4 min. doba čtení

I z e-shopu můžete udělat atraktivní brand. Poradíme vám jak na to.

Zájem zákazníků a firem o e-commerce platformy neustále narůstá. Abyste dokázali vyniknout v mimořádně konkurenčním prostředí, silná identita značky s dobrou zapamatovatelností je nezbytná.

Andrej Mitáš Andrej Mitáš
Managing Director v GALTON Brands
|

Originální název ještě z e-shopu brand nedělá. Právě strategie značky je tím, co by se mělo skrývat za jeho názvem. Avšak kromě loga tvoří značku i další prvky, s nimiž vaši zákazníci a návštěvníci přicházejí do pravidelného kontaktu.

Na začátku je nápad, jak jej přeměnit na silný brand?

Zamyslete se, co na e-shopech oceňujete nejvíce vy sami? Je to prostředí, zkušenost z nákupu, nebo velké a viditelné logo na hlavní stránce? V ideálním případě by to měly být všechny z jmenovaných věcí. A aby byla identita vašeho e-shopu zřejmá a nezaměnitelná ve všech aspektech, je nutné soustředit se na důsledné budování značky. Ještě předtím, než navrhnete logo a zvolíte barevnost e-shopu, musíte začít s jasnou ideovou střechou a důsledně si promyslet význam vaší značky v uživatelském kontextu. Jakou máte vizi, co je vaší přidanou hodnotou v porovnání s konkurencí? Pro tyto účely slouží návrh brand ideje, kterou dokážeme zodpovědět nejen zásadní otázky z pohledu směřování značky, ale současně jí vytvořit unikátní charakteristické rysy.

Image značky se bez jasně rozpoznatelné identity buduje jen těžko

Proč je důležité, aby značky měly unikátní a charakteristické rysy? Pomáhají jim v tom, aby byly lépe zapamatovatelné a vytvářely v podvědomí stávajících i budoucích zákazníků výraznou obrazovou, zvukovou, haptickou nebo čichovou stopu. V praxi se tyto rysy označují jako brand assety.

Brand assety mají dlouhodobou platnost, proto je třeba si je zadefinovat jednoznačně, hned v úvodu tvorby strategie značky. Jelikož tyto assety budou doprovázet každou online aktivitu vaší značky, musí být neměnné a konzistentně přítomné v celém komunikačním konceptu. To znamená, že od nich nesmíte upouštět při tvorbě příspěvků na sociálních sítích, reklamních kampaní a ani při tvorbě předmětů firemní identity, mezi něž kromě standardní korespondence patří i merch, obaly produktů či další výstupy.

To ovšem k image značky nestačí. Brand totiž musí existovat také v kontextu zákaznické zkušenosti, reputace značky či přehlednosti e-shopu. Pamatujte na to, že již svojí existencí dává každému zákazníkovi specifický příslib. A tento příslib by neměl skončit jen jako fráze při pěkném logu. Pocítit by ho měli všichni, kteří se značkou přicházejí do kontaktu. To byste měli brát v úvahu i při následném řízení značky.

Nejen e-shop, ale také značka musí správně fungovat

Řízení značky vyžaduje trpělivost, odhodlání a neustálý zájem. V brandingové agentuře GALTON Brands se soustřeďujeme především na branding a našim klientům pomáháme budovat značku dlouhodobě, konzistentně a krok po kroku. Učíme je vnímat značku jako celistvý organismus, který sestává z řady faktorů, které musí být správně organizovány i řízeny. Bez správného řízení totiž značka nemůže pokračovat. Postupem času by se totiž mohla odklonit od svých cílů, přestat konzistentně komunikovat a tím snížit svoji zapamatovatelnost v očích cílového publika. Platí tedy, že podobně jako e-shop, neustálou péči vyžaduje i značka.

|

Jak nastavit branding tak, aby dlouhodobě fungoval? (Andrej Mitáš, GALTON Brands)

U brandingu má obrovský potenciál právě to, co nevidět

Jelikož aspekty jako důvěryhodnost, zákaznická zkušenost či tonalita komunikace a charakter značky nebývají na očích tak často jako vizuální assety, mnoho značek a firem jim přikládá menší význam. Opak je však pravdou. Vaši spolupracovníci a zákazníci dokáží velmi rychle odhalit skutečnou podobu značky a ani graficky přitažlivé zpracování výstupů jejich názor nezmění.

V agentuře GALTON Brands učíme klienty chápat vnitřní souvislosti mezi identitou a image značky. Dáváme jim pomocnou ruku a doprovázíme je v různých etapách vývoje značky, jakými bývají i specifické aktivity v podobě fúzí, akvizic či rebrandingu. Životní cyklus značky je u každé z firem podobný, avšak jeho délka závisí na důvěryhodnosti, pozitivních asociacích u veřejnosti a zodpovědném řízení a naplňování její mise.

Pokud budete k budování značky přistupovat zodpovědně, projeví se to nejen na jejím vzhledu či reakcích publika, ale také na výnosech a hodnotě vaší společnosti. Nevíte jak začít? Obraťte se na nás. Jsme připraveni vám pomoci.

Sdílet článek
Andrej Mitáš
Managing Director v GALTON Brands

Zakladatel brandingové agentury GALTON Brands, specialista na brandbuilding a employer branding. Budování značek se věnuje již více než 10 let. Spolupodílel se na tvorbě kreativních konceptů a kampaní pro značky FORBES, ING HUBS, LEDVANCE, RESCO, ČSOB, GESTAMP, či UNIQA GSC. Poskytuje konzultace pro nadnárodní korporáty, úspěšné slovenské firmy, ale i ambiciózní startupy. Značky vnímá komplexně s přihlédnutím na jejich strategické nastavení, pozicioning, audiovizuální a verbální identitu, interní a externí komunikaci a firemní kulturu.

GALTON Brands
Tento článek ti přináší

GALTON Brands

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Od memů po hodnoty: Jak si značky získávají srdce spotřebitelů
5 min. doba čtení

Od memů po hodnoty: Jak si značky získávají srdce spotřebitelů

Když značka vstoupí do online světa, stává se součástí nekonečného toku diskusí, trendů a memů. Některé přirozeně září, jiné se jen nejistě snaží najít své místo. Co však odlišuje ty, které dokážou zasáhnout správnou notu, od těch, které vyvolávají jen rozpaky? Podle studie Cultured je klíčem odvaha připojit se ke kultuře způsobem, který nejen pobaví, […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Jak smysluplnost a jedinečnost formují růst silných značek
2 min. doba čtení

Jak smysluplnost a jedinečnost formují růst silných značek

Podle rozsáhlého výzkumu společnosti Kantar, který analyzoval 20 000 značek v 540 kategoriích a na 54 trzích během deseti let, budování silných značek vyžaduje dva klíčové prvky – smysluplnost a jedinečnost. Výzkum označil diferenciaci značky za klíčový motor růstu, především při oslovování široké skupiny zákazníků.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+