5min. doba čtení

Co je teď u e-shopařů trendy a co bude v roce 2023? Rozhovor s Honzou Sváškem z vshostingu

Honzo, ty jsi hlavně u e-shopařů známý konzultant hostingových řešení. Řekni našim čtenářům, co teď nejvíc pálí lidi v e-commerce?

Co je teď u e-shopařů trendy a co bude v roce 2023? Rozhovor s Honzou Sváškem z vshostingu

Honzo, ty jsi hlavně u e-shopařů známý konzultant hostingových řešení. Řekni našim čtenářům, co teď nejvíc pálí lidi v e-commerce?

Největším problémem je určitě nedostatek času a vývojových kapacit. V poslední době k tomu navíc přibyla neustále se měnící ekonomická situace. To ukrajuje ze schopnosti vidět věci z větší perspektivy, z čehož často pramení unáhlená rozhodnutí. Příkladem je snaha delegovat stále více práce na stávající vývojový tým, a to často i takové, která vůbec není jejich doménou. Přitom časově efektivnější i ekonomičtější by bylo, některé činnosti outsourcovat na externí specialisty.

Jaký očekáváš další vývoj na trhu hostingových služeb? Jsou už teď nějaké služby oblíbenější, než jiné?

Trendem je a bude outsourcing, kontejnerizace a něco co bych označil za „technologickou dietu“. Ještě nedávno jsme byli svědky situace, kdy –⁠ co e-shop, to zcela jiný technologický přístup. Dnes už došlo k významnému „zeštíhlení“ rozsahu používaných technologií na ty nejosvědčenější, které jsou z 90 % identické.

Důvodů, proč se firmy přeorientovávají na principy DevOps společně s kontejnerizací, je nespočet: od akcelerace, vývoje softwaru, přes výrazně nižší výskyt chyb a jejich snazší odstraňování. Až po automatizaci celého procesu. Proto dnes běžně vidíme, že má klient na jedné straně agenturu (vývoj) a na druhé správce infrastruktury (operations). Výsledkem je kontinuální DevOps proces, ze kterého těží nejvíce provozovatel e-shopu.

Z toho vyplývá i třetí trend, kterým je outsourcing IT služeb. E-shopy pochopily, že kapacitně, ani technologicky se jim nevyplatí zajišťovat vše in-house. Proto stále více svěřují správu infrastruktury specialistům, jako jsme my ve vshostingu. To dále vede i k rychle rostoucí oblibě tzv. hybridních řešení, které kombinují globální cloudy se správou od specializovaných hostingových poskytovatelů.

Proč zrovna hybridní řešení se těší takové oblibě?

Hybridní řešení, zejména pokud jde o kombinaci globálních cloudů s našimi službami, je populární zejména proto, že kombinuje to nejlepší z obou světů. Klient dostane možnost okamžitého škálování, neomezeného výkonu a globálního pokrytí datacentry, ale zároveň i 24/7 podporu zkušených administrátorů v češtině, vyšší SLA a nižší náklady na provoz.

Je něco, bez čeho se pořádný eshopař neobejde? Pořádáte webináře, na jednom z nich mluvili vaši administrátoři o zálohování databází.

Žádný e-shop nemůže fungovat bez databáze. Na ní vše stojí a padá. Objednávky, data o zákaznících, ale i veškerá fakturace, skladové systémy a často i kamenné pobočky. Z toho důvodu se dlouhodobě zaměřujeme na bezchybný provoz i těch nejkomplikovanějších databází a klientům je dokážeme do detailu odladit.

Špatně nastavená databáze váš e-shop může položit během návštěvnostní špičky nebo se dokonce celá sesypat a vy pak můžete lovit objednávky po e-mailech. Větším e-shopům vždy doporučujeme provoz databáze v režimu vysoké dostupnosti, aby se riziko problémů minimalizovalo. Zároveň klienti nesmí podcenit zálohování databáze a celý proces její obnovy, kdyby k selhání databáze přeci jenom došlo.

Na webu vshosting máte neuvěřitelně moc pozitivních referencí od zákazníků, např. klientům Shopsysu jste dokázali zrychlit načítání webu o 63 %. Jak jste to dokázali? Hraje v tom nějakou roli CDNka?

CDN v řadě případů může výrazně zrychlit načítání e-shopu. Řada našich klientů proto hojně využívá přímo naše vlastní CDN řešení, které nabízí pokrytí po celém světě. V konkrétním případě Shopsysu šlo ale o něco zcela jiného. Hlavní roli ve zrychlení u Shopsysu hrál rozsáhlý upgrade na násobně výkonnější hardware, a to v kombinaci s odladěním frameworku na pozadí.  

Kdybys měl shrnout, co by měl teď udělat takový čtenář Ecommerce Bridge, aby mu e-shop šlapal a třeba byl i lepší jak jeho konkurence?

Zachovat chladnou hlavu a nedělat unáhlená rozhodnutí. Ať už má eshop, či jakýkoliv internetový projekt. Ta podstata je stejná. Uvědomit si svoji pozici na trhu, své cíle, plány… Měl by si najít technologického partnera, který bude mít dostatek zkušeností, referencí a know-how mu poradit. A samozřejmě se nenechat strhnout davem, protože neexistuje univerzální kuchařka, která by našla řešení všem.

Sdílet článek
Týdenní podcast UPdate
Podobné články
6min. doba čtení

Průzkum slovenských e-shopů (E-shop Barometr 2022)

E-shop Barometr je pravidelný průzkum realizovaný mezi slovenskými e-shopy s různorodou nabídkou produktů a služeb. I uplynulý sedmý ročník, pod taktovkou ui42 ve spolupráci s KPMG na Slovensku, přinesl náhled pod pokličku slovenské e-commerce scény. Přečtěte si, jaká očekávání měli e-shopaři od Vánoc poznamenaných energetickou krizí a vysokou inflací. Jaké kroky například plánují podniknout v […]

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Přečíst článek
5min. doba čtení

E-shopy s automatickým doporučovacím nástrojem prodávají efektivněji

Cílem každého e-shopu je prodávat. V moři konkurence, možnostech marketingových nástrojů a narůstajících očekávání zákazníků je však stále náročnější dosáhnout stanovených cílů. Stačí dnes větší rozpočet na reklamu, lepší marketing nebo změna designu webových stránek, aby byli zákazníci spokojenější a prodej efektivnější? 

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Přečíst článek