Představte si, že založíte e-shop, věnujete rok jeho rozjezdu a pomaličku krůček po krůčku začnete výrobky dostávat do povědomí zákazníků. Najednou se ale na trhu objeví někdo, kdo vyrábí podobný produkt, nazve ho úplně stejně a ještě použije vaše logo v trochu jiném odstínu.
Rychle utíkáte za právníkem. Právník rychle utíká na úřad. A tam zjišťuje, že si nedávno někdo zaregistroval vaše logo a název jako ochrannou známku. Právník možná bude rád, protože se může pustit do práce, vy ale rozhodně ne.
Zaregistrováním ochranné známky pro svůj název nebo logo zaručíte, že je jen tak někdo nepoužije na podobné výrobky a služby.
A že si úřad nevšiml, že jste značku vymysleli a používali jako první? To úřady nezkoumají. Zkrátka a dobře, je to na vaše triko a ochrannou známku jste si měli udělat vy. Jak z toho ven? A kdy se vyplatí ochrannou známku registrovat?
Zaregistrováním ochranné známky pro svůj název nebo logo zaručíte, že je jen tak někdo nepoužije na podobné výrobky a služby.
Registrovat můžete téměř cokoliv, co lze graficky znázornit. Zpravidla se vyplatí registrovat logo či zajímavý název výrobku nebo služby. Ty musí být originální a hlavně odlišitelné od jiných. Nemůžete tak například jen drobně pozměnit cizí logo či název výrobku nebo je kompletně zkopírovat.
Určitě si pamatujete spor pivovaru značky Duck & Dog, jejíž výrobky začalo napodobovat vinařství, které na trh uvedlo sedmičky zcela identického názvu a loga.
Pokud prodáváte produkt značky, kterou nemáte registrovanou jako ochrannou známku, budete muset úřadu v případě sporu o ochrannou známku dokazovat, že již nějakou dobu fungujete na trhu a zákazníci vás pod touto značkou znají. To stojí samozřejmě nervy, čas a peníze a uděláte nejlíp, když žádost o zapsání ochranné známky na úřad odnesete.
Ochranná známka může být:
U nás v eLegal jsme si nechali zaregistrovat slovní grafickou ochrannou známku, protože je náš název zpracován v určité grafické podobě, kterou chceme mít jen pro sebe:
Zdroj: Databáze ochranných známek ÚPV
Pokud máte opravdu specifický název, který není tvořen obecným slovem jako “tenisky” nebo “fotoaparáty”, můžete si ho zaregistrovat v podobě slovní ochranné známky. Klasickou slovní ochrannou známkou tak bude třeba “Reebok” nebo “Fuji”.
Nestačí jen ochrannou známku mít, musíte si ji bránit, monitorovat trh a hlídat si, zda do vašich práv někdo nezasahuje.
V případě loga sáhnete nejčastěji po kombinované ochranné známce. Zahrnuje totiž jak slova, tak obrazové prvky, které tvoří jedinečný celek. Typickou kombinovanou ochrannou známku má třeba Alza.cz, která propojila své logo a název včetně domény.
Zdroj: Databáze ochranných známek ÚPV
Samotnou obrazovou ochrannou známku (znáte ji možná jako grafickou) využijete v případě, že chcete chránit pouze logo, které nutně neobsahuje název. To už by totiž byla kombinovaná. Klasickou grafickou ochrannou známkou je třeba KFC strejda:
Zdroj: Databáze ochranných známek ÚPV
Co ochranná známka tvořená barvou či jejich kombinací? Nemůžete si samozřejmě registrovat jakoukoliv obecnou barvu a omezit tak všechny firmy v jejím dalším používání. Tuto známku je také dost obtížné registrovat, protože u ní musíte dokazovat rozlišovací způsobilost, tedy že je skutečně rozpoznatelná od jiné obecné barvy.
Národní ochranná známka vás chrání jen v České republice a kdokoliv jinde ve světě ji tak může používat.
Schválně si to zkuste, rozpoznali byste jednotlivé firmy podle těchto barev? (Nápověda je na konci článku.)
Zdroj: Databáze ochranných známek ÚPV
Poslední národní ochrannou známkou, kterou si můžete registrovat u Úřadu průmyslového vlastnictví, je ochranná známka prostorová. Vyplatí se u originálního tvaru výrobku nebo jeho obalu, učebnicový je příklad kulatého tvaru Fidorky:
Úřad vás nenechá zapsat ochrannou známku, pokud bude:
Ve většině případů bych doporučila logo e-shopu nebo značku výrobků a služby zaregistrovat. Obzvlášť, pokud plánujete rozjet byznys a takovou firmou se jednou živit. Zajistíte si, že vás nikdo nebude napodobovat a využívat vaší pověsti v oboru. Před samotnou volbou loga nebo názvu si udělejte vlastní průzkum, zda již podobná ochranná známka či doména náhodou neexistují. Pakliže ano, bude lepší zvolit hned od začátku jiné označení, než se později dohadovat o ochrannou známku nebo doménu.
Pokud máte více značek, potřebujete více ochranných známek. Pod jednu známku neschováte všechna svá loga, barvy a označení.
Ochranou své značky v budoucnu ušetříte čas, který budete moci věnovat rozvoji podnikání, a hlavně peníze, které nebudete muset utrácet za právní spory.
Svou značku můžete chránit i v zahraničí v případě, že chcete expandovat za hranice českého trhu. Národní ochranná známka vás totiž chrání jen v České republice a kdokoliv jinde ve světě ji tak může používat.
V tomto článku se však budeme věnovat ochranné známce národní registrované u Úřadu průmyslového vlastnictví (ÚPV).
Zápis známky v Česku trvá obvykle více než půl roku. Je to proto, že úřad musí prozkoumat, zda splňujete všechny náležitosti pro zápis a musí dát jiným čas k vyjádření případných námitek.
Ochrannou známku lze v Česku registrovat na 10 let od data podání přihlášky. Známku můžete po deseti letech obnovit na dalších 10 let, jinak ochranná známka zanikne a může ji používat kdokoliv. I přesto, že jste ji předtím celé desetiletí užívali jen vy. Narozdíl třeba od domény si však datum vypršení ochrany musíte sami pohlídat, úřad vás na něj upozorňovat nebude. Za obnovu pak zaplatíte 2.500 Kč.
Časté spory nastávají, pokud má jedna firma doménu a druhá ochrannou známku.
Lidé se často domnívají, že jsou se zapsanou známkou naprosto kryti a úřad se postará o to, aby nikdo podobné logo a výrobky či služby určitého názvu nepoužíval. Omyl. Úřad má starostí dost a toto si musíte hlídat vy. Samozřejmě se vám bude s ochrannou známkou v kapse argumentovat lépe, ale s tím, kdo vaše logo kopíruje, si to musíte vyřídit sami.
Pokud někdo kopíruje vaši ochrannou známku, vystačíte si zpravidla s výstražným e-mailem nebo dopisem dotyčnému s doložením, že máte ochrannou známku a pokud ji nepřestane užívat, zažalujete ho. Tady už ale doporučujeme vzít si k ruce právníky.
Online databázi ochranných známek vede Úřad průmyslového vlastnictví. V tom najdete nejen národní ochranné známky platné v České republice, ale také zahraniční. Databáze se vám bude hodit při rešerši konkurence, ale i k ujištění, zda podobný název někdo nepoužívá také.
Časté spory nastávají, pokud má jedna firma doménu a druhá ochrannou známku. Laik by mohl říct, že je ochranná známka silnějším institutem, protože ji schvaluje úřad, rozhodovat se však bude podle jiných kritérií. Pokud někdo používá originální název určité domény e-shopu několik let, nemůžete argumentovat, že jste si před měsícem zapsali ochrannou známku stejného znění a máte právo na používání jeho domény. Bude však samozřejmě záležet i na jiných okolnostech jako například známost dotyčného e-shopu a využívání jeho domény.
Vždy si rozmyslete, zda opravdu známku potřebujete a zda ochrannou známkou docílíte řádné ochrany.
V každém případě by vlastník domény měl mnohem lepší vyjednávací pozici se zapsanou ochrannou známkou a předešel právním tahanicím.
A tady již slíbené řešení otázky o barevných ochranných známkách:
Andrea Pavelcová se věnuje právu v online marketingu, IT a autorským právům. Baví ji marketing a psaní.
Vládneme paragrafy, ale mluvíme lidskou řečí. Pomáháme start-upům, e-shopům, marketérům, začínajícím i zkušeným podnikatelům a jednomu rysovi.
Pravidlené novinky, rozhovory a dlhobobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.