Zajímá mě
21. května 2020

Andrej Laciak

SEO analytik v Paravan Interactive
21. května 2020

Linkbuilding – jak funguje budování zpětných odkazů

3 min čtení

Když napíšete článek na web, ale nesměřuje na něj žádný odkaz z jiných stránek, ve vyhledávání ho tak snadno nenajdete. Aby ho Google mohl najít, potřebujete získat odkazy z jiných webových stránek.

S tím souvisí linkbuilding – proces získávání zpětných odkazů (linků) směřujících na váš web. Z pohledu SEO je to velmi důležitý faktor. V tomto článku si vysvětlíme, jak budování odkazů funguje.

Na co potřebujeme zpětné odkazy?

O linkbuildingu už určitě slyšel každý, kdo chce svůj web nebo e-shop posunout o level výše. Podle slov Andrey Lipattsev je jedním ze tří hlavních faktorů ovlivňujících pozice v Google vyhledávání. Do top 3 se kromě linkbuildingu zařazuje také RankBrain a obsah.

Zpětné odkazy a jejich anchor texty pomáhají Googlu přiřadit webovým stránkám vhodná klíčová slova. Díky tomu se linkbuilding stává součástí mnohých praktik, které se používají při optimalizaci pro vyhledávací nástroje (SEO).

Zpětné odkazy jsou důležitým signálem pro Google, že váš web je kvalitním zdrojem, který si zaslouží zpětný odkaz z jiných webů.

Jak na kvalitní linkbuilding

Staré známé: „Čím víc odkazů, tím lépe“ už dnes neplatí. Záleží také na jejich kvalitě. Ne každý odkaz má tu samou hodnotu, některé mohou mít dokonce na vaše stránky negativní vliv.

Získávání zpětných odkazů je dlouhodobý a náročný proces.

Proto byste měli svůj čas investovat pouze do toho správného způsobu a vyhnout se tzv. black hat praktikám. Pokud vám záleží na dlouhodobé životaschopnosti vašeho webu, měli byste vytvářet odkazy přirozeně a vyhnout se jejich kupování nebo výměně. Minimálně to nedělejte ve velké míře, porušuje to pravidla Google pro linkbuilding.

Soustřeďte se hlavně na to, aby byly články psané s ohledem na SEO, web měl správnou strukturu, a pište o zajímavých a vyhledávaných tématech, která lidé rádi sdílejí i na sociálních sítích.

Myslete i na to, že každý link má jinou váhu. Odkaz ze stránky, kterou nikdo nenavštěvuje, obsahuje málo textů, má neaktuální obsah (případně jen placené články) a není obsahově blízká vašemu webu, bude mít menší hodnotu než odkaz z webu, který se věnuje podobnému tématu jako ten váš a tvoří si vlastní obsah.

Samozřejmě, faktorů, které můžete sledovat při výběru webu, je mnohem víc. Doménová autorita, počet podstránek zobrazujících se ve vyhledávání, technické zpracování webu.

Budujte zpětné odkazy i na vlastním webu

Externí linkbuilding zvýší povědomí o vašem webu a je důležitý i pro vyhledávače a jejich algoritmy. Vytvářet síť odkazů se však vyplatí i na vaší stránce.

Odkazy, které propojují podstránky v rámci jednoho webu, nazýváme interním linkbuildingem. Kvalitní interní linkování nabídne čtenáři víc informací o tématu a postará se o lepší uživatelskou zkušenost.

Z pohledu SEO mohou interní zpětné odkazy urychlit indexaci webu, ale nemají takovou váhu jako externí odkazy.

Linkbait – první pomoc pro sdílení odkazů

Získat zpětné odkazy není snadné. Můžete tvořit velmi hodnotný a odborný obsah, ale lidé nemusí mít potřebu ho dál sdílet. Dozvěděli se to, co potřebovali, a tím to pro ně končí. Podle studie na moz.com nemá žádné zpětné odkazy až 75 % článků.

A proto vznikl linkbait. Linkbait nebo linkbaiting je tvorba obsahu, jehož hlavním cílem je získat zpětné odkazy.

Když chcete, aby se i váš obsah stal linkbaitovým, začněte:

  1. publikovat užitečné a vyhledávané nástroje, jako např. kalkulačky, ankety, kvízy, testy a soutěže, které přilákají návštěvníky,
  2. zapojovat návštěvníky do tvorby obsahu vašeho webu prostřednictvím komentářů,
  3. přinášet informace jako první,
  4. šokovat, hodnotit a nezaškodí ani trocha bulváru. 🙂

Registrace webu do katalogů už neznamená to, co před 10 roky

I slovenských katalogů dnes už nejsou stovky, ale pouze desítky. Přesto i dnes ještě najdete mnoho článků nebo nabídek na registraci.

Zaregistrovat se však vyplatí jen do těch nejznámějších:

  • sk – pouze s IČO
  • sk – pouze s IČO
  • sk – pouze s IČO
  • sk

Získáte tím poměrně silný zpětný odkaz + je zde šance, že si někdo váš web přes katalog přímo vyhledá. Registrací do mnoha katalogů byste sice získali velké množství odkazů, většina z nich by však pro vás neměla žádnou hodnotu.

Mnoho odkazů z katalogů může být dokonce označeno jako „spam“.

Na linkbuilding byste měli myslet už od začátku fungování webu. Protože bývá budget hlavně zpočátku na tyto aktivity omezený, můžete spojit linkbuilding s PR. Získáte tím výhodu proti konkurenci – zapracujete na zlepšení své pozice ve vyhledávání a tím zvýšíte návštěvnost vašeho webu.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Andrej Laciak

SEO analytik v Paravan Interactive

SEO analytik v agentuře Paravan Interactive. Neustálá analýza, aktualizace, linkbuilding, tvorba SEO strategií a jejich vyhodnocování.

Tento článek přináší

Paravan interactive je online reklamní agentura se sídlem v Bratislavě. Jsme specialisté na PPC reklamu, reklamní kampaně na internetu a online marketing.