Zajímá mě
25. června 2020

Matej Karaba

Head of SEO & Senior e-commerce consultant v ui42 Digital
25. června 2020

Na co si dávat pozor z hlediska SEO při rebrandu (změně domény) CMS?

4 min čtení

Článek rozdělím na několik částí z pohledu dostupného času na migraci a zaměřím se hlavně na technickou část.

Jaký je rozdíl mezi rebrandem a změnou CMS?

Rozdíl mezi rebrandem, resp. změnou domény a změnou CMS je největší v tom, že při změně CMS se zpravidla mění technické aspekty webu, tzn. robots.txt, struktura filtrů, struktura URL, zatímco při rebrandu se mění doména – pro účel tohoto článku.

Idylka – „Mám cca 3 měsíce na migraci webu“

V případě, že je dostatečný časový prostor na změnu (minimálně jeden měsíc, ideálně aspoň 3 měsíce), tak ze SEO pohledu je ideální postupovat takto:

V prvním kroku si připravíme plán aktivit s jasnými termíny.

Pokud jsme neměli pod správou původní web, uděláme technickou analýzu. V ní se zaměříme hlavně na analýzu indexace. Zadáme vývojářům úpravy v rámci přípravy na migraci, hlavně co se týká úprav robots.txt a meta robots, avšak v tom případě nemusí být 3 měsíce dostatečná doba, je to třeba odsledovat.

Nejčastější problém

Často je žádané odindexovat např. výsledky vyhledávání nebo odindexovat obvykle tři a víc hodnot parametrů filtru v závislosti na analýze klíčových slov, resp. relevanci vzniklých longtailů z filtrů. V případě, že klient nemá zpracovanou analýzu klíčových slov, postupně ji zpracováváme a připravujeme obsahový plán.

Druhým krokem je technická analýza nového webu na testovací doméně, v rámci které zadáváme programátorům úpravy, které by mohly komplikovat migraci, tzn. díváme se na sitemapu, robots.txt, onpage data, strukturu filtrů tak, abychom dokázali přemigrovat všechny URL adresy na nové.

Nejčastější problém

Často narazíme na to, že nový web na testovací doméně má povolenou indexaci – to řešíme jako první, aby nám nevznikaly po migraci duplicity. Na novém webu kontrolujeme přemigrovaná data – H1, meta description, title, počet produktů, kategorií atd.

Třetím krokem je přesměrovací tabulka. Přes nástroj Screaming Frog přecrawlujeme původní a nový web, vytáhneme data z Google Search Console a Google Analytics a napárujeme všechny URL na nové, tzn. produktové stránky, stránky kategorií, technické stránky, blogy, výsledky filtrace… V případě, že je možné nový systém vybudovat na stejných URL adresách jako původní, je to ideální cesta. To, bohužel, není běžný případ a může být velmi nákladný, protože každý systém má svoji logiku pro tvorbu URL adres.

Důležitou součástí migrace je dostat testovací verzi nového webu na finální server a udělat zátěžové testy. Nový server by měl být lepší a rychlejší než původní.

Ideální čas přesunu původního webu na nový je noc, protože pravidelně na několik hodin web vyřadíme z provozu, ať už samotnou migrací, nebo problémy vzniklými hned po spuštění. V prvním kroku se upraví DNS záznam domény na nový server, přes 301 (permanent redirect) se přesměrují všechny URL adresy na základě tabulky přesměrování (ideálně přímo na serveru, a ne aplikačně kvůli rychlosti), následně se web kontroluje po funkční, datové a technické stránce.

Hned v návaznosti na úspěšnou migraci upravujeme cílové URL v kampaních a kontrolujeme portfolio zpětných linků, zda nemáme odkazy na jiné status codes (stavové kódy) než 200.

Při rebrandu beze změny systému je mnohem podstatnější komunikace změny brandu v rámci kampaní. Tento proces vyžaduje delší přípravu a dozvíte se o něm víc v připravovaném článku od kolegy Martina Matušky na našem webu.

Při změně systému i při rebrandu je nutné počítat s poklesem organické návštěvnosti. Proto vždy podporujeme přechod offpage aktivitami – linkbuildingem, postupnými úpravami onpage faktorů, rozšiřování obsahu webu a širšímu pokrytí klíčových slov na základě analýzy klíčových slov.

Málo času – „Potřebujeme co nejdříve přemigrovat web“

Předpokládám, že každému SEO specialistovi se stalo, že první informací o migraci byl deadline „zítra“, resp. za pár dní. Nazval bych to noční můrou, i když na sny v tomto případě není čas. Nemáme čas na plánování přesunu ani na úpravy webů. Zpravidla volíme zrychlený postup, řešíme aktivity během dne i noci a nasazujeme na to ještě širší tým:

  • Technická analýza nového webu a vypracování prioritizace zadání na úpravy
  • Přesměrovací tabulka
  • Zátěžový test serveru, pokud je dost času
  • Přesun webu
  • Rychlá kontrola funkčního stavu, technického stavu webu a přemigrovaných dat
  • Úpravy kampaní a kontrola backlinkového portfolia
  • Urgování programátorů na co nejrychlejší úpravy nejproblematičtějších míst

V tomto případě počítáme s vyšším poklesem organiky, a proto kromě posíleného linkbuildingu začínáme hned po spuštění intenzívně pracovat na ladění onpage faktorů a rozšiřování obsahu webu.

Záchrana – „Pomooc! Přemigroval jsem web a rapidně mi klesá organika“

Několikrát jsme řešili i takovou situaci, že nás klient oslovil už po migraci s tím, že mu organická návštěvnost rapidně klesá – web se přemigroval bez přesměrování. V těchto případech se snažíme co nejdříve zachránit to, co ještě není odindexované.

  • Pokud máme dostupný původní web, tvoříme přesměrovací tabulku
  • Pokud původní web dostupný nemáme, pomocí Scrapeboxu si stáhneme všechny URL adresy, které má Google zaindexované a k nim párujeme nové URL
  • Zároveň plánujeme technické úpravy nového webu, přidáváme ihned linkbuilding, správu obsahu a návštěvnost se v tomto případě snažíme nahnat hlavně placenými kampaněmi, abychom udrželi klesající obrat.

Na co si při přesměrování třeba dát pozor?

V rámci přesměrování je důležité si dát pozor na SSL certifikát a správné přesměrování z http na https, přesměrování s/bez www na druhou alternativu a přesměrování URL adres s nebo bez “/” na konci na jedno z těchto řešení. Některé systémy automaticky přidávají lomítko na konec URL adresy a potom mohou vznikat duplicity.

Tipy na závěr:

  1. Připravujeme nadstavbu článku k migraci/rebrandu, který bude obšírněji zpracovávat toto téma i z pohledu ostatních, jako technických aspektů. Zůstaňte naladění, brzy doplníme link.
  2. Padla vám organická návštěvnost? Přečtěte si, jak ovlivnil květnový Google core update váš e-shop.
Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Matej Karaba

Head of SEO & Senior e-commerce consultant v ui42 Digital

Senior e-commerce manažér pre medzinárodne pôsobiacich klientov. Matej svojim klientom prináša technické, aj kreatívne riešenia. Spomeňme napríklad chystaný Pricing tool (automatizácia tvorby ceny produktov), alebo Pushketing (SaaS tool na automatickú komunikáciu naprieč kanálmi). Matej je vďaka svojmu zázemiu z oblasti vývoja webov a e-shopov odborník v technických otázkach a návrhoch webových riešení. Má rád výzvy, často s klientmi “brainstormuje” a prináša tak zaujímavé riešenia, ktoré klienta vedia výrazne posunúť vpred. Aj vďaka týmto skúsenostiam v rámci ui42 Digital vedie SEO a Sales oddelenie. Jeho kľúčovými klientmi sú  eyerim, NovyNabytok, Northfinder, Bubulakovo a ďalšie.

Tento článek přináší

Akcelerujeme váš online business. Nejsme PPC agentura, ale byznys partner pro váš růst. Pomůžeme vám s komplexním plánováním a zastřešením rozvoje e-shopu za hranice performance marketingu. Export online byznysu do celého světa: Každému druhému klientovi pomáháme exportovat min. do 3 zemí. Běžně zastřešujeme marketing e-shopem v 8 - 12 zemích. V regionu CEE, ale i globálně (od Singapuru až po Kanadu).