6min. doba čtení

Jsou cookies lišty na webu stále povinné?

Cookies jsou asi jediné koláčky, u kterých nám nedělá radost, že nám je někdo nutí. Vyskakují na nás doslova na každém webu. Jaká je jejich funkce a jsou i v roce 2021 stále potřebné? Odpovědi na všechno, co vás kdy v souvislosti s cookies zajímalo, najdete v tomto článku.

Jsou cookies lišty na webu stále povinné?

Co to jsou cookies?

Cookies jsou mafiáni z 80. let. Nejdříve si džentlmensky vyžádají souhlas (přičemž NE není odpověď) a až potom začnou špehovat každý váš krok. Jsou to textové soubory, které se při návštěvě webové stránky ukládají do vašeho zařízení.

Abychom jim ale nekřivdili, bez cookies by náš pobyt v online prostoru zdaleka nebyl tak pohodlný.

Druhy cookies

Cookies dělíme na:

  • esenciální (nezbytné)
  • statistické/analytické
  • marketingové/retargetingové

Právě esenciální cookies se starají o to, aby všechno na internetu fungovalo tak, jak má. Zajišťují základní funkčnost webstránky. Ukládají informace jako heslo nebo obsah nákupního košíku v e-shopu. Bez jejich pomoci by se údaje automaticky přemazávaly. Některé úkony, jako například nákup v e-shopu, by potom vůbec nebyly možné.

Jiné cookies

Ostatní druhy cookies, tedy analytické a marketingové, pomáhají spíše vlastníkovi webstránky než návštěvníkovi. Získávají informace o chování návštěvníka, o jeho návycích a tomu, čemu věnuje pozornost.

Tento druh dat se využívá při nastavování reklam. Určitě se vám už stalo, že jste někde na internetu vyhledávali určitý druh produktu a najednou jste měli každou webstránku plnou reklam s podobnými produkty.

Kdo reguluje cookies?

E-Privacy. Tento předpis ukládá majiteli webstránky povinnosti, jak se o cookies starat. Směrnice e-Privacy byla do slovenského právního řádu zařazená v rámci zákona č. 351/2011 o elektronických komunikacích. Někdy se o sběr a regulaci cookies stará i GDPR nařízení.

Regulace

Podle směrnice E-Privacy je vlastník webstránky povinný žádat od jejího návštěvníka souhlas se sbíráním cookies v případě, že jde o všechny typy cookies s výjimkou esenciálních. Souhlas s ukládáním cookies musí splňovat požadavky souhlasu stanovené podle GDPR. Musí být svobodně udělený, informovaný a určitý.

TIP: Nejčastěji používanou formou souhlasu je lišta s kolonkami ve spodní části webstránky. Pokud se chcete vyhnout problémům, informujte návštěvníky vaší webstránky o cookies touto formou.

To, že návštěvník webu pokračuje v jeho prohlížení, se nepovažuje za validní formu souhlasu s ukládáním cookies. Také neobstojí zaškrtnutí checkboxu před vstupem na webstránku. V tom případě hovoříme o takzvané opt-out metodě, která má jen velmi málo společného s eticky korektním souhlasem, neboť návštěvník webstránky je ochotný souhlasit s čímkoliv, jen aby se na web dostal.

Požadavek na souhlas s ukládáním cookies by měl být předložený až po určité chvíli strávené na webstránce, aby měl návštěvník možnost seznámit se s její strukturou a obsahem a svobodně se rozhodnout, zda jí chce poskytnout svoje údaje.

Zdroj: Pexels.com

Informační povinnost

Majitel webstránky je povinný návštěvníky informovat o použití cookies i v případě, že jde o esenciální, tedy nezbytné cookies. Je povinný to udělat srozumitelně, jasně a stručně.

Co musí majitel webstránky v žádosti o schválení cookies podle své informační povinnosti uvést:

  • účel používání cookies
  • která webstránka cookies ukládá
  • jaká je doba expirace cookies
  • údaj o subjektu (webstránce třetí strany, která cookies ukládá)
  • druh cookies (není povinné, doporučují ho ale některé dozorčí orgány v členských státech EU)

Expirace cookies

Cookies se na webstránce ukládají převážně na 30 dní. Tato informace je důležitá pro každého, kdo podniká v affiliate marketingu. Jen v tomto časovém rozmezí má možnost vybrat si provizi, která mu náleží. Potom se cookies neodvratně smažou.

Funkčnost cookies

Majitel webstránky musí zajistit, aby cookies ukládali jen ten typ údajů, na které dal návštěvník souhlas. Také se nesmí stát, že cookies se budou ukládat dříve, než dostane návštěvník webstránky možnost se rozhodnout, zda s tím souhlasí.

K vyskakovací liště se souhlasem na ukládání cookies by měl mít proto návštěvník přístup co nejdříve. Zároveň je potřebné, aby mohl svoji volbu kdykoliv změnit, případně svůj souhlas odvolat. Podle nařízení GDPR musí mít návštěvník kdykoliv během prohlížení webové stránky přístup k informacím o využití cookies.

Co se stane, když cookies odfláknu?

V případě, že nesplníte nařízení pro regulaci cookies, mohou vám být podle nařízení e-Privacy a GDPR udělené sankce.

Cookies lišty jsou stále povinné a jejich regulace ještě specifičtější a přísnější, než to bylo v minulosti. Neignorujte proto ustanovení směrnice e-Privacy ani GDPR. Cookies by se totiž mohly stát vaší Achillovou patou.

Závěr

Cookies lišty jsou na webech stále povinné a nic nenasvědčuje tomu, že se to změní. Právě naopak. Nařízení GDPR budou stále přísnější. Na těchto koláčcích byste si mohli pořádně vylámat zuby. Dodržujte všechna ustanovení uvedená v tomto článku a pokuta se vám bude obloukem vyhýbat.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
6min. doba čtení

Průzkum slovenských e-shopů (E-shop Barometr 2022)

E-shop Barometr je pravidelný průzkum realizovaný mezi slovenskými e-shopy s různorodou nabídkou produktů a služeb. I uplynulý sedmý ročník, pod taktovkou ui42 ve spolupráci s KPMG na Slovensku, přinesl náhled pod pokličku slovenské e-commerce scény. Přečtěte si, jaká očekávání měli e-shopaři od Vánoc poznamenaných energetickou krizí a vysokou inflací. Jaké kroky například plánují podniknout v […]

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Přečíst článek
5min. doba čtení

E-shopy s automatickým doporučovacím nástrojem prodávají efektivněji

Cílem každého e-shopu je prodávat. V moři konkurence, možnostech marketingových nástrojů a narůstajících očekávání zákazníků je však stále náročnější dosáhnout stanovených cílů. Stačí dnes větší rozpočet na reklamu, lepší marketing nebo změna designu webových stránek, aby byli zákazníci spokojenější a prodej efektivnější? 

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Přečíst článek
3min. doba čtení

Ve společnosti Superzoo dokázali úspěšně odlehčit zákaznickému servisu. Pomohl jim online chat reago

Poskytnout návštěvníkům nepostradatelné služby na webu a také plně se zapojit do marketingové strategie a plnit růstové cíle lze pohodlně kombinovat. Pokud pilíř komunikace se zákazníky svěříte vyškoleným odborníkům, máte o reprezentativní dojem postaráno. Nepodceňujte sílu zákaznického servisu prostřednictvím chatu, protože vám může pomoci získat loajální zákazníky.

Dalibor Palšovič Dalibor Palšovič
Obchodní manažer
Přečíst článek