Čínští giganti, jako jsou Temu a Shein, rychle získávají podíl na trhu v Evropě a dokonce i na trhu v USA, zejména díky své agresivní cenové politice a masivním investicím do marketingu. Tato situace nutí západní společnosti hledat nové strategie, jak se přizpůsobit a udržet si své zákazníky.
Reakce About You: Přizpůsobení se asijské konkurenci
Hamburská módní platforma About You se rozhodla následovat úspěch svých asijských konkurentů. V letošním roce plánuje nabízet zboží přímo z továrny, což by mělo zajistit příznivější ceny a zastavit úbytek zákazníků.
Toto rozhodnutí je jasným znamením, že i velcí hráči na trhu musí inovovat a přizpůsobovat své obchodní modely, aby si udrželi konkurenceschopnost.
Podobnou strategii plánuje i americký gigant Amazon, který rovněž hledá způsoby, jak konkurovat čínským poskytovatelům. Tlak na tyto společnosti je obrovský, zejména vzhledem k obrovským částkám, které Temu a Shein vkládají do marketingu. Právě díky tomu se jim podařilo získat velké podíly na trhu.
Zalando: Opatrný přístup ke změnám
Německá společnost Zalando zvolila jiný přístup. David Schröder, provozní ředitel společnosti Zalando, na digitální konferenci K5 v Berlíně zdůraznil, že rychlé zavedení přímých dodávek od výrobců by bylo rizikem. Společnost Zalando tvrdí, že kvalita a ochrana značky jsou pro ni klíčové a že musí být opatrná při přijímání rychlých změn. Přesné kroky, jak se s tím hodlají vypořádat, tedy nejsou známy.
Dopad celních předpisů na trh
Současnou situaci navíc ovlivňuje celní výjimka, která se vztahuje na zásilky ze zemí mimo Evropskou unii v hodnotě nižší než 150 eur. Evropská komise však plánuje tuto výjimku zrušit, což by mohlo výrazně ovlivnit levné čínské internetové obchody.
Pro lepší představu, v loňském roce poslali do Evropy až 2,3 miliardy levných poštovních zásilek, přičemž jen v dubnu to bylo rekordních 350 milionů zásilek. Podle všeho však zavedení opatření nebude snadné. Celní služby jsou již nyní přetížené a zavedení nových pravidel by bylo obtížné.
Kritika čínských hráčů
Čínští hráči Temu a Shein čelili kritice z různých důvodů. Existují vážné pochybnosti o bezpečnosti, kvalitě a udržitelnosti výrobků, které prodávají. V květnu podalo 17 členů Evropské spotřebitelské organizace (BEUC) stížnosti na Temu. Obvinili společnost ze zatajování informací a používání manipulativních technik.
Temu odpovídá, že je v Evropě nováčkem a musí se naučit místní pravidla a zvyky.
Současná situace v oblasti e-commerce je výzvou pro všechny na trhu. Na mušce jsou zavedené západoevropské značky, ale i místní menší podnikatelé. Například slovenská značka Magalea se ozvala proti nekalým praktikám čínských společností. Krádeže fotografií a levné kopie jejích výrobků ničí prodej a v konečném důsledku podkopávají důvěru zákazníků. Ti si totiž myslí, že ruční výroba je jen prázdná fráze, která má zakrýt povrchní prodej čínských výrobků.