Před půl rokem jsme se spolu v podcastu bavili o tom, že hlavním motivem vašich klientů je růst tržeb, a to přes expanzi e-shopu do zahraničí nebo na marketplaces. Platí to stále?
Ano i ne, avšak vidíme patrnou změnu v chování e-shopů posledních několik měsíců.
Menší a středně velké e-shopy mají stále velkou chuť růst hlavně v zahraničí, kde zkouší prodeje na nových tržištích nebo třeba jen testují svoje výrobky na dalších prodejních kanálech. Růstový motiv zde stále jednoznačně převládá.
Vidíme i zvýšenou poptávku typicky offline prodejců po napojení, zalistování a odbavení objednávek na marketplacech, primárně tak řeší přebytek zásob nebo si testují konkurenceschopnost svých výrobků při expanzi na dané trhy.
Tím, že jsme schopni napojit téměř jakýkoliv e-shop nebo kamenný obchod na téměř 100 marketplaců z jednoho místa, si klienti mohou vybrat, na které ze 180 trhů chtějí expandovat.
Na druhou stranu se v posledních měsících stále častěji setkáváme u některých větších e-shopů, přeprodejců nebo u firem, které mají více e-shopů, s tím, že chtějí centralizovat, automatizovat, zefektnit a zrychlit svůj e-commerce a tím ušetřit náklady a zvýšit svoje šance oproti konkurenci.
Pojďme trochu rozebrat tu změnu v chování e-shopů směrem k efektivitě a úsporám. Čím si to v BaseLinkeru vysvětlujete?
Česká a slovenská e-commerce je hodně pokročilá v mnoha směrech, v čem ale relativně zaostává za okolními trhy, je zejména kvalita dat a menší škálovatelnost IT řešení.
Z úvodních diskuzí s klientem vyplývá, že zhruba 50 % všech problémů, kterým čelí, má společného jmenovatele – připravenost a kvalita dat. Často klientům říkám, že expanze na zahraniční trhy nebo nová tržiště jim nastaví zrcadlo a ukáže, v jakém stavu mají svoje data.
Jedná se zejména o produktová data, EAN kódy, varianty, popisky, atributy jednotlivých kategorií a jejich párování, úroveň překladů, kvalita obrázků, atd., ale i objednávková a fakturační data nebo chybějící vazby a reference.
Některé marketplacy mají opravdu robustní kontroly na zalistování a klienta na svoje tržiště s nekvalitními daty jednoduše nepustí. Někde sice klientovi zalistují jeho produkty i s méně kvalitním datovým a prezentačním obsahem, pak ale bývají prodeje obecně nižší, než u stejného nebo srovnatelného konkurenčního produktu. To samé platí do určité míry potom i o vlastním e-shopu.
BaseLinker v tomto směru dokáže klientům výrazně pomoci, včetně automatických překladů produktů. Díky propracovanému produktovému managementu je zalistování konkrétních kategorií na daný Marketplace mnohem jednodušší, např. vyžaduje se doplnění chybějících dat u konkrétních kategorií, je možnost hromadného zalistování nebo bezpočet automatických akcí na produktech, objednávkách nebo skladech, zamezení přeprodejů a nabízí se i další užitečné funkce, které e-shopům usnadní každodenní práci.
Kromě kvality dat, vidíte ještě někde prostor pro zlepšení fungování e-shopu?
Ano. Tím, že každý případ s klientem řešíme individuálně, vidíme několik dalších společných oblastí, se kterými se na nás klienti obracejí:
- Centralizace. Klienti často nemají centralizovaný management všech svých prodejních kanálů, skladů, produktů, fakturace, dopravy, apod., řeší tak každou oblast odděleně.
- Automatizace. Klienti nemají nastavenou automatizaci objednávkových procesů a tím, že do objednávek vstupuje lidský faktor, dochází často k prodražení a k chybovosti.
- IT landscape. Klienti mají zbytečně komplikovanou a drahou strukturu systémů a platforem, které pro svůj e-commerce používají, často lepí dohromady kusy od různých dodavatelů a přitom mohou mít kompletní e-commerce na jednom místě a snadno propojené všechny prodejní kanály.
- Rychlost. Klienti potřebují rychlejší výměnu dat, to je důležité zejména u resellerů nebo u klientů s vysokým počtem objednávek nebo produktů. Datové feedy nejsou obecně pro takové e-shopy vhodným řešením, protože výměna dat by měla probíhat v reálném čase přes API.
- ERP. Klienti mají poměrně komplexní ERP na relativně jednoduché procesy nebo opačně – klienti nemají žádné ERP a přitom je jejich e-commerce natolik rozvinutý, že ho již nelze efektivně dále škálovat, často tak klienti využívají BaseLinker jako ERP systém pro e-shopy, kde mohou řešit kompletní objednávkové workflow. Díky vysoké škálovatelnosti naší platformy probíráme s klienty jejich use case individuálně a citlivě se snažíme BaseLinker včlenit do klientova prostředí tak, aby mu platforma pomáhala co nejlépe, zvýšila výkonnost a zlevnila mu jeho e-commerce.
Kam se podle Vás můžou ještě e-shopy dále posunout, aby optimalizovali svůj e-commerce?
Podle mého názoru bude pokračovat snaha e-shopů o efektivnější fungování, zrychlení e-commerce, zjednodušení a automatizaci, která povede buď k úspoře nákladů, menší chybovosti, lepší zákaznické orientaci nebo zlepšení konkurenceschopnosti.
Bude například větší zájem o služby jako je fulfillment nebo outsourcing některých vedlejších služeb, jako jsou například profesionální překlady, řešení vratek v dané zemi, daňová agenda, které by v režii klienta byly drahé, administrativní úkony, online marketing. Dále předpokládám častější přechod na škálovatelné moderní IT řešení nebo technologie a zrychlení vyřízení objednávek.