7min. doba čtení

Příběhy prodávají – jaký je příběh Vaší značky?

O brandingu už toho bylo napsáno mnoho – od základních návodů, jak přemýšlet při tvorbě vlastní značky, přes vyplňování brandových dotazníků až po skládání brandových archetypů. Není to nic, co by s vámi dobrá agentura ohledně tvorby značky neprobrala. 

Richard Zimmermann Richard Zimmermann
Chief Marketing Officer, Mondays Group
Příběhy prodávají – jaký je příběh Vaší značky?

Zamysleli jste se však někdy nad tím, jaký je příběh Vaší značky? Možná se ptáte, na co vůbec řešit nějaký příběh – tady se přece vydělávají prachy! Neotravujte s nějakým příběhem, těch je plná televize. Dobře, zeptejte se znovu.

Příběhy nás provázejí od počátku

Na příbězích jsou vybudovány firmy, náboženství, státy, dokonce celé civilizace. Příběhy provázejí lidstvo od dávných dob až dodnes a jsou přítomny při každé velké události lidstva. Od doby, kdy Eva podala Adamovi jablko až po success stories dnešních start-upů, příběhy jsou všudypřítomné.

Příběh, na kterém je vybudována západní civilizace. 

Podle vědců ze Stanfordské univerzity je lidská paměť schopna si zapamatovat příběh až 22krát častěji než holá fakta.

Samotná fakta a čísla nevyvolávají ani nevytváří emocionální odezvu (pokud nejsou vyloženě šokující), nevytváří propojení mezi emocemi, místy, vzpomínkami, osobami, časy ani objekty. Ale fenomenální, emoční a inovativní příběhy ano!

Při poslechu zajímavého příběhu se totiž v našem mozku aktivují nejen části pro zpracování jazyka, ale také všechny ostatní oblasti mozku, které bychom použili při prožívání událostí v příběhu. 

To znamená, že lidé, spotřebitelé, vaši zákazníci jsou přirozeně nastaveni na to, aby poslouchali silný příběh, který s nimi rezonuje. Když jsou příběhy značky dostatečně přesvědčivé, zapíší se do mysli posluchačů – a ti pak šíří příběh dál a dál.

Vraťte se ve vzpomínkách do svého dětství. Pamatujete si, kolik stálo první lego, které jste dostali pod stromeček? Asi ne. Ale tu radost po rozbalení pravděpodobně umíte ve vzpomínkách prožít znovu

Rodiče vás vedou ke stromku z vedlejší místnosti, kde jste se skrývali, aby Ježíšek mohl přinést dárky, berete do dětských ručiček hladký celofán s vánočním vzorem, rozbalujete balíček a najednou je celý svět nepodstatný – před vámi je vysněné lego, obrovská pirátská loď, s jednonohým pirátem, papouškem, kanóny, černou vlajkou a celou posádkou!

 Jinými slovy, znovu můžete prožít celou krátkou “story” ve své paměti (mimochodem, způsob, jakým Instagram pojmenoval svá krátká videa, rovněž není náhodný). 

Pravdou je, že pokud jde o přilákání a udržení ideálních zákazníků, vytvoření silného příběhu je pro vaši značku neocenitelná a mimořádně důležitá věc. Ve skutečnosti se všechny silné značky opírají o silné brandové příběhy, proto by jeho vytvoření mělo být jedním z klíčových prvků brandové strategie vaší značky a vašeho brandingu jako takového. V dnešní době desetitisíců reklamních útoků denně na pozornost zákazníka je nezbytné se zapsat do jeho paměti a povědomí

Samozřejmě, nikdo od vás nechce, abyste psali román. Doba je extrémně rychlá a attention span (rozsah pozornosti) klesl na úroveň Dory z pohádky „Hledá se Nemo“. Příliš mnoho informací je na škodu. 

Ale pokud divákovi odprezentujete posloupnost událostí, kterou v životě sám zažívá, a ukážete mu, že vy sami procházíte stejným a máte pro danou situaci nejen pochopení a zkušenost, ale také řešení – právě jste získali zákazníka. Už to jen dál nezkazit. 

Abychom se zde nebavili pouze v obecné rovině, pojďme se podívat na konkrétní brandový příběh, který se skrývá za světoznámou značkou. 

Apple 1984

Apple zaznamenal fenomenální úspěch a růst po odvysílání své reklamy „1984“ během finále americké fotbalové ligy Super Bowl v roce 1984. V té době měla firma finanční problémy a její situace vůbec nevypadala růžově – hlavním konkurentem bylo IBM, obrovská globální korporace, která se zdála být neporazitelnou. Souboj Davida a Goliáše v moderní podobě (mimochodem, tento souboj je také velmi pěkným příkladem toho, že jsme obklopeni příběhy – vyskytují se všude, od historie, přes politiku až po byznys). 

V této reklamě Apple přinesl ukázkový storytelling – sám sebe uvedl do pozice rebela, který zachraňuje svět a lidstvo před nenasytnou diktaturou světového hegemonu – firmou IBM. Tu pro změnu vylíčil jako tyrana ovládajícího každý aspekt života svých poddaných.

Video bylo stylizované mimořádně sugestivním způsobem – v pozadí zní siréna, celý obraz je monochromatický (v barvách, které v té době používalo IBM), jediný barevný prvek je rebelka, představující firmu Apple. Video je svým způsobem šokující a zanechává mrazivý pocit. A právě proto zafungovalo naprosto skvěle.

Reklama vyvolala šílenství – lidé v barech místo výsledku Super Bowlu rozebírali reklamu, hned v prvních dnech po kampani se prodaly počítače Apple Macintosh 128K za 3,5 milionu dolarů (odvysílání stálo 1,5 milionu), do konce roku prodal Apple více než 70 000 zmíněných Macintosh počítačů za téměř 200 milionů. Mnohem důležitější než okamžitý úspěch však byla jiná věc. 

Applu se podařilo přesvědčit veřejnost, že je důležité, aby nevznikl celosvětový monopol na počítače a elektronickou komunikaci, který by mohl v budoucnu lidstvo zotročit. Následkem toho začala veřejnost vnímat Apple jako zachránce, jako dobro v souboji se zlem, což mělo za následek zásadní upevnění pozice firmy na trhu a nárůst obratu mezi lety 1984 a 1994 z 1 miliardy na téměř 10 miliard dolarů ročně

Závěr

Jak tedy vidíme, storytelling je pro vaši firmu neskutečně důležitý. Pomáhá vybudovat velmi důležitou emoční vazbu mezi vámi a vašimi potenciálními zákazníky, pomáhá vytvářet positioning firmy na trhu a z dlouhodobého hlediska přispívá ke zvýšení obratu firmy do neuvěřitelných výšin. 

Pokud jste si tedy právě uvědomili, že kvalitní příběh značky je přesně to, co vaší firmě chybí, v agentuře mondays vás rádi přivítáme. Pojďme příběh vaší značky napsat společně.

Sdílet článek
Richard Zimmermann
Chief Marketing Officer, Mondays Group

Vede marketingové oddělení v agentuře Mondays, kromě toho má na starosti kreativní a brandové kampaně. Tvrdí, že dobrou reklamu Vám stačí vidět jednou, abyste nad koupí začal uvažovat a že nejlepší reklama je taková, po které začnete o produktu snít.

Tento článek ti přináší

Mondays

Mondays - dosáhni nedosažitelné. Heslo agentury odráží vnitřní nastavení jejích členů. Agentura nedělá reklamu - buduje svým klientům jejich sen. Od performance přes kreativní a brandové kampaně až po nastavení UX vašeho webu a zefektivnění procesů v online prodeji, Mondays zvládne všechno.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
5min. doba čtení

Jak může neuromarketing pomoci vaší firmě?

Obchodníci si lámou hlavu nad tím, jak přesvědčit zákazníky k nákupu. Existuje mnoho případových studií, jak pozitivně ovlivnit chování spotřebitelů. Dokážeme někdy nahlédnout do hlavy zákazníka? Už teď nám může hodně říci neuromarketing.

Přečíst článek
6min. doba čtení

Jak vylepšit výkon Shopping a Performance Max kampaní v Google s pomocí CSS programu

Každý inzerent se vždy snaží optimalizovat rozpočty v kampaních tak, aby dosáhl svých cílů. Tyto cíle se u každého inzerenta liší, ať už jde o určité procento ROAS, větší prodeje, menší PNO atd. Samozřejmě není snadné dosáhnout cílů, a kromě znalostí potřebujete i nástroje, které vám pomohou splnit očekávání. Jedním z těchto nástrojů je CSS […]

Darko Ďurica Darko Ďurica
Global Account Manager
Přečíst článek
7min. doba čtení

Značky, které zvýší výdaje za marketing v roce 2023, porostou

Co všechno ovlivní digitální marketing v tomto roce? Už stačilo zpráv o krizi a špatných vyhlídkách pro rok 2023. Tak to pojďme vzít z jiného konce. Prozradíme vám, co letos v digitálním marketingu nepřehlédnout a jak čerpat z toho “zlého”. Protože jak řekl závodník Formule 1 Ayrton Senna: „Za pěkného počasí nemůžete předjet 15 aut. […]

Lucie Marková Lucie Marková
Marketing Manager
Přečíst článek