6min. doba čtení

Na co si dávat pozor z hlediska SEO při rebrandu (změně domény) CMS?

Článek rozdělím na několik částí z pohledu dostupného času na migraci a zaměřím se hlavně na technickou část.

Na co si dávat pozor z hlediska SEO při rebrandu (změně domény) CMS?

Jaký je rozdíl mezi rebrandem a změnou CMS?

Rozdíl mezi rebrandem, resp. změnou domény a změnou CMS je největší v tom, že při změně CMS se zpravidla mění technické aspekty webu, tzn. robots.txt, struktura filtrů, struktura URL, zatímco při rebrandu se mění doména – pro účel tohoto článku.

Idylka – „Mám cca 3 měsíce na migraci webu“

V případě, že je dostatečný časový prostor na změnu (minimálně jeden měsíc, ideálně aspoň 3 měsíce), tak ze SEO pohledu je ideální postupovat takto:

V prvním kroku si připravíme plán aktivit s jasnými termíny.

Pokud jsme neměli pod správou původní web, uděláme technickou analýzu. V ní se zaměříme hlavně na analýzu indexace. Zadáme vývojářům úpravy v rámci přípravy na migraci, hlavně co se týká úprav robots.txt a meta robots, avšak v tom případě nemusí být 3 měsíce dostatečná doba, je to třeba odsledovat.

Nejčastější problém

Často je žádané odindexovat např. výsledky vyhledávání nebo odindexovat obvykle tři a víc hodnot parametrů filtru v závislosti na analýze klíčových slov, resp. relevanci vzniklých longtailů z filtrů. V případě, že klient nemá zpracovanou analýzu klíčových slov, postupně ji zpracováváme a připravujeme obsahový plán.

Druhým krokem je technická analýza nového webu na testovací doméně, v rámci které zadáváme programátorům úpravy, které by mohly komplikovat migraci, tzn. díváme se na sitemapu, robots.txt, onpage data, strukturu filtrů tak, abychom dokázali přemigrovat všechny URL adresy na nové.

Nejčastější problém

Často narazíme na to, že nový web na testovací doméně má povolenou indexaci – to řešíme jako první, aby nám nevznikaly po migraci duplicity. Na novém webu kontrolujeme přemigrovaná data – H1, meta description, title, počet produktů, kategorií atd.

Třetím krokem je přesměrovací tabulka. Přes nástroj Screaming Frog přecrawlujeme původní a nový web, vytáhneme data z Google Search Console a Google Analytics a napárujeme všechny URL na nové, tzn. produktové stránky, stránky kategorií, technické stránky, blogy, výsledky filtrace… V případě, že je možné nový systém vybudovat na stejných URL adresách jako původní, je to ideální cesta. To, bohužel, není běžný případ a může být velmi nákladný, protože každý systém má svoji logiku pro tvorbu URL adres.

Důležitou součástí migrace je dostat testovací verzi nového webu na finální server a udělat zátěžové testy. Nový server by měl být lepší a rychlejší než původní.

Ideální čas přesunu původního webu na nový je noc, protože pravidelně na několik hodin web vyřadíme z provozu, ať už samotnou migrací, nebo problémy vzniklými hned po spuštění. V prvním kroku se upraví DNS záznam domény na nový server, přes 301 (permanent redirect) se přesměrují všechny URL adresy na základě tabulky přesměrování (ideálně přímo na serveru, a ne aplikačně kvůli rychlosti), následně se web kontroluje po funkční, datové a technické stránce.

Hned v návaznosti na úspěšnou migraci upravujeme cílové URL v kampaních a kontrolujeme portfolio zpětných linků, zda nemáme odkazy na jiné status codes (stavové kódy) než 200.

Při rebrandu beze změny systému je mnohem podstatnější komunikace změny brandu v rámci kampaní. Tento proces vyžaduje delší přípravu a dozvíte se o něm víc v připravovaném článku od kolegy Martina Matušky na našem webu.

Při změně systému i při rebrandu je nutné počítat s poklesem organické návštěvnosti. Proto vždy podporujeme přechod offpage aktivitami – linkbuildingem, postupnými úpravami onpage faktorů, rozšiřování obsahu webu a širšímu pokrytí klíčových slov na základě analýzy klíčových slov.

Málo času – „Potřebujeme co nejdříve přemigrovat web“

Předpokládám, že každému SEO specialistovi se stalo, že první informací o migraci byl deadline „zítra“, resp. za pár dní. Nazval bych to noční můrou, i když na sny v tomto případě není čas. Nemáme čas na plánování přesunu ani na úpravy webů. Zpravidla volíme zrychlený postup, řešíme aktivity během dne i noci a nasazujeme na to ještě širší tým:

  • Technická analýza nového webu a vypracování prioritizace zadání na úpravy
  • Přesměrovací tabulka
  • Zátěžový test serveru, pokud je dost času
  • Přesun webu
  • Rychlá kontrola funkčního stavu, technického stavu webu a přemigrovaných dat
  • Úpravy kampaní a kontrola backlinkového portfolia
  • Urgování programátorů na co nejrychlejší úpravy nejproblematičtějších míst

V tomto případě počítáme s vyšším poklesem organiky, a proto kromě posíleného linkbuildingu začínáme hned po spuštění intenzívně pracovat na ladění onpage faktorů a rozšiřování obsahu webu.

Záchrana – „Pomooc! Přemigroval jsem web a rapidně mi klesá organika“

Několikrát jsme řešili i takovou situaci, že nás klient oslovil už po migraci s tím, že mu organická návštěvnost rapidně klesá – web se přemigroval bez přesměrování. V těchto případech se snažíme co nejdříve zachránit to, co ještě není odindexované.

  • Pokud máme dostupný původní web, tvoříme přesměrovací tabulku
  • Pokud původní web dostupný nemáme, pomocí Scrapeboxu si stáhneme všechny URL adresy, které má Google zaindexované a k nim párujeme nové URL
  • Zároveň plánujeme technické úpravy nového webu, přidáváme ihned linkbuilding, správu obsahu a návštěvnost se v tomto případě snažíme nahnat hlavně placenými kampaněmi, abychom udrželi klesající obrat.

Na co si při přesměrování třeba dát pozor?

V rámci přesměrování je důležité si dát pozor na SSL certifikát a správné přesměrování z http na https, přesměrování s/bez www na druhou alternativu a přesměrování URL adres s nebo bez “/” na konci na jedno z těchto řešení. Některé systémy automaticky přidávají lomítko na konec URL adresy a potom mohou vznikat duplicity.

Tipy na závěr:

  1. Připravujeme nadstavbu článku k migraci/rebrandu, který bude obšírněji zpracovávat toto téma i z pohledu ostatních, jako technických aspektů. Zůstaňte naladění, brzy doplníme link.
  2. Padla vám organická návštěvnost? Přečtěte si, jak ovlivnil květnový Google core update váš e-shop.
Sdílet článek
ui42 Digital
Tento článek ti přináší

ui42 Digital

Viac o tejto spoločnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Proč investovat do produktové fotografie od profesionála?
4min. doba čtení

Proč investovat do produktové fotografie od profesionála?

Myslíte si, že nafotit vaše produkty zvládne bez problémů i některý z vašich zaměstnanců? Určitě zvládne, faktem ovšem je, že výsledné produktové fotografie od laika nikdy nedosáhnou kvality výstupu od profesionála. Produktový fotograf využívá své know-how, zkušenosti a různé triky, aby výsledné fotografie pozvedly vaši značku na vyšší úroveň a podpořily tak vaše prodeje. Mluvíme […]

Dušan Paulovič Dušan Paulovič
Copywriter & UI Designer
Přečíst článek
100 praktických rad pro kreativce a jeho klienta část 4.
5min. doba čtení

100 praktických rad pro kreativce a jeho klienta část 4.

Každá z našich rad je naší osobní zkušeností a trvalo nám dlouho, než jsme to celé pochopili. Odevšad totiž posloucháme jako my, kreativci, musíme být efektivní, rozhledění, draví, ale všeho moc škodí. Berte naše rady jako doporučení a tipy z praxe, abyste nemuseli dělat stejné chyby.

Stanislav Koleštík Stanislav Koleštík
Creative director a CEO Koleštík – Skvelý nápad
Přečíst článek
Obal jako klíčový prvek marketingu
3min. doba čtení

Obal jako klíčový prvek marketingu

Obal je nepostradatelnou součástí každého produktu a plní mnoho funkcí. Základní je, pochopitelně, ochrana zboží pro účely distribuce a skladování. Hned potom ale nastupuje marketing. Primární funkcí obalu je zachování vlastností daného produktu tak, aby se dostal ke koncovým zákazníkům v požadovaném a nepoškozeném stavu. Především u potravin, hygienických produktů, léčiv a podobně je ochranná […]

Tomáš Zadák Tomáš Zadák
CEO at Ler.studio
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+