6 min. doba čtení

Logistika nábytku v e-commerce je výzvou. Jak ji zvládá Möbelix?

Nábytek není jen velký, ale také velmi těžký a náchylný na poškození. Jeho logistika je tedy větším oříškem, než se vám může na první zamyšlení zdát. Přečtěte si, jaké výzvy číhají na prodejce při skladování a doručování nábytku a jak je zvládá Möbelix, jeden z největších prodejců nábytku v EU.

Michal Turňa Michal Turňa
Link Building Špecialista, Spotibo
Logistika nábytku v e-commerce je výzvou. Jak ji zvládá Möbelix?
Zdroj: Depositphotos

Problémem nejsou jen rozměry

Většina prodejců nábytku, včetně Möbelix, má velmi rozmanitý sortiment: od bytových doplňků a dekorací přes malý nábytek (poličky, skříňky apod.) až po šatní skříně či celé kuchyňské linky včetně spotřebičů.

Při malých zásilkách využívají běžné kurýrní služby – stejně jako jiné e-shopy. Běžní kurýři si však s nábytkem neporadí. Pro efektivní rozvoz malými dodávkami jsou zkrátka příliš velké a často i těžké. Například sedací soupravy či velké šatní skříně váží běžně přes 150 kg, u kuchyňských linek je to až 400 kg.

Nábytek je také křehký a náchylný na poškození. Balení do silných vrstev polystyrenu, jak se to dělá například u bílé techniky, by bylo v tomto případě neekonomické a neekologické vzhledem k velkým plochám – a tedy potřebě velkého množství obalového materiálu.

Manipulace s nábytkem proto vyžaduje velkou a ze strany dopravce značnou opatrnost. Zákazníkům se určitě nebude líbit, pokud na komodě najdou otlučené rohy, škrábance nebo na vitríně prasklé sklo. Pro přepravu velkých kusů nábytku tedy prodejci využívají služby specializované na nadrozměrnou přepravu, případně vlastní přepravní kapacity.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Šimon Radil, vedoucí e-commerce v Möbelix uvádí, že to je i jejich případ: „V Möbelixu využíváme pro přepravu nábytku dlouholetého spolehlivého smluvního partnera. Úspěšnost doručení na první pokus máme až 80 %. Vděčíme za to dlouholetému spolehlivému partnerovi, ale i typu prodávaného zboží. Zákazníci totiž u nábytku obvykle nemění doručovací adresu. Je to pochopitelné, protože skříň nebo gauč si do práce poslat nenechají a raději si vezmou den dovolené, aby si na něj počkali doma.“

Dodává však, že i přesto si zákazníci často odvážejí nábytek sami. „Až 50 % objednávek tvoří osobní odběr. Polovina zákazníků si tedy pro nábytek přijde přímo do prodejny. Využívají vlastní auta či dodávky, nebo si je půjčí od známých či z půjčovny. Abychom jim celý nákup zjednodušili, nabízíme jim cenově výhodné zapůjčení dodávky,“ vysvětluje.

Dopravci se do vynášení do bytu nehrnou

Zákazníci v případě nadrozměrných zásilek očekávají i doplňkové služby – zejména vynesení do bytu. To platí pro nábytek i velké spotřebiče jako lednička, pračka či myčka. U nich vítají i zapojení a uvedení do provozu, u nábytku zase montáž.

Takové doplňkové služby však stále nejsou standardem, protože ne všichni dopravci jsou ochotni službu vynesení do bytu poskytnout. Problém spočívá v odpovědnosti za případné škody.

Ano, dopravci mají pojištění na poškození zboží při přepravě. Toto pojištění však nekryje případné poškození zařízení zákazníka v domácnosti. Při manipulaci s velkým nábytkem (např. skříní), i když v rozloženém stavu, snadno odřou nebo jinak poškodí okolní nábytek, zárubně, skleněné výplně nebo podlahy.
Těmto situacím se zkrátka nedá úplně zabránit a případné škody by musela uhradit firma či konkrétní zaměstnanec. I to je důvod, proč se do vynášení nábytku dopravci příliš nehrnou a nechávají to raději na zákazníka a výpomoc, kterou si obstará ve vlastní režii.

„Zákazníkům poskytujeme 3 druhy služeb: samotnou dopravu, dopravu s vynesením a dopravu s vynesením i montáží. Cca 95 % zákazníků si však vybírá dopravu bez dalších služeb. Motivací je snaha ušetřit, protože vynesení a montáž jim dopravu několikanásobně prodraží. Těm, kteří jsou ochotni si připlatit, umíme pomoci i s montáží plánované kuchyně včetně osazení a připojení spotřebičů, dřezů a vodovodních baterií,“ uvádí Šimon Radil.

Zdroj: Depositphotos

Automatizace ano, ale ne stoprocentní

S rostoucím tlakem na snižování emisí a hrozícím omezením aut se spalovacími motory se zřejmě dočkáme přechodu na elektrický pohon i v oblasti logistiky nadrozměrných produktů.

Určitě to však nebude tak jednoduché jako v případě kurýrních služeb. Přepravci nábytku se totiž musejí spoléhat na velké nákladní automobily či kamiony. Ty se pomalu začínají objevovat i v elektrických verzích, ale na rozdíl od osobních aut a dodávek stále chybí infrastruktura.

Velký náklaďák se zkrátka na běžný nabíjecí hub pro elektromobily nevejde, o kamionech nemluvě. A těch pro nákladní dopravu je žalostně málo – k březnu 2025 byl na Slovensku pouze jeden, a to v Trnavě.

S technologickými inovacemi ve skladech je to o něco lepší. I prodejci nábytku využívají automatizaci a robotizaci, stále však narážejí na její limity.

Radil vysvětluje: „Proces skladování a expedice se nám podařilo částečně zautomatizovat. Zboží naskladňují a vyskladňují roboti, zaměstnanci jen lepí štítky. Bohužel, u nadrozměrných položek narážíme na omezení. Vhodná technologie, která by nám poskytla plně automatizovanou manipulaci s velkým nábytkem, zatím není dostupná.“

Nejlepším řešením je centralizace

Výzvou je také skladování nábytku, právě kvůli jeho křehkosti a hmotnosti. Nedá se uložit na sebe na palety ani naležato, jinak by se mohl poškodit. Většina prodejců místo palet používá tzv. korlety různých rozměrů.

„Jedna korleta zabere plochu cca 3 palet. Vejdou se do ní jen 2 pohovky a na sebe můžeme uložit pouze 2 korlety. Pokud chceme mít na skladě 100 pohovek z jednoho barevného variantu, což je zásoba pro 2 země, potřebujeme plochu až 75 palet. A to je jen jeden barevný variant. To znamená, že pro nábytek potřebujeme obrovskou skladovací plochu,“ přibližuje Radil.

Prodejci s kamennými pobočkami se vzhledem k potřebě velké plochy a počtu produktových variant nevyhnou centralizaci skladů. Möbelix provozuje jen v Česku 14 obchodních center s nábytkem + 1 kuchyňské studio, v Evropě je to dohromady přes 100 poboček. Rozhodli se proto vybudovat centrální sklad pro celou Evropu.

Radil si centralizaci pochvaluje: „Centrální sklad nám poskytuje dostatek plochy, zjednodušuje logistické procesy a urychluje dopravu nábytku koncovým zákazníkům i do prodejen. Díky němu umíme garantovat doručení nábytku a nadrozměrných zásilek už za 4 dny. U menších zásilek jsou to 3 dny.“

Centralizaci by doporučil každému, kdo řeší komplikovanou logistiku s velkým množstvím variant nadrozměrných produktů. „Pokud chcete v budoucnu doručovat co nejrychleji, centralizace skladů je cesta. Stačí si zajistit dostatečné skladové zásoby na jednom místě a okolní regiony či státy obsloužíte do pár dní. U nábytku je to pro zákazníky akceptovatelná dodací doba,“ uzavírá Šimon Radil.

Sdílet článek
Michal Turňa
Link Building Špecialista, Spotibo
Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Inovativní přístup k ochraně životního prostředí prostřednictvím recyklovatelných přepravek
2 min. doba čtení

Inovativní přístup k ochraně životního prostředí prostřednictvím recyklovatelných přepravek

V současné době, kdy je otázka ochrany životního prostředí důležitější než kdykoliv předtím, se společnost Mobilonline, lídr na slovenském trhu v oblasti prodeje mobilních telefonů a příslušenství, rozhodla přijmout zodpovědný přístup k ekologické udržitelnosti. Nahrazením tradičních kartonových krabic víceúčelovými boxy BITO MB. Mobilonline nejenže snižuje svou ekologickou stopu, ale také zefektivnil své logistické procesy a […]

Lucia Vondrová Lucia Vondrová
Doprava a administratíva, BITO Skladovacia technika s.r.o.
Přečíst článek
Jak na řízení nákladní dopravy?
2 min. doba čtení

Jak na řízení nákladní dopravy?

Řízení nákladní dopravy a zboží je důležitou součástí logistiky, který zahrnuje plánování, realizaci a monitorování pohybu objektů mezi lokalitami. Díky tomu se zboží dostane k zákazníkovi včas, efektivně a výhodně. Zahrnuje různé prvky, jako je výběr dopravce, plánování trasy, zpracování dokumentace a sledování zásilek. Efektivní řízení nákladní dopravy a zboží je pro podniky klíčové. Pomáhá […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+