6min. doba čtení

Psychologie barev v marketingu

Barvy nás provázejí celým životem. Někdo si jejich psychologické působení uvědomuje více, někdo méně. Podstatné však je, aby si jejich působení uvědomovali lidé, kteří jsou zodpovědní za komunikaci značky, tzn. marketéři a designéři. Barvy jsou totiž důležitým faktorem, který může být zodpovědný dokonce i za to, zda se něco rozhodneme učinit či nikoli. A tímto rozhodnutím může být třeba i nákup.

Lucie Jurčová Lucie Jurčová
PPC specialista v PPCguru
Psychologie barev v marketingu

Proč jsou barvy tak důležité?

Protože barvy ovlivňují naše emoce. A taky vnímání. Z výzkumů vyplývá, že mezi 62 – 90 % úsudků je založeno na barevném vnímání.

Při výběru kombinace více barev se řiďte barevným kruhem – barvy blízko sebe působí harmonicky, kruhy naproti sobě kontrastně.

Ačkoli nás k tomu naše ega často svádí, řídit se ve výběru barev svým vkusem či náladou není zrovna nejlepší nápad. Nemusí být sice pravidlem, že každý vnímá barvy stejně, avšak určité vlastnosti barev bychom neměli podceňovat.

Charakteristika jednotlivých barev

Červená

Je jednou z nejvýraznějších barev. Pomáhá nám překonávat dosavadní hranice 
a pronikat vpřed. Symbolizuje životní teplo, lásku, vzrušení, vášeň, naléhavost – prostě život.

Pro call-to-action tlačítka jsou pro svou výraznost a působení nejvhodnější červená 
a oranžová barva.

Červená barva dokáže zvýšit puls a pocit naléhavosti, díky čemuž je účinná při doprodejích zboží. Mimo jiné také stimuluje chuť k jídlu. Tuto barvu nejčastěji volí značky, které mají co dočinění s jídlem, oblečením a „hot news“.

Oranžová

Ačkoli je oranžová jedna z nejméně oblíbených barev, a to u obou pohlaví, její působení je vesměs pozitivní. Barva vycházejícího slunce v nás probouzí radost 
a nadšení, prohlubuje naše vnímání a probouzí smysly. Oranžová také patří k výraznějším barvám, a proto je vhodná u call-to-action prvků, nebo například pro tvorbu osobní webové prezentace.

Žlutá

Žlutá barva má velice podobné účinky jako oranžová. Žlutou vnímáme jako hravou, pozitivní a energickou barvu. Paradoxně má však na lidský organismus negativní dopad, jelikož dráždí naše zrakové ústrojí a mysl. Mezi ostatními barvami si jí pro svou zářivost a hřejivost všímáme nejdříve. Potenciál této barvy se často využívá v energetice, stravování a cestování.

Pozadí je světlé, text na něm tmavý. Případně by barvy k sobě měly být kontrastní. Texty je poté jednodušší přečíst.

Zelená

Barva svěží trávy, zdraví, přírody. Působí uklidňujícím dojmem, harmonizuje, omlazuje, zbavuje stresu a napětí. Velmi vhodná je pro komunikaci ekologických řešení a produktů. Nejčastěji se používá ve zdravotnictví, relaxačních službách, ale také v bankovnictví.

Modrá

Modré nebe nad hlavou, klidná mysl. Modrá je ze všech barev nejoblíbenější, především u mužského pohlaví. Vyjadřuje klid, kvalitu, bezpečí a serióznost. Ačkoli je uklidňující, pozitivně stimuluje naši kreativitu a produktivitu. Pro své účinky je oblíbená u konzervativnějších značek. Využívá se v bankovnictví a financích, technologiích a na sociálních sítích.

Nezapomínejte na kulturní odlišnosti. Co někde vyjadřuje nevinnost, jinde může symbolizovat smrt.

Fialová

Je považována za bezpohlavní barvu, která je oblíbená u dospívajících dětí, homosexuálů a těhotných žen. Je spojována s chladem, královským stavem, kvalitou a působí tajemným dojmem. Využití nachází často v kosmetickém průmyslu ve spojení s anti-age produkty.

Černá a bílá

Černá a bílá, ačkoli jsou výrazem protikladnosti, jdou často ruku v ruce. Černá evokuje moc a vznešenost, naproti tomu bílá je symbolem nevinnosti a čistoty. Design ve spojení těchto barev vyjadřuje luxus, důstojnost a eleganci. Černobílá loga 
a celková komunikace je oblíbená u technologií, odívání, automobilového průmyslu 
a vlastně u všech značek, které chtějí působit luxusně a draze.

Komunikujte konzistentně jak obsahem, tak barvami. Lidé si vás díky barvě jednodušeji zapamatují a spojí.

Hraje pohlaví nějakou roli?

Přirozeně hraje. Z velké části je to ovlivněno vzorci, které jsou nám často od malička vštěpovány – chlapečci mívají modrou výbavičku a holčičky růžovou. Je však pravděpodobné, že rozdílná preference barev má i evoluční důvody. A ačkoli je mezi dospělými za nejoblíbenější barvu označována modrá, rozdílné jsou jejich preferované odstíny. Muži preferují čistě modrou, ženy zase modrou s nádechem růžové.

Best practice s barvami

  • Pro call-to-action tlačítka jsou pro svou výraznost a působení nejvhodnější červená 
a oranžová barva.
  • Komunikujte konzistentně jak obsahem, tak barvami. Lidé si vás díky barvě jednodušeji zapamatují a spojí.
  • Barvy na webu používejte v poměru 60 – 30 – 10. 60 % by měla tvořit hlavní barva, 
30 % vedlejší barva a 10 % doplňková.
  • Pozadí je světlé, text na něm tmavý. Případně by barvy k sobě měly být kontrastní. Texty je poté jednodušší přečíst.
  • Při výběru kombinace více barev se řiďte barevným kruhem – barvy blízko sebe působí harmonicky, kruhy naproti sobě kontrastně.
  • Nezapomínejte na kulturní odlišnosti. Co někde vyjadřuje nevinnost, jinde může symbolizovat smrt.
Sdílet článek
Lucie Jurčová
PPC specialista v PPCguru

Jsem nadšená PPC specialistka a studentka v jednom. Baví mě učit se novým věcem a neustále se zdokonalovat. Mým pohonem je dobrá káva a kočičí láska.

PPCguru
Tento článek ti přináší

PPCguru

Jsme PPC agentura sídlící v samém srdci Valašska. K naší práci přistupujeme svobodně a s radostí. Díky těmto hodnotám má naše práce smysl.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
12min. doba čtení

Co s vyplněnými dotazníky a daty? Jak je vyhodnotit?

Celá řada firem, organizací či úřadů realizuje průzkumy. Po dokončení sběru dat musí samozřejmě řešit analýzu odpovědí z dotazníků. A právě schopnost analyzovat, zpracovat výsledky z výzkumů, práce s daty a big daty se stala kritickou neoddělitelnou součástí rozvoje úspěšné firmy a její konkurenceschopnosti. Nasbíraná data z výzkumu pomáhají budovat strategii firmy (uvedení nových produktů, […]

Martin Souček Martin Souček
Chief Marketing Officer at Survio
Přečíst článek
19min. doba čtení

Jak optimalizovat pro hlasové vyhledávání (voice search)

Po letech ovládání periferií písemnou nebo jinou kontaktní formou se do našich životů čím dál více dostává ovládání hlasem. Prostřednictvím našeho hlasu můžeme dávat pokyny nejen mobilním telefonům, chytrým hodinkám či televizím, ale také speciálním hlasovým asistentům. Postupně se objevují chytré domácnosti, dokonce celé domy, proto se dá očekávat, že se tento vývoj hned tak nezastaví. […]

Pavel Ungr Pavel Ungr
Těžký kalibr na vaše SEO
Přečíst článek
3min. doba čtení

Co to je XML feed a jak ho vytvořit?

XML feed je datový soubor, který obsahuje informace o všech produktech z e-shopu. Soubor automaticky vygeneruje váš e-shop. Většina e-shopých řešení vám XML feed vygeneruje automaticky. Vědí, že ho budete potřebovat pro vyhledávače produktů. E-shopová řešení často vytvářejí XML feed přímo pro Heureku. Jak takový feed vypadá se můžete podívat zde. Nejčastěji využití u e-shopů je […]

Jiří Guňka Jiří Guňka
Product owner Bidding Fox
Přečíst článek