
Tržní prognózy a faktory růstu v polském
e-commerce
Analytici předpovídají polskému e-commerce světlou budoucnost. Do roku 2028 by mohl trh dosáhnout ohromující hodnoty 192 miliard zlotých (přibližně 44,6 miliardy eur) s působivou roční mírou růstu 8 %. Tuto trajektorii podporuje několik klíčových faktorů:
- Vývoj spotřebitelského chování,
- technologický pokrok,
- zvýšená konkurence na trhu.
Počet online nakupujících v Polsku neustále roste. V letech 2020 až 2023 dojde k průměrnému ročnímu nárůstu počtu online nákupů o 5 %.
Kromě toho se průměrná hodnota transakcí zvýší z 233 PLN (54 EUR) v roce 2020 na 304 PLN (70 EUR) v roce 2023, což svědčí o dozrávání trhu a širším rozšíření online nakupování napříč produktovými kategoriemi.
Nové trendy
V polském e-commerce stojí za pozornost zejména dva segmenty:
- M-commerce (mobilní obchod): Pohodlné nakupování prostřednictvím mobilních zařízení získává na popularitě. Odborníci předpovídají, že do roku 2028 by m-commerce mohl v Polsku představovat více než polovinu všech prodejů v elektronickém obchodě.
- E-commerce: ačkoli v současné době tvoří pouze malou část celkového trhu, nakupování potravin online má značný růstový potenciál. Velcí hráči do této oblasti intenzivně investují a očekává se, že rostoucí obliba balíčků s jídlem bude hnacím motorem dalšího rozvoje.
Investice do technologií a zákaznické zkušenosti
Aby si polské e-commerce společnosti udržely konkurenceschopnost, upřednostňují zákaznickou zkušenost (CX) a technologické inovace. Průzkum ukázal, že 80 % odborníků z oboru plánuje v roce 2024 zvýšit investice do designu UX/UI, automatizace procesů a umělé inteligence.
Mezi hlavní oblasti zájmu patří:
- personalizace nabídky produktů,
- automatizace procesů,
- vývoj uživatelsky přívětivých mobilních aplikací,
- lepší sledování chování spotřebitelů.
Tyto investice jsou pro podniky klíčové, aby splnily měnící se očekávání zákazníků a udržely si konkurenční výhodu na rychle rostoucím trhu. Vzhledem k tomu, že se toto odvětví dále vyvíjí, je zřejmé, že technologie a strategie zaměřené na zákazníka budou hrát klíčovou roli při utváření budoucnosti polského e-commerce.