6min. doba čtení

Řeší teď e-shopy stále růst tržeb nebo se spíš zajímají o úsporu nákladů a optimalizaci jejich e-commerce?

Zeptali jsme se Radka Kloudy, CEO BaseLinker pro Českou republiku a Slovensko.

Řeší teď e-shopy stále růst tržeb nebo se spíš zajímají o úsporu nákladů a optimalizaci jejich e-commerce?

Před půl rokem jsme se spolu v podcastu bavili o tom, že hlavním motivem vašich klientů je růst tržeb, a to přes expanzi e-shopu do zahraničí nebo na marketplaces. Platí to stále?


Ano i ne, avšak vidíme patrnou změnu v chování e-shopů posledních několik měsíců. 

Menší a středně velké e-shopy mají stále velkou chuť růst hlavně v zahraničí, kde zkouší prodeje na nových tržištích nebo třeba jen testují svoje výrobky na dalších prodejních kanálech. Růstový motiv zde stále jednoznačně převládá. 

Vidíme i zvýšenou poptávku typicky offline prodejců po napojení, zalistování a odbavení objednávek na marketplacech, primárně tak řeší přebytek zásob nebo si testují konkurenceschopnost svých výrobků při expanzi na dané trhy.

Tím, že jsme schopni napojit téměř jakýkoliv e-shop nebo kamenný obchod na téměř 100 marketplaců z jednoho místa, si klienti mohou vybrat, na které ze 180 trhů chtějí expandovat.

Na druhou stranu se v posledních měsících stále častěji setkáváme u některých větších e-shopů, přeprodejců nebo u firem, které mají více e-shopů, s tím, že chtějí centralizovat, automatizovat, zefektnit a zrychlit svůj e-commerce a tím ušetřit náklady a zvýšit svoje šance oproti konkurenci.

Pojďme trochu rozebrat tu změnu v chování e-shopů směrem k efektivitě a úsporám. Čím si to v BaseLinkeru vysvětlujete?

Česká a slovenská e-commerce je hodně pokročilá v mnoha směrech, v čem ale relativně zaostává za okolními trhy, je zejména kvalita dat a menší škálovatelnost IT řešení.

Z úvodních diskuzí s klientem vyplývá, že zhruba 50 % všech problémů, kterým čelí, má společného jmenovatele – připravenost a kvalita dat. Často klientům říkám, že expanze na zahraniční trhy nebo nová tržiště jim nastaví zrcadlo a ukáže, v jakém stavu mají svoje data.

Jedná se zejména o produktová data, EAN kódy, varianty, popisky, atributy jednotlivých kategorií a jejich párování, úroveň překladů, kvalita obrázků, atd., ale i objednávková a fakturační data nebo chybějící vazby a reference. 

Některé marketplacy mají opravdu robustní kontroly na zalistování a klienta na svoje tržiště s nekvalitními daty jednoduše nepustí. Někde sice klientovi zalistují jeho produkty i s méně kvalitním datovým a prezentačním obsahem, pak ale bývají prodeje obecně nižší, než u stejného nebo srovnatelného konkurenčního produktu. To samé platí do určité míry potom i o vlastním e-shopu.

BaseLinker v tomto směru dokáže klientům výrazně pomoci, včetně automatických překladů produktů. Díky propracovanému produktovému managementu je zalistování konkrétních kategorií na daný Marketplace mnohem jednodušší, např. vyžaduje se doplnění chybějících dat u konkrétních kategorií, je možnost hromadného zalistování nebo bezpočet automatických akcí na produktech, objednávkách nebo skladech, zamezení přeprodejů a nabízí se i další užitečné funkce, které e-shopům usnadní každodenní práci.

Kromě kvality dat, vidíte ještě někde prostor pro zlepšení fungování e-shopu?

Ano. Tím, že každý případ s klientem řešíme individuálně, vidíme několik dalších společných oblastí, se kterými se na nás klienti obracejí:

  • Centralizace. Klienti často nemají centralizovaný management všech svých prodejních kanálů, skladů, produktů, fakturace, dopravy, apod., řeší tak každou oblast odděleně.
  • Automatizace. Klienti nemají nastavenou automatizaci objednávkových procesů a tím, že do objednávek vstupuje lidský faktor, dochází často k prodražení a k chybovosti.
  • IT landscape. Klienti mají zbytečně komplikovanou a drahou strukturu systémů a platforem, které pro svůj e-commerce používají, často lepí dohromady kusy od různých dodavatelů a přitom mohou mít kompletní e-commerce na jednom místě a snadno propojené všechny prodejní kanály.
  • Rychlost. Klienti potřebují rychlejší výměnu dat, to je důležité zejména u resellerů nebo u klientů s vysokým počtem objednávek nebo produktů. Datové feedy nejsou obecně pro takové e-shopy vhodným řešením, protože výměna dat by měla probíhat v reálném čase přes API.
  • ERP. Klienti mají poměrně komplexní ERP na relativně jednoduché procesy nebo opačně – klienti nemají žádné ERP a přitom je jejich e-commerce natolik rozvinutý, že ho již nelze efektivně dále škálovat, často tak klienti využívají BaseLinker jako ERP systém pro e-shopy, kde mohou řešit kompletní objednávkové workflow. Díky vysoké škálovatelnosti naší platformy probíráme s klienty jejich use case individuálně a citlivě se snažíme BaseLinker včlenit do klientova prostředí tak, aby mu platforma pomáhala co nejlépe, zvýšila výkonnost a zlevnila mu jeho e-commerce. 

 Kam se podle Vás můžou ještě e-shopy dále posunout, aby optimalizovali svůj e-commerce?

Podle mého názoru bude pokračovat snaha e-shopů o efektivnější fungování, zrychlení e-commerce, zjednodušení a automatizaci, která povede buď k úspoře nákladů, menší chybovosti, lepší zákaznické orientaci nebo zlepšení konkurenceschopnosti. 

Bude například větší zájem o služby jako je fulfillment nebo outsourcing některých vedlejších služeb, jako jsou například profesionální překlady, řešení vratek v dané zemi, daňová agenda, které by v režii klienta byly drahé, administrativní úkony, online marketing. Dále předpokládám častější přechod na škálovatelné moderní IT řešení nebo technologie a zrychlení vyřízení objednávek.

Sdílet článek
Týdenní podcast UPdate
Podobné články
6min. doba čtení

Průzkum slovenských e-shopů (E-shop Barometr 2022)

E-shop Barometr je pravidelný průzkum realizovaný mezi slovenskými e-shopy s různorodou nabídkou produktů a služeb. I uplynulý sedmý ročník, pod taktovkou ui42 ve spolupráci s KPMG na Slovensku, přinesl náhled pod pokličku slovenské e-commerce scény. Přečtěte si, jaká očekávání měli e-shopaři od Vánoc poznamenaných energetickou krizí a vysokou inflací. Jaké kroky například plánují podniknout v […]

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Přečíst článek
5min. doba čtení

E-shopy s automatickým doporučovacím nástrojem prodávají efektivněji

Cílem každého e-shopu je prodávat. V moři konkurence, možnostech marketingových nástrojů a narůstajících očekávání zákazníků je však stále náročnější dosáhnout stanovených cílů. Stačí dnes větší rozpočet na reklamu, lepší marketing nebo změna designu webových stránek, aby byli zákazníci spokojenější a prodej efektivnější? 

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Přečíst článek
3min. doba čtení

Ve společnosti Superzoo dokázali úspěšně odlehčit zákaznickému servisu. Pomohl jim online chat reago

Poskytnout návštěvníkům nepostradatelné služby na webu a také plně se zapojit do marketingové strategie a plnit růstové cíle lze pohodlně kombinovat. Pokud pilíř komunikace se zákazníky svěříte vyškoleným odborníkům, máte o reprezentativní dojem postaráno. Nepodceňujte sílu zákaznického servisu prostřednictvím chatu, protože vám může pomoci získat loajální zákazníky.

Dalibor Palšovič Dalibor Palšovič
Obchodní manažer
Přečíst článek