14min. doba čtení

Upřímně a od srdce o SEO a optimalizaci pro vyhledávače

Online marketinku se věnuji už 12 roků. Začínal jsem právě se SEO. Dělal jsem linkbuilding, sledoval pozice. Později jsem přešel na vlastní projekty. Co jsem se naučil? Že SEO není jaderná fyzika. Ona to je celkem logická disciplína. Z pozice marketinkového manažera nebo ředitele je to věc strategie. Zda vás někdo na internetu „najde“, je komplexní věc. SEO se nedá „zapnout“. A bohužel, u malé firmy se nedá ani úplně delegovat.

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder Ecommerce Bridge & Dognet
Upřímně a od srdce o SEO a optimalizaci pro vyhledávače

Pokud od tohoto článku čekáte návod na SEO, nebo nějaké mudrování o „10 faktorech, které vás dostanou na první pozici“ … to tady nenajdete. Je to zpověď marketéra, mne, který mám SEO v krvi a chci vám říct, jak to chodí.

Ztracený boj pro nemotivované

Upřímně, je to vcelku ztracený boj, pokud nemáte ve firmě někoho, koho to bude bavit. Co je „to“? Dnes je SEO, a ono vlastně i vždy bylo, o obsahu. O kvalitním, strukturovaném a dobře naformátovaném obsahu.

Pokud nemáte ve firmě nikoho, kdo rád píše, točí videa, fotí nebo aspoň umí připravit podklady pro napsání článku, tak se na SEO vykašlete. Zapněte si, doslova, nějaké základní PPC, dáte na ně pár eur měsíčně a vyřízeno.

Dnes je SEO o motivaci firmy tvořit kvalitní obsah.

Nebo to chcete delegovat? Nu, jak delegujete profesionální pohled vašeho zaměstnance na nějakého junior copywritera z agentury? Abych neurazil, stejně těžko delegujete přidanou hodnotu vašeho člověka na senior freelance copywritera. Prostě nejlepší obsah dokážou dělat lidé, kteří s tím pracují. Umí dát přidanou hodnotu a informace, které jsou TOP.

Jako naučíte nějakého externistu, proč je vaše velkoformátová tiskárna nejlepší? Jak vám někdo napíše článek o zámkové dlažbě, když chudák ani neví, že na ní právě stojí?

Nedělejte obsah proto, abyste ho dělali, protože to je trend. Musíte tomu dát srdíčko a profesionála, který ví, co říká.

V minulosti existovaly různé zkratky, finty, či black-hat strategie, které dokázaly web „vystřelit“ i bez kvalitního obsahu. Dnes je Google technologicky úúúúplně jinde a „staré dobré SEO“ metody už nefungují. Kdo tvrdí, že ano, klame… nebo neví, že klame.

Obsah na vašem webu je jako dobrá kniha

Abych to přirovnal, kvalitní obsah na vašem webu je jako dobrá kniha. Na tom se asi shodneme. Tedy doufám.

Podle čeho poznáte, že kniha je dobrá?
1. Lidé ji dočtou do konce, protože je dobrá a dobře se čte. Je poutavá a zajímavá. Poskytuje odpověď na věc, kterou člověk čekal.
2. Odkazují na ni různé práce a publikace. Je často citovaná a uváděná.
3. Doporučují ji autority.
4. Mluví se o ní, protože jsou v ní kvalitní informace.

Co to má společného s vaším webem, který prezentuje firmu, která klade kachlíčky, prodává bio kosmetiku nebo prezentuje bratislavský autoservis?

Podle čeho vyhledávač řadí stránky?
1. Web má kvalitní obsah, který mají lidé rádi. Je dobře napsaný, poutavý a profesionální. Musí co nejlépe uspokojit poptávku, kterou člověk do vyhledávání zadal.
2. Jiné weby na něj odkazují přes zpětné odkazy, protože chtějí dát vědět čtenářům, že i tam je dobrý zdroj, případně ho citují.
3. Blogeři, redaktoři a influenceři v oboru článek sdílejí, odkazují na něj.
4. Lidé obsah sdílejí na sociálních sítích, mluví o něm.

Připomíná vám to něco? A myslíte, že když budete chtít napsat fakt dobrou úspěšnou knihu, hodíte to na externistu? Ideálně na toho, který píše za 10 eur za článek? Nu, možná ano, ale asi ne.

Pro úspěch v SEO a pro dobré příčky v Google potřebujete přidanou hodnotu a fakt dobrý obsah. Kdyby dala J. K. Rowlingová napsat Harryho Pottera nějakému člověku za peníze, mělo by to úspěch? Těžko. Právě ona tomu dala přidanou hodnotu.

Magie klíčových slov

Každá firma má svoji oblast působení. K té oblasti se vážou klíčová slova, přes která lidé tuto oblast hledají. Je to jako když jdete po ulici a chcete se najíst.

• Máte hlad. Máte chuť na něco indického a právě jdete kolem sídliště.
• Na co se asi zeptáte na infolince turistického centra?
• No, asi: „Kde najdu indickou na sídlišti?“, že?
• Indická restaurace tam je, ale musí mít na sobě napsané, že jde o indickou restauraci, musí v ní dobře vařit a musí ji umět doporučit. Potom ji budou na infolince turistického centra moci doporučit.
• Když bude špatně označená, nebude dobrá a nebudou ji doporučovat ani ostatní, do seznamu infocentra se nedostane.

Nic nového? Nu, takto asi funguje i vyhledávání a klíčová slova.

Jako firma musíte mít na webu kvalitní obsah spojený s oblastí a klíčovými slovy, která vystihují vaše pole působnosti.

Musíte vědět, co lidé hledají s tématem zaměření vaší firmy. Odkud to budete vědět. Nu, je zde jeden trik, který trvá asi 10 vteřin a je zdarma.

1. Zapnete Google
2. Zadáte hlavní klíčové slovo – například parfémy, plastová okna, kachličky, prostě váš primární produkt nebo oblast.
3. Proscrolujete se úplně dolů a objevíte tam magická klíčová slova, která souvisí s vaším vyhledáváním.
4. Odhalíte tajemství vesmíru a to, co lidé spolu s vašim klíčovým slovem hledají.

Čo jste zjistili?
1. Že lidé hledají nejlevnější parfémy
2. Dámské parfémy
3. Pánské parfémy
4. Dívčí parfémy

Po rozkliku „dámské parfémy“ zjistíte, že se řeší nějaký žebříček, protože chlapi prostě neví. Že hledají top věci na tento rok a ideálně s dopravou zdarma.

Samozřejmě, můžete použít různé nástroje na analýzu klíčových slov. Ale základ, který musíte pochopit, je jednoduchý. Prostě z vyhledávání zjistíte klíčová slova, která lidé hledají a musíte je mít na webu spolu s kvalitním obsahem. Tečka. Šlus. To je ta věda.

Prostě si vyspecifikujete 5–10 hlavních klíčových slov a na ta se ve svém obsahu primárně zaměřte.

Existují pak i pokročilé věci, jako konkurenčnost klíčových slov (jak těžké je se v nich prosadit) nebo hloubkové analýzy klíčových slov. Ta jsou vhodná pro e-shopy, které mají stovky nebo tisíce produktů. Ale pro nějaký základní malý byznys je to v pohodě takto, zdarma.

Proč by měl být můj obsah na první straně?

Tak, máme klíčové slovo. Například inkriminované „dámské parfémy top 10“. Chceme, aby na první straně, ideálně na prvním místě, byl náš web. Co uděláme? No, proklikáme si 10 prvních webů z vyhledávání. Co tam je?

1. E-shopy, které mají prostě vyjmenované top parfémy

2. E-shopy, které mají vyjmenované parfémy a přidané texty

3. E-shopy, které mají nějaký dlouhý text a k tomu nějaké ukázky

4. Affiliate weby, které mají super extra dlouhý obsah a dobře zpracovaný

Uf, ale naložil jsem si, protože ty affiliate weby jsou fakt dobře udělané. No, ale jak zaujmout? A ne zaujmout Google, ale čtenáře a tím pádem i Google.

Musíte udělat obsah, který je minimálně tak dobrý, jako na každé z prvních 10 stránek. Plus mít něco navíc a to navíc musíte vymyslet.

No, na takovou stránku přijde asi chlap, který hledá parfém pro ženu. Jak ví, jaký vybrat? Musíte vymyslet pro ně nějakou pomůcku. Určitě použijte to, co mají i ostatní, tedy zkuste popsat, jakou ženu asi parfém vystihuje, přidejte pěkné fotky, složení a podobně.

Nápad jako přidaná hodnota není jen pro SEO

Chlap ví, jak se žena obléká – dejte tam fotky a přidejte, jaký asi parfém žena může chtít. Dáma v tygrovaných legínách bude mít asi jiný vkus než decentně oblečená dáma v kostýmu.
Zkuste napasovat parfém podle toho. Protože s nimi pracujete, měli byste to zvládnout.

Nakupující se díky fotkám trefí asi tak pravděpodobně jako při suchém textovém popisu. Proste to je pomůcka bezradnému chlapovi, který neví… prostě neví 🙂 Chlap přijde, vidí, že takto nějak vypadá jeho děvče, a koupí. Nehledá dál. Proč by měl?

A to je to. Prostě musíte vytvořit nejlepší obsah pro dané klíčové slovo. A tu přidanou hodnotu vymyslí jen profesionál.

Obsah jako dobře čitelná diplomka

Jedna věc je napsat obsah a druhá ho naformátovat tak, aby se dal dobře číst. Prostě jako diplomka. Čeho se držet?
1. Nadpisy, nadpisy, nadpisy – používejte nadpisy H1, H2, H3… logicky, jako u normálního textu, diplomky nebo jiné práci.
2. Rychlé čtení – člověk často jen přeletí nadpisy. Mějte jich tam dostatek, nejen jeden. Podnadpisy jsou velmi důležité. Za doslova 4 vteřiny „skenování“ obsahu musíte vědět podle nadpisů, o co jde, jaké je poselství a co může člověk od toho čekat.
3. Odstavce – nesekejte velké bloky textu. To se fakt špatně čte. Rozdělujte to do několikavětých celků.
4. Vyznačujte důležité – napište pár slov tučným bold písmem. Proč? Protože vyznačíte to důležité. Člověk by měl přečíst nadpis, 4–5 vyznačených klíčových slov a pochopit, o co jde.

Nebojte se přidávat tzv. Headline boxy. Jako je například tento 🙂

Je to místo, kam napište nejlepší věci, které jste chtěli říct. Boxy lidé přečtou i při klasickém, dlouhém čtení, i při rychlém proběhnutí.

Pár rad k tvorbě obsahu, který splní SEO cíle

1. Prostě se podívejte, co se vyhledává, a napište k tomu super obsah.
2. Nekopírujte! Jednak je to nemorální, nezákonné a také neúčinné, neboť Google umí vyhodnotit duplicity.
3. Dejte obsahu „srdíčko“. Nepište to, aby bylo, ale aby to něco lidem přineslo.
4. Ve většině případů se do titulku webu přenáší název článku. Co máte v titulku (meta tag title) velmi ovlivňuje, jak se umístíte ve vyhledávání. Musíte tam mít klíčové slovo, ale zároveň to musíte mít pěkně napsané, aby na to člověk klikl. Přečtěte si How to write meta title tags for SEO (with good and bad examples)

5. Přidávejte tzv. ALT tagy k obrázkům. Co to je? No, je to alternativní (alt) textový popis toho, co je na obrázku. Slouží to nejen nevidícím, kteří mají speciální program na prohlížení webu. Sleduje to také Google, aby lépe pochopil, o čem je obrázek a tím pádem i celý obsah, u kterého je. Níže je příklad produktu na Alze a jeho ALT popis v HTML kódu webu, který Google prohlíží.

Multimédia a obsahové SEO

Ještě v krátkosti, do obsahu přidávejte i vlastní fotky, videa, případně zvuky. Proste cokoliv nové, co k tématu vyprodukujete, je dobré pro SEO. Když k článku použijete fotky z fotobanky nebo produktové fotky od výrobce, tak takové fotky už Google zná. Pokud ale nafotíte nebo natočíte něco nového, je to pro lidi i vyhledávač přidaná hodnota.

Nebojte se točit nebo fotit na mobil. Lidé chtějí vidět realitu! A ta se neskrývá v ateliérech a ani Photoshopu.

Videa uploadujte na Youtube, nezapomeňte přidat popis a název i s klíčovým slovem. Případně vyplňte klíčová slova i do tagů. A potom video přidejte jako „embed“ do svého článku.

Nebojte se linkbuildingu

Zase, linkbuilding není strašidlo. Jak jsme si řekli na začátku, čím víc kvalitních backlinků bude směřovat na váš obsah, tím lépe. Je to jako s knihami.

V první řadě jde o kvalitu a relevanci. Vyhoďte si z hlavy věci jako nákup 100 zpětných odkazů za 50 eur a podobně. Tímto stylem dostanete akorát Google penalizaci.

Jde o kompromis mezi kvantitou a kvalitou. Doby, kdy stačilo nakoupit odkazy, jsou dávno pryč.

Interní linkbuilding

Stejně tak, jako je důležité získávat odkazy z externích webů, je důležité také „prolinkovat“ obsah na webu mezi sebou. Tedy když píšete něco, klidně odkažte na jiný obsah, který už máte. Případně, když něco publikujete, vzpomeňte si, kde všude by se ze starých článků dalo odkázat na tento nový obsah.

Příklad za všechny drobné:
1. Pište článek o plastových oknech.
2. Víte, že jste už psali článek o zateplení, kde jste okna uvedli – šup tam odkaz.
3. Ve článku o oknech jdete psát také o střeše – o zateplení střechy jste už také psali – šup, odkaz z nového článku na starý článek.
4. Podpoříte jak staré, tak i nové obsahy.

Interním prolinkováním nepomáháte jen Googlu. Pomáháte hlavně čtenáři, který se umí dostat z článku na další a lépe pochopit téma. Jen to zase nepřežeňte, 2–3 odkazy v krátkém článku úplně stačí.

Externí linkbuilding

Google jako první vyhledávač, ještě v 90. letech, přišel na to, že pořadí kvality a relevance stránek se dá dělat podle odkazů, které na obsah směrují. Není to jen o obsahu na webu jako takovém. Prostě pracovali s hypotézou, že když na web odkazují jiné silné weby, asi i jeho obsah bude dobrý. A tak to je vlastně dodnes.

Proto je důležité získávat relevantní a silné odkazy. Pokud na vás odkazuje 100 slabých webů s pochybným obsahem, může vám to spíše uškodit. Když získáte 2 odkazy od autorit, může vás to vystřelit vzhůru.

Je to jako s knihami. Když na vaši knihu odkazuje hodně obyčejných lidí, je to horší, než když vaši knihu doporučí autorita v oboru. Třebaže jen jedna.

Jak získávat externí odkazy na váš obsah?

Nejlepší je psát fakt takový obsah, na který budou lidé odkazovat sami od sebe. To je ale extrémně náročné, ale ne nemožné. Dá se tomu ale pomoci. 🙂

1. Web si můžete zaregistrovat do 5–10 katalogů, které existují. Víc se ani nevyplatí.
2. Působte v komunitě a získejte odkazy od známých, kteří také publikují. Poproste je, aby vás připomněli a odkázali na váš obsah.
3. Pište pro jiné projekty guestblogy, resp. guest content. Prostě oslovte jiný web s tím, že mu napíšete fakt dobrý článek na nějaké téma, zdarma. Web tento článek uveřejní a vaším „honorářem“ bude šikovně umístěný zpětný odkaz na váš podobný obsah.
4. Vyhledejte příbuzné články a obsahy na jiných webech. Pokud se dá pod ně přidat reakce/komentář, tak si článek přečtěte a napište na něj názor. Nebo ho doplňte a přidejte odkaz na svůj článek, který se také tématu věnuje. Nepřidávejte do komentářů jen odkazy, protože to vám autor článku vymaže. Musíte jeho článek obohatit a odkaz se tam musí hodit. Nespamujte! Prostě komentujte, diskutujte a sem tam přidejte i odkaz na svůj obsah, který se čtenáři může hodit.
5. Nakupujte odkazy, pokud to jinak nejde. Když potřebujete „protlačit“ silná klíčová slova, tak prostě musíte nakupovat. A to od silných, autoritativních webů z vaší oblasti.

Technické SEO

Ještě bych rád uvedl, že toto je článek pro začátečníky. Pokud máte velký e-shop a tisíce produktů, hrajete jinou ligu. Ano, i tam je to o kvalitním obsahu, ale jde i o tzv. technické SEO.

Ve zkratce, jde o to, jak je „naprogramovaná“ stránka, jak generuje META tagy, jak se řeší filtrace, skladba URL, jak funguje vyhledávání … prostě, náročné věci. Tady vám to na knížkách a fazolkách nevysvětlím. 🙂 Je to o tom, abyste měli technicky správně vytvořený web a jeho strukturu.

U malého webu si to dokážete uhlídat sami, protože si de facto každou podstránku vytváříte sami. U obrovského e-shopu musíte zajistit to, aby se už vygenerované stránky (například produktové) chovaly správně, aby měly dobře nastavené všechny SEO parametry.

Při hard-core technickém SEO bych už zvážil profesionála. Ale ne najmout ho na tvorbu obsahu. Profík vám řekne, co a jak nastavit, uvidí detaily, bude umět pomoci s nastavením a úpravami tak, abyste technicky co nejvíc vyhověli jak Googlu, tak uživateli. Protože správně vygenerovaný nadpis, titulek, ALT obrázek, rychlost webu či navigace je důležitá hlavně pro uživatele a tím pádem i pro Google.

SEO ve 3 větách na závěr

Optimalizace pro vyhledávače je strategie na tvorbu obsahu, kde musíte zjistit, co lidé hledají a dát jim co nejlepší obsah, který se vztahuje na jimi hledané klíčové slovo.

Aha, stačila jen jedna věta. Tak zůstává už jen poděkovat a popřát mnoho štěstí při SEO a optimalizaci webu.

Sdílet článek
Štefan Polgári
Founder Ecommerce Bridge & Dognet

Spoluzakladatel projektu Ecommerce Bridge a ředitel affiliate sítě Dognet, která aktuálně působí na Slovensku, Česku, Maďarsku, Polsku a Rumunsku.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+