17min. doba čtení

WooCommerce – představení a kompletní návod

Vytváření e-shopu na Wordpressu se od tvorby běžné webstránky liší ve více věcech. Jednou z nich je použití vhodného pluginu, který zajistí správnou funkcionalitu. Velmi oblíbeným je WooCommerce. Má hned několik výhod, díky čemuž se řadí mezi nejpoužívanější pluginy pro e-shopy. Plánujete s ním pracovat? V tom případě si přečtěte tento návod.

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder Ecommerce Bridge & Dognet
WooCommerce – představení a kompletní návod

Výhody

Nevýhody

Pro koho je vhodný

+ široké možnosti přizpůsobení

- není vhodný pro e-shopy s větším množstvím produktů

menší typy e-shopů vytvářených na Wordpressu

+ jednoduché používání

- je pomalejší než jiné platformy

malé a velké společnosti

+ rychlá instalace

- má nižší bezpečnost

+ podpora velkého množství pluginů

+ responzivita

+ vytvoříte si jím plnohodnotný e-shop

+ je bezplatný

Co je WooCommerce?

Pokud jste ve světě vytvářenía e-shopův nováčky, WooCommerce možná neznáte. Je to však velmi oblíbený a dobrý plugin pro WordPress. Proto bych vám ho rád představil.

WooCommerce je bezplatný plugin, pomocí kterého si můžete jednoduše a rychle vytvořit e-shop. Poskytuje množství funkcí a rozšíření a je také kompatibilní s mnohými šablonami.

Před samotnou instalací WooCommerce nezapomínejte na instalaci redakčního systému WordPress.

Pro koho je vhodný?

WooCommerce má široké zaměření a velkou míru přizpůsobivosti. To znamená, že je vhodný pro e-shopy s menším počtem položek.

Plugin je vhodný pro lidi bez odborných znalostí z programování. Jeho instalace i používání je jednoduché.

Uživatelské rozhraní je intuitivní. Rychle si na něj zvyknete. Práce v něm bude pro vás po čase úplně přirozená.

Výhody WooCommerce

Skvělé hodnocení a vysoký počet stažení zařazují WooCommerce mezi nejlepší pluginy pro tvorbu e-shopů. Není se ani čemu divit.

Poskytuje široké možnosti přizpůsobení a rozšíření. Je vhodný pro začátečníky. To však nejsou všechny jeho výhody. Mezi další se řadí:

  • jednoduché používání
  • rychlá a jednoduchá instalace
  • dá se použít pro všechny typy menších e-shopů
  • je responzivní
  • podporuje velké množství pluginů
  • dá se jednoduše přizpůsobit
  • podporuje externí platební brány a možnost placení kreditními kartami
  • podporuje funkci online chatu
  • můžete si v něm nastavit platební menu
  • přidávání produktů je rychlé a zvládne to i začátečník.

A mnoho dalšího. Při jeho dlouhodobém používání objevíte další výhody.

Nevýhody WooCommerce

Stejně jako výhody má WooCommerce i pár nevýhod. Mezi ně se řadí:

  • není vhodný pro e-shopy s velkým množstvím produktů
  • v porovnání s jinými platformami je pomalejší
  • je velmi oblíbený a používaný mnohými, s čímž souvisí nižší bezpečnost.

ZAJÍMAVOST

Oblíbenost WooCommerce podporuje i množství stažení. Jejich počet převyšuje 5 milionů. Na internetu na něm funguje 28,19 % ze všech e-shopů.

Široké možnosti rozšíření

Jak jsem už uvedl, jednou z největších výhod WooCommerce je jeho rozšiřitelnost. Pomocí ní si přizpůsobíte e-shop přesně podle sebe a podle vašich potřeb.

WooCommerce poskytuje sám o sobě hodně funkcí a možností, co s ním dělat. Kromě toho má však také možnost rozšíření prostřednictvím dalších pluginů. Těch je několik desítek. Na svoje si přijde úplně každý nehledě na zaměření e-shopu.

Kde se dá stáhnout?

Plugin WooCommerce se dá stáhnout na oficiální stránce WordPressu. Také můžete navštívit oficiální stránku WooCommerce.com, kde najdete všechny důležité informace.

Instalace

Instalace WP WooCommerce je rychlá. Stačí se přihlásit do administrace WordPressu a jít do položky „Pluginy“.

Klikněte na „Přidat nový“ a do vyhledávacího boxu na pravé straně napište název WooCommerce. Hned první vyhledaný plugin je ten správný. Klikněte na „Instalovat“.

 

Chvilku počkejte a po nainstalování se místo „Instalovat nyní“ zobrazí text „Aktivovat“. Na ten klikněte.

 

Jakmile plugin aktivujete, najdete ho v levém bočním panelu administrace. Po kliknutí se vám rozbalí další možnosti a dostanete se na WooCommerce nástěnku.

 

Tímto jste s instalací skončili. Následující krok jsou nastavení, pomocí kterých si plugin přizpůsobíte přesně podle sebe.

Nastavení WooCommerce

Instalací pluginu pro vás práce ani zdaleka nekončí. Nejvíc práce máte ještě stále před sebou.

WooCommerce je potřebné upravit a přizpůsobit podle sebe. Všechno však děláte v administraci WordPressu.

Stačí, abyste si v administraci otevřeli WooCommerce plugin, který jste si nainstalovali. Po kliknutí na něj se vám objeví jednotlivé podkategorie. Klikněte v nich na „Nastavení“.

 

Jednotlivých nastavení je víc a dělí se na:

  • všeobecné nastavení
  • nastavení produktů
  • nastavení dopravy
  • nastavení pokladny
  • nastavení účtů a soukromí
  • nastavení e-mailů
  • pokročilé nastavení

 

O každém si řekneme něco víc.

Všeobecné nastavení

První možností jsou všeobecná nastavení. Jde o úplně základní informace o vašem e-shopu jako například adresa nebo město.

 

V případě lokality prodeje máte několik možností. Buď budete prodávat do všech zemí, do specifických, nebo do všech s nějakou výjimkou. Podle toho, co si vyberete, určíte možnosti dopravy.

Ve všeobecných nastaveních je ještě jedna možnost. Je jí nastavení měny. Na to nezapomínejte. Po nainstalování pluginu nebývá česká koruna předvolená. Později by vám to mohlo dělat problémy.

 

Po všech úpravách nezapomeňte kliknout na „Uložit změny“.

Nastavení produktů

Druhou položkou je nastavení jednotlivých produktů. I to se dělí na tři další podkategorie:

  • všeobecné
  • sklad
  • produkty na stažení

Všeobecné

Všeobecné nastavení produktu je stejně jednoduché jako předcházející. Vybíráte si například jednotky rozměrů či hmotnosti. Sami můžete povolit, zda chcete recenze nebo hodnocení od zákazníků.

Sklad

Toto nastavení neovlivňuje vzhled vašeho e-shopu. Je spíše pro vás. Pomáhá vám řídit skladové zásoby. Je to praktický pomocník a poskytuje několik nastavení. Mezi ně se řadí:

  • Držet skladem – týká se přijatých objednávek. Určuje, jak dlouho má e-shop počkat na zaplacení zboží. Pokud zákazník objednávku do této doby neuhradí, zruší se a produkty se vrátí do nabídky.
  • Upozornění – prostřednictvím e-mailu vám přijde oznámení o nízkém stavu skladových zásob nebo o jejich vyčerpání.
  • Příjemce/příjemci oznámení – sem už zadáte konkrétní e-mail, na který budou upozornění o skladu chodit.
  • Práh nízkého/prázdného skladu – podle toho, jaké číslo sem zadáte, vám budou chodit upozornění. Zadejte takové množství produktů, abyste v případě nízkého skladu mohli hned zásoby doplnit.
  • Zobrazování stavu skladu – pokud toto políčko zaškrtnete, při nakupování budou zákazníci vidět, kolik produktů je na skladě.
  • Formát zobrazení skladu – pomocí této funkce vyberete, jakým stylem bude stav skladu zobrazovaný. Například jen číslem „12 kusů na skladě“ nebo „Poslední 2 kusy na skladě“.

Produkty na stažení

Jde o položky, které se dají po zakoupení hned stáhnout. Tato možnost se vyplatí prodejcům s e-knihami či softwarem.

Vybíráte mezi způsoby stahování souboru a přístupy k němu.

Nastavení dopravy

Dalším nastavením je nastavení dopravy. Také tady jsou další tři podkategorie:

  • zóny dopravy
  • nastavení dopravy
  • třídy dopravy

Zóny dopravy

Ve WooCommerce funguje doprava na základě zóny. Zóna představuje stát, do kterého umožňujete dopravu. Na začátku je potřebné si ji nastavit.

Pokud dodáváte zboží mimo Českou republiku, každé zemi je nutné vytvořit vlastní, samostatnou zónu.

Pro vytvoření klikněte na možnost „Přidat zónu dopravy“.

Po kliknutí se vám objeví karta s možnostmi jako:

  • název zóny
  • regiony zóny
  • způsoby doručení

Název zóny je spíše pro vaše osobní potřeby. Regiony se dělí podle států. Na začátku si vytvořte například pro Česko, následně pro další státy.

Posledním nastavením v rámci této karty je způsob doručení. Důležité je nezapomenout doplnit cenu za dopravu. Stačí, abyste přejeli kurzorem myši po názvu zóny. Objeví se vám možnost „Upravit“.

Po kliknutí se vám objeví okno a vyplníte cenu.

Nastavení dopravy

V nastaveních dopravy si vybíráte, zda se bude výpočet ceny dopravy zobrazovat v košíku, nebo ne. Máte tu na výběr několik možností v rámci doručovací adresy.

Třídy dopravy

Třídy dopravy využijí e-shopy s různými velikostmi produktů. Jsou to například e-shopy s nábytkem.

V tomto nastavení si určíte jednotlivé třídy dopravy podle hmotnosti nebo rozměrů. Ty se později dají přiřadit ke konkrétnímu zboží.

 

Nastavení pokladny

V nastaveních platby si vybíráte způsoby platby. Jedním kliknutím se dá platba aktivovat nebo deaktivovat. Můžete měnit i jejich pořadí.

 

Pokud vám náhodou při platbě něco nesedí nebo si chcete něco upravit, stačí kliknout na „Nastavit“. Na této kartě si přizpůsobíte název platby, její popis, pokyny a detaily účtu.

 

TIP

Pokud byste chtěli jiné možnosti platby, je nutné zakoupit si modul na propojení s platební bránou. Nejznámější platební brány jsou GoPay, ThePay či PayU.

Nastavení účtů a soukromí

V těchto nastaveních se zaměřujete na účet zákazníka. Vybíráte, zda objednávku může vytvořit bez registrace a za jakých podmínek. Nechybí ani způsob smazání účtu a odstranění osobních údajů.

 

Níže na stránce máte další nastavení týkající se ochrany osobních údajů. Jako první vybíráte stránku, kde se zásady budou zobrazovat.

Následně jde o texty při registraci a v pokladně. Můžete je vyplnit sami nebo ponechat automaticky vygenerovaný text. Tyto krátké informace se budou zobrazovat, když se zákazník bude registrovat a nakupovat.

Třetím nastavením na této kartě je ještě zachování osobních údajů. Sami určujete, jak dlouho se budou tyto údaje uchovávat.

 

Nastavení e-mailů

Tato nastavení se týkají upozornění pro vás i pro zákazníky. Jde o upozornění jako zrušená či nová objednávka nebo obnova hesla.

Příjemce e-mailu nemusí být jen jeden. Po kliknutí na „Spravovat“ můžete příjemce přidávat nebo odebírat.

 

Na této kartě si můžete odeslaný e-mail upravit. Vybíráte si jméno a adresu odesílatele, text mailu, či dokonce barvu.

 

Pokročilá nastavení

V pokročilých nastaveních najdete nastavení stránky pro košík, pokladnu a můj účet. WooCommerce potřebuje vědět, kam má uživatele po kliknutí na jednu z těchto možností poslat.

Plugin vám poskytuje předvolené nastavení. Nemusíte s ním proto nic dělat. Pokud však chcete odkazovat na jinou stránku, musíte ji změnit.

Koncové body v rámci nastavení měnit nemusíte. Dají se dokonce zakázat.

 

Objednávky

WooCommerce poskytuje skvělý a přehledný seznam vytvořených objednávek. Najdete v něm číslo objednávky, datum vytvoření, stav, dopravu a cenu. Jednotlivé objednávky si můžete filtrovat například podle data.

Do seznamu objednávek můžete přidat i vlastní vytvořenou objednávku. Stačí kliknout na „Přidat objednávku“.

 

Slevové kupóny

Do WooCommerce můžete nahrát různé slevové kupóny. Ty budou moci vaši zákazníci využívat při nákupu.

 

Pro jejich přidání stačí kliknout na „Přidat kupón“. Následně vyplňte všechna důležitá pole jako například hodnotu či datum exspirace a klikněte na „Publikovat“.

 

Zákazníci

Ve WooCommerce máte přehled o vašich zákaznících. Na této kartě se vám zobrazí všechny informace včetně poslední aktivity.

Při hledání se dají zákazníci filtrovat nebo hledat podle jména.

 

Přehled

Ve WooCommerce nechybí ani přehled objednávek. Dokážete díky němu sledovat svoje příjmy za určité období. Na výběr máte týden, měsíc a rok.

Přehled sledujete jak při objednávkách, tak také u zákazníků a v rámci skladu.

 

Přidání nového produktu

Do WooCommerce přidáte produkty velmi jednoduše. Stačí kliknout na kategorii „Produkty“ a následně „Přidat nový“.

 

Vyplnění údajů v editoru je rychlé. Stačí zadat název produktu a jeho popis. U popisů myslete na to, že existují dva typy. Prvním je dlouhý popis. Ten píšete hned pod název.

Druhý je krátký popis. Ten se nachází na stránce níže a bude se zobrazovat vedle obrázku zboží.

 

Následně vyplňte důležité údaje o produktu jako cena či typ. A nezapomeňte přidat fotografii.

 

WooCommerce má jednu velkou výhodu. Produkty můžete přidávat do kategorií, díky čemuž se jednoduše hledají. Před publikováním nezapomeňte přidat produkt do určité kategorie. Pokud ještě žádnou nemáte, v editoru se dá vytvořit.

 

Když máte všechno hotové, stačí produkt publikovat.

TIP

Pro ještě jednodušší orientaci využívejte Značky. Pomocí nich vytváříte skupiny podobných produktů. Například pod značkou „bílé“ se zobrazí jen bílé oblečení a podobně.

 

Vhodná šablona

Pro správnou funkci a ten nejlepší vzhled e-shopu potřebujete správnou šablonu. Ta musí nejen dobře vypadat, ale také musí být kompatibilní s WooCommerce pluginem.

Výběr šablon, tzv. WooCommerce themes, je dnes široký. Není třeba se proto bát, že byste nějakou nenašli. Dělí se na dva základné typy, a to:

Mezi velmi oblíbené premium šablony patří například:

A mezi oblíbené bezplatné se řadí:

Zajímavost

Mnohé bezplatné šablony poskytují stylový design a skvělé funkce. Není proto nutné investovat hned na začátku do drahé premium šablony.

5 nejlepších pluginů pro rozšíření Woocommerce

WooCommerce poskytuje možnost rozšíření pomocí pluginů. Váš výběr závisí zejména na zaměření e-shopu. Existují však i všeobecné pluginy, které se hodí každému.

Vybral jsem pro vás 5 těch nejlepších.

Název pluginu

Na co je vhodný

Download

Woo Stickers by Webline

Označení produktů nálepkami jako „Výprodej“, „Novinka“ a jiné.

WooCommerce Quick View

Nabízí rychlý náhled na produkt.

WooCommerce Products Filter

Ulehčuje vyhledávání produktů podle zvolených parametrů.

YITH WooCommerce Zoom Magnifier

Poskytuje možnost přiblížení produktových fotografií.

YITH WooCommerce Wishlist

Zákazníci si mohou vytvářet seznamy přání.

Woo Stickers by Webline

 

Tento plugin vám umožňuje označit kterýkoliv výrobek nálepkou jako „Výprodej“ či „Novinka“. Nálepky jsou výrazné a dokážou zákazníka hned zaujmout. Vám pomáhají při prodeji posledních kusů nebo novinek na skladě.

Výhodou pluginu Woo Stickers by Webline je hlavně možnost přizpůsobit si nálepky podle sebe. Sami si vybíráte například jejich tvar či barvu.

Plus při nastavování si vybíráte dobu zobrazování. Po určitém čase sama zmizí. Je to praktická funkce, protože když máte v akci víc výrobků, nemusíte je samostatně sledovat.

WooCommerce Quick View

 

Kromě nálepek s akcemi či novinkami můžete využít i rychlý náhled. To znamená, že zákazník nebude muset produkt otevřít na samostatné kartě. Základní informace a obrázky se mu ukážou v rámci výběru produktů.

WooCommerce Quick View zefektivňuje a urychluje nákup. Nabízí také možnost přesunu na další produkt v zobrazení rychlého náhledu.

WooCommerce Products Filter

 

Pokud na e-shopu prodáváte velké množství produktů, svým zákazníkům musíte poskytnout jednoduchou orientaci. To znamená rozdělení výrobků do hlavních kategorií a následně podkategorií.

Kromě toho jim můžete poskytnout filtry. Prostřednictvím nich se zákazníkovi ukážou produkty podle jeho výběru.

Produkty se mohou filtrovat například podle ceny, značky či kategorie. U oblečení to může být dokonce i barva či materiál.

YITH WooCommerce Zoom Magnifier

 

Nakupování prostřednictvím e-shopů je těžší než v kamenných obchodech. Je to hlavně z toho důvodu, že si výrobek nemůžete vyzkoušet nebo chytit. Mnohé e-shopy usnadňují nakupování vícerými ilustračními fotografiemi. Ne vždy to však stačí.

Pro to nejpohodlnější nakupování poskytněte svým zákazníkům možnost přiblížení. Produkt se přiblíží a zákazník bude vidět všechny detaily.

YITH WooCommerce Wishlist

 

Velmi praktickým je také plugin YITH WooCommerce Wishlist. Ten poskytuje zákazníkům možnost vytvářet si seznamy přání. Produkty si ukládají a mohou se k nim kdykoliv vrátit.

Funkce má výhodu pro zákazníky i pro vás. Zákazníci díky seznamu nezapomenout na výrobek a pravděpodobně ho později koupí. Také ho mohou sdílet na sociálních sítích. Váš e-shop se dostane do povědomí dalších lidí.

A nesmím zapomenout na ještě jednu výhodu. Pomocí wishlistu se dají zákazníkům vytvářet nabídky šité na míru. Prakticky tím zvýšíte svůj prodej.

Další pluginy

Kromě pěti uvedených existují další velmi praktické. Připomenu pár:

Příklady českých a slovenských WooCommerce e-shopů

Pokud přemýšlíte, že byste WooCommerce vyzkoušeli, možná vás bude inspirovat těchto 5 českých a slovenských e-shopů.

Powerlogy

Štýlový internetový obchod Powerlogy.sk sa zaraďuje k mnohým e-shopom fungujúcim na WooCommerce.

Všetky produkty sú zoradené do hlavných kategórií. Môžete v nich využiť aj viaceré filtre. Nákup je tak veľmi rýchly.

Fitshaker

Také oblíbená stránka Fitshaker.sk funguje na tomto známém pluginu. Jde o příklad webstránky, která v sobě kombinuje nejen e-shop s produkty, ale i službami.

Fitshaker je jako stvořený pro Woocommerce, protože poskytuje jen pár výrobků. Správa není těžká.

Česká Síťovka

 

Internetový obchod ČeskáSíťovka.cz je velmi jednoduchý a přehledný. Zaujmout vás může posuvným panelem na hlavní stránce. Níže pod ním se nacházejí už samotné produkty.

E-shop je vytvořený tak, abyste na něm nestrávili zbytečně mnoho času. Je praktický a nakupuje se na něm snadno. Každý produkt si můžete také přiblížit a lépe prohlédnout.

Autowash Líbeznice

Internetový obchod Autowash Líbeznice je zpracovaný velmi zajímavě. Hned při první návštěvě vás upoutá pohyblivý panel. Pod ním se nacházejí jednotlivé služby a programy.

Všechno je udělané tak, abyste na hlavní stránce našli všechno, co potřebujete.

Nákup hrou

Mnohé internetové obchody fungující na WooCommerce jsou přehledné a jednoduše zpracované. Stejně je na tom i NákupHrou.cz. Internetový obchod se zaměřuje na prodej zdravých potravin.

Jde o menší obchod s mnoha funkcemi usnadňujícími nakupování.

Příklady zahraničních WooCommerce e-shopů

Také mnohé zahraniční e-shopy fungují na WooCommerce. Patří k nim i těchto pět.

Little Giants

Little Giants je zajímavý internetový obchod orientovaný na dětskou módu. Jeho silnou stránkou je zejména stylová grafická úprava.

Poskytuje možnost vyhledávání produktů prostřednictvím vyhledávacího boxu nebo jednotlivých kategorií. Orientace na e-shopu je jednoduchá a příjemná.

Pokud byste si chtěli vytvořit podobný e-shop i vy, můžete tak udělat pomocí šablony Zyra od ThemeForest.

Mini Learners

Internetový obchod Mini Learners je přesným příkladem jednoduchého, ale přitom stylového e-shopu. Je přehledný a jednoduše se na něm nakupuje.

Na svojí hlavní stránce má velký posuvný panel, který zaujme hned po příchodu na webstránku. Nechybí ani hlavní menu, kde najdete všechny důležité kategorie pro nákup.

Pokud jste milovníkem minimalismu a toužíte po podobném webu, na svoje si přijdete se šablonou Galleria. Je to oficiální šablona od WooCommerce. Patří však mezi premium typy a stojí 39 $.

Porter & York

Zakládá si váš e-shop na grafické úpravě a pěkných obrázcích? Porter & York je pro vás skvělou inspirací. Jde o e-shop se zaměřením na gastronomii.

Orientace je jednoduchá, protože všechno, co k nákupu potřebujete, okamžitě najdete. Hlavní kategorie se nacházejí ve vrchní části webstránky stejně jako i nákupní košík a přihlášení se do účtu.

Yubico

Praktická a jednoduchá. I to by se dalo říct o webstránce internetového obchodu Yubico. Všechny důležité informace najdete na hlavní stránce. V případě nákupu se orientujete pomocí hlavních kategorií nacházejících se ve vrchní části stránky.

Pokud si takto představujete svůj e-shop, vytvořte si ho pomocí šablony Homestore. Jde o oficiální šablonu WooCommerce a stojí 39 $.

Caesar’s Ice Cream

Caesar’s Ice Cream je dalším příkladem stylového e-shopu se svěžím designem. Hned po příchodu na web můžete vidět pěkné grafické zpracování. Nechybí ani rozdělení produktů do kategorií.

Hledáte podobný typ šablony pro svůj web? Docílit ho můžete pomocí šablony Ordo od ThemeForest.com. Je placená a stojí 59 $.

Závěr

WooCommerce plugin je určený pro každého, kdo touží po vlastním e-shopu menšího rozsahu. Poskytuje široké možnosti úpravy a přizpůsobení. Jeho instalace je rychlá a nastavení jednoduché. Díky tomu je vhodný i pro začátečníky. Vytvořte si svůj nový internetový obchod s pomocí WooCommerce i vy.

Sdílet článek
Štefan Polgári
Founder Ecommerce Bridge & Dognet

Spoluzakladatel projektu Ecommerce Bridge a ředitel affiliate sítě Dognet, která aktuálně působí na Slovensku, Česku, Maďarsku, Polsku a Rumunsku.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
8 tipů pro optimalizaci feedů a úspěšnou online expanzi
8min. doba čtení

8 tipů pro optimalizaci feedů a úspěšnou online expanzi

Feedy zůstávají pro mnoho e-shopů atraktivní volbou produktového propojení v rámci online expanze na nové trhy. Jak s feedy pracovat efektivně a na co si dát pozor? Objevte svět produktových feedů a zjistěte, jak specializované aplikace mění pravidla hry ve správě feedů a usnadňují digitální expanzi e-shopů.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+