Rozšířená realita (AR) umožňuje zákazníkům prohlížet si produkty před koupí, čímž zvyšuje míru konverze a snižuje počet vrácených zboží. AR je mimořádně populární nástroj zejména mezi mladšími generacemi – podle průzkumu 41 % generace Z a 39 % mileniálů upřednostňuje nakupování v rozšířené realitě online.
Virtuální realita (VR) využívá headsety k vytvoření plnohodnotného trojrozměrného prostředí a přenáší zákazníky do virtuálních světů. Tam se mohou pohybovat a interagovat s produkty. Napodobují se tak nákupní zážitky z kamenných prodejen. Spotřebitelé si mohou prohlédnout nový model auta nebo absolvovat virtuální prohlídku.
Na rozdíl od AR se nakupování ve VR snaží vytvořit úplné virtuální zážitky.
Živé nakupování, známé také jako live shopping, je strategie, kde podniky prodávají produkty v reálném čase prostřednictvím online živého vysílání. Za poslední roky zaznamenalo živé nakupování v e-commerce nárůst popularity v Číně, USA a Evropě.
Live shopping je populární mezi evropskými spotřebiteli zejména v kategoriích oblečení a produktů péče o pleť. Společnosti jako Nordstrom, Zara, Levi Strauss a KitKat už za sebou mají úspěšné kampaně.
Příklad zážitkového nakupování
Společnost IKEA Place úspěšně využila zážitkového nakupování ke zvýšení ziskovosti. IKEA Place umožňuje zákazníkům virtuálně umisťovat nábytek IKEA do jejich vlastních prostor.
- Zvýšený online prodej: Od spuštění aplikace IKEA Place v roce 2017 společnost IKEA zaznamenala 35% nárůst online prodeje. Schopnost zákazníků vidět nábytek v jejich skutečných obytných prostorách výrazně zlepšila jejich důvěru v nákupní rozhodnutí, což vedlo k vyšší míře konverze.
- Snížení počtu vrácených produktů: Aplikace přispěla ik 20% snížení počtu vrácených produktů. Umožněním zákazníkům vizualizovat položky v jejich domovech řeší běžné obavy týkající se vhodnosti a stylu, které často vedou k vratkám.
- Globální dosah: Nové technologie nakupování, jako je IKEA Place, umožňují zákazníkům na celém světě přistupovat k nabídce IKEA bez geografických omezení. Tato globální dostupnost otevírá nové trhy a zvyšuje potenciální základnu zákazníků.
- Technologická integrace: Aplikace byla vyvinuta pomocí ARKit společnosti Apple, což vyžadovalo významné investice do vysoce kvalitního 3D modelování a kompatibility zařízení, aby byla zajištěna hladká uživatelská zkušenost na různých platformách.
Prostřednictvím strategické implementace zážitkových technologií, jako je aplikace IKEA Place, společnost IKEA úspěšně transformovala zážitek z nakupování, čímž zvýšila ziskovost a zapojení zákazníků. Zároveň se jí podařilo snížit počet vrácených zboží.
Tento model slouží jako příklad pro ostatní maloobchodníky, kteří se chtějí inovovat v prostoru elektronického obchodu.
Jak začít se zážitkovým e-commerce
Pro fungování zážitkového e-commerce si musí firmy osvojit technologie jako virtuální či rozšířená realita, tak i herní prvky a platformy živého nakupování.
Zajímavá prostředí těchto technologií umožňují zákazníkům interagovat s produkty ve virtuálních prostorách. Některé příklady herních prvků jsou hry typu kolo štěstí, výzvy, kvízy a věrnostní programy.
Platformy živého nakupování umožňují kupujícím a prodávajícím komunikovat v reálném čase, což vytváří pocit naléhavosti a komunity.
Zkoumejte zpětnou vazbu od zákazníků, abyste zjistili jejich preference. Začněte malými pilotními projekty a vyzkoušejte různé části před dlouhodobým závazkem.
Identifikujte oblasti pro zlepšení prostřednictvím analýzy dat a následně upravte plány podle zpětné vazby klientů. Dodržováním těchto kroků mohou podniky vytvořit nákupní prostor, který se neustále vyvíjí a splňuje potřeby moderních zákazníků.
Využití zážitkové nákupní strategie, která zvyšuje zapojení zákazníků, personalizaci a ziskovost, může podnikům pomoci positioning pro úspěch v rozvíjejícím se maloobchodním prostředí.