
Monitorování se zúčastnilo 576 vlivných osob z 22 členských států EU, včetně Lucemburska, Norska a Islandu. Ukázalo se, že až 97 % z nich zveřejnilo komerční obsah, ale pouze 20 % uvedlo, že se jedná o reklamu. Zpráva Evropské komise dále uvádí, že až 62 % influencerů nedodržuje pravidla.
Místo správného označení “Placená spolupráce” zvolili influenceři jiné formulace, například “spolupráce” (16 %), “partnerství” (15 %) nebo obecné poděkování partnerské značce (11 %).
Příspěvky se týkaly především módy, životního stylu, krásy, jídla, cestování a fitness. Studie zjistila, že 119 influencerů dokonce propagovalo nezdravé nebo nebezpečné aktivity, jako jsou nezdravé potraviny, alkoholické nápoje, lékařské nebo estetické zákroky, hazardní hry nebo finanční služby, například obchodování s kryptoměnami.
Dne 17. února 2024 vstoupil v platnost zákon o digitálních službách, který vyžaduje větší spolehlivost a bezpečnost internetu. Podle DSA budou influenceři povinni uvádět, zda jejich obsah obsahuje obchodní sdělení, a poskytovat informace o sledovatelnosti.
Cílem sledování bylo ověřit, zda influenceři dodržují spotřebitelské právo EU. Byly kontrolovány příspěvky na Instagramu, TikToku, YouTube, Facebooku, X, Snapchatu a Twitchi. Celkem 82 influencerů mělo více než 1 milion sledujících, 301 více než 100 000 a 73 mělo mezi 5 000 a 100 000 sledujícími.
Z 576 profilů jich bylo 358 určeno k dalšímu šetření. Vnitrostátní orgány je budou kontaktovat a požádají je o dodržování platných pravidel. Mohou dokonce přijmout další donucovací opatření.