Zajímá mě
18. června 2020

Michal Tvrdoň

Digital Marketing Specialist ve CREATIVE sites
18. června 2020

On-page vs. off-page SEO. Jak ho využít naplno?

5 min čtení

Je důležitější SEO optimalizaci řešit v rámci vlastního webu, nebo budovat externí prolinkování a uveřejňovat články na domény s dobrou autoritou?

Case studies, články, prezentace, rozhovory, videa, tutorialy. A stále jiné, ale zároveň relevantní informace. O tom je svět SEO. Kdo už googlil SEO optimalizace, SEO tipy, on-page nebo off-page SEO, ví, o čem píšeme. Doporučení a cest jak zlepšit pozice v organických výsledcích vyhledávání je hned několik. Jednotný postup a návod na dosažení prvního místa v Googlu nenajdete.

On-page SEO se zaměřuje na úpravu dat přímo na stránce, ať už jde o e-shop, nebo jiný typ webstránky. V rámci nastavení webu, velikosti obrázků, textů s klíčovými slovy nebo prolinkování produktů s blogem dokážete ovlivnit to, jak web bude vnímaný Googlem. Na základě vašich úprav později zjistíte, zda jste se posunuli v příčkách organického vyhledávání výše.

Off-page SEO na druhé straně, (pokud máte základy angličtiny, tak víte) řeší autoritu vašeho webu. Můžete ji ovlivnit skrz relevantní externí prolinkování z high authority domén, PR články, či spoluprací s blogery nebo influencery.

Pokud odvedete kvalitní práci, dáte si záležet na relevantním a unikátním obsahu vašeho webu a zkombinujete ho s externím prolinkováním na ověřených doménách, jste na dobré cestě. Co všechno ale můžete udělat, aby byl výsledek co nejlepší?

Optimalizujte obsah vašeho webu

Výhodou on-page SEO je, že můžete přímo ovlivňovat obsah vašeho webu. A právě unikátní obsah je to, co by měl zohlednit při optimalizaci každý. Blogy, texty ke kategoriím, popisy produktů a různé jiné texty na vašem webu by měly mít relevantní obsah, který zaujme a obohatí čtenáře novými poznatky. Samozřejmě stejné texty nezveřejňujte mimo váš web. Duplicita je pro SEO škodlivá a je lepší se jí vyhnout.

Při psaní textů na web nezapomeňte na stylizaci textu. Píšete text nejen pro optimalizaci, ale hlavně pro lidi, kteří ho budou číst. Proto se vyhněte přílišnému vkládání klíčových slov a zaměřte se také na vizuální stránku. Odstavce, zvýrazněná slova boldem a relevantní vložené linky = Ideální blog.

Když už jsme u blogů, nezapomínejte na aktualizaci starších textů a zároveň na přidávání nových. Pokud chcete na stránce udržet návštěvnost a mít stále zaujaté a aktivní návštěvníky, optimální je přidávat dva blogové články týdně. Ano, je to někdy náročné, ale ve výsledku se vám to vyplatí a Google vás bude mít rád, stejně jako vaši návštěvníci.

Často se dozvíte o potřebě H1 nadpisu a podnadpisů (H2, H3…) v textu. Pokud je nadpis naformátovaný jako H1, nic tím nepokazíte. I když Google umí velmi dobře hodnotit obsah webu i podle vizuálu stránky, proč mu nenašeptat, když máte možnost? Nezapomeňte na to, aby nadpis obsahoval klíčové slovo. Také nezapomeňte používat i podnadpisy – text bude čtivější a návštěvníci se v něm budou lépe orientovat.

Vkládáte na web nebo e-shop obrázky s názvem podobným jako IMG2145.jpg? Před uploadem změňte název souboru na relevantní k produktu nebo blogu a nezapomeňte na alt tag. Pokud se obrázek z různých příčin nenačítá, uživateli se zobrazí místo něho alt tag a zároveň dáváte informaci vyhledávači, co se na obrázku nachází.

Všimli jste si, že když využíváte Google vyhledávání, URL adresa se zobrazuje nad nadpisem? I do URL adresy vložte klíčové slovo. Krátká a výstižná webová adresa je dalším faktorem, který může pozitivně ovlivnit vaši pozici na Google a také zvýšit míru prokliku.

Ve vyhledávání se kromě URL adresy samozřejmě zobrazí i text, rozdělený na title tag a meta description. Pomozte Googlu a ukažte mu v textech, o čem je obsah na webu. Použijte klíčová slova, zaujměte potenciální návštěvníky dobrým popisem a zvyšte si míru prokliku.

Dobrý title tag s klíčovým slovem doplněný o metapopis s kvalitní informací je poměrně důležitý faktor pro zlepšení CTR. Nezapomeňte však na omezení množství textu – title tag by měl obsahovat maximálně 60 znaků a metapopis od 50 do 160 znaků.

Rozhodně nepoužívejte stejný metapopis na všechny stránky na webu a zapracujte na jejich úpravě. Může se vám to vyplatit a touto jednoduchou úpravou si můžete zvýšit dokonce několikanásobně návštěvnost na webu. Zároveň například Facebook při sdílení využívá meta popis jako link description, takže šup šup do úpravy metadat. Naopak, meta klíčová slova není potřebné řešit a klidně je vynechejte.

Jak jste na tom s rychlostí načítání webu? Čím rychleji se načítá web, tím lépe pro Google, uživatele, a konec konců i vás. Omezte spouštění externích skriptů a zmenšete zbytečně velké soubory, které zhltnou množství dat, než se načtou.

A co tak responzivita pro mobilní zařízení? Mobile first indexování je už několik let zaužívaný postup, jak Google rankuje nové weby, a proto je vhodné mít responzivitu vyřešenou už od spuštění webu.

On-page SEO faktory, na kterých záleží a které je dobré mít nastavené správně, tedy jsou:

  • klíčová slova a jejich obsah v textech a URL adrese (množství, umístění)
  • nadpisy H1, H2 … v textech, popisech a blozích
  • rychlost webu – zlepšete rychlost načítání, optimalizujte skripty a obrázky
  • interní prolinkování – linkujte mezi sebou stránky na vašem webu
  • metadata – metanadpisy a metapopisy s klíčovými slovy a bohatou informací
  • unikátní obsah – nekopírujte, tvořte vlastní obsah
  • obsah s cennými informacemi – dodejte něco relevantního, nového a cenného návštevníkům webu

Za hranicemi webu nekončí svět SEO

Naopak, otevírá se nový, často nepoznaný svět plný možností, jak z obyčejného webu udělat renomovaný, kvalitní a ověřený web či e-shop. Využijte sociální sítě, fóra, domény s vysokou page a domain authority na externí prolinkování. Oslovte influencery a blogery. Zaměřte se na Google My Business a spravujte si fotografie, popis a recenze. Jak na to?

Sdílený obsah na webu, který je kvalitní a aktuální, umí zaujmout a má vyšší potenciál na sdílení lidmi například na sociálních sítích. Jednoduše získáte možnost zaujmout masu lidí a zvýšit tak návštěvnost webu. Sdílením blogů si tvoříte externí prolinkování, a to bez potřeby někoho oslovit se spoluprací.

Opakem jsou influenceři. Ty naopak oslovit musíte. Spoluprací s influencery a blogery dosáhnete, že budou sdílet váš blog na svojí stránce, videu či blogu. Vyberte si správnou osobnost, kterou sleduje vaše cílovka.

Můžete se například stát i autorem. Uveřejňujte svoje články i na jiných doménách. Pozor však na to, aby na jedné doméně nebylo velké množství vašich článků. Samozřejmě vložte linky na vlastní web do článku, ale soustřeďte se na kvalitu, ne kvantitu.

Navštívili jste už někdy fórum? Plejáda témat a velká možnost oslovit relevantní publikum dává fórům velký potenciál. Poskytnout vzácné informace a zároveň použít prolinkování na váš web pro zvýšení návštěvnosti je velmi vhodnou úpravou pro zlepšení off-page SEO. Pozor však na domain a page authority, také na pravidla přispívání daného fóra.

Máte možnost odpovídat na recenze v Google Maps, případně na cenových srovnávačích, recenzích na Facebooku… V textu můžete velmi jednoduše zakomponovat i link na váš web. Celkově péči o vaši firmu na Google My Business doporučujeme nezanedbávat. Aktualizovaný popis, nové fotky, odpovědi na komentáře, to všechno vám pomůže zaujmout, zvýšit návštěvnost a zlepšit pozice na Google.

Využíváte video reklamu a máte Youtube kanál? Při tvorbě videa je však důležité si dát pozor i na vhodně nastavený název, popis, tagy a linky v popise. Dobře nastavené texty a zajímavé video vám mohou společně přinést opravdu hodně organické návštěvnosti.

Off-page SEO tedy z velké části tvoří:

  • externí prolinkování – zviditelněte se na internetu pomocí fór, PR článků, guest bloggingu – pozor na autoritu a relevanci domén
  • social media – využijte možnosti FB, Instagramu, Youtube, LinkedInu a podobných sítí na svoji propagaci

Ne on-page vs. off-page, ale kvalita a měření

SEO optimalizaci je možné pojmout a provést různě. Google dokáže čím dál, tím lépe vyhodnotit obsah a relevanci webu i bez „prospekulované“ optimalizace, a některá z těchto pravidel jsou v současnosti spíše zažitou best practice.

Pro začátek doporučujeme si „uklidit doma a před svým prahem“, takže se nejdříve věnujte on-page SEO aktivitám a nastavte všechno potřebné na svojí stránce. Následně už můžete „jít do světa sítě“ a ukázat svůj obsah naplno.

Můžete začít řešit off-page SEO aktivity a výrazně se věnovat také linkbuildingu a budování autority a oblíbenosti vaší domény. Následně už jdou tyto dvě oblasti ruku v ruce. Čas od času je třeba se znovu vrátit k tomu, abychom si „doma uklidili“ a zaktualizovali obsah stránky, jakož také zkontrolovali všechny on-page SEO parametry.

Důležité však je, abyste uměli vyhodnotit svoje kroky a podle nich určovat, jaké další SEO vylepšení aplikujete. Které kroky vám pomohly a naopak, kde je třeba zlepšit obsah nebo formu tak, abyste byli o krok před konkurencí.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Michal Tvrdoň

Digital Marketing Specialist ve CREATIVE sites

V CREATIVE sites pracuje jako specialista na online marketing a orientuje se zejména na PPC kampaně, speciálně Google Ads, Facebook Ads a Heureku. Znalosti a zkušenosti získává díky svému nadšení pro online marketing a následně je uplatňuje při práci na e-shopech v marketingovém týmu CREATIVE digital.

Tento článek přináší

Marketingový tým CREATIVE digital pod záštitou společnosti CREATIVE sites vznikl z potřeby nabízet převážně e-shopem z naší dílny kvalitní komplexní online marketing. Profesionální e-shop systém a kreativní online marketing stojí za každým e-commerce úspěchem.