Jako existuje boj mezi peklem a nebem, Applem vs. Microsoftem či iOS vs. Androidem, existuje také souboj konzultantů a firem, které si je platí. Takto vznikl i můj příspěvek na LinkedInu, kde se rozhořely vášně.
Jedna strana hájí oklamané a smutné klienty. A druhá frustrované a smutné konzultanty. Kde je tedy pravda? To vědí jen účastníci na obou stranách. Z mého pohledu za špatné zkušenosti s konzultanty mohou hlavně jejich klienti.
Víte, hodně lidí si plete konzultanta s freelancerem. Konzultant KONZULTUJE. Navnímá problém, navrhne řešení. Ale neměl by mít a nemá výkonnou funkci. A to je kamenem úrazu – od konzultantů se čeká výkon, který ale oni dodávat nemají a ani nemůžou.
Jak pracuje konzultant:
Jak pracuje freelancer:
Ano, ideální a důležitý – Když existuje něco, co chce firma řešit, konzultace jako taková to nevyřeší. Konzultace má posunout někoho nebo něco dopředu a ne přímo přinést výsledky. Konzultant dodá „noty“ na to, co by se podle něho mělo dělat, ale tam to končí. Nemůže odpovídat za výsledky.
Nebo přijdete za výživovým poradcem s tím, že chcete zhubnout a platíte jen za výsledky? Zodpovídá poradce (konzultant) za to, že necvičíte, neděláte to, co řekl a v noci děláte pravidelné nájezdy na ledničku? Asi těžko. 🙂
Vezměme si příklad klienta:
Celé to je o chybných očekáváních klientů. O tom, že chtějí od konzultantů reálne výsledky. A to za zlomek peněz z toho, co by si vzala agentura.
Jak může konzultant, který už z logiky věci nemá s firmou nic společného, zodpovídat za výsledky lidí, kteří by měli zlepšení implementovat?
A i když klient má interní lidi, málokdy se dostanou „magické nápady z PDF“ do praxe. Proč by se to vlastně mělo stát? Aby zaměstnanec přiznal to, že něco dělal dosud špatně? Aby musel měnit návyky? Aby musel víc makat? Aby neměl čas 3 až 4 hodiny denně na Fejsbuček, Instagram a kávičky v kuchyňce? Tak to prr, prr, odsud potud. Nenecháme nějakého konzultanta mudrovat a ještě to potom i dělat!
Samozřejmě existují i špatní konzultanti. Takoví, kteří nedotáhnou práci do konce, kteří nedodají, co se od nich čekalo. Ale opravdu nedodali to, na čem se s klientem dohodli? Smutné je, že špatní konzultanti existují proto, že je platí klienti, kteří šetří ještě i na konzultantech… často bez referencí a reálných projektů, které mají za sebou.
Víte, není to náhodou tak, že klient čeká za zlomek peněz výsledky, které přijít ani nemohou?
Zakladatel a vedoucí projektu Ecommerce Bridge. Online marketingu se věnuje přes 10 let a kromě Ecommerce Bridge vede i Affiliate síť Dognet.
Pravidelné novinky, rozhovory a stálý obsah pro majitele e-shopů a ecommerce marketéry. To je Ecommerce Bridge.
Pravidlené novinky, rozhovory a dlhobobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.