8min. doba čtení

4+1 důvodů, proč neignorovat vyhledávání na vaší stránce

Neignorujte svoje vyhledávací pole. Řekne vám víc, než si myslíte. Vysvětlíme vám nejčastější omyly, které brání zvyšování konverzního poměru e-shopů.

4+1 důvodů, proč neignorovat vyhledávání na vaší stránce

Každý měsíc se ve vašich reportech nachází ukazatel, který hovoří o tom, kolik vás stojí získání nového zákazníka a udržení stálého zákazníka pro opakované nákupy. Víte, kolik vás stojí návštěvnost a počítáte ROAS. Jaký je však váš konverzní poměr?

Co, když jste nesebrali ovoce, které visí velmi nízko?

Pokud jste si dali námahu přivést návštěvníka na stránku, zaujali jste ho produktem, neztrácejte potenciál prodeje tím, že nemůže produkt na stránce najít.

Studie od Luigi’s Boxu potvrdila, že návštěvníci stránky, kteří použijí vyhledávání, nakupují 2,2-krát častěji (216 %) než návštěvníci stránky, kteří vyhledávání nepoužijí.

Věnujete dostatečnou pozornost svému vyhledávacímu poli?

To, co vyhledávají návštěvníci na vaší stránce, je mnohem důležitější, než jste si mysleli. Dokážete lehce zjistit, zda máte správně pojmenované a kategorizované produkty, ale i to, jak účinné jsou vaše kampaně.

Průměrně používá vyhledávání na stránkách třetina návštěvníků. Toto procento se samozřejmě liší v závislosti na segmentu a „vizuálním“ potenciálu produktů. U knih je míra využití vyhledávání na úrovni 49 %, u nábytku 18 % a u módy 8 %.

Celkově má  však vyhledávání až 13,8% podíl na obratu. 

Neignorujte proto to, co vám návštěvníci vaší stránky přímo vepisují do vyhledávacího pole.  Analyzujte jejich nákupní přání a využijte toho maximálně ve svůj prospěch.

Třetina z vašich zákazníků používá vyhledávání

Podle eConsultancy používá vyhledávání na webu 30 % návštěvníků e-shopů. Tito návštěvníci přesně vědí, co hledají, a očekávají, že se k cíli svého hledání dostanou co nejrychleji. Procento vyhledávání se zvyšuje s rostoucím počtem produktů v produktovém katalogu e-shopu. Stává se tak nejužitečnějším navigačním prvkem.

Mnozí si myslí, že pokud návštěvník stránky nenajde produkt, který hledal, použije k jeho nalezení menu e-shopu. To však není pravda. Průměrně až 28 % návštěvníků odchází hned.

Toto procento je společné napříč všemi produktovými segmenty. Pokud jde o první zkušenost s vaším e-shopem, je velká pravděpodobnost, že se na stránku už nikdy nevrátí, protože v něm bude vyvolávat negativní asociace.

Jeden z průzkumů dokonce potvrdil, že až 13 % návštěvníků po neúspěšném hledání nakoupí u konkurence.

Samozřejmě, nemůžeme mluvit pouze o e-shopech. Vyhledávání ve znalostních databázích, zprávách, blozích nebo jakémkoliv jiném informačním portálu je rozhodující pro nalezení relevantního obsahu.

Utrácíte peníze za získávání návštěvníků stránky, ne na zákazníky

Jaký je váš konverzní poměr? Investice do různých komunikačních kanálů každého e-shopu jsou vysoké. Než si vytvoříte dobrý SEO profil, vytříbíte scénáře direct e-mailů, nastavíte remarketing.

Každý den se podle aktuálního období a situace mění poptávka, přibývají nová klíčová slova, ale vám nerostou konverze?

Nespalujte peníze za návštěvníky, když víte, že na vašem webu nenajdou správné produkty.

Podrobná analýza vyhledávání může odkrýt skryté chyby UX

V současnosti existuje množství analytických nástrojů na zlepšování nákupního zážitku.

V návaznosti na výsledky z heatmapy, A/B testování, jehož cílem je zvyšování konverzního poměru, následně se snažíte zkrátit konverzní cestu nebo odstranit špatný dojem.

Co však dělají návštěvníci stránky, když se snaží najít navigační prvek? Uhádli jste správně. Hledají ho pomocí vyhledávacího pole.

Nenechte se proto zmást, když ve svém vyhledávání vidíte fráze „nákupní košík“, „kontakt“, „platba kartou“. Právě toto může ukazovat na to, že v některém kroku nákupního procesu jsou tyto ikony nebo odkazy špatně viditelné.

Stále vidíme rozdíly mezi použitím vyhledávání na desktopu a v mobilních zařízeních. Míra použití vyhledávání na mobilních zařízeních je percentuálně nižší, neboť vyhledávací pole je častokrát skryté.

Vychází to z předpokladu, že v současnosti jsme ze sociálních sítí naučení „scrolovat“. To však není pravda, všimněte si, že všechny sociální sítě mají svoje vyhledávací pole výrazné.

Odstranit nebo skrýt vyhledávací pole na e-shopu není správné řešení, neboť narušuje přirozený pohyb návštěvníka po stránce, prodlužujeme celý nákupní proces a snižujeme potenciál nákupu.

Nezapomínejme na nikdy se neměnící trend, lidé chtějí mít vždy všechno rychle.

Návštěvníci používající vyhledávání na webu mají větší pravděpodobnost nákupu

Ano, je to logické. Každý, kdo se chystá do obchodu a hledá pivní uličku, s největší pravděpodobností si jde koupit pivo.

Stejný princip funguje i online – když hledáte konkrétní nový smartphone, je pravděpodobnější, že ho chcete koupit, než náhodný návštěvník stránky, který ho našel kliknutím na banner.

Podle eConsultancy návštěvníci, kteří na webu použijí vyhledávací pole, mají o 70 % vyšší pravděpodobnost stát se zákazníky.

Pokuste se představit si, kolik návštěvníků byste potřebovali, kdybyste chtěli zvýšit prodej o toto procento.

Obslužte tedy vaše návštěvníky tak, aby se jejich peněženka otevřela u vás, a ne u konkurence.

Bonus: Naplňte potřeby vašich zákazníků, ne vaši nabídku

V současnosti prožíváme náročnější období způsobené šířením nového koronaviru.

V některých segmentech pozorujeme prudký nárůst tržeb. Věřme, že na celý e-commerce bude mít toto období pozitivní vliv, neboť se lidé stanou ještě víc gramotnými v online prostoru.

Pracujeme z domu, více komunikujeme online, a pokud je to možné, víc online také nakupujeme.

Přestože celkový počet online nákupů roste, v porovnání s nedávnou minulostí se zásadně změnilo to, co nakupujeme.

Právě toto období nám odhaluje i to, jak flexibilně dokážou některé e-shopy reagovat.

Online lékárny jsou plné požadavků na Paralen, roušky, vitamíny C a D. Linky jsou obsazené a pacienti se nemají s kým poradit, jaké další volně prodejné léky obsahují paracetamol nebo náhrady vitamínů.

Není to mouka, která chybí na pultech obchodů, ale i v online supermarketech. Je to droždí. Proč? Recepty babiček říkají… Droždí se skutečně používá při pečení domácího chleba, je však také zdrojem vitamínu D, všech vitamínů skupiny B, aminokyselin, enzymů a proteinů. Podporuje imunitu.

Drogerie měly už několik týdnů nazpět vyprodaný Sanytol i Dettol. Avšak toto nejsou jediné dezinfekční prostředky. Jsou zde mnohé alternativy.

V elektro segmentu šicí stroj zaznamenal ve vyhledávání 4479,43% nárůst v průběhu dvou týdnů.

A protože jsme víc doma s dětmi, například v segmentu knih a her, puzzle zaznamenali 1285,71% nárůst.

Právě teď je nejlepší období nabízet potenciálním zákazníkům to, co skutečně potřebují (a ne to, co chtějí nebo co máte v nabídce) a nákup jim co nejvíc zjednodušit.

Vytvoříte si s nimi vztah a pomůžete. Například jim vytvořte na klíčová slova „rouška“, „dezinfekce“, „imunita“, „zábava na doma“, „šijeme spolu“ celý nákupní seznam.

Analýza trendů vyhledávání vám tedy pomůže, abyste mohli lépe zpřístupnit a topovat ty produkty, které jsou skutečně zákazníky žádané. A to nejen v tomto období.

Chcete znát, jak aktuální situace ovlivnila vyhledávání na e-shopech? Dozvíte se ZDE >>

Sdílet článek
Tento článek ti přináší

Luigi´s Box

Luigi's Box představuje sadu nástrojů, pomocí kterých dokáže jakýkoliv eshop, nebo e-commerce stránka zlepšit své vyhledávání - zlepšit konverzní poměr a zvýšit příjmy.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
4min. doba čtení

Jak pracovat s inflací v roce 2022 v e-commerce světě?

Rok 2022 přinesl mnoho změn. Firmy čelí nižší poptávce, nejistotě, stagnaci nebo propadům. I když je inflace přirozená, v letošním roce dosáhla 22letého maxima. Zákazníci se rozhodují déle a je stále obtížnější je přesvědčit ke koupi. Zjistěte, jak ustát vlnu inflace a udržet svou značku na očích veřejnosti.

Veronika Svajčiaková Veronika Svajčiaková
Content Specialist v Dexfinity
Přečíst článek
3min. doba čtení

Jak eliminovat nedokončené nákupy?

Kvůli nedokončeným nákupům stojí v opuštěných košících miliony eur. Podle statistik až dvě třetiny zákazníků nedokončí nákup a opustí e-shop těsně před zaplacením. Jaké faktory ovlivňují naše nákupní chování a lze nedokončeným nákupům předcházet?

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Přečíst článek
7min. doba čtení

Připravte svůj e-shop na hlavní sezónu

Přelom září a října představuje ten nejvyšší čas zhluboka se nadechnout a naplno se vrhnout do top sezóny roku – Black Friday a Vánoc. Přečtěte si rady z obecného pohledu na web, ale také na UX, sociální sítě, PPC a analytiku, abyste z hlavní sezóny vytěžili maximum. 

Martin Krupa Martin Krupa
Co-founder ui42
Přečíst článek