Podle průzkumu společnosti Adevinta mezi 5 000 evropskými spotřebiteli plánuje 43 % příslušníků generace Z koupit dárky pro rodinu, přátele a blízké. Tato generace, které se přezdívá “noví romantici”, odmítá stereotypní valentýnské produkty. Dokonce dávají přednost jedinečným dárkům z druhé ruky.
Výsledky průzkumu ukazují, že generace Z se vyhýbá masovému konzumu a dává přednost udržitelnějším dárkům. Polovina respondentů z této generace vnímá Valentýna jako příliš konzumně zaměřeného a 50 % by raději vybralo skutečně jedinečný dárek z druhé ruky než nový výrobek.
“Je povzbudivé vidět, že nastupující generace spotřebitelů si letos k Valentýnu vybírá smysluplnější a udržitelnější dárky. Tím, že začneme měnit myšlení v souvislosti s klíčovými maloobchodními okamžiky roku, můžeme přejít od masové produkce k ohleduplnější spotřebě,” uvedl Paul Heimann, CEO Kleinanzeigen a vedoucí oddělení re-commerce ve společnosti Adevinta, která za průzkumem stojí.
Je také zajímavé, že tržiště s použitým zbožím jsou stále oblíbenějším cílem náročných spotřebitelů. Více než 40 % příslušníků generace Z si myslí, že online tržiště s použitým zbožím nabízejí větší výběr smysluplných dárků než kamenné obchody. Navíc 56 % respondentů považuje nákup valentýnských dárků z druhé ruky za šetrnější k životnímu prostředí.
Z průzkumu vyplývá, že více než každý třetí (36 %) respondent z generace Z dostal dárek, který nevyužil, téměř každý čtvrtý (23 %) valentýnský dárek vyhodil a téměř každý pátý (18 %) později prodal nechtěný valentýnský dárek na internetu.
Průzkum také odhalil, že navzdory nejlepším úmyslům někteří mladí lidé stále nakupují na poslední chvíli a sahají po tradičních valentýnských dárcích, které často nesplní očekávání obdarovaných. Právě na tento trend se snaží reagovat remerchandising, který nejenže chrání životní prostředí, ale také přispívá k vytvoření speciálních a jedinečných valentýnských dárků.