6 min. doba čtení

Z dětského pokoje na největší e-shop s kávou

Tento článek vychází z mé přednášky, kterou jsem měl pro Ecommerce Bridge. Je to série kroků a odhalení know-how, které mě dovedly k vybudování největšího e-shopu s kávou na Slovensku.

Peter Szabó Peter Szabó
Coffeein
Z dětského pokoje na největší e-shop s kávou
Zdroj: Coffeein

Na samém začátku v roce 2011 jsem ani nesnil, že jednou bude naše pražírna takovým seriózním hráčem na trhu s kávou. Nechal jsem si naprogramovat e-shop, nakoupil drahou značkovou kávu z Itálie a začal prodávat. Prodeje nešly podle plánů (nešly vůbec), a tak mi došlo, že lidé nemají zájem o kávu, kterou si koupí i v supermarketu. Proto jsem změnil byznys strategii. Koupil jsem si malou pražičku na kávu a začal si pražit vlastní kávu.

Odhalil jsem díru na trhu, protože se psal teprve rok 2013 a byl jsem mezi prvními, kdo pražili kávu a prodávali ji online. Toto období jsem do marketingu investoval jen nízké stovky eur měsíčně a rostl jsem hlavně díky nativnímu marketingu a blogování o kávě. Takovýto pozvolný růst bez investic do marketingu trval až do roku 2021, kdy se všechno změnilo.

1. Bod zlomu

Až do léta 2021 jsem žil v sladkém nevědomí. Myslel jsem si, že je všechno super. Pracovali jsme 4–6 hodin denně jen tři lidé. Každý měl skvělý plat a spoustu volna.

Jednoho večera jsem viděl film Apocalypto a tehdy mi to všechno došlo. Jen proto, že jsem byl mezi prvními, se ostatní nezastaví. Konkurence rostla a sílila a moje malá pražírna začala ztrácet půdu pod nohama. Začaly vznikat nové zajímavé projekty se silným financováním a my jsme začali upadat.

Červenec 2021 byl první měsíc v historii, kdy jsme přestali růst, a já jsem díky filmu Apocalypto pochopil, co se děje (fakt vám tento film doporučuji). Skončilo období míru a začíná válka.

Jen pro porovnání, v červenci 2021 jsme měli obrat 23 600 eur a v červenci 2024 jsme měli obrat 211 500 eur. Jak jsme dosáhli takového nárůstu za uplynulé 3 roky?

Coffeein/Ivana Rožková

2. Kvalita produktu (a služby) je prioritou

Asi vám nemusím říkat, že není nic horšího než dobrá reklama na špatný produkt. Takže dříve, než se pustíte do ovládnutí trhu, se ujistěte, že máte ten nejlepší možný produkt na trhu. V mém případě jde o kávu. Pracujeme jen s nejčerstvějšími sklizněmi kávy. Nakupujeme ji přímo od farmářů. Máme nejlepší technologie na pražení kávy (pražíme šetrnou eco pražičkou na teplý vzduch) a máme optickou třídičku na kávu.

Jsem SCA roasting professional a mám i další senzorické či jiné odborné kurzy o kávě. Co tím chci říct? Že si opravdu zakládám na kvalitě. Právě proto, že vím, že máme top produkt, ho mohu s klidným svědomím prodávat a dělat na něj marketing.

Coffeein/DALL·E

3. Vzdělání v marketingu je základ úspěchu

Pokud byste si z celého článku měli odnést jen jednu věc, tak je to právě tato. Vzdělání v marketingu je základním kamenem úspěchu celé firmy. NIKDO, žádná agentura za vás neudělá tak dobrou práci, jakou si můžete udělat sami. Budete se muset vyškolit v marketingu.

V mém případě to byla Digitální univerzita, kniha 55 tipů od Dognetu a následně všechny možné marketingové knihy, které vás jen napadnou. K tomu hodně, hodně podcastů o podnikání a marketingu. V roce 2024 jsem vyslechl 25 000 hodin podcastů (vše o podnikání a marketingu) a navštívil pár přednášek a konferencí. Přečetl jsem desítky knih a blogů. Dokážu se s jakýmkoliv marketérem bavit na téma brandingu, PPC, SEO, UX, UI, affiliate marketingu, dokonce i o copywritingu či ideamakingu. Stal jsem se dokonce i režisérem, protože si tvoříme vlastní videa (za rok 2024 jsme jich vytvořili téměř 100).

Coffeein/DALL·E

4. Bez reklamy to nepůjde

Pozor! Reklama nerovná se marketing. Reklama, tedy poselství, které chceme předat potenciálním zákazníkům, je jednou z nejdůležitějších částí skládačky. Jak ji děláme my? Děláme všechno. PPC Google je základ. Reklama na FB je základ. Dělat odborná a vtipná videa, stories a články je základ. Pracovat na SEO a linkbuildingu je základ. Pravidelný mailing je základ.

Toto jsou věci, bez kterých se e-shop v roce 2025 nemá šanci prosadit. Jakou reklamu děláme? Různou. Tvoříme kreativní obsah pro pražírnu jako celek, kde komunikujeme naše USP. Děláme reklamy na konkrétní kávy, ať už od konkrétních farmářů, které osobně navštěvuji, nebo i na dárkové kávy (Valentýn, Den otců, atd.). A tím se dostáváme k dalšímu bodu.


Tu je zvyšok preloženého textu do češtiny:

5. Střílej jako Kalashnikov

Sám dopředu nevím, co bude a co nebude fungovat. Proto střílíme jako Kalashnikov. Ročně vyzkoušíme stovky kreativ, vypustíme desítky videí či článků na blog. Zkoušíme spolupráci s desítkami influencerů či jiných online portálů (SME, Topky, Startitup, modrykonik.sk, atd.).

Zkoušíme všechno, co je v našich finančních možnostech. Následně vše analyzujeme pomocí Analytics, FB Meta analýzy a samozřejmě máme i interní statistiky, které si měříme a vyhodnocujeme.

Na základě nich víme, co funguje a co ne. To, co funguje, následně více rozpracujeme a distribuujeme do dalších prodejních kanálů. Příklad: získali jsme ocenění Great Taste Awards za 3 naše kávy a napsali jsme o tom PR článek na SME. Přišlo nám obrovské množství objednávek jen na tento jediný článek, a tak jsme pochopili, že lidi toto téma zajímá.

Tak jsme tento článek umístili i na ostatní PR média + udělali jsme o tom videa na sociální sítě a YouTube a k tomu sadu bannerů. Tato kampaň nám stále funguje a máme ji nasazenou dodnes.

6. To be continued…

V druhé části článku odhalím své tajné triky, jako je UX, UI, OOTB, ale také ultimátní ultra mega super trik, jak se stát lepším podnikatelem. Tento článek ale napíšu, jen pokud nám přijde na e-shop www.coffeein.sk 10 nákupů se slevovým kódem BRIDGE10.

Možná to bude trvat dny, možná měsíce a možná se to nestane nikdy. Ale ani to nevadí, protože tím ušetřím 2–3 hodiny psaním dalšího článku. Za ušetřený čas zatím mohu praktikovat svůj ultimátní ultra mega super trik, který se dozvíte až po odemčení článku nákupy kávy. Takže něco za něco! 😄

Sdílet článek
Peter Szabó
Coffeein
Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Od memů po hodnoty: Jak si značky získávají srdce spotřebitelů
5 min. doba čtení

Od memů po hodnoty: Jak si značky získávají srdce spotřebitelů

Když značka vstoupí do online světa, stává se součástí nekonečného toku diskusí, trendů a memů. Některé přirozeně září, jiné se jen nejistě snaží najít své místo. Co však odlišuje ty, které dokážou zasáhnout správnou notu, od těch, které vyvolávají jen rozpaky? Podle studie Cultured je klíčem odvaha připojit se ke kultuře způsobem, který nejen pobaví, […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Jak smysluplnost a jedinečnost formují růst silných značek
2 min. doba čtení

Jak smysluplnost a jedinečnost formují růst silných značek

Podle rozsáhlého výzkumu společnosti Kantar, který analyzoval 20 000 značek v 540 kategoriích a na 54 trzích během deseti let, budování silných značek vyžaduje dva klíčové prvky – smysluplnost a jedinečnost. Výzkum označil diferenciaci značky za klíčový motor růstu, především při oslovování široké skupiny zákazníků.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Retail se mění. Vše je o údajích
3 min. doba čtení

Retail se mění. Vše je o údajích

Nakupování už není jen o předávání hotovosti. V dnešní době chtějí obchody také osobní údaje. Například módní obchody s luxusním zbožím, které začaly u pokladny vyžadovat telefonní čísla. Prý kvůli zasílání elektronických účtenek, což zní docela prakticky. Nebo je to přes čáru?

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+