16min. doba čtení

Jak optimalizovat pro hlasové vyhledávání (voice search)

Po letech ovládání periferií písemnou nebo jinou kontaktní formou se do našich životů čím dál více dostává ovládání hlasem. Prostřednictvím našeho hlasu můžeme dávat pokyny nejen mobilním telefonům, chytrým hodinkám či televizím, ale také speciálním hlasovým asistentům. Postupně se objevují chytré domácnosti, dokonce celé domy, proto se dá očekávat, že se tento vývoj hned tak nezastaví. Už v roce 2020 (již za 2 roky) bude až 50 % vyhledávání hlasových. Vzhledem k tomu, že tento trend ovlivňuje celý trh, musíme jej akceptovat a připravit se na něj.

Pavel Ungr Pavel Ungr
Ťažký kaliber na vaše SEO
Jak optimalizovat pro hlasové vyhledávání (voice search)

Co je hlasové vyhledávání?

Na začátek shrnu, jaká jsou základní specifika hlasového vyhledávání respektive hlasového ovládání.

Existuje několik variant hlasového vyhledávání:

Google home Mini s Google asistentem.

  • hlasem můžeme ovládat také Google Assistant, kterého zatím v mnoha aplikacích ovládáme často textově.

  • přímo ve vyhledávači Google můžeme aktivovat hlasové vyhledávání kliknutím na ikonku mikrofonu, případně pokynem OK Google nebo Hey Google.

Jak hlasové asistenty ovládat?

1) Využijte nejrůznější rozsáhlé seznamy příkazů:

2) Experimentujte! Google asistent je stále ve vývoji a řada věcí není zdokumentovaná. Takže si klidně jen tak povídejte s Google Home a zjistěte, co umí. Některé příkazy však v Česku zatím nefungují. Google sice česky trochu rozumí, ale spoléhat se na to nedá. Hlasové vyhledávání funguje hlavně v angličtině. Nemusíte ale zoufat, podpora češtiny by měla přijít ještě v tomto roce. Pro hlasové vyhledávání v Česku to bude velká věc.

65 % lidí, kteří si vyzkoušeli hlasové asistenty si už nedokáže představit, že by se mohli vrátit zpět k běžnému zadávání.

Protože nás primárně zajímá akvizice návštěvnosti v Česku a na Slovensku, v tomto článku budeme dále řešit hlavně Google a jeho řešení hlasového vyhledávání (Google Home). To je primárně určené pro mobilní zařízení a hlasové asistenty, ne však pro desktopová zařízení. Tento úvod proto jen vymezuje různé možnosti, které považujeme za hlasové vyhledávání.

 V současnosti většina hlasových příkazů souvisí s manažováním úkolů, kalendáře a se zadáváním jednoduchých pokynů pro Google asistenta.
Zdroj: SOLIS, Aleyda. Optimizing for Voice Search #SMXL181

Statistiky ohledně hlasového vyhledávání

Otázkou není, zda se optimalizaci pro hlasové vyhledávání vůbec věnovat. To je zcela jednoznačné – hlasové vyhledávání je budoucností vyhledávání. Jediná otázka je, kolik ještě máme času, než nás to doběhne.

Výhodou České republiky je, že v oblasti SEO na Google k nám dobíhají trendy pomaleji. Máme čas si o nich načíst články, připravit se na ně a vyzkoušet si je. V zahraničí – v USA a ve Velké Británii – nám data2 jasně ukazují, že je to téma, které přesahuje krátkodobý „buzz word“.

Zdroj: SOLIS, Aleyda. Optimizing for Voice Search #SMXL181

  • 13 % domácností v USA má vlastního hlasového asistenta.
  • Od ledna 2018 bylo naměřena miliarda hlasových hledání měsíčně.
  • 25 % vyhledávání z lišty ve Windows 10 je hlasových.
  • Každý 4 nakupující v USA použil hlasové vyhledávání během prázdnin 2017.
  • 72 % uživatelů, kteří si aktivovali hlasové zařízení, jej rychle zařadili do svých každodenních činností.
  • 65 % lidí, kteří si vyzkoušeli hlasové asistenty si nedokáží představit, že by se vrátili zpět k běžnému zadávání.
  • 22 % uživatelů hlasových zařízení nakoupilo pomocí hlasového asistenta.
  • Již nyní je 30 % hledání bez použití jakékoliv obrazovky (displej mobilu nebo monitor počítače).

Predikce pro hlasové vyhledávání

U předpovědí v této oblasti jde většinou o údaje od Googlu nebo od jiných zaujatých subjektů. V odborné komunitě se tak o těchto číslech hodně diskutuje, jestli nejsou zveličené nebo jen „tlačí“ trend. Přesnou odpověď ale zná jen Google.

  • V roce 2022 bude 50 % nákupů pomocí hlasového vyhledávání nebo hlasových asistentů.
  • 33 % dotazovaných lidí plánuje používat hlasové nákupy během dalšího roku.
  • Obraty z hlasového vyhledávání se pohybovaly okolo 2 miliard dolarů v roce 2017 a mají se navýšit na 40 miliard do roku 2022.
  • Do roku 2022 bude mít 55 % domácností v USA hlasového asistenta.
  • Technologie na rozeznávání hlasu bude oblastí průmyslu, která bude mít už v tomto roce 2019 obrat 601 miliónů dolarů.

Nevýhody hlasového vyhledávání

Jsme limitováni jazykem a schopností interpretovat odpověď. Zejména v češtině se může stát, že české angličtině nebude Google rozumět. Dokud nepřijde podpora češtiny, bude to jen sexy hračka pro geeky. Google sice pár českým příkazům rozumí, ale rozhodně ne všem. To se ale brzy změní.

Mnozí Češi a Slováci se „stydí“ mluvit s chytrými zařízeními a považují to za nepatřičné.

Různými hacky však dokážete na mobilu donutit Google Asistenta konverzovat česky. Na loňském Google I/O Google prozradil, že rozšíří podporu pro 52 zemí a 25 jazyků. Následně bylo potvrzeno, že přijde také podpora českého jazyka. V listopadu 2018 byla navíc vylepšena možnost plně českého diktování v Androidu. Tuto výhodu však považujme za dočasnou, protože podpora českého jazyka přijde brzy. Dřív než si myslíte.

Další věc je integrace. V USA existuje velké množství partnerských firem, jejichž data vstupují do Google home, ať už přímo nebo nepřímo pomocí třetích stran. Ty zatím u nás neexistují a dokud se to nezmění, jeho možnosti budou omezené na zahraniční služby a Google.

Velkým problém je indexace obsahu pro hlasové asistenty. V Česku jsme na tom ještě dobře, ale existují státy, kde je obsahu kriticky málo a bez dostatku strukturovaného contentu se Google nepohne (jedná se například o některé balkánské nebo asijské země).

Google Home Hub

Dalším handicapem je, že na některých místech si nechcete nahlas s asistentem povídat. Může to být napříkald v kině, divadle, čekárně u lékaře nebo MHD. Někteří Češi a Slováci se dokonce „stydí“ mluvit s chytrými zařízeními a považují to za nepatřičné.

Hlasové vyhledávání bude nejvíce použitelné v případě otázek, na které se dá odpovědět jednoduše a bez potřeby dalšího dotazování.

Jak optimalizovat pro hlasové vyhledávání

Řekněme si to na rovinu – hlasové vyhledávání ještě není v našich zemích kritické téma. Ale bude. Otázkou je kdy. Podle mě bude tím obrovským zlomem podpora češtiny. Máme obrovskou výhodu, že můžeme opisovat z anglofoních trhů, vybírat to nejlepší a být dobře připraveni. I přesto se to nedotkne všech segmentů trhu.

Hlasové vyhledávání se dotkne zejména těchto segmentů:

Hlasové vyhledávání bude nejvíce použitelné v případě otázek, na které se dá odpovědět jednoduše a bez potřeby dalšího dotazování. Cokoliv složitějšího bude jednodušší napsat, takže to – zatím – hlasové vyhledávání nepokryje.

Na obrázcích níže můžete vidět, jak Google hodnotí jednotlivé hlasové dotazy a co u nich hodnotí (zda odpověď uspokojila tazatele, délku, formulaci dotazu, přednes):

Zdroj: SOLIS, Aleyda. Optimizing for Voice Search #SMXL181

Google (slovy Johna Muellera) tvrdí, že hlasové hledání nelze optimalizovat a že byste neměli dělat nic, že si Google se vším poradí.

Já s tím, s dovolením, nesouhlasím a rád vám navrhnu konkrétní kroky, které byste měli udělat pro úspěch v hlasovém vyhledávání.

Analýza klíčových slov pro 6 frází

Jako na každém začátku v SEO, také v případě hlasového vyhledávání je důležitá analýza klíčových slov. Budou nás ale zajímat jen dotazovací fráze – ty, které řeší nějakou odpověď na otázku. Proto používejte zejména nástroje, které scrapují našeptávače. Kromě Marketing Mineru doporučuji také třeba slovenský KWFinder, placené BuzzSumo (tarify od 79 USD za měsíc) nebo Answer The Public. Answer the public je skvělý nástroj, bohužel bez podpory češtiny, zaměřený právě na informační dotazy.

Podívejme se na ukázku:

Cílem tohoto článku není vysvětlovat, jak dělat analýzu klíčových slov, to dělají lépe jiné články a školení. Důležité je pochopit, že ji musíte mít a zaměřit se na informační fráze a dotazy jak, co, jak mohu…

To potvrzuje i screenshot níže, na kterém můžete vidět nejčastější vzory hledání.

Zdroj: SOLIS, Aleyda. Optimizing for Voice Search #SMXL181

Implementace: Zmapujte si tzv. user intent

Víte, co je user intent? Jednoduše řečeno to znamená, že musíte vědět, co uživatelé svými dotazy myslí a že jim musíte poskytnout správný výsledek hledání. Koukněte se, jak to dělá Google. Někdy nabízí obrázky, produkty, mapy, nebo knowledge graph.

Musíte umět odpovědět dle dotazu na otázky typu:

  • Kdo se ptá?
  • Odkud člověk je? Je to lokační dotaz?
  • Je to dotaz, který má časové omezení?
  • Proč se ten člověk ptá? Co je jeho cílem?
  • Co ho uspokojí?
  • Jakým způsobem ho mohu uspokojit?

Důležité je si uvědomit si, že odpověď na dotaz by neměla přesahovat více než 30 slov. Google má rád jednoduché, stručné odpovědi.

Můžete se podívat například do nástroje Ahrefs na report organických frází a vyfiltrujte si Featured Snippety a uvidíte, na jaké dotazy se váš Featured Snippet umisťuje:

Implementace: Copywriting

Důležité je, uvědomit si, že odpověď na dotaz by neměla přesahovat více než 30 slov. Můžete se rozepsat, ale odpověď by měla být na začátku – ideálně v prvním nadpisu a odstavci. Google má rád jednoduché, stručné odpovědi.

Long-tail, long-tail, long-tail – v hlasovém vyhledávání se nikdy nebudou objevovat „head“ fráze, například „pánské boty“. Budou to long-taily – vždy. Počítejte s tím a pište tak, abyste na ně měli odpovědi.

Budujte si na webu sekce jako poradny, slovníčky pojmů nebo často kladené dotazy (FAQ).

Pište konverzačně, přirozeně. Nehrajte si na nic, pište, jako byste normálně odpovídali na dotazy, třeba na pobočce. Každý tvůrce obsahu musí chápat, že výsledky vyhledávání řídí umělá inteligence a strojové učení, které se dynamicky mění na základě chování uživatelů. Pokud uživatelé změní chování, musíme se přizpůsobit také my. Tohle je RankBrain, součást algoritmu Google už roky. Podívejte se na prezentaci Adama Ježka z Get Found.

Implementace: Optimalizace pro Featured snippety a knowledge graph

Pokud má něco ověřenou přímou vazbu na hlasové vyhledávání, tak jsou to tzv. Featured snippety. 40,7 % odpovědí z hlasového vyhledávání přichází z Featured snippetů. Featured snippety jsou odpovědi formou citací z jiných webů na 0. pozici ve vyhledávání. Jejich obrovskou výhodou je, že na tyhle dotazy zatím PPC necílí.

Budujte si na webu sekce jako poradny, slovníčky pojmů nebo často kladené dotazy (FAQ) – detailně postup popisuju ve své prezentaci pro Support Day. V případě segmentů receptů použijte strukturovaná data pro recepty.


Jak se tam dostanete? Jednoduše. Zohledněte user intent, správně odpovězte a mějte dostatečnou autoritu. 🙂

Připravil jsem pro vás checklist toho, co musíte splnit, abyste se jednoduše dostali do Featured snippetu:

  1. vyfiltrujte si z analýzy klíčových slov dotazující fráze,
  2. zjistěte, při kterých se zatím nic nevypisuje, nebo se zobrazuje jenom Wikipedie – to je vaše příležitost,
  3. připravte na základě těchto frází slovníček pojmů, nebo poradnu na webu,
  4. nasměrujte na tyto stránky interní odkazy,
  5. v nadpisu článku odpovídejte na dotaz „Co je SEO?“ -> „SEO je Pavel Ungr“, 🙂
  6. musíte se dostat na první stránku, jinak se do Featured Snippetu nedostanete,
  7. odpověď musí být v prvním odstavci a nesmí být delší než 200 – 300 znaků,
  8. v nadpisu i v textu musí být přesná shoda s dotazem, resp. s odpovědí,
  9. v první větě musí zaznít odpověď,
  10. vložte obrázek, který zaujme, je správně optimalizovaný a řeší user intent,
  11. odpověď musí být objektivní a ne subjektivní, jako například „Bůh je ze zmrzliny“,
  12. stránka musí běžet na https, být mobilní, rychlá a doména autoritativní.

Stejně jako Featured Snippety bude kriticky důležitý také obsah v tzv. grafu znalostí. Google bude brát odpovědi primárně z něj, tepre potom z webů. Znamená to, že musíte vědět, na které dotazy se objevuje knowledge graph a zkusit ho ovlivnit.

EAT, YMYL

Slyšeli jste někdy tyto zkratky? Zřejmě ne, pokud vás nezasáhl tzv. Medic Update. Co tyto zkratky znamenají vysvětlují nejlépe následující obrázky.

Zjednodušeně jde o to, že si Google, správně, myslí, že v případě některých témat, by měl být autor stejně jako webové stránky důvěryhodnou autoritou v oboru. Weby, které to nesplňují, zažily v srpnu 2018 nepříjemný zásah.

Do strategie je třeba zapojit také odborníky na sociální sítě. Váš obsah musí být populární a sdílený na sociálních sítích.

Nedá se očekávat, že u hlasového vyhledávání to bude jinak. Také v tomto případě proto kladu velký důraz na důvěryhodnost a autoritu na webu. Opět přikládám seznam, podle kterého byste se měli řídit – je to kombinace on-page SEO, UX a link buildingových aktivit.

  1. Upravte hlavní nadpis článku/kategorie tak, že popisuje řešení nebo téma článku.
  2. Získejte více pozitivních recenzí na Google a Facebooku.
  3. Úzce propojte obsah s vaší značkou.
  4. Získejte externí odkazy z autoritativních EAT webů.
  5. Aktualizujte staré články, aby všechny splňovali EAT. Doména musí být konzistentní.
  6. Upravte medailonky autorů, aby byly co nejpřesnější a nejobsáhlejší – jméno, příjmení, zaměstnání, pozice, odkazy na profily autorů na jiných stránkách.
  7. Přidejte certifikace, které máte, na web.
  8. Vložte do textů článků odkazy na externí důvěryhodné weby, ze kterých tvrzení vycházejí (zdroje, vědecké studie).
  9. Nesmí existovat články bez důvěryhodných autorů – pokud takové máte, musí se přiřadit jiné důvěryhodné osobě.
  10. Zajistěte, aby autoři odkazovali na své články ze svých webů.
  11. Značka a její autoři by měly být aktivní pod stejným brandem také na jiných webech
  12. Doplňte strukturovaná data.

Strukturovaná data

Pokud byla v běžném hledání strukturovaná data jen příjemnou „viagrou“ na CTR, tak v hlasovém vyhledávání jsou zcela nezbytná. Hlasoví asistenti musí pochopit, o čem každá část webu je, a proto jsou strukturovaná data nezbytná. Google se to postupně a pomalu učí sám, ale pokud s tím chceme pohnout, pak musíme implementovat strukturovaná data z Schema.org formou JSON-LD.

Zdroj: SOLIS, Aleyda. Optimizing for Voice Search #SMXL181

Vždy si projděte možnosti na Schema.org a vyberte ty, které jsou pro váš web relevantní. Určitě doplňte Speakable, zejména u zpravodajských webů. Google oznámil, že Speakable „zapne“ na zpravodajských webech, až jich bude na daném trhu dostatek.

Pro hlasové hledání bude mít význam hlavně:

  • cena,
  • dostupnost,
  • název,
  • obrázek produktu,
  • logo,
  • sociální profily,
  • drobečková navigace.

Když se zamyslíte nad tím, co vám vlastně hlasové vyhledávání přinese, tak se dříve nebo později dostanete k tomu, že je to viditelnost značky.

Lokální SEO a mobilní přívětivost

Na závěr už jen krátké doplnění – pokud máte v nabídce něco, co se dá lokálně vyhledávat, musíte mít zpracované lokální SEO. To je téma na dalších 30 stran, ale níže jsem sepsal alespoň několik důležitých bodů.

  • Že se hlasové vyhledávání v drtivé míře odehrává na mobilních zařízeních, asi nikoho nepřekvapí, takže mít rychlý a responzivní/adaptivní web je základ.
  • Mějte aktuální, vyplněný a co nejlépe optimalizovaný zápis v Google Moje Firma.
  • Budujte další zápisy v lokálních službách.
  • Buďte konzistentní a aktuální – všude stejné a aktuální telefonní číslo, e-mailová adresa atd.
  • Optimalizujte kontaktní stránku na lokální dotazy.
  • Získávejte citace, recenze a zpětné odkazy.

Actions for Google

Projděte si Actions for Google, ať znáte všechny možnosti, a zkuste si vlastní implementaci naprogramovat. Podívejte se, co má třeba Todoist.

Sdílejte a buďte sdíleni

Sociální sítě budou hrát ještě větší roli než v běžném organicu. Do strategie je třeba zapojit také odborníky na sociální sítě. Váš obsah musí být populární a sdílený na sociálních sítích.

Optimalizace webu

Buďte:

  1. přívětiví k mobilním zařízením (responsivní, adaptivní weby nebo AMP),
  2. rychlí (testujte se pravidelně na web.dev),
  3. bezpeční (https).

Brand vládne všemu

Když se zamyslíte nad tím, co vám vlastně hlasové vyhledávání přinese, tak se dříve nebo později dostanete k tomu, že je to viditelnost značky. Organic spěje k tomu, že v něm budou převážně odpovědi Googlu. V případě hlasového vyhledávání to bude možná tisíc krát silnější. Odkazy na weby nebudou, jen odpovědi. A pokud odpovědi nebudou obsahovat vaší značku, tak to bude špatně. Musíte být značka a autorita.

Navýší se počet přímých návštěv, zvýší se počet hledání bez kliknutí. To je reálný důsledek vašeho úspěchu v hlasovém vyhledávání.

Nezapomeňte – vše ověřujte v asistentovi. Každý, kdo chce optimalizovat pro hlasové vyhledávání, musí mít svého Google asistenta. Google zřídil speciální podporu pro používání asistenta. Sledujte tato témata.

Hlasové vyhledávání je tady, nebude trvat dlouho a budeme vyhledávat také v češtině. Možná je času méně, než si myslíte. Pusťte se do optimalizace vašich webů pro hlasové vyhledávání co nejdříve. Implementujte analýzu klíčových slov, začněte „makat“ na Featured Snippetech a lokálním hledání. Nenechte se převézt technologiemi a buďte na ně připraveni.

Takže přátelé, hodně štěstí. „OK Google: Turn on voice search for Czech republic.“

Zdroje:

  • 1) SOLIS, Aleyda. Optimizing for Voice Search #SMXL18: How to better understand voice search behavior and optimize to make the most out of the voice search opportunity? In this presentation you’ll obtain insights, actions and tools. Slideshare [online]. Miláno, Itálie: Slideshare, 2018, 7.11.2018 [cit. 2018-12-09]. Dostupné z: https://www.aleydasolis.com/
  • 2)  DONNELLY, Gordon. 33 Voice Search Statistics to Prepare You for the Voice Search Revolution [online]. 7. září 2018. Dostupné z: https://www.wordstream.com/blog/ws/2018/04/10/voice-search-statistics-2018

Doporučená četba:

Basta Digital: Hlasoví asistenti – ako neodradiť používateľov?

https://www.slideshare.net/aleydasolis/optimizing-for-voice-search-smxl18
https://www.semrush.com/blog/large-scale-study-how-to-rank-for-featured-snippets-in-2018/
https://backlinko.com/voice-search-seo-study
https://searchengineland.com/what-3000-voice-search-queries-tell-us-about-the-voice-search-revolution-291441
https://moz.com/blog/how-voice-search-will-change-digital-marketing-for-the-better
https://moz.com/blog/lessons-from-1000-voice-searches
https://neilpatel.com/blog/voice-search-success/
https://searchengineland.com/how-visual-and-voice-search-are-revitalizing-the-role-of-seo-303958
https://www.searchenginejournal.com/voice-conversational-search-overcoming-challenges/230035/
https://searchengineland.com/already-doing-seo-add-these-two-things-to-optimize-for-voice-search-295827
https://backlinko.com/optimize-for-voice-search
https://searchengineland.com/study-11-voice-search-ranking-factors-analyzed-unpacked-293221
https://techcrunch.com/2018/03/14/spotify-voice-control/?guccounter=1
https://searchengineland.com/seo-2018-optimizing-voice-search-288078

Sdílet článek
Pavel Ungr
Ťažký kaliber na vaše SEO

Pavel se věnuje SEO již více než 10 let od roku 2005. Pracoval v agenturách jako je Et-netera, Ataxo nebo H1.cz. Od roku 2013 jako nezávislý specialista na volné noze, kde kromě konzultací pro střední a velké klienty (Alkohol.cz, Shoptet, Airbank, Alza další) pravidelně publikuje, školí a přednáší. SEO vnímá jako nedílnou součást všech specializací při tvorbě a fungování obsahově kvalitního webu. SEO je prospěšné jak uživatelům, tak marketérům. Kromě SEO se aktivně zajímá o další přesahy do UX, obsahový marketing, sociální sítě a jejich využití z pohledu online marketingu.

SEOloger
Tento článek ti přináší

SEOloger

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Marketingový techstack e-commerce společností s obratem $100M+
5min. doba čtení

Marketingový techstack e-commerce společností s obratem $100M+

V tomto článku se podíváme na složení tzv. marketingového techstacku větších e-commerce společností. Techstack je zjednodušeně řečeno soubor nástrojů pro e-mailing, SMS marketing, personalizaci stránek, A/B testování, reporting, případně dalších nástrojů, které marketingový tým při své práci pravidelně využívá.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Co s vyplněnými dotazníky a daty? Jak je vyhodnotit?
10min. doba čtení

Co s vyplněnými dotazníky a daty? Jak je vyhodnotit?

Celá řada firem, organizací či úřadů realizuje průzkumy. Po dokončení sběru dat musí samozřejmě řešit analýzu odpovědí z dotazníků. A právě schopnost analyzovat, zpracovat výsledky z výzkumů, práce s daty a big daty se stala kritickou neoddělitelnou součástí rozvoje úspěšné firmy a její konkurenceschopnosti. Nasbíraná data z výzkumu pomáhají budovat strategii firmy (uvedení nových produktů, […]

Martin Souček Martin Souček
Chief Marketing Officer at Survio
Přečíst článek
Psychologie barev v marketingu
5min. doba čtení

Psychologie barev v marketingu

Barvy nás provázejí celým životem. Někdo si jejich psychologické působení uvědomuje více, někdo méně. Podstatné však je, aby si jejich působení uvědomovali lidé, kteří jsou zodpovědní za komunikaci značky, tzn. marketéři a designéři. Barvy jsou totiž důležitým faktorem, který může být zodpovědný dokonce i za to, zda se něco rozhodneme učinit či nikoli. A tímto […]

Lucie Jurčová Lucie Jurčová
PPC specialista v PPCguru
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+