5min. doba čtení

K čemu slouží Search Console a co můžeme sledovat v rámci Google Analytics

Google Search Console je mocný nástroj každého SEO specialisty. Ale i každý marketér si v něm najde hodně důležitých informací o tom, jak jeho web Google vlastně vnímá.

Tomáš Varga Tomáš Varga
CEO GoUP Online Agency
K čemu slouží Search Console a co můžeme sledovat v rámci Google Analytics

Co je v Google Search Console a kde to najdete

Konzola obsahuje data jen z organického (přirozeného) vyhledávání – a to taková, která nenajdete nikde jinde. Ani v Analytics. Protože v Analytics jsou data, která vznikají na vašem webu – tedy to, co se děje po tom, když na něj návštěvník vstoupil.

Ale co se děje v Google předtím?

  • Jaké klíčové slovo návštěvník zadal do Google?
  • Jaká URL adresa se přesně zobrazila?
  • Na jaké pozici?
  • Jaké % z těch, kteří viděli váš odkaz, na něj také kliklo?

Plus kvantum dalších dat:

  • Jako často na váš web GoogleBot přistupuje?
  • Nemá nějaký problém s indexováním konkrétní URL?
  • Posíláte mu přesný seznam stránek, které chcete indexovat (sitemap.xml)?
  • Jak tento seznam vnímá? Akceptuje ho celý, nebo polovinu stránek ignoruje?
  • Nemění Google náhodou příliš často landing page pro důležitá klíčová slova?
  • Která stránka je ve skutečnosti důležitá a je třeba na ni zaměřit svoje SEO aktivity?
  • Nemáte náhodou penalizaci od Google?

Možná budete překvapení, co všechno se dozvíte. Pokud náhodou máte pochybnosti o tom, zda Google přistupuje k vašemu webu tak, jak si to podle vás zaslouží, tady získáte hodnotné informace.

A konzoli najdete tady: https://search.google.com/search-console/about – i se základními návody jak na to.

Konzola je bránou k vašemu spojení s přirozeným vyhledáváním Google. V případě problémů slouží i jako „komunikační kanál“, přes který si můžete vyžádat okamžitou indexaci, nebo dokonce požádat o přehodnocení případné penalizace.

Proč tato data nejsou přímo v Google Analytics?

Pravdou je, že klíčová slova zadaná v organickém vyhledávání byla roky volně přístupná přímo v Analytics – v přehledu Akvizice -> Všechna návštěvnost -> Kanály -> Organic Search  – a spojitelná přímo s konverzemi, případně obratem. Takže každý marketér viděl, jaká klíčová slova jsou skutečně silná, respektive jakých konverzních poměrů dosahují.

Potom Google přešel na https (Google šifruje fráze zadané do vyhledávače), což úplně znemožnilo získat data o jednotlivých klíčových slovech. Namísto nich teď vidíte „not provided“ namísto 99 % klíčových slov.

Odborná veřejnost toto řešení ani vysvětlení nebrala s pochopením – neboť se zdá, že Googlu může vyhovovat, že nevíte, na jaká konkrétní klíčová slova optimalizovat neplacenou návštěvnost. Začaly se vést debaty, jak to tedy ve skutečnosti je, a my si níže ukážeme, že to opravdu nebude úplně tak, že Google údaje ukázat nemůže, ale spíše nechce.

Proč je dobré propojit Search Console s Google Analytics

Základní údaje, které v Analytics neuvidíte – a to hlavně výrazy v organickém vyhledávání, které vám přinesly návštěvnost, se po připojení konzole ke GA zobrazí v přehledu Akvizice -> Seach Console -> Dotazy. A to je skvělá zpráva, ale pokud byste si mysleli, že takto jednoduše si spojíte data a zjistíte, která KW v organice konvertují, tak budete zklamaní. Zobrazí vám jen to samé, co vidíte i přímo v konzole:

Chybí tu spojení s konverzemi nebo elektronickým obchodem nebo aspoň chováním návštěvníka po příchodu na web. Na úrovni klíčových slov nevidíte nic.

Avšak když se přepnete na Vstupní stránky, začne to být zajímavější. Najednou máte k dispozici seznam stránek, které se ve výsledcích vyhledávání zobrazily, a vidíte k nim i chování uživatelů i konverze!

Takže dostanete důležitou informaci o tom, které landing-pages konvertují, a je třeba s nimi dále pracovat. To už je skvělá zpráva. Teď ještě jak se dostat k těm klíčovým slovům?

Dá se tedy dostat ke konverzím na úrovni klíčových slov?

Částečně.

Máme tedy seznam URL adres vstupních stránek, které vedly ke konverzi. A pod každou vstupní stránkou v tom samém přehledu (Vstupní stránky) se nám zobrazí klíčová slova, která k návštěvám vedla. Jen si rozkliknete například první URL:

Takže vidíme klíčová slova, která vedla k dané URL adrese, ale div se světe – ostatní data najednou nevidíme. Zůstane bílo. Takže fajn, aspoň víme, jaký soubor klíčových slov k těm konverzím vedl, a můžeme proto s danou Vstupní stránkou lépe pracovat.

Ale přece – Když Analytics ví, jak konvertovaly Vstupní stránky z organického vyhledávání (tedy ze Search Console), a ví, která klíčová slova vedla k těmto Vstupním stránkám – zákonitě musí vědět, i která klíčová slova vedla k daným konverzím.

Shrňme si to: Propojení GA a GSC není nezbytné, ale příjemné

Pokud chcete vidět, které vstupní stránky konvertují, nemusíte nutně propojovat GA a GSC. Stačí vám na to přehled Chování -> Obsah webu -> Vstupní stránky a v segmentech si změnit segment na “Organická návštěvnost”.

Ale jakmile vás zajímá i skutečný zdroj této návštěvnosti – tedy klíčová slova, která k ní vedly, musíte to už hledat v rámci Analytics v přehledu Search Console.

Propojení Analytics a Search Console tedy udělá lepší přehled marketéři a naši PPC-čkáři to proto hojně a rádi využívají. Protože, když už jste v Analytics a chcete se rychle podívat na organiku, jen si přepnete přehled a máte to. SEO-čkáři to zase považují za nedostatečné a raději se podívají na data přímo z konzoly, protože tam vidí mnohem více informací o tom, jak se web v organice chová, tedy SEO.

Sdílet článek
Tomáš Varga
CEO GoUP Online Agency

Tomáš spoluzaložil a již 10 let vede agenturu GoUP, která se specializuje na výkonnostní online marketing pro e-shopy, které jsou připraveny růst a služby, které jsou špičkou v oboru.

GoUP
Tento článek ti přináší

GoUP

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
13 expertů: Pohled na e-commerce analytiku musí změnit každý. Bez cookies bude online marketing úplně jiný
3min. doba čtení

13 expertů: Pohled na e-commerce analytiku musí změnit každý. Bez cookies bude online marketing úplně jiný

Vánoce s cookies jsme měli pravděpodobně naposledy. Svět online marketingu, analytiky a vyhodnocování se vrátí o 20 let zpět. Bez souborů cookie a se zvýšenou ochranou osobních údajů bude muset každý hráč v oblasti e-commerce zásadně změnit svůj pohled na analýzu a vyhodnocování. A opět to bude hra s časem – kdo se rychleji přizpůsobí, […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder Ecommerce Bridge & Dognet
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+