5min. doba čtení

Kdo patří mezi TOP 50 exportérů e-commerce v regionu CEE?

Mezi největší online prodejce patří 8 českých a 18 českých hráčů. Zatímco český a polský trh dominují na trhu střední a východní Evropy, do top 50 se podařilo dostat i několika vynikajícím slovenským e-shopem.

Kdo patří mezi TOP 50 exportérů e-commerce v regionu CEE?

Growww Digital, přední agentura pro digitální marketing ve střední a východní Evropě se sídlem v Maďarsku, každoročně sestavuje seznam největších exportérů elektronického obchodu ve střední a východní Evropě. Letos zveřejnili svůj seznam 50 nejlepších, který je jedinečný v přímém spojení s klíčovými hráči na trhu a představuje trendy výnosů a míry růstu v průběhu let.

Cílem seznamu je poskytnout obraz o nejvýznamnějších online prodejcích, kteří mají ústředí ve střední a východní Evropě a působí v jiných zemích v rámci regionu. Můžeme vidět jejich údaje o výnosech, meziroční růst a také si přečíst jejich profily, abychom měli představu o tom, jak se největší hráči v různých odvětvích vyvíjeli a co dosahovali za poslední roky.

Statistiky ze seznamu 50 nejlepších exportérů elektronického obchodu střední a východní Evropy

Ekonomické prostředí střední a východní Evropy prošlo významnými změnami v důsledku ukrajinské války a eskalující inflace od února 2022. Tyto otřesy narušily obchod, zvýšily náklady a přinesly nejistotu na trhu v celém regionu.

Existuje tedy přímý důsledek: podíváme-li se na 50 největších exportérů střední a východní Evropy, můžeme říci, že celkově došlo k dramatickému poklesu míry růstu. Zatímco průměrný meziroční růst tržeb mezi 50 nejlepšími online exportéry byl v roce 2021 48 %, v roce 2022 klesl na 10 %.

Rozdíly ve výkonu

Uprostřed ekonomických překážek byly mezi různými hráči elektronického obchodu pozorovány rozdíly ve výkonnosti. Některým se podařilo překonat tyto potíže efektivně a podařilo se jim udržet si cestu růstu, byť pomalejším tempem než během let Covidu.

Na jedné straně například GymBeam zvýšil své meziroční tržby o 62 %, skupina Rohlik o 17 %, Grizly o 30 % a Ovečkárna o 51 % v roce 2022. Když už mluvíme o modelu marketplace, v roce 2022 byla hvězda regionu polská skupina Allegro, která se může pochlubit více než 11 miliardami eur v hrubé hodnotě zboží (GMV) a 23 % ročním růstem.

Stojí za zmínku, že vstup společnosti Allegro na trh v České republice byl výzvou, neboť na tomto trhu neexistuje tradice pro model trhu s externími obchodními partnery. Myšlenka, že představení tisíců polských obchodních partnerů, kteří dokáží dodat dodávky za pouhé 1-2 týdny, vedlo ke značným problémům se zkušenostmi zákazníků.

Na druhé straně cca. jedna pětina z 50 nejlepších e-prodejců byla svědkem negativních výsledků meziročního růstu tržeb v souvislosti s meziročním růstem 21/22, mezi něž patří mimo jiné Dedoles (oblečení), Inspio (home & decor) a Artmie ( umění a řemesla). Poznámka: Dedoles, který zaznamenal úžasný růst v letech 2020 a 2021, nedokázal udržet tempo loni a ve srovnání s předchozím rokem klesl o 35 %. Zde naleznete seznam 50 nejlepších.

Když už mluvíme o odvětvích, neexistuje žádná korelace mezi výkonností různých e-shopů a odvětvími, do kterých patří. To vede k závěru, že úspěch nebo neúspěch závisel na jedinečném obchodním přístupu, jak reagovaly na výzvy.

Zde může být zajímavé poukázat na to, že v rámci zeleného hnutí společnost Furbify, prodávající výhradně repasovaný počítačový hardware, pozoruhodně vzrostla a stále má značný růstový potenciál.

Změny strategie

Growww Digital považuje za rozumnou akci za takových okolností dodržování strategie růstu zaměřené na ziskovost, která pomáhá společnostem elektronického obchodu dosáhnout rovnováhy mezi růstem a finanční stabilitou.

Převládající strategie akvizice trhu, která se kdysi považovala za logický přístup v prostředí elektronického obchodu zrychleného pandemií COVID-19, narazila na problémy s vypuknutím války a inflace v roce 2022.

Eroze kupní síly a eskalující náklady související s globální výrobou, obchodem a logistikou narušily tuto strategii. Do roku 2022 se trajektorie růstu výnosů odchýlily, což přimělo podniky elektronického obchodu přejít na strategii ziskového růstu, která klade důraz na růst i ziskovost.

“Byl zde obrovský zadní vítr a každý se mohl cítit jako superhrdina. Toto však mělo i svou odvrácenou stránku, protože to byl jen vítr, který silně foukal do plachet. Nyní musíme veslovat a kormidlovat.”
László Szabó, vedoucí partner Growww Digital

Szabó naznačuje, že existují dva hlavní způsoby dosažení ziskového růstu: zvýšení efektivnosti a zvýšení výnosů.

Zvýšení výnosů lze dosáhnout použitím přístupu „3D expanze“:

  • rozšíření prodejních kanálů (např. pomocí tržních platforem)
  • geografická expanze (pronikání na zahraniční trhy)
  • diverzifikaci nebo rozšíření produktového portfolia

Je jasné, že trend otevírání trhu se zpomalil, což znamená posun od předchozího modelu zaměřeného na růst. Více společností v současnosti upřednostňuje ziskovost vedle růstu a přizpůsobuje se měnící se ekonomické dynamice.

László Szabó zastává názor, že klíčovou roli sehraje závěrečné čtvrtletí 2023, konkrétně sváteční období kolem Vánoc. Boj o získání zákazníků je intenzivní a eskaluje se a tato rivalita bude koncem roku 2023 ještě tvrdší – takže e-prodejci budou muset využít každé příležitosti, která přinese vyšší efektivitu, lepší návratnost investic a konkurenceschopnost.

Podívejte se na 50 nejlepších exportérů elektronického obchodu ve střední a východní Evropě společnosti Growww Digital a podívejte se na hráče a jejich výkon v posledních letech.
Zde naleznete seznam 50 nejlepších.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Jak na export?
4min. doba čtení

Jak na export?

V dnešní složité době je růst stále obtížnější. Zejména na trzích, kde společnost působí již léta a kde je všechno nízko visící ovoce obhájeno jak ve vnitřní struktuře, tak v (online) marketingu. Řešením může být například export. Je důležité si uvědomit, že export nemůže být cílem, je to strategie k dosažení obchodních cílů, tedy nejčastěji […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+