6min. doba čtení

Jaké jsou alternativy k GA4? Existuje více možností

Google Analytics 4 na rozdíl od svého předchůdce Universal Analytics splňuje již naprostou většinu GDPR nařízení ze strany webové analytiky. Jsou však stále ještě zásadní otázky, kterými Google Analytics 4 disponuje, čímž nesplňuje na 100 % všechna nařízení GDPR.

Matúš Rebroš Matúš Rebroš
SEO Specialist
Jaké jsou alternativy k GA4? Existuje více možností

Současné problémy s Google Analytics 4

Google prezentuje novou verzi svého analytického nástroje jako více „privacy-friendly“, narozdíl od jeho předchůdce. Každopádně ani tato nová verze neřeší všechny problémy s GDPR. Níže se dozvíte proč.

Problémy s anonymizací dat

Anonymizace dat v nástroji Google Analytics 4 není dostatečná a některé osobní údaje Google odesílá na server jako čistý nešifrovaný text.

Tato skutečnost byla jedním z faktorů, proč rakouský úřad pro ochranu osobních údajů označil službu Google Analytics 4 za nelegální k používání v Rakousku.

Google využívá data z Google Analytics 4 pro vlastní účely

Tuto funkci lze v Google Analytics 4 vypnout a být tak více v souladu s GDPR. Její úplné vypnutí však do jisté míry omezí používání publik a dalších drobných funkcí nástroje Google Analytics 4.

Data o evropských občanech v USA

Největším problémem nástroje Google Analytics 4 v současné době je, že nemá jasně nastaveno, kam se data odesílají a ukládají. Jasné však je, že naprostá většina údajů je v USA, což se EU nelíbí. Tento problém má dostat konečné řešení během léta.

>>přechod na GA4<<

Jak zjistit, ve kterých zemích je Google Analytics 4 nelegální?

Analytický nástroj Simple Analytics má na webu stránku s mapou, kde najdete podrobnosti o tom, ve kterých zemích je služba Google Analytics 4 zakázána a kde se čeká na rozhodnutí.

Ověření legálnosti Google Analytics 4: https://www.simpleanalytics.com/google-analytics-is-illegal-in-these-countries

GDPR-ready alternativní analytické nástroje

Piwik Pro

Jedinečný nástroj, který disponuje nejen GDPR-ready analytikou, ale také vlastním tag managerem a vlastním consent managerem. Nástroj pochází z Polska a jeho fungování a nastavení je jedním z nejjednodušších.

Soulad s GDPR zajišťuje 100% anonymizováním dat, ukládáním dat přímo na evropských serverech s tím, že i společnost Piwik je evropská, všechna data jsou 100 % ve vašem vlastnictví a nikdo s nimi nepracuje za vašimi zády.

Doplňuje to zabudovaným tag managerem a consent managerem, díky nimž je nastavení tagů nebo i samotné cookie lišty maximálně jednoduché. Pro ty pokročilejší Piwik Pro disponuje funkcí Javascript API pro úplnou úpravu cookie lišty dle vašeho designu.

Výhody

  • jednoduchá implementace,
  • zahrnutý i consent manager, čili nepotřebujete další nástroj pro cookie lištu,
  • celá analytika je 100 % v souladu s GDPR,
  • až 500 tisíc měsíčních akcí,
  • celý nástroj je zcela zdarma, proto je vhodný pro malé a středně velké weby,
  • podpora na vysoké úrovni.

Nevýhody

  • slabší komunita,
  • nemá pokročilé funkce v tag manageru.

Odkaz na nástroj: https://piwik.pro/

Týdenní podcast UPdate

Adobe Analytics

Analytický nástroj, který je určen především pro velké společnosti a velké weby, které potřebují pracovat s velkým množstvím dat. Tento nástroj může být vhodnou alternativou k verzi 360 nástroje Google Analytics.

Pro menší weby nebo pro ty, kteří se ve webové analytice dobře neorientují, tento nástroj určitě nedoporučujeme. Jedná se o jeden z nejkomplexnějších nástrojů, který umožňuje manipulovat s daty téměř libovolně, ale je to náročné. Proto využívání tohoto nástroje doporučujeme především zkušenějším webovým nebo datovým analytikům.

Výhody

  • určen pro pokročilejší středně velké a velké weby,
  • disponuje rozsáhlými a pokročilými funkcemi,
  • cena se pohybuje v řádu tisíců až desetitisíců měsíčně,
  • podpora pro velké množství dat ve velkých společnostech.

Nevýhody

  • náročnější na používání,
  • vysoká cena.

Odkaz na nástroj: https://business.adobe.com/products/analytics/adobe-analytics.html

Matomo Anaytics

Open-source analytický nástroj Matomo může být v mnoha ohledech vhodnou alternativou pro Google Analytics 4. Nejenže je v souladu s GDPR, ale má také několik dalších funkcí, které jeho konkurenti nemají.

Matomo na začátku spolupracoval s nástrojem Piwik Pro, avšak časem se jejich cesty rozešly a jsou přímými konkurenty. Zatímco Piwik Pro se snaží mít vše tak, jak má být, Matomo mírně zaostává v bezpečnostních záležitostech, jako jsou penetrační testy nebo bezpečnostní certifikáty. 

Jeho používání určitě doporučujeme, pokud jste malý nebo středně velký web, kde tato rizika jsou pro vás minimální.

Jeho množství funkcí vám může otevřít oči i jinými směry než jen těmi základními analytickými. Disponuje také různými funkcemi na UX nebo i SEO záležitosti v rámci webových stránek.

Výhody

  • disponuje open-source verzí, díky které máte 100% přístup ke kódu,
  • on-premise verze, díky které můžete mít nástroj spuštěný na vlastním serveru,
  • možnost připojení k firemnímu intranetu.

Nevýhody

  • platí se za konkrétní dodatečné služby v nástroji, ale pokud si jich vyberete více, celková cena nástroje může být vyšší
  • nemá možnost datového modelování,
  • nemá všechny bezpečnostní certifikáty, které by zaručovaly minimální riziko napadení hackery,
  • mnoho dalších penetračních testů a certifikátů je již zastaralých.

Odkaz na nástroj: https://matomo.org

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Simple Analytics

Jednoduchý nástroj, díky kterému můžete měřit ty nejzákladnější metriky na webu i bez použití cookie lišty. Jeho implementace je jednoduchá a web zpomaluje minimálně.

Metriky, které najdeme v nástroji jsou: page views, visitors, refferals, země, zařízení nebo čas na webu.

Pokud jste malý web, tato analytika vám bude bohatě stačit. Pokud už však řešíte také placené kampaně nebo začínáte se SEO pro váš web, potřebujete mít analytiku více pod palcem. To je něco, co vám Simple Analytics nemůže poskytnout. Jako doplňkový analytický nástroj pro porovnávání dat je však vhodný téměř pro jakýkoli web. 

Výhody

  • určen pro velmi jednoduchou analytiku,
  • nesbírá osobní údaje,
  • není nutná cookies lišta.

Nevýhody

  • nedisponuje pokročilejšími metrikami.

Odkaz na nástroj: https://www.simpleanalytics.com

Závěr

Pokud plánujete nebo již provozujete webové stránky nebo e-shop v zemích, kde je nástroj Google Analytics 4 nelegální, důrazně doporučujeme přejít na některou z alternativ, abyste se vyhnuli pokutám od úřadu pro ochranu osobních údajů.

Nicméně jak společnost Google, tak USA spolu s EU neustále pracují na tom, aby s nástrojem Google Analytics 4 nebyly žádné problémy a aby existovala jasná pravidla, kterými se budou všichni řídit.

Pokud však máte webové stránky v zemích, kde zatím není jasně stanoveno, zda je Google Analytics 4 legální nebo nelegální, doporučujeme, abyste to probrali s právníkem, který by vám měl dát jasné pokyny, co zatím možné je a co ne.

Co se týče Česka a Slovenska, používání Google Analytics 4 stále není jasné a jednotlivé úřady na ochranu osobních údajů se na toto téma se zatím jasně nevyjádřily. Co se však týče pokut, ty v Česku ani na Slovensku, alespoň podle našich informací, nepadly žádné. Očekáváme však, že v nejbližších měsících se v tomto tématu věci pohnou kupředu, proto doporučujeme sledovat vývoj v rámci webové analytiky a GDPR nařízení.

 

Sdílet článek
Matúš Rebroš
SEO Specialist

Začal jsem jako fullstack developer webových stránek, kde jsem vytvořil a spravoval větší i menší webové stránky, díky čemuž jsem zjistil do detailů jak webové stránky fungují. Od nich jsem se dostal k SEO a spolu s ním také k webové analytice a optimalizaci webových stránek.

Visibility
Tento článek ti přináší

Visibility

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
13 expertů: Pohled na e-commerce analytiku musí změnit každý. Bez cookies bude online marketing úplně jiný
3min. doba čtení

13 expertů: Pohled na e-commerce analytiku musí změnit každý. Bez cookies bude online marketing úplně jiný

Vánoce s cookies jsme měli pravděpodobně naposledy. Svět online marketingu, analytiky a vyhodnocování se vrátí o 20 let zpět. Bez souborů cookie a se zvýšenou ochranou osobních údajů bude muset každý hráč v oblasti e-commerce zásadně změnit svůj pohled na analýzu a vyhodnocování. A opět to bude hra s časem – kdo se rychleji přizpůsobí, […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder Ecommerce Bridge & Dognet
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+