4min. doba čtení

Když ani válka nezastaví vaše podnikání. Ukrajinský řetězec BestMarket se etabluje v Polsku

Po vypuknutí válečného konfliktu přišlo mnoho Ukrajinců o domovy a práci a museli začít znovu. Několik milionů z nich skončilo v Polsku. Serhij Kolesnyk, spolumajitel řetězce Best Market, zareagoval a rozhodl se nabídnout svým krajanům výrobky, které si kupovali doma.

Když ani válka nezastaví vaše podnikání. Ukrajinský řetězec BestMarket se etabluje v Polsku

“V podnikání nelze přestat. I kdyby v naší vlasti vypukla válka,” říká Serhij Kolesnyk, spolumajitel řetězce Best Market, který má v Polsku pět prodejen: dvě ve Varšavě a po jedné v Krakově, Lodži a Katovicích. Provozuje také internetový obchod.

Jak se vaše podnikání změnilo po 24. únoru?

Pracujeme tak, jak jsme pracovali dříve. V podnikání se nemůžete zastavit. I kdyby v naší vlasti vypukla válka. A možná zejména pak. Proto zboží z Ukrajiny nejen nadále dovážíme, ale dokonce ho objednáváme více. Cítíme, že je naší povinností podpořit ukrajinské továrny, které stále fungují a vyrábějí potraviny, a nepřímo, prostřednictvím daní, ukrajinský státní rozpočet, který má nyní obrovské potřeby.

Někteří naši partneři přesunuli výrobu do bezpečnějších míst: Litva, Lotyšsko, Česká republika, ale stále pracují. Z obchodního hlediska je pro nás největším problémem logistika, nikoli doprava samotná, ale obrovský nárůst cen za přepravu zboží. Ceny se od února ztrojnásobily! Poslední věc, kterou chci udělat, je stěžovat si. Raději jednám, pracuji a pomáhám.

Jak příliv lidí z Ukrajiny změnil vaše obchodní vyhlídky?

Poslední věc, kterou bych chtěl, je, aby se můj podnik rozrostl jen proto, že do Polska přišly miliony uprchlíků z Ukrajiny. Ale taková jsou fakta – miliony lidí z Ukrajiny jsou v Polsku, hledají chutě, které znají z domova, a chodí do našich obchodů, takže náš obrat roste. Nespokojíme se však pouze se zvyšováním obratu. Věříme, že se musíme zlepšovat, aby si nás lidé nevybírali proto, že jsme ukrajinský obchod, ale proto, že máme skvělou nabídku a služby. Neustále pracujeme na tom, aby se náš obchod stal první volbou v každém městě, kde se nacházíme, a to nejen mezi Ukrajinci, ale i mezi Poláky.

Zahajujeme billboardovou kampaň na nádražích, rozhlasovou reklamu a nové prodejní letáky. Chceme, aby nás naši zákazníci poznali a vraceli se k nám. Nabízíme zboží z východu, přibližně 65 % našeho sortimentu je ukrajinského původu, ale dovážíme také potraviny z Pobaltí, limonády z Gruzie nebo občerstvení z Ázerbájdžánu. Různé národy u nás nakupují, protože máme lahůdky, které už vyzkoušely a které jim chutnají. Obecně platí, že za kvalitu nabízeného zboží ručíme, protože ho sami vybíráme a dodáváme. Náš cíl je jednoduchý: chceme nabízet více zboží, lepší služby, být oblíbenější a získat větší podíl na trhu.

Znamená to také investice do nových maloobchodních prodejen?

Ano, plánujeme se objevit na nových místech, v nových městech, protože vidíme obrovský potenciál trhu. Ve Varšavě na veletrhu Jana Pawła II jsme si pronajali další pavilon, kde budeme nabízet širší sortiment výrobků. Dnes nechci prozrazovat žádné konkrétní plány, ale za dva týdny budeme moci mluvit o městech, ve kterých se objevíme.

Vaše podnikání se však netýká pouze kamenných obchodů. Jak se daří vašemu internetovému obchodu?

Velmi dobře. Každý den zvyšujeme svůj obrat. Nyní se nacházíme ve zlomovém okamžiku, protože zavádíme nový informační systém. Z tohoto důvodu vytváříme samostatný tým, který se bude zabývat pouze vývojem e-shopu a vyřizováním online objednávek. Domníváme se, že tyto kroky povedou k desetinásobnému zvýšení obratu e-shopu. Naší výhodou je, že máme specifický sortiment výrobků, o který je v současné době velký zájem. Kromě toho jsme nejen maloobchodním prodejcem, ale také přímým a největším distributorem východních produktů v Polsku. Jako distributor spolupracujeme s internetovými i kamennými obchody, které chtějí rozšířit svou nabídku východních specialit.

Polsko je však pouze jednou z pěti zemí střední a východní Evropy, kam distribuujeme zboží z východu, především z Ukrajiny. V každé z těchto zemí je od vypuknutí války mnoho uprchlíků. Analyzujeme, zda je vhodná doba nejen k distribuci, ale také k prodeji zboží na těchto trzích, tedy k otevření vlastních obchodů.  Máme veškeré zázemí: kontakty, vlastní distribuci a logistiku. Může se ukázat, že nastal čas pro vlastní prodejní síť, a to nejen v Polsku.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Vrácení zboží v Německu se drží na 11 %
3min. doba čtení

Vrácení zboží v Německu se drží na 11 %

Pro hráče v oblasti elektronického obchodování je výzvou najít rovnováhu mezi vstřícností k zákazníkům a udržením návratnosti v rozumných mezích. Podle průzkumu německé digitální asociace Bitkom zákazníci nakupující online v Německu vracejí 11 % svých nákupů.

Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+