5min. doba čtení

Jak napsat pracovní inzerát, který zachytí ty nejlepší uchazeče

Zaujmout uchazeče o práci není nic snadného – a tím spíše takové, kteří se perfektně hodí na nabízenou pozici i do vaší firmy. Správně napsaný inzerát vám přitom může celý proces značně usnadnit, zefektivnit, a ještě přilákat ty nejlepší nové kolegy, se kterými si budete ihned rozumět. Jak jej vytvořit a na co si dát pozor?

Zdeno Konečný Zdeno Konečný
Ředitel v KREJTA
Jak napsat pracovní inzerát, který zachytí ty nejlepší uchazeče

Pište inzerát jako tu nejlepší reklamu 

Pracovní inzerát je reklamní text jako každý jiný. Jeho cílem je vzbudit pozornost, zachytit a zaujmout a ve výsledku přesvědčit čtenáře (potenciálního zaměstnance) k akci. Zde ale podobnost končí. Velké množství zájemců totiž znamená i velké náklady na jejich prvotní screening, pohovory, výběr atd. 

Pokud vyloženě nehledáte dělníky na naplnění nové tovární haly, nechcete získat desítky uchazečů. Stačí vám jich pár, ale opravdu kvalitních, hlavně u seniorních nebo manažerských pozic. A zde přichází na řadu prvotní filtr skrze inzerát. 

Zaujměte kvalitní uchazeče hned první větou

Nejlepší inzerát je takový, se kterým se zájemce ztotožní hned na první čtení. A pokud v něm odrazíte i to, jaká je vaše firma, tím lépe – jste na dobré cestě k tomu, aby spolupráce klapala.

  • To jsem přesně já!
  • Tady se budu cítit dobře.
  • Takovou příležitost už jsem dlouho hledal.
  • To mi přímo mluví z duše.

Přesně to jsou věty, které by měl váš inzerát v zájemci evokovat. Pomůže vám tak s prvotní filtrací, protože uchazeče, kteří by se u vás necítili dobře, ve firmě nechcete, nebo ano?

Otiskněte do inzerátu svoji kulturu – pomocí empatické mapy

Prvotní tvorba se nicméně neobejde bez správné přípravy – a zde je čas na empatickou mapu. Nástroj, který vám pomůže udělat si lepší obrázek o vašem uchazeči, jeho motivacích, potřebách a osobnosti obecně. Jak při ní postupovat? Základem je vizualizace vašeho uchazeče a segmentů, se kterými budete pracovat. Namalujte si jej na tabuli, flipchart, online board… kdekoliv se vám bude dobře pracovat. A pusťte se do jejich plnění.

1. Co cítím? 

Co prožívá váš uchazeč s ohledem na novou práci? Co se mu na ní líbí na první pohled? Popište, jaké emoce prožívá a měl by prožívat při čtení vašeho inzerátu. 

  • „Naskočím do rozjetého start-upu, kde načerpám spoustu znalostí.“
  • „Tahle práce je pro mne velká příležitost, ale i prostředí, které už dobře znám.“

2. Na co slyším?

Co vašeho uchazeče naplňuje, jaké argumenty jej v práci zaujmou? Promítněte do vět hodnoty, které vyjadřují to, na co bude skutečně slyšet.

  • „Záleží mi na ostatních kolezích a vztazích – chci být ve firmě, kde si lidi rozumí.“
  • „Vím, že je tahle práce řehole a výzva, ale přesně to mne baví.“

3. Co dělám, co říkám?

Jaký je váš uchazeč, jak se projevuje? Jak mluví o práci, která ho láká? A jak tráví svůj volný čas mimo ni? 

  • „Baví mne tvořit a přemýšlet s pohledem do budoucna – a to nejen v práci, ale i mimo ni.“
  • „Umím podat pomocnou ruku, ale také si nechat pomoc od druhých.“

4. Co si myslím?

Jak vnímá vaši firmu podle její komunikace? Co si myslí o dané pozici a práci ve vašem týmu? Jak na něj působíte? Vypište si, co by uchazeče mohlo a mělo zaujmout s ohledem na vaši značku.

  • „Mají různé klienty, takže spoustu rozmanité práce – a to je super!“
  • „Vypadají, že se toho nebojí a jdou do všeho po hlavě. To je přístup, který se mi fakt líbí.“

5. Co potřebuji a co mne frustruje?

Co váš uchazeč potřebuje nejen ve své práci, ale i v životě? Co ho dokáže nadchnout – a co naopak naprosto odradit? Zamyslete se, co mu vaše pozice nabízí a s jakými nedostatky se na ní naopak nesetká.

  • „Nejsem kariérista, ale vzdělávání a osobní rozvoj je pro mne nutnost.“
  • „Nesnáším, když lidi hledají tu nejsnazší a nejbezpečnější cestu k řešení.“

KREJTA solutions

Týdenní podcast UPdate

Napište inzerát, který bude uchazeči mluvit z duše

Jakmile máte empatickou mapu vytvořenou, je čas na tvorbu samotného inzerátu. Postupujte podle vět, které jste si v ní vypsali. Nekopírujte je, ale snažte se promítnout je do svého inzerátu. Popisujete náplň pracovní pozice? Zmiňte to, co na ní vašeho uchazeče bude bavit. Představujete svoji firmu? Zaměřte se na atmosféru v ní, kterou si uchazeč zamiluje. 

Inzerát začněte popisem vašeho ideálního uchazeče. Tak, aby se našel hned v prvních větách. Zaměřte se na jeho povahu a přístup, nejen na hard skills. Samozřejmostí je i představení vaší firmy – a to opět s důrazem na to, co uchazeče zaujme a co ho láká. Nefabulujte, nepřehánějte, ale vypíchněte to podstatné.

Chybět samozřejmě nesmí ani popis pracovní pozice. V tom buďte konkrétní, jděte do detailů. S kým bude spolupracovat, jaké kroky bude dělat, co všechno bude zajišťovat. Není cílem popsat vše, ale být co nejvíc specifičtí. Eliminujete tím rozkol vzájemných očekávání.

A to platí pro celý inzerát. Pište jej jasně a konkrétně, aby nedošlo k nedorozumění. Ukažte příklady. Vlastnosti popisujte skrze jejich projevy. Buďte féroví a nic nemalujte na růžovo. Nebojte se ukázat i stinná místa, abyste měli jistotu, že se s nimi váš uchazeč zvládne vypořádat. A uvidíte, že toho pravého nakonec opravdu najdete.

Sdílet článek
Zdeno Konečný
Ředitel v KREJTA

Zapálený marketér s duší ajťáka. Zdeno Konečný, ředitel marketingové agentury KREJTA, ví, že se žádný web ani projekt neobejde bez propracované propagace. Jeho agentura pomáhá podnikatelům z rozličných oborů uspět na trhu, ať už se potřebují prosadit v moři plném konkurence, anebo představit zcela nový produkt a získat co nejvíc zákazníků a fanoušků.

KREJTA
Tento článek ti přináší

KREJTA

Viac o tejto spoločnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Jak vést pracovní pohovor?
7min. doba čtení

Jak vést pracovní pohovor?

Většinou posloucháme, jak se připravit na pohovor jako uchazeč. Avšak nikdo neřeší to, že i pro samotného náboráře to není lehká práce. Samozřejmě, časem a s více zkušenostmi se z toho stane hračka, ale začátky bývají těžké. Správný náborář by měl umět vést pohovor a zároveň zajistit, aby se uchazeči cítili pohodlně. Všemu předchází důležitá […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Jak zvýšit účinnost komunikace ve firmě
9min. doba čtení

Jak zvýšit účinnost komunikace ve firmě

Komunikace v e-mailech, telefonátech, při prezentacích, během setkání či jen tak na chodbě je běžnou součástí každé firmy. Pokud chcete, aby byla ve vaší firmě účinnější, využijte principy barevné typologie. Na základě rozdělení osobností do 4 základních komunikačních stylů můžete získané know-how využít při pohovorech, firemních školeních či při zlepšení celkové komunikace ve vaší firmě, ve […]

Linda Lukačková Linda Lukačková
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+