4min. doba čtení

Jak správně stanovit marketingové cíle – víte, jak na to?

Jakých marketingových cílů chci dosáhnout? Jak začínající podnikatelé, tak majitelé firem si tuto otázku pokládají už v samotném zárodku jejich činnosti. Ať už nabízejí produkt nebo službu, vždy jdou na trh s nějakou představou. Vědět, kam firma směřuje a čeho by měla ideálně dosáhnout, je nesmírně důležité.

Lenka Pavlíková Lenka Pavlíková
Copywriter agentury Včeliště
Jak správně stanovit marketingové cíle – víte, jak na to?

SMART nebo SMARTER – chytré je obojí

Vaše cíle mohou být různé. Kdo teprve vstupuje do povědomí, může zacílit na to, aby jeho produkt získal zvučné jméno, dobře se prodával a lidé si zapamatovali značku. Cílit se dá také na počet potenciálních zákazníků, zvýšení návštěvnosti webu nebo úspěch reklamy. Možností je nespočet.

Pokud jste se do stanovení cílů ještě nepustili nebo jsou zatím pouze ve vaší mysli, „hoďte” je na papír… tedy do marketingové strategie. A aby vám to šlo pěkně od ruky, napište si před sebe slovo SMART, od kterého se stačí odpíchnout. SMART metoda v překladu znamená „chytrá metoda“ (a že chytrá opravdu je!). Jde o akronym složený z počátečních písmen anglických slov, která vám mají představit jednotlivé vlastnosti marketingových cílů.

Vědět, kam firma směřuje a čeho by měla ideálně dosáhnout, je nesmírně důležité.

Podle SMART techniky by měl být každý cíl:

  • S – specific: specifický, konkrétní;
  • M – measurable: měřitelný;
  • A – achievable, acceptable, attainable: dosažitelný;
  • R – realistic, relevant: realistický;
  • T – timely, trackable, time-bound: časově ohraničený.

Někdy se můžete setkat také s metodou SMARTER (v překladu „chytřejší“), modifikací metody SMART. Díky ní se můžete na své marketingové cíle podívat s větším fokusem:

  • E – evaluated: vyhodnocený, hodnocený;
  • R – reevaluate: průběžně hodnocený.

Krok za krokem k plnění cílů

Stanovit si cíle a plnit je jsou dvě odlišné činnosti. Musí však na sebe zákonitě navazovat, jinak je to známka toho, že váš marketingový plán někde pokulhává. Vryjte si do paměti nebo klidně vytiskněte na nástěnku postup, který je k plnění marketingových a obchodních cílů nezbytný:

  1. definujte podnikatelskou vizi – zavřete oči (ano, klidně s kolegy na poradě) a představte si, kde byste chtěli být v rámci podnikání za 5 let;
  2. stanovte si obchodní cíle – zacilte na obrat a zisk v následujících 3 letech;
  3. stanovte si marketingové cíle – čeho byste chtěli v oblasti marketingu dosáhnout v příštích 3 letech, zamyslete se nad tím, které produkty či služby se rýsují nejslibněji, a proberte je do hloubky (cena, distribuce, komunikace s cílovým zákazníkem atd.);
  4. konkretizujte marketingový cíl na dané období – teď už nemyslete dopředu, jste „tady a teď“, zaměřte se na konkrétní období a stanovte si pravidla pro dosažení jednoho konkrétního cíle;
  5. specifikujte dílčí cíle jednotlivých nástrojů marketingového mixu – už máte jasno v tom, jaký marketingový cíl patří k jakému období. Sepište si plán cílů krůček po krůčku pod sebe. Stanovte si dílčí cíle pro dané časové úseky, přidělte jednotlivé úkoly zodpovědným osobám a dejte jim termíny, do kdy mají být splněny.

Stanovte si dílčí cíle pro dané časové úseky.

Plníte, co jste si předsevzali? Změřte to!

Stanovte si pravidelné brainstormingy, při kterých se svými spolupracovníky proberete marketingové cíle a jejich plnění. Sledovat a vyhodnocovat je můžete za pomoci pyramidy cílů dle marketingového modelu 4A.

Podívejme se společně na všechny 4 úrovně:

  1. Awareness – je vaše brandová kampaň vidět? Sledujte, kolik lidí zhlédlo vaši kampaň na internetu (v online magazínu, na Instagramu, Facebooku, ve svém e-mailu atd.).
  2. Appreciation – zaměřte svou pozornost na prokliky na vaše stránky, kde se potenciálního zákazníka snažíte dovést k hlavní akci. Komentují lidé vaše příspěvky na sociálních sítích? Přeposílají vaše newslettery známým nebo se přes ně dostávají na váš web?
  3. Action – zde se již orientujete na konkrétní akce, které zákazníci učinili, například na počet objednávek, stažených newsletterů, návodů apod.
  4. Advocacy – v této části pyramidy zjistíte, jak si stojí vaše značka na veřejnosti. Jste doporučováni dál? Sledujte recenze, oborové katalogy, sociální sítě.

Sledujte, kolik lidí zhlédlo vaši kampaň na internetu (v online magazínu, na Instagramu, Facebooku, ve svém e-mailu atd.).

Nástrojů, které lze při vyhodnocování plnění marketingových cílů využít, není zrovna málo. Mezi nejběžněji používané patří Google Analytics. Můžete vsadit také na osobní dotazování, a to hlavně v případě, že se svými zákazníky komunikujete nejčastěji telefonicky nebo osobně na pobočce. Viditelnost propagace měří také reklamní účty, jako je Heureka.cz nebo Zboží.cz. Sociální sítě (Facebook a další) a e-mailové nástroje (například MailChimp) mají vlastní analytické přehledy.

Sdílet článek
Lenka Pavlíková
Copywriter agentury Včeliště

Lenka pracuje s texty více než 15 let. S psaním pro noviny začala už na střední škole. Po studiu působila jako redaktorka deníku, týdeníku i jako televizní reportérka pro zpravodajství. Momentálně píše vlastní knihu.

Včeliště
Tento článek ti přináší

Včeliště

Viac o tejto spoločnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Proč investovat do produktové fotografie od profesionála?
4min. doba čtení

Proč investovat do produktové fotografie od profesionála?

Myslíte si, že nafotit vaše produkty zvládne bez problémů i některý z vašich zaměstnanců? Určitě zvládne, faktem ovšem je, že výsledné produktové fotografie od laika nikdy nedosáhnou kvality výstupu od profesionála. Produktový fotograf využívá své know-how, zkušenosti a různé triky, aby výsledné fotografie pozvedly vaši značku na vyšší úroveň a podpořily tak vaše prodeje. Mluvíme […]

Dušan Paulovič Dušan Paulovič
Copywriter & UI Designer
Přečíst článek
100 praktických rad pro kreativce a jeho klienta část 4.
5min. doba čtení

100 praktických rad pro kreativce a jeho klienta část 4.

Každá z našich rad je naší osobní zkušeností a trvalo nám dlouho, než jsme to celé pochopili. Odevšad totiž posloucháme jako my, kreativci, musíme být efektivní, rozhledění, draví, ale všeho moc škodí. Berte naše rady jako doporučení a tipy z praxe, abyste nemuseli dělat stejné chyby.

Stanislav Koleštík Stanislav Koleštík
Creative director a CEO Koleštík – Skvelý nápad
Přečíst článek
Obal jako klíčový prvek marketingu
3min. doba čtení

Obal jako klíčový prvek marketingu

Obal je nepostradatelnou součástí každého produktu a plní mnoho funkcí. Základní je, pochopitelně, ochrana zboží pro účely distribuce a skladování. Hned potom ale nastupuje marketing. Primární funkcí obalu je zachování vlastností daného produktu tak, aby se dostal ke koncovým zákazníkům v požadovaném a nepoškozeném stavu. Především u potravin, hygienických produktů, léčiv a podobně je ochranná […]

Tomáš Zadák Tomáš Zadák
CEO at Ler.studio
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+