Po letech ovládání periferií písemnou nebo jinou kontaktní formou se do našich životů čím dál více dostává ovládání hlasem. Prostřednictvím našeho hlasu můžeme dávat pokyny nejen mobilním telefonům, chytrým hodinkám či televizím, ale také speciálním hlasovým asistentům. Postupně se objevují chytré domácnosti, dokonce celé domy, proto se dá očekávat, že se tento vývoj hned tak nezastaví. Už v roce 2020 (již za 2 roky) bude až 50 % vyhledávání hlasových. Vzhledem k tomu, že tento trend ovlivňuje celý trh, musíme jej akceptovat a připravit se na něj.
Na začátek shrnu, jaká jsou základní specifika hlasového vyhledávání respektive hlasového ovládání.
Google home Mini s Google asistentem.
2) Experimentujte! Google asistent je stále ve vývoji a řada věcí není zdokumentovaná. Takže si klidně jen tak povídejte s Google Home a zjistěte, co umí. Některé příkazy však v Česku zatím nefungují. Google sice česky trochu rozumí, ale spoléhat se na to nedá. Hlasové vyhledávání funguje hlavně v angličtině. Nemusíte ale zoufat, podpora češtiny by měla přijít ještě v tomto roce. Pro hlasové vyhledávání v Česku to bude velká věc.
65 % lidí, kteří si vyzkoušeli hlasové asistenty si už nedokáže představit, že by se mohli vrátit zpět k běžnému zadávání.
Protože nás primárně zajímá akvizice návštěvnosti v Česku a na Slovensku, v tomto článku budeme dále řešit hlavně Google a jeho řešení hlasového vyhledávání (Google Home). To je primárně určené pro mobilní zařízení a hlasové asistenty, ne však pro desktopová zařízení. Tento úvod proto jen vymezuje různé možnosti, které považujeme za hlasové vyhledávání.
V současnosti většina hlasových příkazů souvisí s manažováním úkolů, kalendáře a se zadáváním jednoduchých pokynů pro Google asistenta.
Zdroj: SOLIS, Aleyda. Optimizing for Voice Search #SMXL181
Otázkou není, zda se optimalizaci pro hlasové vyhledávání vůbec věnovat. To je zcela jednoznačné – hlasové vyhledávání je budoucností vyhledávání. Jediná otázka je, kolik ještě máme času, než nás to doběhne.
Výhodou České republiky je, že v oblasti SEO na Google k nám dobíhají trendy pomaleji. Máme čas si o nich načíst články, připravit se na ně a vyzkoušet si je. V zahraničí – v USA a ve Velké Británii – nám data2 jasně ukazují, že je to téma, které přesahuje krátkodobý „buzz word“.
Zdroj: SOLIS, Aleyda. Optimizing for Voice Search #SMXL181
U předpovědí v této oblasti jde většinou o údaje od Googlu nebo od jiných zaujatých subjektů. V odborné komunitě se tak o těchto číslech hodně diskutuje, jestli nejsou zveličené nebo jen „tlačí“ trend. Přesnou odpověď ale zná jen Google.
Jsme limitováni jazykem a schopností interpretovat odpověď. Zejména v češtině se může stát, že české angličtině nebude Google rozumět. Dokud nepřijde podpora češtiny, bude to jen sexy hračka pro geeky. Google sice pár českým příkazům rozumí, ale rozhodně ne všem. To se ale brzy změní.
Mnozí Češi a Slováci se „stydí“ mluvit s chytrými zařízeními a považují to za nepatřičné.
Různými hacky však dokážete na mobilu donutit Google Asistenta konverzovat česky. Na loňském Google I/O Google prozradil, že rozšíří podporu pro 52 zemí a 25 jazyků. Následně bylo potvrzeno, že přijde také podpora českého jazyka. V listopadu 2018 byla navíc vylepšena možnost plně českého diktování v Androidu. Tuto výhodu však považujme za dočasnou, protože podpora českého jazyka přijde brzy. Dřív než si myslíte.
Další věc je integrace. V USA existuje velké množství partnerských firem, jejichž data vstupují do Google home, ať už přímo nebo nepřímo pomocí třetích stran. Ty zatím u nás neexistují a dokud se to nezmění, jeho možnosti budou omezené na zahraniční služby a Google.
Velkým problém je indexace obsahu pro hlasové asistenty. V Česku jsme na tom ještě dobře, ale existují státy, kde je obsahu kriticky málo a bez dostatku strukturovaného contentu se Google nepohne (jedná se například o některé balkánské nebo asijské země).
Google Home Hub
Dalším handicapem je, že na některých místech si nechcete nahlas s asistentem povídat. Může to být napříkald v kině, divadle, čekárně u lékaře nebo MHD. Někteří Češi a Slováci se dokonce „stydí“ mluvit s chytrými zařízeními a považují to za nepatřičné.
Hlasové vyhledávání bude nejvíce použitelné v případě otázek, na které se dá odpovědět jednoduše a bez potřeby dalšího dotazování.
Řekněme si to na rovinu – hlasové vyhledávání ještě není v našich zemích kritické téma. Ale bude. Otázkou je kdy. Podle mě bude tím obrovským zlomem podpora češtiny. Máme obrovskou výhodu, že můžeme opisovat z anglofoních trhů, vybírat to nejlepší a být dobře připraveni. I přesto se to nedotkne všech segmentů trhu.
Hlasové vyhledávání bude nejvíce použitelné v případě otázek, na které se dá odpovědět jednoduše a bez potřeby dalšího dotazování. Cokoliv složitějšího bude jednodušší napsat, takže to – zatím – hlasové vyhledávání nepokryje.
Na obrázcích níže můžete vidět, jak Google hodnotí jednotlivé hlasové dotazy a co u nich hodnotí (zda odpověď uspokojila tazatele, délku, formulaci dotazu, přednes):
Zdroj: SOLIS, Aleyda. Optimizing for Voice Search #SMXL181
Google (slovy Johna Muellera) tvrdí, že hlasové hledání nelze optimalizovat a že byste neměli dělat nic, že si Google se vším poradí.
Já s tím, s dovolením, nesouhlasím a rád vám navrhnu konkrétní kroky, které byste měli udělat pro úspěch v hlasovém vyhledávání.
Jako na každém začátku v SEO, také v případě hlasového vyhledávání je důležitá analýza klíčových slov. Budou nás ale zajímat jen dotazovací fráze – ty, které řeší nějakou odpověď na otázku. Proto používejte zejména nástroje, které scrapují našeptávače. Kromě Marketing Mineru doporučuji také třeba slovenský KWFinder, placené BuzzSumo (tarify od 79 USD za měsíc) nebo Answer The Public. Answer the public je skvělý nástroj, bohužel bez podpory češtiny, zaměřený právě na informační dotazy.
Podívejme se na ukázku:
Cílem tohoto článku není vysvětlovat, jak dělat analýzu klíčových slov, to dělají lépe jiné články a školení. Důležité je pochopit, že ji musíte mít a zaměřit se na informační fráze a dotazy jak, co, jak mohu…
To potvrzuje i screenshot níže, na kterém můžete vidět nejčastější vzory hledání.
Zdroj: SOLIS, Aleyda. Optimizing for Voice Search #SMXL181
Víte, co je user intent? Jednoduše řečeno to znamená, že musíte vědět, co uživatelé svými dotazy myslí a že jim musíte poskytnout správný výsledek hledání. Koukněte se, jak to dělá Google. Někdy nabízí obrázky, produkty, mapy, nebo knowledge graph.
Důležité je si uvědomit si, že odpověď na dotaz by neměla přesahovat více než 30 slov. Google má rád jednoduché, stručné odpovědi.
Můžete se podívat například do nástroje Ahrefs na report organických frází a vyfiltrujte si Featured Snippety a uvidíte, na jaké dotazy se váš Featured Snippet umisťuje:
Důležité je, uvědomit si, že odpověď na dotaz by neměla přesahovat více než 30 slov. Můžete se rozepsat, ale odpověď by měla být na začátku – ideálně v prvním nadpisu a odstavci. Google má rád jednoduché, stručné odpovědi.
Long-tail, long-tail, long-tail – v hlasovém vyhledávání se nikdy nebudou objevovat „head“ fráze, například „pánské boty“. Budou to long-taily – vždy. Počítejte s tím a pište tak, abyste na ně měli odpovědi.
Budujte si na webu sekce jako poradny, slovníčky pojmů nebo často kladené dotazy (FAQ).
Pište konverzačně, přirozeně. Nehrajte si na nic, pište, jako byste normálně odpovídali na dotazy, třeba na pobočce. Každý tvůrce obsahu musí chápat, že výsledky vyhledávání řídí umělá inteligence a strojové učení, které se dynamicky mění na základě chování uživatelů. Pokud uživatelé změní chování, musíme se přizpůsobit také my. Tohle je RankBrain, součást algoritmu Google už roky. Podívejte se na prezentaci Adama Ježka z Get Found.
Pokud má něco ověřenou přímou vazbu na hlasové vyhledávání, tak jsou to tzv. Featured snippety. 40,7 % odpovědí z hlasového vyhledávání přichází z Featured snippetů. Featured snippety jsou odpovědi formou citací z jiných webů na 0. pozici ve vyhledávání. Jejich obrovskou výhodou je, že na tyhle dotazy zatím PPC necílí.
Budujte si na webu sekce jako poradny, slovníčky pojmů nebo často kladené dotazy (FAQ) – detailně postup popisuju ve své prezentaci pro Support Day. V případě segmentů receptů použijte strukturovaná data pro recepty.
Jak se tam dostanete? Jednoduše. Zohledněte user intent, správně odpovězte a mějte dostatečnou autoritu. 🙂
Připravil jsem pro vás checklist toho, co musíte splnit, abyste se jednoduše dostali do Featured snippetu:
Stejně jako Featured Snippety bude kriticky důležitý také obsah v tzv. grafu znalostí. Google bude brát odpovědi primárně z něj, tepre potom z webů. Znamená to, že musíte vědět, na které dotazy se objevuje knowledge graph a zkusit ho ovlivnit.
Slyšeli jste někdy tyto zkratky? Zřejmě ne, pokud vás nezasáhl tzv. Medic Update. Co tyto zkratky znamenají vysvětlují nejlépe následující obrázky.
Zjednodušeně jde o to, že si Google, správně, myslí, že v případě některých témat, by měl být autor stejně jako webové stránky důvěryhodnou autoritou v oboru. Weby, které to nesplňují, zažily v srpnu 2018 nepříjemný zásah.
Do strategie je třeba zapojit také odborníky na sociální sítě. Váš obsah musí být populární a sdílený na sociálních sítích.
Nedá se očekávat, že u hlasového vyhledávání to bude jinak. Také v tomto případě proto kladu velký důraz na důvěryhodnost a autoritu na webu. Opět přikládám seznam, podle kterého byste se měli řídit – je to kombinace on-page SEO, UX a link buildingových aktivit.
Pokud byla v běžném hledání strukturovaná data jen příjemnou „viagrou“ na CTR, tak v hlasovém vyhledávání jsou zcela nezbytná. Hlasoví asistenti musí pochopit, o čem každá část webu je, a proto jsou strukturovaná data nezbytná. Google se to postupně a pomalu učí sám, ale pokud s tím chceme pohnout, pak musíme implementovat strukturovaná data z Schema.org formou JSON-LD.
Zdroj: SOLIS, Aleyda. Optimizing for Voice Search #SMXL181
Vždy si projděte možnosti na Schema.org a vyberte ty, které jsou pro váš web relevantní. Určitě doplňte Speakable, zejména u zpravodajských webů. Google oznámil, že Speakable „zapne“ na zpravodajských webech, až jich bude na daném trhu dostatek.
Když se zamyslíte nad tím, co vám vlastně hlasové vyhledávání přinese, tak se dříve nebo později dostanete k tomu, že je to viditelnost značky.
Na závěr už jen krátké doplnění – pokud máte v nabídce něco, co se dá lokálně vyhledávat, musíte mít zpracované lokální SEO. To je téma na dalších 30 stran, ale níže jsem sepsal alespoň několik důležitých bodů.
Projděte si Actions for Google, ať znáte všechny možnosti, a zkuste si vlastní implementaci naprogramovat. Podívejte se, co má třeba Todoist.
Sociální sítě budou hrát ještě větší roli než v běžném organicu. Do strategie je třeba zapojit také odborníky na sociální sítě. Váš obsah musí být populární a sdílený na sociálních sítích.
Když se zamyslíte nad tím, co vám vlastně hlasové vyhledávání přinese, tak se dříve nebo později dostanete k tomu, že je to viditelnost značky. Organic spěje k tomu, že v něm budou převážně odpovědi Googlu. V případě hlasového vyhledávání to bude možná tisíc krát silnější. Odkazy na weby nebudou, jen odpovědi. A pokud odpovědi nebudou obsahovat vaší značku, tak to bude špatně. Musíte být značka a autorita.
Navýší se počet přímých návštěv, zvýší se počet hledání bez kliknutí. To je reálný důsledek vašeho úspěchu v hlasovém vyhledávání.
Nezapomeňte – vše ověřujte v asistentovi. Každý, kdo chce optimalizovat pro hlasové vyhledávání, musí mít svého Google asistenta. Google zřídil speciální podporu pro používání asistenta. Sledujte tato témata.
Hlasové vyhledávání je tady, nebude trvat dlouho a budeme vyhledávat také v češtině. Možná je času méně, než si myslíte. Pusťte se do optimalizace vašich webů pro hlasové vyhledávání co nejdříve. Implementujte analýzu klíčových slov, začněte „makat“ na Featured Snippetech a lokálním hledání. Nenechte se převézt technologiemi a buďte na ně připraveni.
Takže přátelé, hodně štěstí. „OK Google: Turn on voice search for Czech republic.“
Zdroje:
Basta Digital: Hlasoví asistenti – ako neodradiť používateľov?
https://www.slideshare.net/aleydasolis/optimizing-for-voice-search-smxl18
https://www.semrush.com/blog/large-scale-study-how-to-rank-for-featured-snippets-in-2018/
https://backlinko.com/voice-search-seo-study
https://searchengineland.com/what-3000-voice-search-queries-tell-us-about-the-voice-search-revolution-291441
https://moz.com/blog/how-voice-search-will-change-digital-marketing-for-the-better
https://moz.com/blog/lessons-from-1000-voice-searches
https://neilpatel.com/blog/voice-search-success/
https://searchengineland.com/how-visual-and-voice-search-are-revitalizing-the-role-of-seo-303958
https://www.searchenginejournal.com/voice-conversational-search-overcoming-challenges/230035/
https://searchengineland.com/already-doing-seo-add-these-two-things-to-optimize-for-voice-search-295827
https://backlinko.com/optimize-for-voice-search
https://searchengineland.com/study-11-voice-search-ranking-factors-analyzed-unpacked-293221
https://techcrunch.com/2018/03/14/spotify-voice-control/?guccounter=1
https://searchengineland.com/seo-2018-optimizing-voice-search-288078
Pavel se věnuje SEO již více než 10 let od roku 2005. Pracoval v agenturách jako je Et-netera, Ataxo nebo H1.cz. Od roku 2013 jako nezávislý specialista na volné noze, kde kromě konzultací pro střední a velké klienty (Alkohol.cz, Shoptet, Airbank, Alza další) pravidelně publikuje, školí a přednáší. SEO vnímá jako nedílnou součást všech specializací při tvorbě a fungování obsahově kvalitního webu. SEO je prospěšné jak uživatelům, tak marketérům. Kromě SEO se aktivně zajímá o další přesahy do UX, obsahový marketing, sociální sítě a jejich využití z pohledu online marketingu.
SEOloger je všude tam, kde žije SEO. Pokud se chcete naučit SEO jako umí Pavel Ungr navštivte řadu jeho školení: Chytré SEO, populární workshop analýzy klíčových slov nebo technické SEO. Můžete se podívat i na kompletní nabídku SEO školení. Každý měsíc je pořádáme zdarma i setkání SEO specialistů SEOloger a každý rok víkendové setkání SEOloger naživo. SEO žije!
Pravidlené novinky, rozhovory a dlhobobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.