3min. doba čtení

15 expertů: Jak se nakupují odkazy při linkbuildingu v roce 2024? A jakou roli budou hrát nadále?

SEO je tady s námi již více než 20 let. Točí se v něm stovky milionů eur a ve větší nebo menší míře se dotýká každého online projektu. Jedna z nejdůležitějších součástí úspěšné SEO strategie je také linkbuilding. Pozici ve vyhledávání ovlivňují také zpětné odkazy – backlinky. To potvrdil i sám Google. Zatímco v roce 2007 stačilo nakoupit de facto jakékoliv odkazy a byli jste první, dnes je to už jinak. Jak se dnes staví experti k placenému linkbuildingu?

15 expertů: Jak se nakupují odkazy při linkbuildingu v roce 2024? A jakou roli budou hrát nadále?

Nákup odkazů. Někteří ho milují, jiní ho odsuzují

SEO experti se často neshodnou ani na tom, jakou roli hraje linkbuilding při samotných výsledcích a pozicích ve vyhledávání. A už vůbec ne na tom, když se jedná o nepřirozený externí linkbuilding, kdy se odkazy přímo nakupují. Někomu to funguje, někomu ne. Je to případ od případu. Google samotný nikdy nepřizná, jakou roli a parametry má úspěšný linkbuilding.

A kdo tvrdí, že vůbec nenakupuje, většinou lže. Je to jako s pornem. Když se někoho zeptáte, jestli ho sleduje, určitě řekne, že ne. A přesto se na něj skoro všichni dívají.

Jednou jsem od jednoho odborníka na SEO slyšel zajímavou věc: „Všichni kupují odkazy. Kdo chce uspět na vysoce konkurenčním klíčovém slově, musí odkazy kupovat. Proč? Protože všichni kupují.“ No, je to pravda. Je to jako závody ve zbrojení.

Placený externí linkbuilding funguje přímočaře. Snažíte se získat odkazy z webů, kde byste odkaz nikdy nezískali přirozenou cestou, tj. zdarma. Jednoduše by na vás dané médium neodkazovalo, protože k tomu nemá důvod. Přirozené odkazy nejčastěji získávají autoritativní weby – například weby Aktuálně, Wikipedie nebo Ecommerce Bridge. 🙂 Pokud ale prodáváte pračky nebo pneumatiky, je velmi těžké získat přirozený odkaz.

Pravidlá hry nákupu odkazů v minulosti, dnes a v budúcnosti

Někdy jsme dělali „SEO“ tak, že jsme získávali odkazy z patiček webů a vyměňovali jsme je. Bylo jedno, že jich tam bylo 20. Fungovalo to. Později jsme přešli na odkazy v side barech, poté na odkazy z článků. No když se to přežene, umí vás nárazový placený linkbuilding v očích Google i doslova pohřbít.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Dnes se při nákupu odkazů snažte nekupovat odkazy „okatě“. Dbá se na to, aby vypadaly co nejpřirozeněji, aby byly na dobrých stránkách. Fungují ale odkazy koupené z článků, které byly publikovány před několika dny, měsíci nebo lety? Jakou roli hraje při nákupu domény rank podle Ahrefs? A musí mít web, od kterého kupujete odkaz, sám silné pozice v Googlu?

Ptáme se expertů

Zeptejme se tedy naší databáze odborníků. Vzhledem k citlivosti tématu jsme jim dali možnost vyjádřit se anonymně.

Nákup odkazů je jednou z činností v rámci linkbuildingu. Je to běžné. Linkbuilding realizujeme pro mnoho klientů a pokud někdo řeší SEO, tak primárně poptává tvorbu portolia odkazů. Je to důležitá součást SEO strategie. Mnohdy to jde na úkor výrazně podstatnějších věcí, jako je samotná strategie, kvalitní web/e-shop a tvorba kvalitního optimalizovaného obsahu. Odkazy je vhodné nakupovat strategicky podle toho kdo je moje konkurence, co všechno potřebuji dosáhnout, v jaké době a vzhledem k tomu, jaký mám rozpočet. Pokud je konkurent s odkazy se 4000 domén, tak nebude asi levné a ani efektivně tuto mezeru lepit, ale vybrat jen to co z daného portfolia bude mít největší efekt.

Karol Woltemar
Konzultant a zakladateľ agentúry Madviso

Kupování odkazů je podle mě zakázáno iz těchto důvodů – vložení koupeného odkazu do textu většinou nepřidává absolutně žádnou hodnotu ani textu ani uživatelům, kteří na odkaz kliknou – obsah pouze zahlcují. Kupovat odkazy může samostatně i laik, k čemu mu je k tomu SEO „specialista“? Vyjádření, že každý nakupuje odkazy je klamavé a zavádějící, ptali jste se každého? Je to jako když feťák namlouvá potenciální klienty na své „zboží“ – vždyť ho bere každý. Ne, nebere. Já odkazy nekupuji. Nejen proto, že jde o zakázanou techniku, ale koupě a výměna odkazů (další zakázaná technika) mě vůbec nebaví, nenaplňuje, ale unavuje. Raději se snažíme is odkazy zaměřovat na užitečnost a přínos.

Martin Balko
SEO špecialista v PoctiveSEO.sk

Nákup odkazů z pohledu link buildingu se nesmí řešit ani masově ani bez hlubší strategie toho, čeho chceme dosáhnout. A ideální by měl být vždy spojen s tvorbou obsahu, PR aktivitami či spoluprácemi na sociálních sítích. Za nás tedy platí, že pokud nákup odkazů, tak jen omezeně a jako součást komplexnějšího balíku aktivit.

Nakupování je relevantní metoda získávání zpětných odkazů. Vyhledávače ji nemají rádi, protože je snadno zneužitelná a může negativně zkreslovat hodnocení kvality webu. Nevidím však nic špatného na tom zařadit ji do link buildingové strategie. Neměla by to ale být metoda hlavní či jediná. Majitel webu, který pečuje o svůj obsah a čtenáře, může dát prostor ostatním pro publikaci a odkazování, aniž by se zpronevěřil svým zásadám. A takový si zaslouží incentivu. Hledejte takové weby. Tvořte obsah, který si zaslouží publikaci. Peníze používejte až jako poslední možnost. A budou spokojeni všichni – čtenáři, webáři, vyhledávače i vy.

Pavel Pajkrt
Manažer, stratég a marketingový konzultant

Po březnovém Google CORE&SPAM update je link building stále faktorem, který ovlivňuje výsledky vyhledávání a hodnotu webstránek. Google ze své oficiální dokumentace vyhodil slovo „důležitým“, ale nadále pokračuje ve svém dlouhodobém cíli odměňovat stránky, které tvoří užitečný, relevantní a kvalitní obsah. Investice do publikačních plánů a psaní obsahů, které řeší problémy vašich zákazníků, je nadále dobrou volbou, ať už obsah tvoříte u vás na webu, nebo na externích portálech. Vyhnula bych se SPAM buildingu – ověřujte si toxicitu linek (např. nástroj SEMrush). Google bude penalizovat clickbait, také propůjčování subdomén a portálů pro linkování. Vyhněte se jim.

Klientům vždy říkám, že na prvním místě je obsahové a technické SEO a teprve potom mohou uvažovat o placeném linkbuildingu. Placený linkbuilding je zároveň pro mnoho webů jediná cesta, jak získat odkazy a pozice, takže nevidím důvod, proč linkbuilding při aktuálním nastavení vyhledávačů bojkotovat. Zkratkám a spamovému publikování odkazů se však vyhněte obloukům. Soustřeďte se na cenově přijatelné odkazy z kvalitního obsahu publikovaného na relevatních webech a sledujte, jak vaše pozice rostou.

Marek Jelok
SEO & PPC Specialist

Vyhledávače se dlouhodobě snaží omezovat vliv nakoupených zpětných odkazů, resp. odkazů, které vznikly za účelem ovlivnění výsledků ve vyhledávání. Nedoporučuji masivně nakupovat zpětné odkazy z nerelevantních webů nebo odkazových farem. Při výběru webu je důležité sledovat zejména: tématičnost (relevantnost) webu, aktuálnost a kvalitu obsahu, linkprofil, umístění a parametry odkazů. Vliv odkazu jako hodnotícího faktoru v průběhu času klesá a je pravděpodobné, že bude klesat. Přesto budovat zpětné odkazy má smysl. Primárním cílem by mělo být budování zpětných odkazů z relevantních zdrojů za účelem získání přímé návštěvnosti.

Marek Loduha
Founder Futurino s.r.o.

Pokud se týká nakupování pouze odkazů, tak to považuji za naprostý nesmysl. V případě, že jde o článek s odkazy, tak bych už tak nekompromisní nebyl. Nicméně je tady technická stránka věci. Mluvil jsem s konzultanty Google z Dublinu i techniky z Indie. V obou případech mě potvrdili, že takové odkazy systém ve většině případů pozná. Google mapuje weby, které prodávají odkazy/články a pak s tímto zjištěním nějakým způsobem nakládá. Jakým, to jsem se samozřejmě nedozvěděl, ale bylo mě naznačeno, že většinou to systém sice bere jako odkaz (který sleduje), ale ve výsledcích tomu nepřikládá váhu. Výjimkou jsou ovšem značky. Tam mnohdy stačí jen zmínka o značce a odkaz ani není potřeba. ~ autor je Online marketing senior konzultant

Proces získání neplaceného dobrého zpětného odkazu je poměrně pracný, často časově náročný a nemusí mít vždy výsledek. Avšak nákup linku může být levnější varianta s konkrétním výsledkem. Třeba si však dát pozor na to, že i linkbuilding má svá pravidla, kterých se musíte držet aby měl správný efekt. Ty platí, ať už link kupujete nebo vyměňujete. V ČR a CZ je to běžná praxe i když ne zcela v souladu s pravidly Google. Tvořit atraktivní obsah, tak aby na něj chtěli jiný odkazovat je náročné, pro některé klienty až nemožné. Nakupování vnímám jako vzájemnou pomoc. Obsahové weby jsou finančně motivovány dělat kvalitní obsah a weby zasískají potřebný odkaz.

Libor Toporcer
Strategy director & teamleader v Invelity

Google se nedávno vyjádřil, že odkazy už nejsou tak důležité. SEOčkáři ale už vědí, že Google někdy jedno mluví, druhé dělá. Odkazy jsou pro Google příliš hodnotný sociální důkaz. Příklad: Pokud se o vás zmiňují weby jako Forbes, pravděpodobně se vám dá věřit. Toto se nezmění. Osvědčilo se nám zaměřit se na přirozené odkazy, které se přímo koupit nedají. Řeknu to ale upřímně, některé odkazy jsou příliš dobré, abychom je nevzali, a tak se sem tam někomu odvděčíme penězi za čas, který věnoval úpravě článku. 🙂 Odkaz ale musí být relevantní a uvěřitelný. DR je snadné oklamat, pro nás je to jen doplňková metrika. Vždy je třeba se dívat, jestli má daný web i reálnou organiku.

Roland Vojkovský
CEO @ Increaseo

Nákup odkazů je jako jízda na tenkém ledě. Na jedné straně může přinést rychlé výsledky, ale na druhé straně může způsobit dlouhodobé problémy. Myslím, že klíčová je transparentnost a kvalita. Odkazy by se měly nakupovat s ohledem na relevanci a autenticitu, ne jen pro rychlé zlepšení pozic. Spoléhat se jen na koupené odkazy je riskantní a může to vést k penalizacím od vyhledávače. Proto odkazy jistě doplňujte tvorbou kvalitního obsahu, který ideálně generuje odkazy přirozeně. Tím se zajistí dlouhodobě udržitelný růst a stabilita. Vždy je třeba myslet na to, že SEO není jen o odkazech, ale o celkovém uživatelském zážitku a hodnotě, kterou web a značka samotná přináší.

David Zelenka
Chief Marketing Officer

Při správné realizaci je to relevantní až nezbytná součást. Jsem přesvědčen, že bude i nadále (AI je trénováno na obsahu). Doporučuji soustředit se na několik cílových stránek, které „vydělávají“. Kupujte na ně odkazy z obsahu, který je relevantní pro váš byznys, ideální s organickou návštěvností. Ověřujte, že domény nejsou blacklisted, linkfarmy či parazity a nepřehánějí to s prodejem/výměnou (poměr inbound/outbound domén). Také mají pozitivní dlouhodobý vývoj návštěvnosti z pro vás relevantních zemí (nekupujte .in odkazy pro SK) a klíčových slov. Odkazy přidávejte „přirozeně“, (nejjednodušší je dohodnout si aktualizace obsahu) a vyhněte se přílišné optimalizaci anchorů.

Tadeáš Adamjak
Growth Marketing Manager, UXtweak

Je jedno, jestli koupený nebo organický odkaz, ale získávejte odkazy pro lidi, ne pro SEO. A hlavně – zpětný odkaz musí být relevantní. Ověřte si to jednoduše: Je šance, že z tohoto odkazu přijdou klienti? Pokud prodáváte ledničky a získáte zpětný odkaz z pneuservisu, pravděpodobně to fungovat nebude. Získejte odkazy tak, aby se o vás lidé mohli dozvědět na místech, kde se jim info o vás hodí. Algoritmy vyhledávačů dávají při vyhledávání co nejrelevantnější odpověď pro hledače. Proto „očůrávání“ stovkami odkazů mimo nemá šanci zafungovat. Používejte mozek při získávání zpětných odkazů. Klidně si i nějaký kupte, ale ať podpoří váš byznys (členství v katalogu, prestižní web).

Lucie Dědková
marketér, business stratég, mentor pro freelance podnikání

Princip je jasný. Nabídnout uživatelům v SERPu nejrelevantnější výsledky a seřadit je podle důležitosti. V minulosti to Google až tak nevěděl, tak využíval hlavně síly backlinků. S nástupem AI a machine learningu se věci mění ai podle posledních updatů Google algoritmu to vypadá na jasný trend – ústup významu backlinků a místo toho detekce kvality samotného obsahu. Nedivil bych se, kdyby význam backlinků zanedlouho úplně zanikl. Zkuste si položit hlavně otázku, do čeho dává smysl investovat energii z dlouhodobého hledika – budovat kvalitní obsah, nebo na nekvalitní obsah budovat zpětné odkazy?

Martin Bulák
CEO & PPC špecialista / BOOSTERS

Nákup odkazů je pro podporu růstu bohužel někdy nezbytný. Dáváme si při něm pozor au webů hodnotíme míru toxicity, která roste při prodeji odkazů ve velkém či přes různé platformy. Vždy se snažíme zajistit, aby možná kontrola z Google nezjistila, že se jedná o nepřirozený odkaz. Za nejdůležitější považujeme přidanou hodnotu pro čtenáře, přirozenost a relevanci k článku a webu, návštěvnost či to, aby nepůsobil příliš prodejny.

Michal Turňa
Link Building Špecialista, Spotibo
Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+