Pište inzerát jako tu nejlepší reklamu
Pracovní inzerát je reklamní text jako každý jiný. Jeho cílem je vzbudit pozornost, zachytit a zaujmout a ve výsledku přesvědčit čtenáře (potenciálního zaměstnance) k akci. Zde ale podobnost končí. Velké množství zájemců totiž znamená i velké náklady na jejich prvotní screening, pohovory, výběr atd.
Pokud vyloženě nehledáte dělníky na naplnění nové tovární haly, nechcete získat desítky uchazečů. Stačí vám jich pár, ale opravdu kvalitních, hlavně u seniorních nebo manažerských pozic. A zde přichází na řadu prvotní filtr skrze inzerát.
Zaujměte kvalitní uchazeče hned první větou
Nejlepší inzerát je takový, se kterým se zájemce ztotožní hned na první čtení. A pokud v něm odrazíte i to, jaká je vaše firma, tím lépe – jste na dobré cestě k tomu, aby spolupráce klapala.
- To jsem přesně já!
- Tady se budu cítit dobře.
- Takovou příležitost už jsem dlouho hledal.
- To mi přímo mluví z duše.
Přesně to jsou věty, které by měl váš inzerát v zájemci evokovat. Pomůže vám tak s prvotní filtrací, protože uchazeče, kteří by se u vás necítili dobře, ve firmě nechcete, nebo ano?
Otiskněte do inzerátu svoji kulturu – pomocí empatické mapy
Prvotní tvorba se nicméně neobejde bez správné přípravy – a zde je čas na empatickou mapu. Nástroj, který vám pomůže udělat si lepší obrázek o vašem uchazeči, jeho motivacích, potřebách a osobnosti obecně. Jak při ní postupovat? Základem je vizualizace vašeho uchazeče a segmentů, se kterými budete pracovat. Namalujte si jej na tabuli, flipchart, online board… kdekoliv se vám bude dobře pracovat. A pusťte se do jejich plnění.
1. Co cítím?
Co prožívá váš uchazeč s ohledem na novou práci? Co se mu na ní líbí na první pohled? Popište, jaké emoce prožívá a měl by prožívat při čtení vašeho inzerátu.
- „Naskočím do rozjetého start-upu, kde načerpám spoustu znalostí.“
- „Tahle práce je pro mne velká příležitost, ale i prostředí, které už dobře znám.“
2. Na co slyším?
Co vašeho uchazeče naplňuje, jaké argumenty jej v práci zaujmou? Promítněte do vět hodnoty, které vyjadřují to, na co bude skutečně slyšet.
- „Záleží mi na ostatních kolezích a vztazích – chci být ve firmě, kde si lidi rozumí.“
- „Vím, že je tahle práce řehole a výzva, ale přesně to mne baví.“
3. Co dělám, co říkám?
Jaký je váš uchazeč, jak se projevuje? Jak mluví o práci, která ho láká? A jak tráví svůj volný čas mimo ni?
- „Baví mne tvořit a přemýšlet s pohledem do budoucna – a to nejen v práci, ale i mimo ni.“
- „Umím podat pomocnou ruku, ale také si nechat pomoc od druhých.“
4. Co si myslím?
Jak vnímá vaši firmu podle její komunikace? Co si myslí o dané pozici a práci ve vašem týmu? Jak na něj působíte? Vypište si, co by uchazeče mohlo a mělo zaujmout s ohledem na vaši značku.
- „Mají různé klienty, takže spoustu rozmanité práce – a to je super!“
- „Vypadají, že se toho nebojí a jdou do všeho po hlavě. To je přístup, který se mi fakt líbí.“
5. Co potřebuji a co mne frustruje?
Co váš uchazeč potřebuje nejen ve své práci, ale i v životě? Co ho dokáže nadchnout – a co naopak naprosto odradit? Zamyslete se, co mu vaše pozice nabízí a s jakými nedostatky se na ní naopak nesetká.
- „Nejsem kariérista, ale vzdělávání a osobní rozvoj je pro mne nutnost.“
- „Nesnáším, když lidi hledají tu nejsnazší a nejbezpečnější cestu k řešení.“
KREJTA solutions
Napište inzerát, který bude uchazeči mluvit z duše
Jakmile máte empatickou mapu vytvořenou, je čas na tvorbu samotného inzerátu. Postupujte podle vět, které jste si v ní vypsali. Nekopírujte je, ale snažte se promítnout je do svého inzerátu. Popisujete náplň pracovní pozice? Zmiňte to, co na ní vašeho uchazeče bude bavit. Představujete svoji firmu? Zaměřte se na atmosféru v ní, kterou si uchazeč zamiluje.
Inzerát začněte popisem vašeho ideálního uchazeče. Tak, aby se našel hned v prvních větách. Zaměřte se na jeho povahu a přístup, nejen na hard skills. Samozřejmostí je i představení vaší firmy – a to opět s důrazem na to, co uchazeče zaujme a co ho láká. Nefabulujte, nepřehánějte, ale vypíchněte to podstatné.
Chybět samozřejmě nesmí ani popis pracovní pozice. V tom buďte konkrétní, jděte do detailů. S kým bude spolupracovat, jaké kroky bude dělat, co všechno bude zajišťovat. Není cílem popsat vše, ale být co nejvíc specifičtí. Eliminujete tím rozkol vzájemných očekávání.
A to platí pro celý inzerát. Pište jej jasně a konkrétně, aby nedošlo k nedorozumění. Ukažte příklady. Vlastnosti popisujte skrze jejich projevy. Buďte féroví a nic nemalujte na růžovo. Nebojte se ukázat i stinná místa, abyste měli jistotu, že se s nimi váš uchazeč zvládne vypořádat. A uvidíte, že toho pravého nakonec opravdu najdete.