Zajímá mě
29. prosince 2019
29. prosince 2019

Google PageRank – proč je pořád důležitý?

3 min čtení

Když je něco neviditelné, neznamená, že to neexistuje. Totéž platí pro Google PageRank. Přesto, že tato metrika už není dostupná veřejnosti, je stále velmi důležitá. Důvodem je, že Google ji stále využívá jako součást algoritmu hodnocení webových stránek.

Metrika PageRank vyjadřovala, jak silná je stránka podle vyhledávače. Bylo pravidlem, že čím byl Google PageRank vyšší, tím byla stránka kvalitnější. Skóre Google metriky vycházelo z několika kritérií, mezi kterými byly: kvalita obsahu, autorita stránek, použití klíčových slov, zpětné odkazy, návštěvnost, poptávka po vyhledávání.

Z uživatelského hlediska představuje PageRank hodnotu v rozmezí jeden do deseti. Hodnota „jeden” zobrazuje nejnižší hodnotu a „deset” naopak nejvyšší. Především je to ale jeden z několika faktorů určujících kvalitu stránky na internetu.

Historie Google PageRank 

Systém určený k měření důležitosti webu sestavil Larry Page a Sergey Brin ve městě Stanford v roce 1997. Jejich teorie byla založena na myšlence měření webu na základě hodnoty a důležitosti linků, které na něj odkazují. Důsledkem bylo využití kolektivní inteligence a následně určení nejrelevantnějšího webu. 

Tento algoritmus považoval odkazy za něco jako hlasy. Pokud byl na stránce link vedoucí na jinou stránku, považovalo se to za určité hlasování v její prospěch. Myšlenka pochází z akademické půdy, na které jsou znakem důležitosti vědeckých prací jejich citace v jiných textech. 

PageRank představoval jednoduchý a úspěšný koncept, díky kterému se Google stal nejpoužívanějším vyhledávačem.

Hledání na webu je však složitější proces. Aby určitá stránka mohla být na prvním místě, je třeba protřídit miliony výsledků ve vyhledávání. To znamená, že v první řadě společnost Google prochází a indexuje web a následně shromažďuje obsah stránek. Shromážděné údaje jsou postupně indexově rozdělené podle jejich obsahu. 

Pokaždé, když uživatel zadá hledaný výraz do vyhledávání, Google prohledává a indexuje stránky na základě jejich relevantnosti a zobrazí uživateli seznam stránek s nejvyšší relevantností.

Najzákladnějším procesem je však hodnocení, zjišťování a určení, která ze stránek by měla patřit na začátek seznamu vyhledávání. 

Jak se Google PageRank počítá?

Základem výpočtu PageRanku je předpoklad, že každá webová stránka má určitou důležitost, kterou naznačuje Pagerank (nejméně 0 a 10 nejdůležitějších).

PageRank se vypočte podle počtu a hodnoty příchozích odkazů na webovou stránku.

PR(Pi) = (1-d) + d.∑ (PR(Pj)/C(Pj))

Novější verze je mírně upravená, ale v zásadě se na principu PageRanku nic nemění:
PR(Pi) = (1-d)/N + d.∑ (PR(Pj)/C(Pj)
• PR(Pi) – PageRank i-té stránky
• d = dumping faktor menší než 1 a větší než nula, cca 0,8-0,9
• P1, P2,…, Pn jsou všechny stránky v indexu a tedy N je počet stránek
• ∑ = částka pro všechny Pj z M(Pi), kde M(Pi) je množina všech stránek odkazujících na danou stránku i
• C(Pj) = počet odkazů na j-té stránce

Jak je vidět: 

  1. PageRank se neurčuje pro celý web, ale pro každou stránku zvlášť.
  2. PageRank stránky se nepřenáší na stránku „i” celý, ale je dělen počtem odkazů na stránce „j” a ještě je snížený o dumping faktor „d”.
  3. PageRank stránky je určen na základě PageRanků stránek odkazujících na počítanou stránku.

Pro výpočet PageRanku jedné stránky potřebujeme znát všechny ostatní PageRanky stránek, které na ni odkazují. Proto se výsledný hodnota počítá v několika kolech a, překvapivě, vypočtené hodnoty poměrně rychle po několika iteracích konvergují k reálnému PageRanku.

Odhaduje se, že pro přiřazení PageRanku celosvětovému webu je potřeba asi 100 iterací.

Proč je PageRank stále důležitý pro SEO? 

PageRank tedy představuje interní hodnocení stránek na základě chování a délky působení domén na internetu. Je důležitou součástí umístění stránek ve vyhledávání podle klíčových slov a zároveň má vliv také na vytváření SEO optimalizace.

Důležité jsou i zpětné odkazy a Google tento stav aktualizuje na denní bázi. 

Vědět, že PageRank je stále součástí mechanismu hodnocení, je jedna věc. Druhou věcí je ale hledat způsoby, jak ho ovlivnit. Zvýšení skóre nemůže zaručit žádná konkrétní akce, avšak můžeme mu dopomoci prostřednictvím dvou aktivit:

  • budování kvalitních backlinků (zpětných odkazů), 
  • efektivnímu internímu prolinkování.

Jak vidíte, SEO stále patří mezi nedílnou součást dobré marketingové strategie. Pokud SEO podceníte a nebudete mu věnovat svou pozornost, bude to mít dopad i na samotný brand. Více se o tom, proč se SEO optimalizace vyplatí a jaké jsou její hlavní principy, dočtete v dalším článku.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Monika je SEO specialistou ve společnosti SCR Interactive od roku 2018. Pomáhá klientům optimalizovat webové stránky a zajišťuje linkbuilding. Pravidelně a aktivně se účastní seminářů a workshopů zaměřených na SEO a marketing.

Tento článek přináší

SCR interactive je fullservisové reklamní agentura poskytující komplexní služby v oblasti marketingové komunikace (strategie, kreativa a technologie). Propojujeme digitál a offline, jsme nadšenci novinek a inovativních řešení. Jsme součástí stabilní skupiny firem brandu SCR®.