Každý rok vznikne 305 milionů start-upů, jen 10 % z nich přežije a více než polovina z nich začíná s rozpočtem nižším než 23 tisíc eur.
Právě nedostatek finančních prostředků bývá podle údajů společnosti CB Insight jedním z nejčastějších důvodů neúspěchu start-upů. Buď se jim nepodaří získat externí zdroje v podobě investorů, nebo jim v průběhu vývoje produktu dojdou vlastní finanční prostředky.
Níže najdete 5 kroků, které vám pomohou začít budovat váš start-up tak, abyste měli jednodušší cestu k investorům.
1. VYBUDUJTE SILNÝ TÝM A OBKLOPTE SE MOUDŘEJŠÍMI LIDMI, NEŽ JSTE VY SAMI
Start-up je především o zakladateli, který mu musí velmi dobře rozumět. Svou firmu musíte vnímat globálně, při jejím budování se neustále učíte nové věci, protože v každé fázi řešíte něco nového.
Základním předpokladem úspěchu je skutečnost, že lidé, které najímáte, musí být minimálně stejně dobří jako vy, či dokonce lepší. Důvod? Mnoho zakladatelů kvůli svému egu nedokáže rozpoznat nadmíru chytré lidi. Pokud to dokážete, začnete na sebe nabalovat kvalitní tým, který vás potáhne kupředu. Od těchto lidí se učíte i vy sami a zároveň se nemotáte v mikromanagementu, ale máte čas řešit širší spektrum věcí.
Ze svého osobního pozorování mohu říci, že hlavními důvody neúspěchu start-upů je nejen nedostatek kapitálu, ale také neschopnost získat i řídit správný tým lidí. Ten totiž „spálí vaše peníze“.
A pozor, zaměstnanci jsou pro investory klíčoví i z jiného důvodu. Období získání investice trvá zhruba šest měsíců, během nichž si vás investor sám prověřuje, kontaktuje se s vašimi zákazníky a zaměstnanci.
Můj neúspěch a jeho řešení: Cashflow je to nejdůležitější, co si start-up musí hlídat. Na začátku jsme sháněli financování na poslední chvíli a měli jsme před sebou faktury se 14denní splatností. Bylo to stresující, několik měsíců jsme pracovali zadarmo. S prvním investorem začalo tvrdé plánování cashflow, od té doby plánujeme s 8měsíčním předstihem, v plánu se musí počítat s rezervami a výpadkem větších klientů. Pokud vám dojdou peníze, je to konec firmy.
2. MATEMATIKA NEZKLAME
„Když věřím myšlence start-upu, rád věřím i samotnému zakladateli start-upu, že svou myšlenku dokáže realizovat. To, zda se tato víra ukáže jako správná, je pro mě jako investora rizikem. Základní podstatnou otázkou pro mě je, zda start-up dokáže vydělat na pokrytí svých nákladů. Pokud ano, je na dobré cestě. Jako investor se totiž rozhodujete, zda myšlenka i startupista mají potenciál v budoucnu generovat předpokládané tržby,“ říká investor Ivan Fučík.
I když se vám podaří získat investici, neznamená to automaticky úspěch. Podle statistik skončí neúspěchem až 75 % start-upů, které získají financování. Investoři jsou vůči start-upům stále více skeptičtější, v průměru pouze 0,5 % ze všech start-upů ročně získá financování od venture capital investora.
Můj neúspěch a jeho řešení: Při rozběhu start-upu jsem si myslela, že musíme nejprve dosahovat tržeb a až potom oslovit investora nebo angel investora. To však není pravda. Pokud má váš produkt potenciál, máte šanci získat financování i bez prokazatelných tržeb. Podle průzkumů trvá start-upům dva až tři roky, než začnou vykazovat tržby.
3. BUDUJ OD ZAČÁTKU SILNOU ZNAČKU
Musíte být vidět. Budujte proto svou značku od samého začátku. Jakmile se o vás začnou zmiňovat média, v očích investorů, partnerů, potenciálních klientů, v podstatě kohokoli, začnete být zajímavější.
4. MĚJ ODVAHU
Start-up je cesta plná překážek. Přežije jen s mindsetem „dnes musím najít způsob, jak problém vyřešit, a jít dál”. Pokud vás první problém srazí na kolena, budování start-upu není nic pro vás. Jasný cíl a odvaha jsou mentálním základem. Investor z vás musí cítit jistotu, zdravou míru drzosti, ale nutně i pokoru. Budete neustále dokazovat výsledky, budete testováni, vše, co tvrdíte, musí být prokázáno, spočítáno.
Můj neúspěch a jeho řešení: Byl začátek pandemie. V den podpisu smlouvy s prvním investorem nám zavolal, že změnil své rozhodnutí, protože si potřebuje nechat finanční rezervu. Zbývaly nám dva týdny na to, abychom našli nového. V opačném případě bychom skončili. Podařilo se. Byl to dokonce jeden z našich klientů, který testoval náš produkt.
5. HLEDEJ ŘEŠENÍ DO BUDOUCNOSTI
E-commerce, fintech a umělá inteligence jsou tři nejrychleji rostoucí oblasti, kde v poslední době vzniká každoročně nejvíce start-upů. E-commerce zažívá boom v posledních 3-6 letech, fintechu se daří zejména v posledních dvou letech, a to zejména v oblasti kybernetické bezpečnosti a AI. Odvětví e-commerce vzroste v letech 2019-2022 na tržní hodnotu téměř 3,5 bilionu eur, přičemž jen fintech si v tomto roce získal tržní podíl přes 230 miliard eur.
Můj neúspěch a jeho řešení: V úvodu start-upu byl náš záměr profilovat se jako integrátor cizího řešení na bázi umělé inteligence. Po získání prvních testovacích klientů nám majitel řešení, která jsme integrovali, ze dne na den vypověděl smlouvu bez možnosti přístupu. S tímto scénářem jsme však ve SWOT analýze počítali. Proto jsme poměrně rychle věděli, koho oslovit a jak problém vyřešit.