Rozpočet na reklamu zvýšíte až poté, co něco vyděláte
Tento postoj se zdá logický a možná i lidsky akceptovatelný. Nikdo si neumí peníze vycucat z prstu a hned platit ideální potřeby našeho byznysu. Problém je, že trh to nezajímá a argument má chybu v logice.
Opět využijeme metaforu s domem: pokud chcete ušetřit na topení, musíte dům zateplit. Nemáte na to a řeknete si, že to zaplatíte tehdy, až na topení něco ušetříte? Buď budete od nynějška méně topit a žít v zimě, nebo musíte objevit perpetuum mobile. Bude to trvat hodně dlouho, nebo toho vůbec nedosáhnete.
Klíčem k investici do marketingu je kromě správné výše částky zejména načasování. Uplyne sezóna a čekáte (neprodáváte) další rok. Proto je nutné, abyste si již při plánování projektu realisticky naplánovali a odložili prostředky pro jeho komunikaci.
Spustíte jen nejnutnější reklamy
…a budete mít jen nejnutnější výsledky. Trh neodpouští. Chtěli jste ušetřit na vývojáři, protože jste slyšeli, že za 1500 eur lze udělat solidní e-shop. Ten se vám však přestal po jisté době ozývat, a nakonec jste zjistili, že pod dvojnásobek a vícenásobek původně předpokládaných nákladů to nepůjde. Jste naštvaní, prostředky nikde a budete se pár měsíců trápit, neboť výsledky nebudou takové, jako byste potřebovali.
Možná vyměníte marketéra, protože vám někdo slíbí více za stejné peníze, ale i zde zjistíte, že to má spoustu „ale“ a nakonec je výsledek stále stejný. Slabý. Když svému byznysu opravdu věříte, raději si prostředky na pořádný marketing sežeňte a investujte je. Samozřejmě, udělat tento krok správně zahrnuje také správný výběr marketéra. To si však rozebereme v dalším bodě.
Nikdo vám nedá to, co vám může slíbit
Nevěřte úžasně výhodným příběhem marketérů s údajně zázračnými výsledky, ale najděte si schopné realisty s dlouholetými zkušenostmi. Takoví vám někdy na vaše představy řeknou i rázné „ne“, ale jen proto, že mají zkušenost. Je to stejný princip, jako když si i přes bombastické argumenty nekoupíte hrnce z teleshoppingu. Víte, že jsou k ničemu. Nenajímejte si „velkohubé slibotechny“ s vyladěným egoistickým image. Čarodějové neexistují.
Stejně tak neexistuje jediný zázračný nástroj, který by vám ihned přinesl úžasné výsledky. Dobrý marketér by vám měl namíchat správný mix nástrojů obsahující dlouhodobé i krátkodobé nástroje a poté jej systematicky a dlouhodobě používat.
Díváte pouze do online analytiky a nevnímáte svět kolem vás
Němci na to mají drsný název – fachidiot. Jedná se o úzkou specializaci na něco, co určitě můžete dělat dobře, často trestuhodně kombinovanou s ignorací desítek dalších faktorů ovlivňujících konečný výsledek obchodu. Online analytika je výborný a nenahraditelný nástroj, zdaleka však ne jediný.
Psychologie, konkurence, atmosféra na trhu, kvalita produktů a služeb, nepřímočaré chování spotřebitelů a mnoho jiného. To vše ovlivňuje výsledek. Lidé nepřemýšlejí a nenakupují přímočaře, ale přes množství zatáček. Vy na těchto zatáčkách musíte stát, aby si vás všimli. A přesto to není 100% záruka úspěchu.
Marketingový honorář odvíjíte z vašich obchodních výsledků
Úkolem marketingu je, při velmi zúženém pohledu, přivést návštěvníka před vaše dveře. Zda vstoupí a možná i nakoupí, je už věc desítek dalších parametrů. Není to POUZE o marketingu.
Proč by člověk, který má na starosti pouze marketing, měl mít finanční zodpovědnost za úspěch celého procesu vašeho byznysu? Stačí, že budou vaši zaměstnanci neochotní na volající klienty, nebo konkurence nabídne totéž jako vy levněji, a máte po výsledcích. Návštěvníci u vás nenakoupí a na svém honoráři to pocítí i marketér, který to nezpůsobil a nemohl to ani nijak ovlivnit.
Co všechno ovlivňuje úspěch na trhu a tím pádem prodej? Marketing, konkurence, situace na trhu, kvalita vašich výrobků a služeb, vaše (ne)známost na trhu, ochota vašeho personálu, schopnost doručení výsledků, chybovost, vaše jedinečnost oproti konkurenci a řada dalších faktorů. Marketing není jediná a kouzelná hůlka, která vám přinese úspěch.
Vyzbrojte se trpělivostí
První měsíc vašeho byznysu není z hlediska trhu vůbec nic. I když pro vás je to pocitově velmi důležitá doba. Z hlediska marketingu je první měsíc komunikace období, kdy se jen učíte. Kromě toho, že jste pro marketéra nový projekt, se kterým musí „srůst“, tak např. reklamní systémy ovlivňované často umělou inteligencí se teprve „učí“, komu by vaše reklamy měly ukazovat. Sezonnost vašeho byznysu se může zásadně měnit a následující měsíc nemusí platit to, co platilo před dvěma týdny.
Pro dobře nastavená očekávání je třeba si uvědomit, že pro rozumnou a efektivní práci s daty, která je nutná pro zvyšování efektivity vaší komunikace, je zapotřebí získat co nejvíce dat. A potřebujete je co nejlépe očištěné od sezónních a jiných nepravidelných vlivů. Ideálem je dívat se na celoroční data, ze kterých se dá následující chování trhu již částečně předpokládat. Avšak aktuální situace nám dokázala, že některé věci se předvídat nedají. Stačil k tomu jeden virus.