
Německo přijímá live shopping pomalu
Podle IFH Köln dochází k postupnému nárůstu tohoto typu nakupování. Zatím pouze 8 % německých spotřebitelů vyzkoušelo nákup produktů v reálném čase během online prezentace. To sice není nijak závratné číslo, ale je to dvojnásobek oproti 4 % v roce 2021. Naznačuje pomalý, ale trvalý růst obliby živého nakupování.
Celkově však nízké číslo hovoří o tom, že přijetí nového formátu je pomalé. To naznačuje, že live shopping v Německu nadále čelí překážkám, aby se stal hlavním trendem e-commerce.
Do budoucna si jen 21 % Němců dokáže představit, že by se zapojili do nakupování živě. Lidé ve věku 18 až 29 let mají o něco větší zájem (34 % je této myšlence otevřeno). Přesto dvě třetiny mladých Němců stále neplánují využít tohoto způsobu nakupování.
Německo si pomalu začíná osvojovat nakupování naživo, což je velmi odlišné od Asie – zejména Číny, kde je to populární fenomén. Stovky milionů lidí tam denně sledují tisíce streamů. Německý trh má tedy určitě velký potenciál a prostor pro růst.
Často kladené otázky
Co je live shopping?
Live shopping je forma online nakupování, kde prodejci vysílají živé video přenosy, ve kterých představují a předvádějí produkty. Během těchto přenosů mohou diváci v reálném čase klást otázky, komentovat a nakupovat prezentované produkty přímo přes odkaz ve videu. Tento způsob nakupování kombinuje prvky televizního nakupování s interaktivitou sociálních médií, čímž vytváří dynamický a zábavný zážitek pro zákazníky.
Proč je nakupování živě populárnější v Asii než v Německu?
Výrazný kontrast mezi popularitou live shoppingu v Asii a jeho vlažným přijetím v Německu lze připsat kulturním rozdílům, integraci platforem, chování spotřebitelů a vyspělosti trhu. Aby se živé nakupování v Německu prosadilo, obchodníci zřejmě budou muset posílit emocionální zapojení a vytvořit přesvědčivější a zábavnější zážitky, které budou rezonovat s preferencemi spotřebitelů v oblasti inspirace a interakce.
Role TikToku při rozšiřování live shoppingu
Říká se, že rozhodnutí společnosti TikTok odložit spuštění TikTok Shopu v kontinentální Evropě bylo ovlivněno nepřijetím live shoppingu. I když to společnost neřekla s určitostí, Španělsko bude pravděpodobně první zemí v Evropě, kde bude TikTok Shop otevřen do konce roku. Další evropské země budou následovat.
Jelikož nakupování živě si v Německu postupně získává oblibu, obchody a platformy budou muset reagovat na konkrétní potřeby a očekávání německých zákazníků. Tímto způsobem mohou přilákat více lidí k tomuto novému trendu v online nakupování a podpořit jeho další rozvoj.