Co je influencer marketing
Tradiční reklama je drahá a často neúčinná. Influencer marketing je způsob, jak na trh uvést zboží a služby díky vlivným lidem. Spotřebitelé snáze uvěří člověku, kterého znají a sledují na sociálních sítích. Tím se pak rádi nechají ovlivnit.
O významu influencer marketingu
Influencer marketing funguje a jeho význam roste. Dokládají to zahraniční i české studie na téma influencer marketingu. Například:
- The State of Influencer Marketing 2018 – 92 % markeťáků, kteří zkusili influencer marketing v roce 2017 zjistili, že je účinný;
- Influencer Marketing (2018) report od Business Insider Intelligence;
- INFLUENCER MARKETING FORECAST REPORT 2018.
Za českou scénu zmiňme zejména studii Influenceři od agentury OGILVY & MATHER.
Myšlení nakupujících a trh marketingu se odvrací od klasických kampaní (print, televize, billboard, bannery, atd.). Dnešní svět ovlivňují zejména osobní blogy a sociální sítě (Facebook, YouTube, Instagram, Twitter, atd.).
Cíle influencer marketingu
Na začátku si definujte cíl (cíle), kterého chcete dosáhnout.
Příklady cílů:
- Lovebrand – Čím častěji zákazníci uvidí vaši značku, tím si vás lépe zapamatují a pravděpodobně u vás nakoupí. Důležité je, spojit se s lidmi, kteří si značku zamilují a jsou ochotni představit ji svým čtenářům a divákům.
- Traffic – Zvýšit návštěvnost svému webu můžete přes příspěvky na blogu nebo na sociálních sítích svého influencera.
- Generování zisku – Můžete nabídnout slevu, vouchery nebo dopravu zdarma influencerovi a jeho čtenářům. Zapojte affiliate marketing.
- Fanoušci na sociálních sítích – Můžete zvyšovat počty fanoušků na své sociální síti, např. pomocí soutěže, kterou influencer vyhlásí.
Definice influencera
Kdo je označován za influencera? Influencer může být ten, kdo má vybudovanou početnou komunitu na sociálních sítích. Je jedno, jestli je to puberťák nebo důchodce, instalatér z Prahy nebo americká filmová hvězda. Na profesi nezáleží.
Influencer musí umět ovlivnit chování druhých lidí.
Ovlivňuje své fanoušky na blogu nebo sociálních sítích svými názory nebo osobními zážitky.
I když influencer bývá o něco slavnější než běžní uživatelé sociálních sítí, jeho sláva nesouvisí s jeho inteligencí, vzděláním nebo životními hodnotami. Je důležité si v roli spotřebitele ponechat prostor pro vlastní závěr a kritický pohled.
Kdo je mikroinfluencer
Mikroinfluencer je někdo, kdo dokáže ovlivnit komunitu lidí, jen má o něco méně sledujících, než influencer.
Nebojte se spolupracovat s 2-5 mikroinfluencery. Spolupráce může být ve finále efektivnější a levnější, než když si zvolíte pouze jednoho velkého influencera.
Kromě ceny může být další výhodou fakt, že komunikace mikroinfluencera k publiku vypadá jako komunikace mezi přáteli. U velkých influencerů komunikace působí jako neautentická reklamní kampaň.
Proč mikroinfluencer?
„Pokud správně trefíte menší počet angažovaných a autentických lidí, může se váš produkt začít šířit pomocí world-of-mouth jako lavina!”
Tomáš Taran, www.sahirparkour.com
Tomáš Taran – parkourista a influencer říká:
„Je jasné, že Microinfluenceři nedokáží jednou akcí ihned zasáhnout tak široké publikum jako velcí YouTubeři. Jejich hodnota je v tom, že se často orientují na určitý segment. Právě specifičnost obsahu a dobré cílení dokáže vybudovat silné a intenzivní vztahy mezi influencerem a jeho publikem, resp. vaší značkou a publikem influencera.”
V další části se dozvíte, jak funguje spolupráce s influenceri, kde je hledat, jak si vybrat, na co si dávat pozor a kteří influencři byly nejvýkonnější v roce 2018 v Česku i ve světě.