Ještě před tím, než se detailněji podíváme na to, co je kromě ceny nutné zvážit při posuzování jednotlivých přepravních řešení a společností, shrnu krátce události a aktuální situaci za poslední rok na slovenské logistické scéně.
Z pěti největších standardních balíkových přepravních společností zůstaly na trhu tři – DPD, SPS a GLS. K nim se ještě přidává Zásielkovňa a Slovenská pošta. Hlavně kvůli růstu e-commerce meziročně výrazně stoupá objem expedovaných zásilek, což se v souvislosti i s růstem mezd a dalších nákladů odráží i na rostoucí ceně přepravních služeb.
Kromě toho DPD a SPS zavedly už minulý rok tzv. Sezónní příplatek během vánočního období a vzhledem na náročnost zpracování objemnějších a nestandardních zásilek balíkové přepravní společnosti postupně vylučují nebo výrazně zpoplatňují přepravu těchto balíků. Tento trend bude s největší pravděpodobností pokračovat i v nejbližším období.
Určitě je žádoucí mít zanalyzované služby i ceny jednotlivých přepravců. Nezapomínejte však i na to, že vaši zákazníci zároveň ocení různé způsoby doručení i s různou cenou.
Nejčastěji e-shopy nabízejí doručení kurýrem na adresu, na výdejní místo (Zásielkovňa, Parcel shopy, Uloženka apod.) nebo na poštu. Není žádoucí zahltit zákazníka množstvím možností a zároveň by bylo škoda nedat mu z rozumného počtu na výběr, obzvlášť když se liší ve svojí podstatě.
A teď už o tom, na co byste měli myslet v souvislosti s expedováním.
Cena balíku
Je jen částí vašich expedičních nákladů, a přestože z nich tvoří výrazný podíl, určitě byste se neměli rozhodovat pouze na základě tohoto ukazatele. Už jen v této souvislosti, pokud prodáváte zboží ve váhovém rozsahu řekněme od 0 do 15 kg a z toho je např. 80 % balíků od 0 do 10 kg, může se stát, že přepravce A, který vám dá ceny o něco lepší od 0 do 10 kg, bude v konečném důsledku dražší, protože přepravce B vám dal výrazně lepší ceny na balíky od 10 do 15 kg.
Z mých zkušeností se většinou nový potencionální zákazník při zvažování spolupráce zajímá hlavně o cenu balíku, až potom během spolupráce o všechno ostatní. Mělo by to být spíše naopak. Pokud budete číst dál, dozvíte se proč.
Přepravitelnost zboží
Prodáváte boty, oblečení, nářadí, zahradní techniku, elektroniku, mobily, ledničky, jízdní kola, nábytek i s dekoracemi do bytu?
V některých případech vám bude stačit jedna kurýrní společnost, ale obzvlášť u zboží typu nábytek, bílá technika apod. se nevyhnete dvěma kurýrním společnostem, balíkové a velkoobjemové, např. GEIS, DHL Freight, DB Schenker atd.
Čím máte balíky různorodější a těžší, tím víc doporučuji všímat si v cenových nabídkách příplatků za tyto balíky a informovat se o tom, zda přepravce účtuje za každý balík zvlášť, i když jich pošlete více na jednu adresu, nebo naceňuje jejich společnou váhu, protože to může výrazně ovlivnit vaše celkové náklady na expedování.
Cena vs. kvalita
Jednou stranou mince je cena a tou druhou počet reklamačních událostí, rychlost a výška refundace škody, kvalita zákaznického servisu, způsob komunikace přepravce s vámi, ale i s vaším zákazníkem. Posuzovat kvalitu celé kurýrní společnosti podle jednoho kurýra, se kterým máte vy osobní zkušenost, může být krátkozraké, ať už je dobrý, nebo špatný.
Cena neodráží jen to, když všechno funguje tak jak má, ale i to, jak jsou řešené situace, když se tak neděje.
Možnosti automatizace, čas = peníze
Dnes už každý balíkový přepravce poskytuje možnost tvorby balíků v jejich systému přes API, importem souborů nebo manuálně.
V čem může být rozdíl, je dostupnost, rychlost a cena implementace, resp. propojení s vaším e-shopem nebo fakturačním systémem. Kromě toho zautomatizovat se dá víc než jen tisk štítků a přebíracího protokolu.
Zefektivnit čas a optimalizovat náklady můžete také automatickým párováním dobírek k vystaveným fakturám, sledováním balíků přímo v e-shopu při objednávkách, odesíláním notifikačních e-mailů i se sledováním balíku pro příjemce, či přehledným reportem o nedoručených zásilkách.
Proto určitě doporučuji zjistit u vašeho dodavatele e-shopového nebo fakturačního řešení, se kterými přepravci má už hotové propojení, v jakém rozsahu, za jakou cenu, resp. za jakých podmínek by doimplementoval toho, pro kterého byste se rozhodli.
Při automatizaci nejde jen o šetření času, ale také odstranění chybovosti nebo vyřešení zastupitelnosti v případě výpadku zaměstnance.
Ať už posíláte jednotky, desítky nebo stovky balíků denně, nikdy nevíte, kdy najednou „vystřelíte vzhůru“ a z klidné práce se stane „noční můra“, protože budete muset doslova do noci řešit expedování, zákaznický servis atd., tak jak se to stalo v mnohých případech během období korona omezení.
Proto i začínajícím e-shopům doporučuji řešit automatizaci už na začátku, i když její benefity nepocítí hned nebo v té míře jako kdyby posílali více balíků denně.
Doplňkové služby – jaké a za kolik?
Při posuzování cenových nabídek nezapomínejte brát vedle ceny balíka a dobírky do úvahy také ceny doplňkových služeb. Ne všechny přepravní společnosti mají v ceně balíku zahrnutou notifikaci e-mailem nebo smskou.
Nepodceňujte ani způsob a cenu účtování palivového příplatku nebo dobírky placené platební kartou. Když vezmete do úvahy i tyto příplatky, tak přepravce, který se zdál být nejlevnější, může být najednou nejdražší.
Obzvlášť v segmentu módy, kde je vratkovost poměrně vysoká, doporučuji všímat si i ceny za vrácení balíku. Připlácí se něco, nebo je cena stejná jako když vy odesíláte balík, případně se neplatí nic? Tyto příplatky mohou výrazně navýšit vaše náklady.
Čas vyzvedávání a čas doručení
Nemusí to být katastrofa, ale určitě je lepší, když k vám přijde kurýr pro zásilky v 15:00 hodin místo v 9:00 hodin. Podobně můžeme posuzovat i doručování do zahraničí, kde rozdíly v čase doručení mohou být i několik dní. Když expedujete do zahraničí minimálně v desítkách balíků měsíčně, určitě je vhodné všímat si i cenových podmínek a možnosti vratek k vám.
V rámci Slovenska je doručování následující pracovní den už standardem u každé přepravní společnosti, i když žádná to negarantuje.
A opět cena…
Tentokrát už celková. Protože to je to, co v konečném důsledku zaplatíte přepravci a vašim zaměstnancům, nebo na čem budete ztrátoví v případě negativních referencí, škodních událostí a nevyužitých příležitostí na zvýšení prodeje.
Takže, před tím, než se rozhodnete pro nějakého přepravce, je fajn odpovědět si na otázku, zda je pro vás lepší ušetřit 0,10 – 0,20 € za balík, nebo zvýšit váš potenciál na prodej přes efektivnější využívání vašeho času, času vašich zaměstnanců a lepší služby pro vaše zákazníky.
Zamyslete se nad tímto příkladem:
Expedovaných je v průměru 100 balíkov měsíčně. Přepravce A je o 0,20 € levnější než přepravce B, t. j. rozdíl 20 € za měsíc, resp. 1 € za den. Avšak služby a možnosti automatizace přepravce B jsou lepší.
S ohledem na vaši průměrnou marži, o kolik objednávek byste museli prodat navíc, abyste vykryli ten 20€ měsíční rozdíl? Jednu, pět, deset? Je to reálné?
Kolik objednávek musíte získat, abyste vydělali 100 € navíc?
Druhé zamyšlení:
Co by se stalo, pokud byste upravili cenu poštovného v košíku?
Podle našeho průzkumu, pokud by e-shop zvýšil cenu poštovného o 0,30 €, až 65 % z dotázaných, kteří už na tomto e-shopu předtím nakupovali, by nakupovalo i dál, dalších 16 % by se rozhodovalo na základě více faktorů, zda by opět nakoupili, zbytek by nenakoupil.
Nemusíte hned cenu zvedat o 0,30 €, ale když ji o něco upravíte, je malá pravděpodobnost, že byste přišli o objednávky. Ale na druhé straně je dost pravděpodobné, že budete mít spokojenější zaměstnance i zákazníky.
Na závěr už jen dodám, že tak jako i v jiných oblastech i při expedování platí, že není všechno zlato, co se třpytí. Nenechte se proto zlákat na první pohled nejlevnější nabídkou, protože ve skutečnosti nemusí být ta nejvýhodnější.