4min. doba čtení

I z e-shopu můžete udělat atraktivní brand. Poradíme vám jak na to.

Zájem zákazníků a firem o e-commerce platformy neustále narůstá. Abyste dokázali vyniknout v mimořádně konkurenčním prostředí, silná identita značky s dobrou zapamatovatelností je nezbytná.

Andrej Mitáš Andrej Mitáš
Managing Director v GALTON Brands

Originální název ještě z e-shopu brand nedělá. Právě strategie značky je tím, co by se mělo skrývat za jeho názvem. Avšak kromě loga tvoří značku i další prvky, s nimiž vaši zákazníci a návštěvníci přicházejí do pravidelného kontaktu.

Na začátku je nápad, jak jej přeměnit na silný brand?

Zamyslete se, co na e-shopech oceňujete nejvíce vy sami? Je to prostředí, zkušenost z nákupu, nebo velké a viditelné logo na hlavní stránce? V ideálním případě by to měly být všechny z jmenovaných věcí. A aby byla identita vašeho e-shopu zřejmá a nezaměnitelná ve všech aspektech, je nutné soustředit se na důsledné budování značky. Ještě předtím, než navrhnete logo a zvolíte barevnost e-shopu, musíte začít s jasnou ideovou střechou a důsledně si promyslet význam vaší značky v uživatelském kontextu. Jakou máte vizi, co je vaší přidanou hodnotou v porovnání s konkurencí? Pro tyto účely slouží návrh brand ideje, kterou dokážeme zodpovědět nejen zásadní otázky z pohledu směřování značky, ale současně jí vytvořit unikátní charakteristické rysy.

Image značky se bez jasně rozpoznatelné identity buduje jen těžko

Proč je důležité, aby značky měly unikátní a charakteristické rysy? Pomáhají jim v tom, aby byly lépe zapamatovatelné a vytvářely v podvědomí stávajících i budoucích zákazníků výraznou obrazovou, zvukovou, haptickou nebo čichovou stopu. V praxi se tyto rysy označují jako brand assety.

Brand assety mají dlouhodobou platnost, proto je třeba si je zadefinovat jednoznačně, hned v úvodu tvorby strategie značky. Jelikož tyto assety budou doprovázet každou online aktivitu vaší značky, musí být neměnné a konzistentně přítomné v celém komunikačním konceptu. To znamená, že od nich nesmíte upouštět při tvorbě příspěvků na sociálních sítích, reklamních kampaní a ani při tvorbě předmětů firemní identity, mezi něž kromě standardní korespondence patří i merch, obaly produktů či další výstupy.

To ovšem k image značky nestačí. Brand totiž musí existovat také v kontextu zákaznické zkušenosti, reputace značky či přehlednosti e-shopu. Pamatujte na to, že již svojí existencí dává každému zákazníkovi specifický příslib. A tento příslib by neměl skončit jen jako fráze při pěkném logu. Pocítit by ho měli všichni, kteří se značkou přicházejí do kontaktu. To byste měli brát v úvahu i při následném řízení značky.

Nejen e-shop, ale také značka musí správně fungovat

Řízení značky vyžaduje trpělivost, odhodlání a neustálý zájem. V brandingové agentuře GALTON Brands se soustřeďujeme především na branding a našim klientům pomáháme budovat značku dlouhodobě, konzistentně a krok po kroku. Učíme je vnímat značku jako celistvý organismus, který sestává z řady faktorů, které musí být správně organizovány i řízeny. Bez správného řízení totiž značka nemůže pokračovat. Postupem času by se totiž mohla odklonit od svých cílů, přestat konzistentně komunikovat a tím snížit svoji zapamatovatelnost v očích cílového publika. Platí tedy, že podobně jako e-shop, neustálou péči vyžaduje i značka.


Jak nastavit branding tak, aby dlouhodobě fungoval? (Andrej Mitáš, GALTON Brands)

U brandingu má obrovský potenciál právě to, co nevidět

Jelikož aspekty jako důvěryhodnost, zákaznická zkušenost či tonalita komunikace a charakter značky nebývají na očích tak často jako vizuální assety, mnoho značek a firem jim přikládá menší význam. Opak je však pravdou. Vaši spolupracovníci a zákazníci dokáží velmi rychle odhalit skutečnou podobu značky a ani graficky přitažlivé zpracování výstupů jejich názor nezmění.

V agentuře GALTON Brands učíme klienty chápat vnitřní souvislosti mezi identitou a image značky. Dáváme jim pomocnou ruku a doprovázíme je v různých etapách vývoje značky, jakými bývají i specifické aktivity v podobě fúzí, akvizic či rebrandingu. Životní cyklus značky je u každé z firem podobný, avšak jeho délka závisí na důvěryhodnosti, pozitivních asociacích u veřejnosti a zodpovědném řízení a naplňování její mise.

Pokud budete k budování značky přistupovat zodpovědně, projeví se to nejen na jejím vzhledu či reakcích publika, ale také na výnosech a hodnotě vaší společnosti. Nevíte jak začít? Obraťte se na nás. Jsme připraveni vám pomoci.

Sdílet článek
Andrej Mitáš
Managing Director v GALTON Brands

Zakladatel brandingové agentury GALTON Brands, specialista na brandbuilding a employer branding. Budování značek se věnuje již více než 10 let. Spolupodílel se na tvorbě kreativních konceptů a kampaní pro značky FORBES, ING HUBS, LEDVANCE, RESCO, ČSOB, GESTAMP, či UNIQA GSC. Poskytuje konzultace pro nadnárodní korporáty, úspěšné slovenské firmy, ale i ambiciózní startupy. Značky vnímá komplexně s přihlédnutím na jejich strategické nastavení, pozicioning, audiovizuální a verbální identitu, interní a externí komunikaci a firemní kulturu.

GALTON Brands
Tento článek ti přináší

GALTON Brands

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
5 lekcí pro efektivní budování značky e-commerce
7min. doba čtení

5 lekcí pro efektivní budování značky e-commerce

V dynamicky se rozvíjejícím segmentu e-commerce je pro majitele e-shopů klíčové nezapomínat na základní principy budování značky a zároveň držet krok s neustále se měnícími trendy. V tomto článku se dozvíte praktické rady a inspiraci od profesionálů z brandingové agentury GALTON Brands, které vám pomohou zjistit, jak na této cestě postupovat, zaujmout a udržet si […]

Andrej Mitáš Andrej Mitáš
Managing Director v GALTON Brands
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+