
Dupe produkty a privátní značky
Popularita dupe produktů – levnějších alternativ známých značek – je nejvýraznější mezi mladšími spotřebiteli. Podle průzkumu Business Insider a YouGov si až 71 % generace Z pravidelně kupuje dupe produkty, přičemž je často objevují přes sociální sítě jako TikTok a Instagram.
Trend „de-influencingu“, který se na těchto platformách rozmáhá, zároveň posiluje poptávku po dupe produktech, protože tvůrci obsahu doporučují cenově výhodnější alternativy k drahým značkám.

Zdroj: EMARKETER
„Dupe“ produkty (zkráceně z „duplicate“) jsou cenově dostupné alternativy ke značkovým výrobkům, které se jim podobají vzhledem, funkcí nebo složením. Na rozdíl od padělků nejsou prezentovány jako originály ani se nesnaží spotřebitele oklamat. Jde spíše o produkty, které nabízejí podobnou kvalitu za nižší cenu. Nejčastěji je najdeme v kosmetice, módě či potravinách.
Důležitost značky a vnímání kvality
Klíčovým faktorem úspěchu dupe produktů je důvěra spotřebitelů. Privátní značky, které se prezentují jako prémiové – díky kvalitnímu balení, silnému brandingu a sladění s hodnotami zákazníků – dosahují lepších výsledků než běžné privátní značky.
Příkladem z amerického trhu je Trader Joe’s či Walmart – dokázali vytvořit atraktivní prezentaci zboží. V Evropě se různé potravinové řetězce také chopily příležitosti a vytvořily své vlastní exkluzivní a prémiové řady plné duplikátů osvědčených produktů.
Co na to e-commerce?
Vzhledem k tomu, že privátní značky hrají v maloobchodě stále větší roli, mohou se inspirovat i e-commerce firmy:
- Využívat zákaznická data k identifikaci oblastí, kde zákazníci přecházejí na levnější alternativy.
- Investovat do spoluprací s influencery, aby zvýšily povědomí a důvěryhodnost značky.
- Zlepšit branding a balení, čímž posílí vnímání kvality.
- Zařadit produkty do věrnostních programů, aby si udržely zákazníky.
Vzhledem k tomu, že cenová dostupnost zůstává pro spotřebitele prioritou, značky, které efektivně vyvíjejí a propagují kvalitní privátní produkty, získají významnou konkurenční výhodu v dynamicky se měnícím prostředí e-commerce.