Proč právě e-mail marketing?
E-mailing patří mezi výkonné nástroje online marketingu. Každý by s ním měl počítat a zahrnout jej do svého online mixu. Výhoda tohoto kanálu je v tom, že není tolik „útočný“, jako jiné formy online komunikace.
Řada uživatelů, zákazníků, respondentů považují e-mailing jako určitou formu korespondence a připisují mu tak větší váhu. Svým způsobem je toto zakořeněno někdy v minulosti, kdy si lidé posílali dopisy a po přechodu na modernější formu (e-mail) v nich tento pocit zůstal.
E-mail marketing je v podstatě také korespondence. Jen je potřeba ji dělat správně.
Pokud tento kanál uchopíte za správný konec, tak vás e-mailing potěší svými výsledky. Ono totiž neustálé posílání produktů za cílem vyprázdnit sklad už není to pravé ořechové. Samozřejmě se může zadařit a takto vytvořená e-mailová kampaň dokáže dosáhnout pěkných konverzí.
Z dlouhodobého hlediska je to ovšem neudržitelné a dříve či později se narazí na bariéru, že takto e-mail marketing nefunguje. Webkomplet přistupuje k e-mailingu trošku jinak. Snaží se na něj pohlížet jako na nástroj pro brand building.
E-mailing může být běh na dlouhou trať.
Celá e-mailová komunikace by měla být rozdělena do různých fází a kompletní e-mailový mix by se tak neměl skládat jen z produktových kampaní.
„Našim zákazníkům doporučujeme, aby využívali co nejvíce různorodých kampaní. Při tvorbě komunikačního mixu vycházíme z klasického modelu See Think Do Care a snažíme se, aby komunikace vůči zákazníkovi byla opravdu různorodá a byly v ní zastoupeny různé typy e-mailových kampaní.“ Lukáš Machaníček (E-mail marketing specialist)
Segmentace aneb základ úspěchu
Než se pustíte do e-mail marketingu, tak musíte mít pořádku databázi svých zákazníků. Databáze je pro e-mailing tím nejdůležitějším. Zapomeňte na koupené databáze a na databáze, které mají neurčitý původ.
Měli byste vědět, jak jste k databázi přišli a jakým způsobem se staráte o její růst. Vaše databáze by měla být relevantní, kompletní a posbíraná v souladu s GDPR.
„Tímto heslem se ve Webkompletu řídíme a když k nám přijde nový zákazník, tak se vždy snažíme jeho databázi zkontrolovat a případné nesrovnalosti řešit ještě před první rozesílkou. V průběhu spolupráce databáze monitorujeme. Díky tomu víme, že jsou databáze v pořádku a e-mailové kampaně tak najdou své respondenty.“ Lukáš Machaníček (E-mail marketing specialist)
Pokud jste si jisti, že vaše databáze je v pořádku, tak se můžete pustit do e-mailingu a s ním související segmentací.
Jakým způsobem se dá v e-mail marketingu segmentovat?
Výhoda tohoto kanálu je v tom, že segmentace je v podstatě neomezená. Záleží čistě na tom, jaká data o zákaznících sbíráte a jak je dokážete využít. Základním segmentačním kritériem může být např. pohlaví.
V případě, že prodáváte sortiment, který je rozdílný pro muže i ženy, tak je zbytečné posílat hromadnou e-mailovou kampaň. Daleko lepší a výkonnější je segmentovat rozesílku podle pohlaví.
Podle čeho se dá segmentovat v klasickém e-shopu?
- Pohlaví – posílání e-mailových kampaní pro muže a ženy.
- Město nebo poštovní směrovací číslo – v případě, že vlastníte třeba kamennou prodejnu a plánujete v ní např. předváděcí akci, tak neposílejte e-mailovou kampaň na celou republiku. Stačí vysegmentovat město nebo PSČ a odeslat kampaň jen na tento segment.
- Objednané zboží – pokud víte, že si u vás zákazník objednává určité zboží, tak je zbytečné mu posílat něco, co nepoužívá. Má oblíbenou značku? Posílejte mu zboží jen této značky. Objednal si zboží z určité kategorie? Posílejte mu cross-sellové nebo up-sellové kampaně.
- Počet objednávek – vytvořte si hranici pro VIP členy a ty odměňujte za jejich nákupy.
- Cena objednávky – segmentujte uživatele podle toho, za kolik u vás nakupují.
Vytvářejte automatickou sérii welcome kampaní, která uvítá zákazníky při registraci na e-shopu. Oslovujte zákazníky, kteří nedokončili nákup a vytvořte si tak kampaň s opuštěným košíkem.
Síla segmentace je v tom, že zákazníkovi nabídnete relevantní obsah. Pouze relevantní a cílená kampaň dokáže zvýšit výkon vašeho e-mail marketingu. Zkuste se zamyslet nad tím, jak zákazník nakupuje. Jaký je jeho nákupní proces.
Neposílejte na něj to, čeho se potřebujete zbavit, ale to, co zákazník opravdu potřebuje.
Automatizujte e-mailové procesy
Online marketing je plný automatických procesů. Trend automatizace se nevyhnul ani e-mailovému světu a většina z těch, kteří to s e-mailingem myslí opravdu vážně, nějakou automatickou kampaň vyzkoušeli.
Jaká je hlavní výhoda automatických kampaní? Fungují automaticky a pořád. Nemusíte se o ně příliš starat a jen kontrolujete výsledky, případně optimalizujete. Kampaň jednou nastavíte a je to.
Tím ušetříte nejen čas, ale i náklady spojené s tvorbou kampaní.
Princip automatických kampaní vychází z údajů, které o svých zákaznících uchováváte. Tím, že uchováváte relevantní data, tak vytváříte i relevantní kampaně, které jsou pro zákazníky přínosem a nikoliv zátěží.
Jakým způsobem jde automatizovat v nástroji Mail Komplet?
“Našim zákazníkům se snažíme vycházet maximálně vstříc. Právě proto vytváříme různé možnosti, jak napojit daný systém nebo e-shop s aplikací Mail Komplet.” Lukáš Machaníček (E-mail marketing specialist)
Tyto možnosti se dělí podle toho, jestli máte e-shopové řešení od nějakého zprostředkovatele nebo si přejete vytvořit propojení na míru.
Jak se tedy napojit na Mail Komplet?
Doplňky pro e-shopová řešení. Jde o napojení nástroje Mail Komplet s e-shopem prostřednictvím doplňku. Díky tomu lze přenášet informace o objednávkách a zákaznících z e-shopu do e-mailového nástroje a tím vytvářet e-mailové kampaně na míru nebo nastartovat automatické scénáře, které vychází z objednávkového procesu.
V současné době podporuje Mail Komplet následující e-shopová řešení:
- Shoptet
- Prestashop
- WooCommerce
- UPgates
Trackovací kód. Vychází z JavaScript kódu, který funguje na podobném principu jako kód od Google Analytics. Trackovací kód se vkládá do určité stránky a slouží ke sledování aktivity uživatelů na webu.
Má dvojí nastavení: v základu sleduje pouze prohlížené stránky návštěvníka. Historii prohlížení ukládá do cookies a na základě spárování ji potom přenese do nástroje Mail Komplet.
V pokročilém nastavení lze sledovat i objednávky, které se vážou k té daná cookies. Díky tomu lze vytvářet e-mailové kampaně na základě poslední objednávky nebo celkové objednávkové historie. Jednoduchým způsobem tak můžete posílat např. e-mailové kampaně podle objednané kategorie, produktu, cenové hladiny nebo vytvořit kampaň na opuštěný košík.
Napojení pomocí API. V případě, že vás trackovací kód nezaujal a nevlastníte ani e-shopové řešení, které Mail Komplet podporuje, tak lze napojit váš systém pomocí API. Zde je potřeba respektovat API dokumentaci Mail Kompletu, která je v případě zájmu zaslána zákazníkovi a veškeré nastavení s ním individuálně nastavíme.
Mikroslužba – napojení na míru. Pokud chcete řešení na míru, tak přichází na řadu možnost napojení pomocí mikroslužby. Jde o vytvoření přenosu, kde se se zákazníkem přímo vydefinuje, jaká data se budou z daného systému přenášet do aplikace Mail Komplet. Dále se stanoví, v jakém časovém intervalu budou tyto údaje přenášeny a vytvoří se mikroslužba, která se o veškerý přenos postará.
“Jsme si vědomi toho, že na trhu existuje celá řada systémů nebo e-shopových řešení. Právě z toho důvodu se snažíme díky našim možnostem napojení cílit na co nejširší publikum. Věříme, že si u nás každý vybere.” Lukáš Machaníček (E-mail marketing specialist)
Možností, jak se spojit s aplikací Mail Komplet je poměrně dost. Stejně tak jako možností v rámci tvorby automatických kampaní.
Opravdu to funguje?
Automatické kampaně jsou založeny na datech o vašich zákaznících. Tím pádem jsou kampaně v podstatě „na míru“ a jsou hlavně přínosem pro vaše zákazníky. Ti je začínají brát jako něco, co opravdu chtějí a zvyšují se tak základní e-mailové statistiky.
Zákazníci si zvykají, že obsah, který pro ně tvoříte, je relevantní a roste tak obliba vůči brandu. Na níže uvedeném grafu porovnáváme klasickou rozesílku s opuštěným košíkem a s automaticky nastavenou sérií welcome kampaní.
Výsledky oproti klasické rozesílce jsou na první pohled zřetelné. V rámci míry otevření došlo k více než 5násobnému nárůstu u opuštěného košíku a první kampaně ze série welcome e-mailů.
V případě míry prokliku se u těchto kampaní dostalo z necelého procenta na hodnotu více než 20 %. Zlepšení výkonu je tedy znatelné a je to jasným důkazem, že automatizace v e-mailingu fungují.
Jak bylo zmíněno v úvodu. Pokud se e-mail marketing dělá opravdu správně, dokáže přinášet „ovoce“. Umí být silným nástrojem pro brand building a získat i vytoužené konverze. Jen je potřeba se na e-mail marketing podívat z větší perspektivy a zamyslet se tak nad kompletním e-mailovým mixem.