
Podle průzkumu z roku 2018 nakupovalo v Nizozemsku online pouze 45 % seniorů. Nejnovější průzkum však ukazuje, že se toto číslo rychle mění. Až 80 % seniorů pravidelně nakupuje online. Nejnovější průzkum provedla Accessibility Foundation mezi členy a příznivci nizozemského sdružení seniorů ANBO.
Nový zákon o přístupnosti od roku 2025
Výsledky tohoto průzkumu jsou důležité i pro internetové obchody. “V roce 2025 vstoupí v platnost nový evropský zákon o přístupnosti. Internetové obchody budou muset splňovat nové požadavky a díky těmto požadavkům budou internetové obchody přístupné skutečně všem.”
“Skutečnost, že čtyři z pěti seniorů nakupují online, je opravdu pozitivní výsledek. Zajímá nás však i situace a důvody zbývajících 20 %,” říká Anouk Butterlin, vedoucí projektu v Accessibility Foundation.
73 % seniorů si chce produkty nejprve prohlédnout a vyzkoušet.
Senioři, kteří nenakupují online (20 %), uvádějí několik důvodů svého rozhodnutí. Až 73 % z nich si chce produkt před objednáním prohlédnout a vyzkoušet. Skupina 42 % respondentů uvedla, že vracení zakoupených výrobků je pro ně nepohodlné.
Jiní uvedli, že raději podporují místní podniky. Jednu z příček obsadila také udržitelnost, protože podle respondentů mají doručovatelé zásilek velkou uhlíkovou stopu.
60 % seniorů nakupuje online kvůli pohodlí.
Na druhou stranu senioři, kteří nakupují online, uvedli, že tak činí kvůli pohodlí (60 %). Téměř polovina z nich (42 %) si objednává zboží, které je dostupné pouze online. Nejoblíbenějšími kategoriemi jsou oblečení, obuv a doplňky (63 %). V této kategorii následují knihy (44 %) a elektronika (35 %). Kategorie, která se mezi seniory příliš neujala, je nakupování potravin. Pouze 21 % respondentů nakupuje potraviny příležitostně. Až 37 % respondentů dokonce uvedlo, že si nikdy neobjednávají potraviny online.
Překážky pro nakupování online
Přestože 64 % seniorů uvádí, že se jim při objednávání přes internet daří, často narážejí na překážky. V mnoha internetových obchodech chybí intuitivní vyhledávání a při komunikaci se často používá nejasný jazyk. Někdy se produkt nepodaří najít. Jako překážku, která jim ztěžuje nakupování, respondenti uváděli také povinné vytvoření účtu.