
Pokud se na čísla podíváme podrobněji, zjistíme, že převažují online trhy, na které připadá až 69 % celkových tržeb, tj. 225 miliard eur. Jen 100 největších přeshraničních trhů vykázalo pozoruhodný nárůst o 39,29 % s tržbami ve výši 197,01 miliardy EUR. Ještě překvapivější je, že 10 největších trhů představovalo přibližně polovinu obratu.
„Výsledky naší nejnovější analýzy ukazují, jak dynamicky se v Evropě vyvíjí přeshraniční e-commerce,“ vyjádřila se zakladatelka společnosti Cross-Border Commerce Europe, Carine Moitier.
Spotřebitelé se stále častěji rozhodují pro přeshraniční nákupy. To naznačuje slibnou budoucnost pro zavedené podniky v tomto odvětví, ale také pro nové konkurenty.
Často kladené otázky
Co je cross-border e-commerce?
Cross-border e-commerce je mezinárodní elektronický obchod, kde prodejce a kupující pocházejí z různých zemí. Týká se prodeje zboží nebo služeb online, a to mezi firmami (B2B), firmami a zákazníky (B2C) nebo i mezi jednotlivci (C2C).
Tento typ obchodu je na vzestupu díky zlepšené logistice a mezinárodním platebním možnostem. Je však doprovázen výzvami, jako jsou rozdílné daňové předpisy, cla, jazyky a pravidla ochrany spotřebitele. Výrazně rozšiřuje možnosti prodeje i mimo domácí trhy.
Dynamika trhu se pravděpodobně poněkud změní. Hrubá hodnota přeshraničního zboží v Evropě pravděpodobně vzroste. Odhaduje se, že do roku 2025 bude 97,3 % návštěvníků pocházet ze zemí mimo Evropu. Podíl tržišť na celkové hrubé hodnotě e-commerce by měl mírně klesnout z 69 % na 67,9 %, co naznačuje, že trh dozrává.
Zajímavým zjištěním je, že tento model expanze není ojedinělý. Přeshraniční e-commerce v Evropě zaznamenalo v roce 2023 nárůst o 32 % ve srovnání s předchozím rokem na počátku tohoto roku. Evropské e-shopy dosáhly v tomto období přeshraničních prodejů v celkové výši 107 miliard eur.
Při pohledu na tento rychlý rozvoj přeshraničního e-commerce v Evropě je zřejmé, že podniky i spotřebitelé využívají příležitostí, které nabízí. Vysoká míra růstu na předních trzích odráží nejen odolnost tohoto odvětví, ale také poukazuje na rostoucí trend přeshraničního nakupování mezi evropskými spotřebiteli.