4 min. doba čtení

Tak kdo je ten špatný, když je klient smutný? Samotný klient, nebo konzultant?

Jako existuje boj mezi peklem a nebem, Applem vs. Microsoftem či iOS vs. Androidem, existuje také souboj konzultantů a firem, které si je platí. Takto vznikl i můj příspěvek na LinkedInu, kde se rozhořely vášně.

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Tak kdo je ten špatný, když je klient smutný? Samotný klient, nebo konzultant?

Jedna strana hájí oklamané a smutné klienty. A druhá frustrované a smutné konzultanty. Kde je tedy pravda? To vědí jen účastníci na obou stranách. Z mého pohledu za špatné zkušenosti s konzultanty mohou hlavně jejich klienti.

Klient čeká od konzultanta výsledky. To je fajn, ale co jsou výsledky?

Víte, hodně lidí si plete konzultanta s freelancerem. Konzultant KONZULTUJE. Navnímá problém, navrhne řešení. Ale neměl by mít a nemá výkonnou funkci. A to je kamenem úrazu – od konzultantů se čeká výkon, který ale oni dodávat nemají a ani nemůžou.

Jak pracuje konzultant:

  • Přijde, navnímá věci, zpracuje to a navrhne řešení, které by mělo vycházet z jeho know-how a praxe. Pokud klient chce, což většinou nechce, tak na to dohlíží i později. Vyfakturuje a je to.

Jak pracuje freelancer:

  • Freelancer je VÝKONNÁ složka, podobně jako interní člověk. Umí pomoci, dokáže něco navrhnout, ale čeká se od něho většinou kontinuální práce a výsledky. Podobně jako od interních lidí.

Konzultant pomudruje a vyfakturuje. Ideální job!

Ano, ideální a důležitý – Když existuje něco, co chce firma řešit, konzultace jako taková to nevyřeší. Konzultace má posunout někoho nebo něco dopředu a ne přímo přinést výsledky. Konzultant dodá „noty“ na to, co by se podle něho mělo dělat, ale tam to končí. Nemůže odpovídat za výsledky.

Nebo přijdete za výživovým poradcem s tím, že chcete zhubnout a platíte jen za výsledky? Zodpovídá poradce (konzultant) za to, že necvičíte, neděláte to, co řekl a v noci děláte pravidelné nájezdy na ledničku? Asi těžko. ?

Vezměme si příklad klienta:

  • Klient chce lepší pozice v organice
  • 3 agentury, které oslovil, mu to nacenily na pár tisíc a to on nechce zaplatit
  • Tak si našel konzultanta, který mu udělal analýzu, zpracoval výstup v několikastránkovém PDF jako výstup z konzultace. Samozřejmě, za to zaplatil konzultantovi zlomek toho, co by platil agentuře.
  • Konzultant, pokud dělá i výkonnou složku, navrhne klientovi, že on to může pomoci i udělat. Ale samozřejmě nad rámec konzultace.
  • To klient samozřejmě ne-po-tře-bu-je a neplánuje platit víc.
  • Za vypracované PDF zaplatí a nic se nestane.

Je špatný konzultant? Proč by, proboha, měl být?

  • Chtěl klient ušetřit? Chtěl. Ušetřil? Ušetřil.
  • Udělal konzultant, na čem se dohodli? Udělal.
  • Chtěl klient víc? Chtěl. Chtěl klient platit? Nechtěl.
  • Má klient komu to magické PDF dát? Nemá, protože jeho „asistentka a.k.a marketingová manažerka“ nemá ani ponětí, o co jde.
  • Chce za integraci magického PDF někomu zaplatit? No samozřejmě že ne, však zaplatil konzultanta!

Celé to je o chybných očekáváních klientů. O tom, že chtějí od konzultantů reálne výsledky. A to za zlomek peněz z toho, co by si vzala agentura.

Jak může konzultant, který už z logiky věci nemá s firmou nic společného, zodpovídat za výsledky lidí, kteří by měli zlepšení implementovat?

A i když klient má interní lidi, málokdy se dostanou „magické nápady z PDF“ do praxe. Proč by se to vlastně mělo stát? Aby zaměstnanec přiznal to, že něco dělal dosud špatně? Aby musel měnit návyky? Aby musel víc makat? Aby neměl čas 3 až 4 hodiny denně na Fejsbuček, Instagram a kávičky v kuchyňce? Tak to prr, prr, odsud potud. Nenecháme nějakého konzultanta mudrovat a ještě to potom i dělat!

Opravdu špatní konzultanti

Samozřejmě existují i špatní konzultanti. Takoví, kteří nedotáhnou práci do konce, kteří nedodají, co se od nich čekalo. Ale opravdu nedodali to, na čem se s klientem dohodli? Smutné je, že špatní konzultanti existují proto, že je platí klienti, kteří šetří ještě i na konzultantech… často bez referencí a reálných projektů, které mají za sebou.

Víte, není to náhodou tak, že klient čeká za zlomek peněz výsledky, které přijít ani nemohou?

Sdílet článek
Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet

Spoluzakladatel projektu Ecommerce Bridge a ředitel affiliate sítě Dognet, která aktuálně působí na Slovensku, Česku, Maďarsku, Polsku a Rumunsku.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Google rozšiřuje cílení pro Demand Gen kampaně
2 min. doba čtení

Google rozšiřuje cílení pro Demand Gen kampaně

Google aktualizoval Demand Gen kampaně. Přibyde optimalizované cílení na konkrétní věkové skupiny nebo pohlaví. Nová funkce přinese přesnější kontrolu nad tím, kdo vidí vaše reklamy, což je důležité pro efektivní cílení Googlu na konkrétní demografické segmenty.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Proč jsou tržiště v USA populární?
3 min. doba čtení

Proč jsou tržiště v USA populární?

Nová studie společností Digital Commerce 360 a Bizrate Insights ukazuje zajímavé vzorce toho, jak lidé v USA nakupují online. Průzkum, kterého se zúčastnilo 1 017 lidí, odhaluje motivace, preference a obavy spotřebitelů při nakupování na online trhu.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+