Spotřebitelé se více orientují na nákupy podle aktuálních potřeb a ve snaze čelit inflaci se obracejí na maloobchodníky s nižšími cenami. Popularitě se těší levné značky jako jsou Shein, Pepco, Zeeman či Kik.
Tyto změny způsobily stagnaci sektoru módy, který sice zaznamenal nárůst hodnoty, ale ne objemu, což může ohrozit budoucí růst vzhledem k vyčerpání inflačního cyklu. Spotřebitelé mají nové nákupní návyky a jiné priority, což způsobuje všeobecnou nejistotu brzdící růst.
“Konec pandemie vedl ke změnám v odvětví a v prioritách nákupních zvyklostí spotřebitelů. Výsledkem je, že v současnosti nakupuje módu méně lidí – nakupují méně často a na oblečení utrácejí o 33 % méně než v roce 2008 (584 EUR oproti 393 EUR),” tvrdí zpráva.
Půjde to i levně a udržitelně?
Tato nejistota je ještě zvýrazněna nezbytným přerodem módního průmyslu na udržitelnější model. Až 38,7 % spotřebitelů vnímá módu jako škodlivou pro životní prostředí a požaduje oděvy vyrobené z recyklovaných materiálů. Tyto změny však mohou znamenat zvýšení cen oděvů. Jaké budou reakce zákazníků citlivých na ceny je však sporné.
Mladší generace mění své nákupní chování. Upřednostňují ekologický přístup k nákupům a nevadí jim ani věci z druhé ruky. Průmysl musí být obezřetný vůči těmto změnám a snažit se opět získat důvěru mladších spotřebitelů. Značky by proto měly jasně komunikovat své hodnoty, díky čemuž se odliší od konkurence a osloví spotřebitele ve vyšší míře.