3min. doba čtení

Revize evropských směrnic: změny v balení v rukou Evropského parlamentu

Minulý týden Evropský parlament odhlasoval revizi směrnice o obalech a obalových odpadech. Elektronický obchod se připravuje na reakci a hledá způsoby, jak se vypořádat s obalovým hospodářstvím. Podle revize musí být do roku 2030 všechny obaly opakovaně použitelné nebo recyklovatelné.

Revize evropských směrnic: změny v balení v rukou Evropského parlamentu
Zdroj: Depositphotos

Obaly jsou stále větším zdrojem odpadu. Většina zboží vyžaduje obaly v několika fázích životního cyklu výrobku. Pro srovnání, v roce 2009 činil celkový objem v EU 66 milionů tun. O 12 let později, v roce 2021, se toto číslo zvýšilo na 84 milionů tun. Každý Evropan vyprodukuje v roce 2021 188,7 kg obalového odpadu. Bez dalších opatření se očekává, že toto číslo v roce 2030 vzroste na 209 kg.

Poslanci Evropského parlamentu chtějí zakázat prodej velmi lehkých plastových tašek (pod 15 mikronů). Výjimku budou mít výrobky, které to vyžadují z hygienických důvodů, nebo pokud se používají jako primární obal pro volně ložené potraviny.

Vratné obaly mají své kritiky

Do roku 2030 by mělo být 10 % všech zásilek odesíláno v uzavřeném systému. To znamená, že obaly se musí používat opakovaně. Spotřebitelé budou muset obaly vrátit, i když si ponechají všechny výrobky, které byly součástí objednávky.

Revizi kritizovalo několik stran, protože EU dosud nestanovila jednotné logistické normy pro celou Evropu.

Mezi kritiky patří německý svaz elektronického obchodu Bundesverband E-commerce und Versandhandel (Bevh), který ve svém prohlášení vysvětlil: “Vzhledem k tomu, že v Evropské unii neexistují jednotná řešení pro opakovaně použitelné obaly, považujeme vracení opakovaně použitelných obalů za problematické, zejména v přeshraničním elektronickém obchodě.”

“Pokud není zaručeno, že opakovaně použitelné obaly budou akceptovány všemi poskytovateli služeb v EU, nepovažujeme za přijatelné trvalé zasílání prázdných obalů k přepravě po Evropě v rámci přeshraničního obchodu. Návraty vznikají i v případě, že si zákazník zboží ponechá,” říká Christoph Wenk-Fischer, generální ředitel společnosti Bevh.

Řešením tohoto problému by mohlo být zapojení poskytovatelů logistických služeb nebo poštovních společností. V takovém případě by spotřebitelé mohli vracet opakovaně použitelné obalové materiály osobě, která je doručuje do domu. Společnost Bevh však uvádí, že v současné době neexistují žádné standardizované logistické postupy, které by tento proces vracení co nejvíce usnadnily.

Změny na obzoru

Zatím není jasné, jak a kdy bude přezkum probíhat. Evropský parlament se pro změny vyslovil, ale ještě musí jednat s Evropskou radou. Evropská rada zatím postoj Parlamentu k revizi nepřijala.

Internetoví prodejci i logistické společnosti zachytili změny oznámené na začátku tohoto roku a některé z nich zapracovali. Například Amazon začal v Evropě používat recyklovatelné obaly a zbavil se dvojitých obalů a Zásilkovna přišla s vlastními vratnými obaly.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Vrácení zásilky musí být stejně snadné jako objednání zboží
2min. doba čtení

Vrácení zásilky musí být stejně snadné jako objednání zboží

Pohodlná možnost vrácení objednaného zboží má velký vliv na rozhodnutí zákazníka, kde a zda vůbec si zboží objedná. Pokud má internetový obchod transparentní a snadné způsoby vrácení zboží, zákazníci mu více důvěřují. Kurýrní společnost DPD poskytuje e-shopům jednoduchý online nástroj, který celý proces vrácení zboží usnadňuje jak e-shopu, tak jeho zákazníkům.

Michaela Španková Michaela Španková
Marketing and PR Manager
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+