Ve srovnání stojí LinkedIn trochu bokem. Jde o profesní síť, která je zaměřena na získávání business kontaktů, B2B oslovení nebo budování povědomí o značce (firemní nebo osobní). I přes takto úzké zaměření počet uživatelů LinkedInu průběžně roste.
Většinu sociálních sítí bude v roce 2023 spojovat zapojení Artificial Intelligence (AI). Umělá inteligence je na vzestupu a je to téma číslo 1 pro tento rok. Můžeme proto počítat s tím, že většina sítí, které používáme, bude s AI aktivně pracovat. Umělou inteligenci uvidíme např. ve formě aplikací, různých filtrů, generátorů textů apod.
Bude pokračovat úpadek FB na úkor TikToku?
I přesto, že je TikTok v posledních letech nejrychleji se rozvíjející sociální síť, Facebook stále drží prvenství v počtu svých uživatelů (v rámci ČR). Jeho růst je do jisté míry omezený, a to kvůli věku. Pro mladší ročníky, které začínají sociální sítě používat, je Facebook „starý“, protože je přeplněný reklamou, stále vedou statické formáty a jsou na něm jejich rodiče, někdy i prarodiče.
Raději si proto zvolí jinou sociální síť, která splní jejich představy o kvalitním obsahu, který chtějí konzumovat. Ve většině případů je to právě TikTok, který svým formátem rychlých a krátkých videí mladší uživatele baví. Na formát TT videí už Facebook a Instagram zareagoval prostřednictvím REELS, která jsou v podstatě jejich kopií.
Další z možností, jak přivést nové a mladé uživatele, je projekt METAVERSE, pracující s virtuální realitou. Na tomto projektu společnost Meta pracuje už několik let a v posledním roce se jejich úsilí zvýšilo. Určitě jste v druhé polovině roku 2022 zaznamenali jejich kampaň v televizi, rádiu nebo na sociálních sítích.
Propojení sociálních sítí a virtuální reality je určitě zajímavá a správná cesta, jak oslovit nové uživatele a ty stávající udržet ve svém prostředí déle. Uvidíme, jak se Metě s tímto projektem povede, protože zatím jsou odezvy prvních uživatelů poměrně chladné.
Výrazné změny na Twitteru
Kam bude směřovat v novém roce Twitter závisí především na jeho novém majiteli. Elon Musk Twitter převzal v minulém roce a od té doby veřejnosti odhalil několik svých vizí pro posunutí této sociální sítě. Jednou z nich je Twitter bez reklam pro platící předplatitele.
To může být poměrně rizikové z hlediska firem, které na TW inzerují, i z hlediska uživatelů, kteří si předplatné nebudou chtít hradit. Basic Blue (placené předplatné) slibuje svým uživatelům až o polovinu méně reklamních sdělení.
Otázkou je, jak na toto zareagují samotní inzerenti a zda to neohrozí příjmy Twitteru plynoucí z reklamy. Další změny čeká samotné uživatelské rozhraní, takže i zde je otázkou, jak to ve finále bude vypadat a jestli bude i nadále pro své uživatele příjemné.
Jak se projeví tažení EU proti technologickým gigantům?
V roce 2022 se Evropský parlament a členské státy EU shodly na nové podobě regulace Digital Markets Act (DMA), která by měla zajistit rovnější podmínky na digitálním trhu a přívětivější prostředí pro uživatele. Mezi nové povinnosti patří např. zákaz šíření nezákonného obsahu a dezinformací, což může mít vliv na tvořený obsah, jako mazání příspěvků nebo blokace účtů v případě, kdy robot vyhodnotí obsah jako závadný.
Další novinkou je možnost volby uživatelů, zda chtějí dostávat doporučení a reklamní sdělení na základě svých zájmů a vyhledávání. Je to omezení, které bude mít vliv na efektivitu doposud poskytovaných služeb „technologickými giganty“ a ti se mohou dožadovat jejich zmírnění nebo úpravy.
Očekávané novinky
Tématem roku 2023 bude umělá inteligence. Určitě jste zaznamenali vzestup různých aplikací, které dokážou na základě vašeho zadání vytvořit obrázek nebo napsat text. Rozvoj AI bude značný a najde uplatnění v řadě oblastí, a to jak pro jednotlivce, tak i pro firmy. Tento rok bude o postupném objevování možností a o hledání té správné cesty efektivní využití AI. Marketingové agentury, které budou schopné navrhnout vhodnou strategii aplikaci AI v konkrétním businessu, budou mít zásadní výhodu.