Nebojte, pomůžeme vám! Pojďte se s námi podívat, jak vybrat platební bránu. V třídílném seriálu vám prozradíme, na co se při výběru zaměřit a na co si dát pozor. Všechny typy vycházejí z našich best practises, které optimalizujeme na základě sebraných dat. S těmito tipy určitě nesáhnete vedle!
V prvním díle našeho seriálu se podíváme na vzhled platební brány a uživatelské prostředí. Jak by měla vypadat správně optimalizovaná platební brána?
Jednoduchý a srozumitelný platební formulář
V jednoduchosti je krása a ne nadarmo se moderní design uchyluje právě k minimalismu.V zásadě platí, že design má především sloužit. Špatně optimalizované prostředí se nepěkně podepíše na konverzi.
Zvláštní pozornost si v tomto ohledu zaslouží formulář pro platbu platební kartou – tuto platební metodu totiž volí většina platících zákazníků – a to až 84 % zákazníků.
Správně optimalizovaná platební brána vyžaduje po zákaznících vyplnit nezbytné minimum polí. Absolutní nutností jsou jen tři kolonky – číslo platební karty, datum expirace a CVC kód. Každé další pole navíc představuje pro zákazníka zbytečnou překážku na cestě k zaplacení.
Elektronické peněženky pro vyšší konverzi
Novým trendem v online placení jsou elektronické peněženky a úložiště, která prakticky nahrazují peněženku s plastovými kartami – Google Pay, Apple Pay i Click to Pay. Zákazníci nechtějí složitě přepisovat údaje z karty a ani ji mít fyzicky u sebe, a proto sázejí na elektronické peněženky. Meziročně dokonce pozorujeme mírný pokles zobrazení formuláře pro platbu z anonymní karty ve prospěch plateb pomocí Apple Pay a Google Pay.
V GoPay se zákazníkům snažíme maximálně usnadnit placení. Nově jsme tak na stránku pro platbu anonymní kartou přidali možnost se prokliknout na platbu Google Pay, Apple Pay i Click to Pay. Platební brána navíc automaticky rozpozná zařízení i prohlížeč zákazníka, a podle toho mu nabídne dostupná úložiště. Od nasazení této úpravy pozorujeme pozitivní růst konverze – oproti roku 2022 máme o bezmála 2 % více dokončených plateb!
Proč se soustředíme na elektronické peněženky? Jejich jednoduchost má vliv na úspěšnost plateb v porovnání s platbou z anonymní karty. Apple Pay dosahuje rekordní 95 % úspěšnosti! Google Pay nestojí pozadu a je o 3 % úspěšnější v porovnání s platbou z anonymní karty.
Celkovou uživatelskou přívětivost GoPay vnímají nejen uživatelé, ale i naši obchodníci. Třeba Martin Palenčík, sales director z e-shopu www.mtbiker.sk, hodnotí rozhraní v porovnání s ostatními platebními branami pozitivně.
Responzivní design
Neboli optimalizace pro mobilní zařízení. Že je většina online nákupů v dnešní době realizovaná z mobilních zařízení není žádné tajemství. Jen v GoPay využívá mobilní verzi brány až 65 % nakupujících.
Platební brána by s tímto scénářem měla počítat a nabízet optimalizované zobrazení speciálně pro telefony a tablety. Nic totiž neodradí zákazníka od placení tolik jako špatně zobrazené rozhraní na mobilu. Nebo dokonce nefunkční prvky.
GoPay platební brána nabízí i optimalizaci pro telefony a tablety. Platební brána automaticky rozpozná zařízení zákazníka a přizpůsobí zobrazení. Díky tomu mohou zákazníci pohodlně zaplatit na jakémkoliv zařízení.
V meziročním porovnání dat dokonce vnímáme s inovovaným platebním rozhraním růst konverze plateb z mobilní brány. Oproti roku 2022 je celkový počet úspěšných plateb o 3 % vyšší.
Inline x redirect zobrazení
Nemalou roli v konverzích hraje i typ zobrazení platební brány. V základu rozšiřujeme dva typy – inline a redirect zobrazení.
V případě zobrazení brány jako redirect dochází během platby k přesměrování zákazníka na platební bránu. Platební brána tak působí odděleně od e-shopu, protože běží na jiné doméně a obsah původního e-shopu není pro zákazníka v okamžiku platby viditelný. Po zaplacení se zákazník vrací zpět na e-shop.
Při inline variantě naopak nedochází k viditelnému přesměrování zákazníka z vašeho webu, a brána tak působí více jako součást e-shopu. Platební brána se otevře v modálním okně nad původním e-shopem a po dokončení platby se zase zavře.
Proč je inline zobrazení úspěšnější?
GoPay nabízí jak redirect, tak inline zobrazení. Které je ale lepší? Abychom to zjistili, zanalyzovali jsme téměř 160 000 transakcí z různých e-shopů. Z naší analýzy vyplynulo, že 83 % nejvýkonnějších e-shopů integruje platební bránu metodou redirect, a zbylých 17 % jde cestou inline integrace.
Nejlepší e-shopy s inline integrací v naší studii měly o 1,7 % více konverzí než ty, co využívaly redirect integraci. Inline integrace dlouhodobě pro e-shopy funguje lépe. Využijte kouzlo inline brány ve váš prospěch a integrujte platební bránu s tímto typem zobrazení.
Inline verzi brány si díky vyšší konverzi oblíbili i naši obchodníci. Pozitivní zpětnou vazbu na tento typ zobrazení jsme získali od Petra Šiguta, CEO webu Hlídačky.cz.
Podívejte se na vizuální srovnání typů platebních bran – nalevo je zobrazení typu inline, napravo zobrazení typu redirect.
Přesměrování z košíku na platební metodu
Přechod z e-shopu do platební brány by měl být pro zákazníka maximálně bezproblémový. V ideálním případě by ani neměl poznat, že platební brána je aplikace třetí strany. Měl by mít stále pocit, že je na původním e-shopu.
Proto se zaměřte na platební bránu, která umožňuje přesměrování přímo na platební metodu, kterou si zákazník vybere v košíku na vašem e-shopu.
Základem je také správné nastavení platební brány při zakládání platby. Zákazník by neměl opakovaně zadávat informace, které už jednou zadal ve vašem e-shopu. Díky flexibilitě platební brány GoPay můžete informace jednoduše přes API přenést na platební bránu.
Přesměrování z e-shopu přímo na platební metodu demonstrujeme na obrázku níže. Zákazník již nemusí volit platební metodu na platební bráně, a může se rovnou soustředit na zaplacení objednávky.
Bezpečnost
V době vysoké aktivity kybernetických “šmejdů” je bezpečnost platebního řešení rozhodující otázkou. Zákazníci musí mít jistotu, že jejich osobní a platební údaje jsou dostatečně chráněny.
Při výběru proto zvažte i tento bod. Zvolte zavedenou platební bránu s nejvyšším stupněm zabezpečení (PCI DSS certifikací a SSL šifrování), které zákazníci důvěřují. Důvěryhodná platební brána by také měla nabízet ochranu proti podvodům a možnost dvoufaktorové autentizace (3D Secure ověření).
Pro GoPay je bezpečnost prioritou. Transakce neustále monitorujeme a díky tomu efektivně detekujeme fraudové (podvodné) transakce. Mimo to disponujeme nejvyšším stupněm zabezpečení certifikací PCI DSS a platby ověřujeme přes 3D Secure zabezpečení.
Nastavitelný vzhled
Platební brána by měla být v ideálním případě kompatibilní s vzhledem vašeho webu, aby nedocházelo k narušení celkové estetiky.
Zaměřte se proto při výběru na možnosti customizace vzhledu platebního rozhraní. Přizpůsobení vzhledu umocňuje důvěru zákazníků v placení. Na platební bráně s vaším logem nebo ikonickou barvou si bude zákazník vždy jistý, že platí vašemu e-shopu.
Spousta platebních bran vám umožní nastavit vlastní barvu rozhraní nebo nahrát vaše logo. Ale pozor na přehnaně barevné prostředí nebo vlastní obrázky v pozadí! Esteticky je to sice hezký prvek, nicméně zbytečně odvádí zákazníkovo pozornost od placení.
Branding brány má pozitivní vliv na konverzi
Na základě naší analýzy nejúspěšnějších e-shopů jsme zjistili, že 67 % těchto e-shopů využívá vlastní barvu a logo v platební bráně. I tato maličkost se pozitivně podepisuje na konverzi.
Víte, že GoPay platební brána nabízí vlastní branding brány? Můžete si nastavit barevné schéma platební brány i nahrát vaše logo do hlavičky platebního rozhraní. Vaše platební brána bude díky tomu nezaměnitelná!
Závěrem
V tomto článku jsme se vám prozradili význam vzhledu a uživatelského prostředí platební brány, i na co si při výběru dát pozor. Na závěr vám dáme bonusovou radu – v případě uživatelského prostředí a optimalizace se řiďte především daty, ne dojmy. Při výběru platebního řešení se zaměřte na efektivitu a procentuální množství konverzí.
V následujícím díle se podíváme na další klíčové faktory výběru – a to na platební metody, které nesmí na vašem e-shopu chybět a jak funguje cenotvorba platebních bran.