
Co vlastně personalizace je a k čemu slouží?
Určitě jste se už s tímto pojmem setkali. Je to něco, co je „ušité“ přesně pro vás nebo vaše aktuální potřeby. Mohou to být newslettery, kampaně, SMS zprávy, webstránky. Jednoduše řečeno, personalizaci se meze nekladou. Záleží pouze na tom, kolik dat dokážete o vaší cílové skupině získat a jak kreativní dokážete být.
Co říkají čísla? Podle HubSpot personalizované CTA konvertovaly o 202 % lépe, podle průzkumu Evergage až 88 % marketérů uvedlo, že personalizace jim pomohla dosáhnout lepší obchodní výsledky, a podle studie Deloitte až 36 % spotřebitelů kromě základní personalizace očekává služby nebo produkty šité přesně pro ně.
Všechny dostupné informace hovoří o tom, že personalizovat se opravdu vyplatí, ale musíte to dělat skutečně precizně.
Personalizace na úrovni skupiny
Pokud víte, kdo je vaší cílovou skupinou, vhodně dokážete naformulovat texty, připravit grafiku, a dokonce reklamu i zacílit. Opravdu to není nic náročného, stačí se jen zamyslet, jak byste své potenciální zákazníky mohli oslovit, a tomu přizpůsobovat váš marketing.
Když se podíváme na nějaké příklady z praxe, tak jste si určitě všimli reklamních ploch, které se obracely na konkrétní obyvatele města. Nebo jste nepřehlédli TV spoty jisté banky, která má pobočku i ve vašem městě.
Když prodáváte obojky pro psy, máte velkou výhodu, že tuto reklamu dokážete opravdu zacílit na milovníky těchto čtyřnohých miláčků a ještě víc to podpořit vizuálem či vhodným wordingem. Když prodáváte kryty na telefon, tak ukažte ve vizuálu konkrétní model a personalizujte to.
Globální značky také nekomunikují stejně, ale přizpůsobují svoje kampaně pro lokální trhy. Je naivní si myslet, že čím většímu počtu lidí se reklama zobrazí, tít je větší šance, že si někdo produkt koupí. Dnes platí přesný opak.
Už není důležité oslovit velkou masu, ale hlavně zobrazit se těm nejrelevantnějším. A to dokážete i díky personalizaci.
Personalizace na konkrétní osobu
Tato personalizace je zvláště vhodná, když máte e-shop. Na základě algoritmů, sesbíraných dat a sledování nákupní cesty zákazníka a historie objednávek dalších zákazníků můžete vytipovat produkty, které by vaše zákazníky mohly zajímat.
Určitě se vám stalo, že když jste si někde prohlíželi zimní bundu, tak vám automaticky ukázalo i podobné bundy nebo další produkty s tím související, například čepici, rukavice, šálu. A když jste z webu odešli, tak vás tyto produkty pronásledovaly na sociálních sítích nebo v bannerech. Opravdu za tím nehledejte žádnou kvantovou fyziku, ale vhodně nastavené kampaně.
Na základě nákupního chování uživatelů se e-shop přizpůsobuje a každý po příchodu na stránku vidí něco jiného. Proto je důležité mít tam dostatek produktů, aby se vám personalizace vyplatila a, samozřejmě, také dostatek unikátních návštěvníků měsíčně.
A co všechno se dá na webu personalizovat? Homepage, produktová stránka, košík či mezikošík.
Pokud přemýšlíte, jak si můžete všechny tyto věci nastavit, začněte výběrem vhodného nástroje, který zajistí integraci dat o zákaznících a navrhne scénáře personalizace. Existuje množství platforem, stačí se jen rozhlédnout a vybrat si tu nejvhodnější pro vás.
Fungují asi tak, že každý návštěvník webstránky má po příchodu vytvořený svůj profil, ve kterém se zaznamenává datum registrace, historie online objednávek, filtrování. Následně se připraví scénáře pro personalizaci. Můžete je připravovat ručně, nebo pokud máte dostatek dat a rozhodli jste se aplikovat dražší nástroj, můžete využít machine learning.
Po splnění všech těchto kroků se s radostí můžete pustit do personalizování čehokoliv. Vždy potěší newsletter se speciálním slevovým kuponem, gratulace k narozeninám, vzpomínka na první nákup na e-shopu či připomínka toho, že v nákupním košíku máte nezaplacené produkty.
Personalizaci a kreativitě se meze opravdu nekladou. Vzpomeňte si na reklamu Skittles během Super Bowlu, kdy se rozhodli promluvit pouze k jednomu člověku.

Personalizace se stává součástí našich životů a je pouze na vás, zda toho dokážete využít ve svůj prospěch.