníci navštěvovaly až na konci své cesty k nákupu místem, kde nákup začíná. Proto na jejich stránkách naleznete poradny, diskuze a rádce jak vybrat dané zboží. Standardem už je také hodnocení e-shopů jako Heureka Ověřeno zákazníky.

Pokud chcete proniknout do základů Heureky, doporučuji pročíst si seriál článku přímo od Heureky Učíme se Heureku.

Zboží.cz postupně vydává obdobný seriál o tom nejdůležitějším k inzerci na Zboží.cz, články najdete tady.

Dalšími klasickými srovnávači, kde můžete s e-shopem inzerovat jsou např. Srovname.cz a Hledejceny.cz. Těm se doporučuji věnovat více (než jen nahráním XML feedu a zaplacením kreditu) až v okamžiku, kdy nevíte jak dále vyřešit inzerci u prvních dvou.

Pro start inzerce potřebujete XML feed a registraci v konkrétním srovnávači. XML feed je datový soubor, který obsahuje informace (většinou) o všech produktech z e-shopu. Soubor automaticky vygeneruje váš e-shop. Většina e-shopových řešení už s tímto počítá a tak se nemusíte bát, že byste museli něco sepisovat ručně. Jak to v takovém souboru pro Heureku vypadá najdete zde.

Kde hledat módu

Tyto vyhledávače mají také společné to, že svou službu provozují ve více zemích a tak, máte při expanzi za hranice otevřenou další cestičku.

Nejvíce vidět kolem módy je české Glami, které se stále vyvíjí a přichází často s novinkami a zároveň aktivně pracuje na tom, aby mělo velkou návštěvnost (ppc reklama, televizní reklama).

Dalším vyhledávačem módy je Shopalike. Ten má svoji centrálu v Berlíně, ale služby jsou lokalizované. Kromě České republiky působí také na Slovensku. S podporou se lehce domluvíte česky.

Při inzerci na těchto vyhledávačích se nemusíte se omezovat jen na módu. Na obou zmíněných najdete například i wakeboardy.

Tyto vyhledávače mají také společné to, že svou službu provozují ve více zemích a tak, když už inzerci zvládnete u nás, máte při expanzi za hranice otevřenou další cestičku jak své produkty dostat k lidem.

Kam pro nábytek a dekorace

Kam pro nábytek a dekorace? Na Favi a Biano. Ze zmíněných vyhledávačů zboží jsou nejmladší, ale už si své místo mezi konkurencí našly. Podle šikovnosti správce inzerce a sortimentu se tak velmi rychle mohou stát další významnou složkou příjmů e-shopů.

Výhodou pro začátek je, že pro vstup do inzerce vám stačí XML feed z Heureky.

Biddování na srovnávačích a doporučení

Výše zmíněné vyhledávače zboží se z pohledu biddingu (nastavování cen za proklik) liší hlavně v tom, že u Heureky a Zboží.cz se historicky “bojuje” o přední pozice v detailu produktu, tedy tam, kde jsou vidět nabídky více e-shopů najednou. Specializované vyhledávače mají obvykle model nastavený tak, že mezi sebou soupeří produkty v kategorii. Produktu je přiřazen jeden e-shop a v jeho detailu už pak nedochází k porovnání nabídek e-shopů, ale je zde proklik pouze do jednoho.

Pokud již máte vytvořen v e-shopu XML feed pro Heureku alespoň pro základní spuštění inzerce jinde máte vystaráno.

Například v kategorii kuchyně nevidíte židli, kterou by nabízelo 5 e-shopů, ale vidíte různý sortiment zastoupený vždy jedním kusem, který nabízí konkrétní e-shop. Po kliknutí na produkt se dostanete přímo do e-shopu, nebo na detail produktu.

Pokud budete chtít ze specifických vyhledávačů dostat maximum, bude to chtít nějaké ty úpravy.

Dobrou zprávou je, že pokud již máte vytvořen v e-shopu XML feed pro Heureku, tak alespoň pro základní spuštění inzerce jinde máte vystaráno. Jestli nemáte možnost nechat si vytvořit speciální feed pro konkrétní vyhledávače, doporučuji využít možnost převodníku v Mergadu. Přeci jen rozdíly se najdou např. v pojmenovávání kategorií, parametrů atd. a pokud budete chtít ze specifických vyhledávačů dostat maximum, bude to chtít nějaké ty úpravy.

 

Detail produktu na Heurece – porovnání cen více e-shopů

 

Detail produktu na Favi, kde je vždy jen jeden e-shop do kterého vede proklik

 

 

Sdílet článek
Jiří Guňka
Product owner Bidding Fox

Jako product owner se podílí na vývoji biddingového automatu Bidding Fox, dělá zprostředkovatele mezi vývojáři a uživateli aplikace. Vidět ho můžete také jako školitele Jak na automatický bidding.

Bidding Fox
Tento článek ti přináší

Bidding Fox

Bidding Fox pomáhá s automatickým biddingem. V aplikaci jednoduše připravíte strategie, spustíte bidding a reporty najdete na jednom místě. Pohlídá vám kredit a dá doporučení, jak inzerci vylepšit.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
4min. doba čtení

Tipy na šikovné online nástroje pro cílení vaší reklamy

Ano, všichni známe a pravděpodobně i řešíme firemní účty na Facebooku, Instagramu a LinkedIn. TikTok je vzhledem k průměrnému věku uživatelů poněkud kontroverznější, ale při rozumném používání je to velmi účinný marketingový nástroj s více než miliardou aktivních uživatelů. Sociální sítě jsou ve světě reklamy neprůstřelnou klasikou, ale nejsou zdaleka jedinou platformou, kde se dá […]

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Přečíst článek
12min. doba čtení

Která sociální síť je pro vás a vaši firmu nejvhodnější? Zjistěte, kde se soustřeďuje vaše publikum

Někdy se můžete snažit sebevíc, ale výsledky stejně nebudou takové, jaké byste očekávali. Pokud váš byznys neroste tak, jak byste si přáli, a to i v případě sponzorovaných nebo nesponzorovaných příspěvků na sociálních sítích, možná publikujete na špatném místě a ve špatný čas. 

Peter Habánek Peter Habánek
Managing Director v Bragama
Přečíst článek
5min. doba čtení

Jak může neuromarketing pomoci vaší firmě?

Obchodníci si lámou hlavu nad tím, jak přesvědčit zákazníky k nákupu. Existuje mnoho případových studií, jak pozitivně ovlivnit chování spotřebitelů. Dokážeme někdy nahlédnout do hlavy zákazníka? Už teď nám může hodně říci neuromarketing.

Přečíst článek