Příprava je základ
Velmi pěkné přirovnání je představa náboráře jako učitele, který zkouší žáka. Učitel může dát žákovi volný prostor, ať říká to, co ví, může ho vést otázkami, nebo může kombinovat obě dvě možnosti. Problém však může přijít, když se žák i učitel před hodinou nepřipraví. Tehdy nikdo neví, co má říkat. Co se týká pohovoru, ujistěte se, že si uchazeče před pohovorem prohlédnete. V dnešní době má už každý sociální sítě, proto je využijte.
Když jste si prohlédli profil uchazeče a jeho životopis, připravte si podle toho i otázky. Také musíte pochopit, co se od vás očekává. Jaký typ uchazeče vaše firma potřebuje? V hlavě si před pohovorem vytvořte přibližný plán, jak byste chtěli, aby pohovor probíhal. Je v pořádku mít otázky napsané na monitoru či papíru, ale důležitější je zapisovat si a dělat si poznámky o uchazeči, které si potom můžete ještě jednou přečíst a zhodnotit uchazeče.
Pryč s nervozitou a stresem
Proč se lidé zdraví podáním ruky? Podání rukou má více významů. Kromě uvítání je to i gratulace, vyjádření vděčnosti a podobně. Právě uvítáním uchazeče a představením se ho naladíte na klidnou vlnu. Zároveň mu můžete nabídnout vodu a ujistit se, že se cítí v pořádku. I vy máte vliv na uchazeče, který stojí na hraně mezi případným úspěchem nebo selháním. Určitě mu k tomu dopomůže i čerstvý vzduch.
Dát víc než jen otázky
Jak může vypsaný copywriter dát víc než jen prázdná slova? Jak může malíř vytvářet malby, které upoutají pozornost, jen rukou? Jak může náborář komunikovat s potenciálním zaměstnancem, když klade jen otázky? Kouzlo hledejte v dané osobě. To, jak copywriter píše, malíř maluje a náborář povídá. Energii zpoza každého zaměstnání je cítit podle toho, zda to daného člověka baví. Až tehdy se to projeví i na samotném výsledku.
TIP: Když chcete číst z uchazeče, už jak překročí práh dveří, vzdělávejte se. Existuje mnoho videí, článků a knih na řeč těla. Člověk se učí každý den. Není to žádná hanba.
Nepřežeňte to s otázkami
Vámi předpřipravené otázky by měly být formulované tak, aby byly krátké a srozumitelné. Většinou nejasné a zdlouhavé otázky jsou takové, které nebyly připravené. Vyhněte se hlavně kladení více otázek najednou, což může v uchazeči vyvolat stres a paniku, na co má vlastně odpovídat. Dejte si na čas a projděte si s uchazečem otázky postupně.
Nechte čas i uchazeči
Jak víte, že jste položili dobrou otázku jakéhokoliv typu? Když se nad ní klient zamyslí. Právě to byste měli akceptovat a netlačit na pilu. Nesnažte se otázku specifikovat nebo opakovat, pokud to není nutné. Prostě si počkejte na odpověď. Potenciální zaměstnanec se snaží najít nejlepší odpověď na vaši otázku, ale ten, který za to stojí, požádá, abyste mu otázku specifikovali.
Zastavte ho, když je mimo téma
„Jako náborář byste neměli uchazeče zastavit v jeho odpovědi.“ Je možné, že tuto větu jste už párkrát slyšeli. Není to ale světoborná rada, právě naopak. Pokud uchazeč zajde mimo vámi položené téma, je to v pořádku. Co však není v pořádku, je to, když ho v tom nezastavíte. On pokračuje dál mimo téma a následně ho vaše další otázka zarazí. Sám si uvědomí, že byl mimo, a to ho pravděpodobně vykolejí.
Nejlepší, co můžete udělat, je přerušit ho a říct mu, že nemluví k věci. Na začátku pracovního pohovoru si určete jedno pravidlo, a to, že vy můžete přerušit jeho a i on vás. Raději si chybu přiznejte a vysvětlete mu, že vaše otázka nebyla jasná. Následně ji položte jinak. Splést se může každý, od toho je tu druhá šance.
Přerušte ho, když odpovídá příliš dlouho na váš vkus
Před začátkem pohovoru můžete objasnit uchazeči více věcí. Vy jako náborář byste ho měli seznámit s tím, aby odpovídal stručně. Když vám přijde, že jeho odpovědi jsou dlouhé, nebojte se ho stopnout. Někteří náboráři mají dokonce dané stručné vyjadřování jako povinnou vlastnost, kterou musí uchazeč splňovat.
Není to právě nejslušnější věc, ale někdy se jinak ani nedá. Usměrnit uchazeče dokážete tím, že mu dáte najevo, jak by měly následující odpovědi vypadat. Zpětná vazba je důležitá v životě a týká se to i pracovního pohovoru. Aspoň uvidíte, jak se dokáže přizpůsobit novým podmínkám v krátké době. Hovořit o času, i to může být váš argument, pokud chcete uchazeče donutit povídat méně. Chcete využít váš čas na maximum.
Názor projevte lidským způsobem
V poslední době můžete všude vidět, jak se lidé na denním pořádku urážejí. Jeden nesouhlasí s názorem druhého, čímž se konverzace jen vyhrocuje. Nedovolte to ani vy na vašem setkání. V případě, že v něčem s budoucím zaměstnancem nesouhlasíte, projevte to lidsky. Vaše projevení názoru by mělo začínat větami jako:
- Podle mě… V mých očích…
- Podle mě… Pokud jde o mě…
- Z mého pohledu…
- Můj názor/dojem/přesvědčení je, že…
- Mám pocit, že…
- Nepochybuji, že…
Výměna myšlenek je jedna věc, soutěžení o to, kdo má pravdu, druhá. Za žádných okolností nedovolte, aby se na pohovoru něco takového stalo. Buďte dostatečně jemní, aby kandidát před odpovědí nepoznal váš názor na dané téma.
Vyměňujte si zážitky
Ne každý den bude pro vás nejlepší. Také náborář je jen člověk, proto je v pořádku, když máte špatný den. Pokud takovýto den máte, požádejte někoho jiného, aby vás zaskočil. Byla by škoda, pokud by vaše společnost nenabrala dobrého kandidáta jen kvůli tomu, že se necítíte dobře. Právě dobrá nálada je příčinou toho, že se dobré vztahy začnou budovat.
Využijte tento čas na vzájemnou výměnu zkušeností a najděte společnou řeč. Popravdě, na rozhovoru by měl být kandidát ten, co mluví nejvíc. To však neznamená, že k tomu nemůžete přispět svými názory, myšlenkami a zkušenostmi.
Závěr
Uchazeč si vás pravděpodobně představuje jako někoho, kdo mu stojí v cestě nebo odlehčeně řečeno, jako draka, který mu nedovolí zachránit princeznu z hradu. Je z toho celý nesvůj a vystresovaný. Zapůsobte dobrým dojmem a ujistěte se, že se uchazeč cítí nejlépe. Díky tomu podá svůj nejlepší výkon u vás na pohovoru. Nový nebo pokročilý náborář, nikdy není pozdě aplikovat naučené znalosti do praxe. Tak jen do toho!